Recenze Sonic Origins - pilíř žánru
Sonic Origins Recenze Recenze Sonic Origins - pilíř žánru

Recenze Sonic Origins - pilíř žánru

Platformy Windows PC PlayStation PlayStation 5 Xbox Xbox Series X|S Nintendo Switch Switch PlayStation PlayStation 4 Xbox Xbox One

"Původní verze byla jasná desítka..."

V devadesátých letech zrozená série plošinovek s ježkem Sonicem byla více než důstojnou odpovědí na veleúspěšného Maria od Nintenda. Moc dobře si pamatuji, s jakým úžasem jsem tenkrát zíral na rychlost a barevnost téhle 16bitové hry na barevné televizi rodičů, když zrovna nebyli doma (jinak jsem mohl hrát jen na své černobílé televizi v dětském pokoji). Původní trilogie těchto her zůstala navzdory mnoha pokusům Segy samotné nepřekonaná a dodnes se jedná o jedny z nejlepších klasických 2D plošinovek, co si můžete zahrát. Nejnovější kolekce je nabízí pěkně pohromadě s přídavkem "Sonic & Knuckles" a mechanicky i hudebně svéráznou odbočkou "Sonic CD". Jak se povedlo zachovat či vylepšit kvalitu původních her a stojí i přidaný obsah za to?

• Platforma: PS5 (recenzovaná), XSX|S, PC, PS4, X1, Switch
  • Datum vydání: 23. 6. 2022
  • Výrobce: Sonic Team (Japonsko)
  • Žánr: plošinovka
  • Multiplayer: 2 hráči lokálně
  • Dat ke stažení: 4 GB
  • Herní doba: 10+ hodin
  • Cena: 999 Kč (Steam)

Technicky kontroverzní

Sonic Origins nabízí dvě možnosti, jak obsaženou pětici her spustit: v původním formátu obrazu 4:3 a tradičním nastavení obtížnosti (máte omezený počet životů) nebo v moderním širokoúhlém formátu 16:9, kde máte navíc neomezené životy (po smrti se vždy narodíte u posledního checkpointu). Zatímco první dvě hry jsou založeny na již existujících remasterech (vytvořených pomocí Retro Engine), Sonic 3 & Knuckles (spojení třetího dílu a finálního přídavku 2D série s Knucklesem) byl remasterován zcela nově. Napříč všemi hrami najdete snahu o vylepšení a sladění celku, ať už se jedná o dodané pohyby/ovládání z novějších her do starších nebo přímo přepracované sprity animací či dokonce "oživené" extra úrovně, které z originálu kdysi vypadly. Také zvuk je většinou nově masterován.

Bohužel ale tato láskyplná péče tvůrců nebyla dotažena do konce, o čemž svědčí twitterová přestřelka mezi některými tvůrci, stěžujícími si na šibeniční termíny a nemožnost práci dotáhnout pořádně do konce. Díky tomu ve hře zůstalo několik problémů, u kterých není tak docela jisté, zda můžeme doufat v jejich řešení pomocí patchů. Jedná se například o neschopnost Tailse dostatečně hladce následovat vaši postavu: zasekává se více než kdy předtím a musíte tak poslouchat jeho zoufalé hopsání na místě, zatímco vy jste už dávno o kus dál a chtěli byste si kromě jiného vychutnávat parádní soundtrack. Hudba mimochodem utrpěla také z jiného důvodu: určité skladby ve třetím dílu měl podle všeho na svědomí Michael Jackson a nepovedlo se je nově licencovat, takže jsou nahrazeny skladbami z původních vývojových prototypů hry. Jako někdo, kdo na těchto hrách a původní hudbě vyrost jsem měl tak trochu pocit, že mi někdo podstrčil podvrh místo původní hry.

Bohužel láskyplná péče tvůrců nebyla dotažena do konce.

Pokud si ale odmyslíme všechny tyhle drobné problémy, pořád nám zůstává kolekce vynikajících plošinovek, které je navíc možné snad poprvé v historii hrát zcela pohromadě, spojené do jediné velké navazující hry v rámci zbrusu nového "Story" režimu. To je samo o sobě takový zážitek, že dle mého stojí za pořizovací cenu hry. Drtivá většina kvalit originálu je přítomna a díky pomůckám jako jsou nekonečné životy nebo možnost opakovat nezdařenou bonusovou úroveň (abyste získali všechny smaragdy chaosu pro nejlepší možný konec) je hraní této širokoúhlé megahry opravdu skvělá zábava. Jen škoda, že tvůrci nenabídli nastavení obrazu ze Sonic Mania a místo toho máte pouze možnost zapnout "antialisaing", který ve skutečnosti hru pouze ošklivě rozmaže.

Přehnaná monetizace

Samozřejmě by to nebyla pořádná výroční kolekce, kdyby kromě samotných her neobsahovala také dodatečný obsah - jak hratelný, tak v podobě všemožných extra bonusů. Osobně jsem si třeba velmi rád digitálně prolistoval původní herní manuály ke každé hře (najdete zde verze pro každý region). Galerie navíc obsahují všemožné reklamní artworky, obaly her, ale také třeba videa z koncertů nebo díly animovaného seriálu. Jedním z nejvýraznějších bonusů Origins je navíc zbrusu nové animované intro a outro pro každou z přibalených her, přičemž tyto krátké filmečky se povedly na jedničku a dokonale ladí s původní stylizací her.

Kromě toho je zde relativně pestrá bonusová paleta herního obsahu, kterou vedle možnosti hrát úrovně pozpátku (mirror mode) představují především speciální mise, ve kterých musíte splnit určitou výzvu - například dorazit do cíle v určitém čase, s určitým počtem prstenů nebo zničit na časový limit určitý počet nepřátel či vyskákat speciální/zbrusu novou překážkovou dráhu. Bohužel je ale řada těchto extra misí, stejně jako například velká část hudební galerie schovaná za extra platbami formou placených přídavků, což v kontextu výroční kolekce starých her působí opravdu nemístně. Ubírá to na dojmu, že hráč za své peníze získává plnohodnotnou kolekci.

Sonic Origins

Všech pět legendárních 2D plošinovek si můžete pustit pohromadě jako jedinou příběhovou kampaň, vyvedenou v moderním širokoúhlém provedení a obohacenou extra filmečky, obsahem i vylepšeními. Zážitek ale bohužel poněkud kompromituje nedostatek vizuálních nastavení, absence několika ikonických skladeb a mikrotransakce částí obsahu.

Ucelená legendární 2D série
Spojení do jedné příběhové kampaně
Usnadnění ohledně životů i smaragdů