Recenze Star Wars: The Force Unleashed – hra plná vrásek a Síly
Star Wars: The Force Unleashed Recenze Recenze Star Wars: The Force Unleashed – hra plná vrásek a Síly

Pavlína Nouzová

Pavlína Nouzová

9
Platformy Nintendo Switch Switch

Hvězdné války, kde vás světelný meč nezachrání.

Dost už bylo “obyčejných, bezejmenných joudů”, kteří se stanou hrdiny, co zachrání celý svět. Dost bylo i kladných postav, dobrosrdečných Jediů nebo perfektních šermířských duelů. Vítejte ve světě hry staré už 14 let, která teď dostala port pro Nintendo Switch a nabízí příběh Starkillera, učedníka Dartha Vadera.

• Platforma: Nintendo Switch
  • Datum vydání: 20. dubna 2022
  • Vývojář: Krome Studios
  • Vydavatel: Aspyr
  • Žánr: Akční adventura
  • Multiplayer: Lokální souboje 1v1
  • Dat ke stažení: 3,4 GB
  • Herní doba: 8 hodin
  • Cena: 19,99 dolaru (Nintendo Store)

Starkiller není jouda. Jeho otec byl Jedi, kterého během svého honu zabil Darth Vader. Ten ale v malém chlapci vycítil potenciál a vzal ho i přes císařův zákaz pod svá křídla. Naučil ho bojovat a ano, dal mu do rukou červený světelný meč.

Příběh hry se odehrává mezi třetí a čtvrtou filmovou epizodou. Ačkoliv není považovaný za kánon, zvlášť kvůli možnosti různých konců, hezky vyplňuje některé momenty. Dozvíte se například, jak se formovala Aliance rebelů, a prostřednictvím hlavního hrdiny, vyslaného do vesmíru Darthem Vaderem, vraždíte poslední zbytky Jediů. Dialogy nejsou úplně strhující a chování mladého učedníka je celkem předvídatelné. Jak už to tak bývá, Starkiller časem začne zpochybňovat Vaderovy příkazy… Nebo ne?

V roce 2008, kdy The Force Unleashed vyšla, byla nejrychleji prodávanou hrou ze světa Star Wars. Hodnocení si odnesla smíšená, přesto se objevila na nejrůznějších konzolích (PlayStation 2 i 3, Xbox 360 nebo třeba Nintendo Wii) a také ve verzi pro počítač. Ani teď nejde o žádný remake, ale jen port pro Switch. Vychází konkrétně z verze pro Wii a nabízí kromě základního příběhu i bonusové mise v chrámu mistrů Jedi, lokální multiplayer mód a možnost ovládat Starkillera prostřednictvím joy-conů. Naopak pár scén, které jsou k vidění třeba ve verzi pro počítač (například s přátelským droidem PROXYm), chybí.

V kůži Dartha Vadera

Je dost důležité si předem říct, co od hry chcete. Pokud čekáte hluboký příběh a vypiplané šermování, které by i Darth Maul záviděl, vyhněte se The Force Unleashed galaktickým obloukem. Je celkem zábavné vyzkoušet si světelný meč ovládaný joy-conem, ale síla téhle 14 let staré hry je v Síle. Postupně zjistíte, že nepřátele jednoduše neumlátíte. Nasají vaše rány a duely se stanou zdlouhavé a nakonec i trochu nudné. Kamera si navíc v tomhle portu občas dělá, co chce, a tak zatímco se soustředíte na bosse uprostřed, přiběhne jeho pohůnek, Starkiller se k němu otočí čelem jak mamlas a dostane pár bolestivých ran do zad.

Sedíte na gauči s handheld módem a rubete Jedie.

Jenže ono se to jmenuje The FORCE Unleashed, že? Hned od začátku dostanete do vínku celkem solidní mix schopností. Po tutorialu, kde hrajete za samotného Dartha Vadera (!), umíte i jako Starkiller házet lidmi o zeď, škrtit je ve vzduchu, dávat jim šoky. Postupně hlavní hrdina získá zkušenosti prostřednictvím zabíjení nepřátel, a tak se naučí různá komba, kdy například párkrát švihne mečem a pak usmaží Stormtroopera jako topinku. Osobně jsem si užívala hlavně tuhle stránku hry: čirou zábavu. Sedíte na gauči s handheld módem a rubete Jedie nebo skupinky Wookieeů hlava nehlava. Občas je to chaos, ale malá obrazovka stačí.

Ta je navíc přívětivá k The Force Unleashed ještě v jedné věci. I když je hra plynulá, pořád lze vidět její vrásky: topornou mimiku postav v některých scénách, občas repetitivní prostředí nebo špatnou dohledovost (červený bod v dálce může být bonus pro vaše zdraví, nebo taky obyčejné světlo). Bohužel nejde o žádný remake ani remaster, ale jen trochu vyleštěný port.

Postrach nepřátel i droidů

Navíc je to v kapesní verzi i vhodná hra na cesty. Její délka je maximálně deset hodin, pokud se rozhodnete vysbírat všemožné barvy světelných mečů nebo jiné collectibles. A každá mise se s přehledem vejde do hodiny. Verze na Switchi není nijak složitá, zemřela jsem jen párkrát, a tak nehrozí vulgární nadávání, zatímco sedíte vedle vyděšeného člověka v autobusu.

Klidně můžete prohodit oknem nevinné pípající robůtky.

Hra nemá ani žádný otevřený svět, pouze sevřené koridory, kterými probíháte a kosíte každého, kdo se na vás špatně podívá. Klidně můžete prohodit oknem nevinné pípající robůtky, kteří se kolem vás snaží jen utéct (a pak si to týden vyčítat). Mezitím míjíte různé menší či větší bosse, ať už jde o Jedie Rahma Kotu nebo obří AT-ST.

Nejdřív odrazíte střelu světelným mečem a pak frajerovi pošlete na hlavu kus ventilace.

Bossů se ale týká jedna nepříjemnost: quick-time eventy. Hra vznikla v době, kdy mezi vývojáři nabíraly na popularitě (vzpomeňme třeba na Heavy Rain z roku 2010), a tak téměř každý souboj s bossem končí delší sekvencí mačkání předepsaných tlačítek. Quick-time eventy tu nejsou nějak extra složité, střídáte jen čtyři tlačítka. Stačí se ale jednou splést, vy dostanete nakládačku a nepřítel se trochu uzdraví - a tak se znovu musíte probojovat k dalšímu pokusu. Pokud jste vysloveně neschopní (haló, tady!), tak se některé souboje zbytečně prodlužují, ztrácejí na dynamičnosti a vy se místo akční tečky za životem mrzkého plaza soustředíte na mačkání A-A-B-Y-A-X.

Možná jste ale schopní. Možná vám quick-time eventy nedělají problémy. Pak si tyhle zakončení soubojů oblíbíte, zvlášť proto, že řada vypadá “filmově”. Obecně i zbytek hry je vyplněn na svou dobu povedenými cutscénami, ve kterých figurují známí hrdinové nebo mohutný Star Destroyer.

Jako ve filmu

K tomu si připočtěte nestárnoucí filmovou hudbu Johna Williamse. Míříte obrovskou halou, držíte červený světelný meč, odhazujete tlakovou vlnou křičící nepřátele a do toho hraje The Imperial March. K nezaplacení.

S přáteli si můžete zopakovat tenhle legendární duel.

Kromě hlavního příběhu hra nabízí i mód duelů, kdy můžete soupeřit s přáteli v kůži jedné z 27 známých postav ze světa Star Wars. Zopakujte si souboj Qui-Gon Jina a Dartha Maula. Nebo proti sobě pošlete oba Skywalkery. Na chvíli to zabaví, když vezmete do rukou joy-cony místo světelných mečů.

Port měly na starosti Krome Studios a studio Aspyr, které převedlo na konzole Nintendo už třeba závodní hru Star Wars: Episode I - Racer nebo Knights of the Old Republic. Druhou jmenovanou teď chystají i ve formě remaku pro počítače a Playstation 5, což vyhlíží nejeden fanoušek.

Takzvaný KOTOR je už jiný šálek čaje než The Force Unleashed. Pořád si ale s tímhle novým portem na Switch můžete užít dost zábavy. Hlavní slovo tu má spíš akce než dialogy a ovládání nadaného Vaderova učedníka ve vás vzbudí hned od začátku hřejivý pocit moci. Bonusem budiž fakt, že ačkoliv existuje druhý díl, příběh jedničky je jasně ohraničený a uzavřený.

Star Wars: The Force Unleashed

Nenáročná oddechovka pro každého, kdo se chce vrátit ke 14 let staré hře, ať už z nostalgie nebo kvůli možnosti hrát za ne úplně milého hlavního hrdinu. Nabízí možnost šermovat joy-cony, ale někomu sedne handheld mód, i když nejednou zazlobí létající kamera nebo zaseknutí se v nepřehledné změti nepřátel a okolního bordelu. Spíš než na meče klade důraz na využívání Síly, nicméně souboje a prostředí se ke konci začnou trochu opakovat. Hra viditelně zestárla, což se ale nedá říct o skvělé doprovodné hudbě z filmové série Star Wars. Pokud hledáte čirou zábavu, hodnocení si pomyslně zvyšte.

Rubačka v handheld módu
Příběh, který vyplňuje mezery
Pestré a zábavné použití Síly