Recenze South of Midnight –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ forma nad obsah
i Zdroj: Compulsion Games
South of Midnight Recenze Recenze South of Midnight –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ forma nad obsah

Recenze South of Midnight –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ forma nad obsah

Martin Zavřel

Martin Zavřel

4
Platformy Windows PC Xbox Xbox Series X/S

Moderní pohádka zasazená do světa jižanské gotiky.

Reklama

Kanadské studio Compulsion Games nám v minulosti nadělilo hry Contrast nebo We Happy Few, přičemž v obou případech působily projekty poněkud ambiciózněji, než jak nakonec dopadly v recenzích nebo prodejích. V obou případech padala slova uznání na stylizaci nebo atmosféru hry, ale zároveň také slova kritiky na hratelnost jako takovou. Po odkoupení a začlenění studia do rodiny Xbox Game Studios nyní jeho tvůrci přicházejí se svojí třetí hrou, na které je rozhodně poznat větší rozpočet a zázemí vydavatele, nicméně trpí opět stejným problémem.

  • Platforma: XSX (recenzováno), XSS, PC
  • Datum vydání: 8. 4. 2025 (3. 4. prémiová edice)
  • Výrobce: Compulsion Games (Kanada)
  • Žánr: Akční adventura
  • Česká lokalizace: titulky
  • Multiplayer: ne
  • Dat ke stažení: 58 GB
  • Herní doba: 10 hodin
  • Cena: 1 099 Kč nebo Game Pass předplatné

Ublížení ubližují

Městečko Prospero, ležící v hlubokém americkém jihu, postihne ničivý hurikán a související záplavy. Vaše hrdinka, mladá dívka jménem Hazel, během této divoké noci přijde o mámu, kterou pohromadě s jejich celým domem odnese velká voda. Během následování stop po proudu řeky se ocitnete ve zcela novém světě: zdevastovaném přírodní katastrofou, ale hlavně zabydleném podivnými pohádkovými bytostmi, z nichž mnohé nejsou zrovna přátelské.

Hra je rozdělena do čtrnácti kapitol a víceméně se několikrát opakuje stejná smyčka: při cestě po stopách ztracené mámy se dostanete do nové oblasti, které vládne obří monstrum. Abyste jej porazili, musíte využít nečekaně se probouzející magické schopnosti vaší hrdinky, která je k jejímu vlastnímu překvapení tzv. Tkalkyní, schopnou vidět i dotýkat se vláken reality a magicky spojovat přetržená pouta duší. Každé monstrum v tomto světě utrpělo nějaké trauma, které z něj to monstrum udělalo ("ublížení ubližují"), takže odhalením jejich minulosti a vyléčením dané bolístky je zachráníte nebo porazíte. Kromě odhalení vlastních schopností přitom objevíte také utajenou historii této země i vlastní rodiny a dcera konečně docení, jak náročná a záslužná byla práce její mámy coby sociální pracovnice.

Vyléčením dané bolístky je zachráníte nebo porazíte.

Jedná se velmi citelně o jednu z her, na které se podílela konzultantská firma Sweet Baby a podle závěrečných titulků na ni nasadila prakticky celý svůj tým. To bude nejspíš ten hlavní důvod, proč příběh hry působí spíše jako série výchovných lekcí o různých formách diskriminace a kulturního dědictví, než jako přirozený lidský příběh. Předvídatelný a polopatický příběh nicméně zachraňuje místy naprosto úžasná hudba, které dominují jak rozmáchlé orchestrální pasáže, tak zpívané písně, zaměřené i textově na postavy či příběh hry. Ne všechny tyto skladby a písně jsou stejně silné, ale ty nejlepší z nich opravdu dokážou chytnout za srdce a stojí za poslech i samy o sobě. Jen velká škoda, že ve hře nemají titulky.

Komu je určená?

Z výše napsaného pramení také moje nejistota, komu je hra vlastně určená. Zatímco její poháděkově prezentovaný příběh působí jako zaměřený na mladší publikum, témata v jeho jádru jsou často poměrně ponurá a doporučená přístupnost je od 17 let. Stejný dojem vzbuzuje i hratelnost, která v žánrové konkurenci působí velmi krotce: skákací i bojové pasáže jsou snadné jako ve hře pro děti nebo nehráče, ale někteří bossové jsou naopak překvapivě tuzí nebo přinejmenším zdlouhaví. Tím hlavním problémem je ovšem délka hry a skutečnost, že se během ní stihnou prakticky všechny herní situace několikrát zopakovat v téměř identické podobě. Hra má rozsáhlé nastavení přizpůsobivosti, takže můžete obtížnost zvýšit, což ale ty již tak opakované pasáže učiní ještě nesnesitelnějšími. Na druhou stranu vám tato nastavení umožní třeba i zapnout nesmrtelnost.

Podobně jako dojem z příběhu zachraňuje hudba, dojem z repetitivní hratelnosti zachraňuje nádherná stylizace. Tvůrci vsadili na stop motion styl animace se sníženým počtem snímků, který pohromadě se samotným vzhledem postav i rekvizit způsobuje, že South of Midnight vypadá jako oživlá loutkohra. Kupodivu to nijak nekazí dojem z lehce “plovoucího”, ale plynulého ovládání: hra samotná běží 60 snímků na konzoli Xbox Series X, ale animace postav mají onen stop motion efekt. Po stránce grafiky a hudby jde tedy o silný zážitek, který dokáže udržet vaši pozornost po celou dobu hraní a kompenzovat slabší příběh i hratelnost. V tomto ohledu tedy Compulsion Games opět nezklamali a díky přítomnosti hry v Game Pass předplatném lze hru poměrně snadno doporučit. Pokud vám hra sedne, určitě si dejte bonusy z prémiové edice, kde najdete jak působivý dokument o tvorbě South of Midnight, tak hlavně písně ze hry včetně jejich textů.


South of Midnight
Windows PC
Xbox Xbox Series X/S

Verdikt

První hra Compulsion Games vyvinutá pod záštitou Xbox Game Studios je citelně ambicióznější a dokáže získat vaši pozornost díky unikátní stylizaci. Poněkud křečovitý příběh zachraňuje podání formou mimořádných písní a poněkud šablonovitou obtížnost si můžete přizpůsobit nastavením jejích parametrů.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

Působivá stylizace grafiky a animací
Početné písně podporují příběh
Detailně nastavitelná obtížnost
Plynulý běh hry na konzoli
České titulky
Příběh působí jako série výchovných lekcí
Šablonovitá a opakující se hratelnost
Absence titulků u písní
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama