Recenze Syberia: The World Before – příběh plný emocí
Syberia: The World Before Recenze Recenze Syberia: The World Before – příběh plný emocí

Jan Urbančík

Jan Urbančík

14
Platformy Windows PC PlayStation PlayStation 5 Xbox Xbox Series X|S Nintendo Switch Switch PlayStation PlayStation 4 Xbox Xbox One

Důkaz, že klasické adventury fungují i dnes.

V létě většinou nastává kromě sucha okolo nás také sucho herní. A přestože bych řekl, že je v posledních letech čím dál tím menší, vždy je to čas na dohnání restů, které máme samozřejmě i my. Jedním z těch největších byla adventura Syberia: The World Before, čtvrtý díl populární série adventur, na níž pracuje francouzská společnost Microids. S vývojem se bohužel pojí i jedna smutná zpráva, otec celé série Benoit Sokal loni v květnu zemřel a vývojáři tak museli titul dokončit bez jeho pomoci. Hra nakonec vyšla letos v březnu, ale teprve v červnu do ní byla přidána česká lokalizace, což je samozřejmě skvělý důvod, proč se na titul konečně podrobně podívat.

• Platforma: PC (recenzovaná verze), PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X|S, Nintendo Switch (všechny konzolové verze dorazí až později)
  • Datum vydání: 18. 3 .2022
  • Vývojář: Microids Studio Paris
  • Vydavatel: Microids
  • Žánr: Adventura
  • Česká lokalizace: Ano (titulky)
  • Dat ke stažení: 21 GB
  • Herní doba: 13 hodin
  • Cena: 39,99 € (Steam)

Návrat klasiky

Nová Syberia se odehrává ve dvou časových obdobích. V té první sledujeme pokračování příběhu Kate Walker, která je vězněna v solných dolech, podaří se jí však utéct a začne pátrat po dívce z obrázku, který našla. Vypadá totiž úplně jako ona. Právě za tuto dívku hrajeme v druhé časové lince, jež je zasazena především do období před druhou světovou válkou a během ní.

Po stránce hratelnosti jde o poměrně klasickou point-and-click adventuru. Hlavní náplní je prozkoumávání lokací, sbírání klíčových předmětů a samozřejmě také řešení logických hádanek. Od ostatních her stejného žánru je tu nejpříjemnější novinkou dle mého přepínání mezi postavami, na které občas dojde. Některé hádanky zkrátka musíte řešit částečně v minulosti a částečně v přítomnosti, což je hned o poznání zajímavější.

Herní pasáže mě bavily, puzzly mají přiměřenou obtížnost a málokdy se mi stalo, že bych se vyloženě zasekl. Musím každopádně zmínit trochu těžkopádné ovládání, které hraní občas komplikuje. Řeč je především o chůzi, jež je ovládána pomocí myši a ne vždy funguje tak, jak bych si představoval. Není to nic hrozného, ale rozhodně se dostanete do několika poměrně frustrujících momentů.

Co se mi naopak líbilo, je fakt, že jsou zde k dispozici kromě hlavních úkolů, které pokračují v rozjetém příběhu, také nepovinné vedlejší úkoly. V nich se vždy dozvíte nějaké zajímavé informace navíc, například o Vaghenu, hlavním městě smyšleného státu Osterthal, kde se Syberia: The World Before z převážné části odehrává.

A když už je řeč o Vaghenu, rád bych zdůraznil, jak krásně celé město a vůbec všechny lokace vypadají. Podíváte se do novějších i historických čtvrtí, projedete se velmi unikátní tramvají a cesta vás zavede například i do malebné krajiny zdejších hor. Místa jsou velmi různorodá, ale všechny mají společné to, že vypadají krásně. Zajímavá architektura je pak samozřejmě nejvíc podpořena obecně grafickou stránkou hry, jež je na velmi dobré úrovni a upřímně jsem byl její kvalitou mile překvapen, protože nejde o žádný blockbuster.

Přece jenom však něco musím vytknout po technické stránce. Hra má občas problém s krátkými záseky, především při přepínání kamer během cutscén, ale v některých chvílích i během hraní. Co jsem si všiml, tak nejde vyloženě o propady FPS, takže je dost možné, že je to nekonzistentní frame pacing, což je u her poměrně častý problém. Naštěstí to u takovéto adventury není nic hrozného.

Pochválit naopak musím hudební doprovod, o který se postaral zkušený skladatel Inon Zur a odvedl naprosto perfektní práci. Především takovou vaghenskou hymnu si budete pamatovat ještě dlouho po dohrání, ale prakticky veškerá hudba v této hře je skvělá a hodí se k dané scéně.

Lepší než kdy dřív

Teď už ale k tomu hlavnímu, a tím je samozřejmě příběh. Jsem moc rád, že ho můžu jen a jen chválit. Propojení dvou linek funguje skvěle a jak postupujete dál, jednotlivé kousky skládačky do sebe začínají zapadat. Čeká na vás hned několik zvratů a hlavně spousta silně emotivních momentů, včetně samotného závěru. To vše autoři dokázali vytvořit na jedničku. Velmi se mi také líbilo propojení se skutečnou historií, která se tady silně propisuje.

Poutavý příběh samozřejmě nestačí, ale Syberia nesází jenom na něj. Chlubit se může také uvěřitelně napsanými postavami. Ne každý je takový ten ochotný, hodný člověk, který každému pomůže a Kate poskytne všechno, o co žádá, byť i takové zde pochopitelně najdete. Nechybí ani humornější pasáže, především s automatonem Oskarem, který je donucen používat tělo živočicha, jehož jméno si netroufám odhadnout. Takže řeknu jenom to, že je opravdu roztomilý.

Skvěle napsané jsou také dialogy, jež jsou podpořeny i velmi dobrým dabingem. Tam mám výtku jen u samotné Kate Walker, které opět propůjčila hlas Sharon Mann. Už je to ale přece jenom starší paní a na hlase je to opravdu znát, což s věkem Kate příliš nejde dohromady. Jinak však odvedla skvělou práci a po nějaké době si na nesoulad zvyknete.

U dialogů musím konečně zmínit také onu českou lokalizaci. A mám velkou radost, že ji můžu jedině chválit. Postaral se o ni zkušený překladatel Petr Ticháček, který má na kontě české titulky i pro spoustu dalších adventur, jako například hry od ukrajinského studia Frogwares. Je hodně poznat, že nejde o žádný "strojový" doslovný překlad, ale se slovy si zde autor různě hraje, aby věty zněly co možná nejpřirozeněji. Zkrátka a dobře jde o naprosto špičkový překlad, což je u žánru, kde je porozumění textu naprosto klíčové, rozhodně velké plus pro všechny české a slovenské hráče, i pokud angličtinu ovládáte.

Po nepříliš povedené trojce měli před sebou Microids těžký úkol. Museli fanouškům dokázat, že stále dokážou vytvořit dobrou hru z této série. S titulem Syberia: The World Before ale nedokázali jenom to. Čtvrtý díl je prakticky absolutní špička toho, co dokážou adventury "ze staré školy" nabídnout. Hra navíc potěší nejenom kované fanoušky, ale také úplné nováčky, protože The World Before se dá hrát i bez předchozích znalostí této série. Díky tomu ji tak můžu doporučit úplně všem, kteří si chtějí tento velmi emotivní příběh prožít na vlastní kůži.

Syberia: The World Before

Čtvrtý díl slavné série se povedl po všech směrech. V jádru jde stále o poměrně klasickou adventuru, ale ve skutečnosti si na vás vývojáři připravili prakticky maximum, co jde z tohoto žánru vytěžit. A můžu vám zaručit, že hra s takto silným příběhem nevychází zrovna často. Tento zážitek byste si neměli nechat ujít.

Silně emotivní příběh
Krásný vizuál
Nádherný hudební doprovod