Recenze Symmetry

1
Platformy PlayStation PlayStation 4 Windows PC Xbox Xbox One Apple Mac

Nový herní počin od nezávislého vývojářského studia Sleepless Clinic je nekompromisní survival adventura o jednom nepovedeném přistání. Teď je ale otázka, jestli mělo dojít vůbec kdy ke vzlétnutí.

Hráli jsme na: PC

Vyšlo na: PC, Mac, PS4, Xbox One

České titulky na PC

Sláva, žijeme! Tříčlenná posádka se probouzí a zjišťuje, že někdo udělal setsakra velkou chybu a raketa, která byla vyslána na průzkum havarovala. Většina přístrojů nefunguje, dochází zásoby a venku je taková zima že by ani huskyho nevyhnal. Do toho všeho je důležité opravit motor a dostat se z téhle ledem obalené koule.

BRRR!

Výše popsaný děj, působící tak nějak zkratkovitě, vlastně dokonale popisuje celou hru. Ano, součástí příběhu je jedno „šokující“ rozuzlení, ale není vhodné o něm mluvit, stejně tak jako není vhodné stát před kinem a návštěvníkům prozrazovat konec filmu. Nejdůležitějším aspektem Symmetry je snaha zajistit to, aby každý z členů posádky v tomto bílém pekle přežil. Po krátké chvíli hraní si mohou pozorní hráči všimnout, že ne všechno je ale tak, jak se na první pohled může zdát. Takže o co vlastně ve skutečnosti jde?

Na úplném začátku je, jak už bylo zmíněno, náhodně vygenerovaná posádka. Každý člen z tohoto tříčlenného osazenstva disponuje nějakou dovedností. Jeden umí bravurně sbírat šrot, druhý se neuvěřitelně ladně umí ohánět s dřevorubeckou sekerou no a ten (nebo ta, neboť genderově vyrovnaná hra myslí i na ženy) třetí se zase vyzná ve výrobě potravin. Každý má tedy své místo a společnými silami se snažíte opravit vše potřebné. Pokud ovšem chcete, aby někdo dělal i jinou práci, není problém ho přeškolit. Přežívání ve velkých mrazech není totiž zrovna procházka růžovým sadem a někdy je potřeba si zašpinit ruce, a to doslova.

Přežít!

„Každý člen z tohoto tříčlenného osazenstva disponuje nějakou dovedností.“

Symmetry je nekompromisní, to je možná to nejlepší, co hra nabízí. Vaše postavy totiž chřadnou. Pokud je necháte celý den kácet stromy je jasné, že se unaví anebo že se ke slovu přihlásí hlad. Když dojde k první variantě, musíte jednotlivé charaktery dostat do regeneračních kapslí, ve kterých si nějakou dobu pobudou. Pokud máte zásoby jídla, je všechno v pořádku. Pokud ovšem máte zásoby jídla v ledničce, která nechladí, máte problém. Podle Murphyho zákona, který nám se vší grácií sděluje informaci o tom, že cokoliv se může pokazit, pokazí se, je úplně jasné, jak se bude situace s vaší „krů“ přiostřovat. Jediná útěcha pro vás může být ale to, že to do konce nemusí dotáhnout úplně všichni. Když dojde na nejhorší, můžete se rozhodnout, jak bude s vaším kolegou naloženo. Buď bude mít skromný hrob v nekonečné, bílo-bílé pustině nebo si na nějakou chvíli zpestříte jídelníček.

Když už jste po kolena ve sněhu nezapomeňte, že může být ještě hůř. Všechny důležité přístroje jsou napájeny z nedaleké elektrárny, která když vypoví službu, máte o starost navíc. Naštěstí je zde oprava jednoduchá a stačí k ní jen nepatrný obnos v podobě šrotu. Ten se stává jakýmsi univerzálním platidlem k vylepšování i opravování nezbedných přístrojů a můžete jej získat poctivým sběrem na nedaleké hromadě sutin.

Zvláštní, prostě zvláštní

„Šrot se stává jakýmsi univerzálním platidlem k vylepšování i opravování nezbedných přístrojů.“

Vizuální stránka? Ta se moc nepovedla. Ano, hra si drží nějakou atmosféru (k té ale pomáhá spíše podmanivá hudba), ale působí to až moc amatérsky. Symmetry vypadá jako animovaná ve Flashy (pravděpodobně tomu tak i je). Pohyb postav je naprosto příšerný a vy nabýváte dojmu, že na něm pracoval student prvního ročníku zemědělky, obor přírodní zdroje. Něco tak nepřirozeného se jen tak nevidí. Nejde jen o chůzi, ale i o přistupování k předmětům, otáčení se nebo znázornění jednotlivých prací.

Další problémem je samotné vyprávění příběhů. To probíhá jaksi namátkou, něco jako když si pro sebe při práci drmolíte. V horní části obrazovky se objeví obrázek postavy, která má něco na srdci a v podobě textu se s vámi o to podělí. Jakékoliv vtáhnutí do děje je tedy nulové a vy si ani nedokážete vytvořit nějaké to pouto s kýmkoliv, kdo se na vaší základně objeví.

Lépe a jinak

Symmetry těžce nevyužívá svůj potenciál. Zajímavý příběh je roztříštěn hloupým vyprávěním a celkové pojetí je dost na mizerné úrovni. Hru bych uvítal jako free aplikaci na telefon nebo tablet (ostatně jde jen o klikací záležitost, takže se to samo nabízí), ale vyžadovat za něco takového deset euro není zrovna šťastný nápad. Notabene když hru můžete dohrát klidně i za hodinu a půl. Pro všechny hráče, kteří si lebedí v přežívání v nehostinných podmínkách, doporučuji sáhnout po jiných titulech. Pro ty, kteří chtěj jen nějak zabít čas, je ovšem Symmetry ideální.

Symmetry koupíte ve verzi pro PC na Xzone.cz a GameExpres.sk.

Recenze Symmetry
Apple Mac

Symmetry je hra někde na půl cesty. Bere si zajímavý nápad ztroskotání, ale nedokáže z něj dostat ty pravé emoce, natož jej přetavit na kvalitní titul. Určitě se najdou jiné adventury zaměřené na přežívání, které budou mít mnohem více co nabídnout.

podmanivá hudba
zajímavé prostředí a ucházející příběh
atmosféra