Recenze Tekken 8 - dlouho očekávaný nástupce
Tekken Recenze Recenze Tekken 8 - dlouho očekávaný nástupce

Pavel Leňko

Pavel Leňko

15
Platformy Windows PC PlayStation PlayStation 5 Xbox Xbox Series X|S

Bandai Namco a Arika vstupují do ringu s Železnou pěstí.

Herní série Tekken bezpochyby patří mezi ty největší jména na poli bojových her. Spolu se Street Fighter a Mortal Kombat tvoří téměř svatou trojici jejíž fanoušsci se několik dekád hádají, která z těchto her je ta nejlepší. Osmý Tekken byl očekáván opravdu dlouho - přecijen od konzolového vydání Tekken 7 uplynulo téměř sedm let a arkádového ještě o dva více. Bandai Namco naštěstí hře věnovalo víc než dost péče a přináší tak hráčům opravdu masivní hru plnou obsahu pro všechny. Tekken 8 je už v den vydání kompletní hrou, která nepotřebuje čekat na DLC nebo rozšíření - ikdyž i ty budou. Nový Tekken totiž kromě multiplayerové struktury a již standartní příběhové kampaně přináší několik herních módů ktere jsou na míru ušité jak naprostým nováčkům v žánru tak i ošlehaným bojovníkům.

• Platforma: Playstation 5 (recenzovaná verze), Xbox SS/SX, PC
  • Datum vydání: 26.1.2024
  • Vývojář: Bandai Namco, Arika
  • Vydavatel: Bandai Namco
  • Žánr: Bojová/Akční
  • Multiplayer: Ano - Hot Seat, Online, Crossplay
  • Dat ke stažení:~100 GB
  • Herní doba: 20+
  • Cena: 69,99€ (Steam), 1899Kč (PS Store a Xbox Store)

Otec a syn

Příběh Tekken 8 přímo navazuje na konec předchozího dílu - Kazuya Mishima se pomocí svých ďábelských sil snaží nastolit nový světový pořádek a jedinou nadějí lidstva je jeho syn Jin, který zdědil jeho speciální schopnosti. Jin je zde tentokrát hlavní postavou kolem které se příběhová linka točí a střídání postav je tu oproti předchozím titulům velmi utlumené.

Už od první chvilky se na obrazovkách rozjede naprosto šílené vyprávění, které mi místy připomínalo Asura's Wrath nebo epizody šílených akčních anime seriálů. Jen v první kapitole - což je cca patnáct úvodních minut - je srovnáno se zemí několik bloků v New Yorku a Kazuya vyhlásí nový "Iron Fist Tournament" v němž reprezentanti různých zemí budou bojovat jak o svůj život, tak o místo své rodné země v nové světové hierarchii pod nadvládou Kazuyi. Jin se tedy vydává na turnaj a na cestu za znovuobjevením své síly a poražení svého mocichtivého otce.

Jen v první kapitole, což je cca patnáct úvodních minut, je srovnáno se zemí několik bloků v New Yorku

Příběh je opravdu vysoko nadsazená, hloupoučká a šílená jízda kterou ale stojí za to alespoň jednou projít. Hratelnostně je tam pár mušek - jako například část ve které se tvůrci pokusili o jakousi variaci na Dynasty Warriors, ale jinak si úspěšně drží svůj tón a tempo od začátku až do celkem brzkého konce. Délka kampaně se totiž může směle poměřovat například posledním Call of Duty. To ovšem není až takový problém, jelikož je jen první částí obsahu pro jednoho hráče.

Jak zvítězit

Tekken si získal svou mimořádnou popularitu hlavně tím, jak přesné, intuitivní a na pohled líbivé jsou jednotlivé útoky a herní mechaniky. Jak je asi každému jasné, jde o to aby jste svými útoky knokautovali soupeře - tedy snížili ukazatel jeho nebo její zdraví na nulu dříve, než to udělá vám. Kromě standardních směrových pohybů je každá končetina vámi zvoleného charakteru ovládána jedním tlačítkem a jejich kombinacemi se za pomoci správného načasování dají vyčarovat opravdu impozantní komba s mnohdy výbušnými efekty. Rychlé reakce a přesná koordinace mezi útoky a bloky (k bloku stačí držet směrové tlačítko pro pohyb dozadu) jsou tedy nutností.

K pokoření soupeře vám bude sloužit kromě nespočtu kombinací útoků i několik specialit. Mezi novinky patří tzv. Heat systém, kdy jeho aktivací přepnete svou postavu do speciálního módu, ve kterém jsou k dispozici nové komba, takzvané "chip damage" kdy i blokovaný útok způsobí malé poškození (tímto způsobem ale nejde soupeře knokautovat) a nebo speciální Heat Smash útok, který sice automaticky ukončí Heat stav, ale zato má obrovskou sílu. Heat se dá aktivovat pomocí jednoduchého stisku tlačítka jež zároveň funguje jako speciální útok, nebo pomocí "Heat dash" kdy se vaše postava po značně silném útoku rozběhne k odhozenému soupeři. Klíčové je však načasování - aktivovat toto vylepšení jde sice v jakýkoliv okamžik, ovšem jen jednou za kolo a jeho trvání je limitováno časovačem viditelným hned pod vaším ukazatelem zdraví.

Heat Smash útok sice automaticky ukončí Heat ale zato má obrovskou sílu.

Další funkcionalita se váže na zdraví bojovníka. Pokud vás soupeř úspěšně udeří zatímco jste už na zemi nebo naopak ve vzduchu jako výsledek jeho předchozího útoku, na vašem ukazateli zdraví půjde vidět bílá sekce. Ta signalizuje množství zranění které si můžete vyléčit. Každý váš útok který soupeře zraní nebo je i zablokován vám vrátí část tohoto zdraví. Pokud jste navíc v Heat stavu, je tento efekt o něco silnější. Každé zranění které ale utrpíte vám krom standartní hodnoty zdraví ještě sníží maximální hodnotu, kterou si můžete obnovit.

Pokud se dostanete do poslední části svého zdraví a jste tedy blízko knokautu, zpřístupní se vám tzv. Rage a Rage Art. Váš ukazatel zdraví změní barvu na červenou, vaše útoky budou silnější a navíc budete získávat menší "chip damage". Pokud v této situaci aktivujete tlačítkem Rage art, můžete se těšit na unikátní animaci velmi efektního komba, které si nezadá se Street Fighterem, nebo Mortal Kombat fatalitami - ikdyž bez krve. Ovšem pozor, tento útok je blokovatelný a tudíž hraje načasování veledůležitou roli - úspěch tohoto útoku totiž velmi často dokáže rozhodnout celý souboj. Výsledkem tohoto všeho je tak herní systém kde je velmi výhodné hrát agresivně a stále se snažit soupeře tlačit. To má za efekt nejen adrenalinovější zážitek, ale i mnohem atraktivnější podívanou pro publikum.

Přístupnost na prvním místě

Není však třeba se bát - pokud hledáte jen odreagování a odbourání stresu, i na vás tvůrci mysleli. Hra nabízí Special mód - extrémně zjednodušené ovládání kde každé ze čtyř hlavních tlačítek poskytuje celé komba jen opakovaným stiskem, a liší se jen to, jaký typ komba vyprodukuje. Mezi speciálním a normálním módem se dá plynule přepínat stiskem tlačítka během samotného souboje, a lze tak zjednodušit nepříznivý vývoj souboje. Ve výsledku to pak odbourává nutnost učit se danou postavu a hráč rovnou získává přístup k velmi efektním zážitkům. Doporučuji tuto funkci využít v rámci příběhové kampaně - výsledkem pak je opravdu uživatelsky příjemná akční jízda. V Online hře se mi bohužel tento způsob ovládání nepodařil ozkoušet, ale o tom později.

Pro začátečníky je tedy Tekken 8 velmi dobrou volbou a nabízí zábavnou podívanou i na večírky, kde jde používat ve versus módu efektní údery aniž by návštěva musela trávit měsíce tréninkem. Pokud se však rozhodnete, že byste chtěli do TEKKEN proniknout hlouběji, čeká vás další novinka - takzvaný ARCADE QUEST. Tento nový herní mód vás nechá vytvořit si vlastního avatara po vzoru nintendo Mii. S ním pak vstoupíte do dalšího, separátního příběhu, kde v roli tekken hráče cestujete mezi automatovými hernami ve kterých se dozvídáte o jednotlivých prvcích hratelnosti. Celý Arcade Quest funguje jako taková roztomilá kombinace Pokémon pozitivního přístupu s tutoriálem bojové hry. Začínáte v malé herně a spolu se svými NPC přáteli se postupně probojujete až do celosvětového turnaje.

V každé herně můžete vyzvat NPC avatary k boji, vydělat si tím peníze na vizuální úpravy jak svého avatara, tak jednotlivých bojovníků, a zvedat si zároveň titul, nebo chcete-li "úroveň" postavy kterou jste si na začátku této cesty zvolili. Danou postavu je samozřejmě možné kdykoliv změnit. Co tento herní mód činí tak atraktivním je však přístup k hráči. Max, jedno z přátelských NPC vám v každé herně dá několik úkolů a zároveň vás naučí nějaké nové mechanice nebo nový typ útoku a jak ho využít v jednoduchých kombech. Dojde i na onen "Juggle" systém, kterým je Tekken známý - cílem je svým útokem poslat soupeře do vzduchu, a během pro něj nekontrolovatelné chvilky spustit co nejdelší sérii útoků bez šance protiútoku. Jak postupujete dalšími a dalšími hernami, Max vás tak naučí všechny mechaniky které potřebujete k úplnému ovládnutí TEKKEN soubojů a je tak naprosto skvělým způsobem, jak se pomalu ale jistě přesunout ze sólo hry do hry více hráčů.

Celý Arcade Quest funguje jako taková roztomilá kombinace Pokémon pozitivního přístupu s tutoriálem bojové hry

Tekken 8 je tedy opravdu titul jako dělaný pro vstup nováčka do žánru bojovek a nabízí velmi plynulý způsob jak se z nováčka propracovat na pozici veterána. Je opravdu jednoduché se do TEKKEN 8 dostat ale zároveň zde víc než kdy jindy platí, že je velmi náročné si vše osvojit na opravdu vysoké úrovni.

Pořádná nálož

Hra kromě již zmíněných herních módů obsahuje samozřejmě standardní Versus na jedné konzoli nebo jednom PC, Trénink, a další podobné klasiky. Z Tekken 3 se vrátil Tekken Ball, což je vybíjená s nafukovacím plážovým míčem a funguje jako skvělá a vtipná vsuvka, a chybět nemohou ani klasické Charakter kapitolky, obsahující kraťoučký příběh pro každou z postav z masivní soupisky. Tekken 8 totiž v den vydání obsahuje třicet dva postav a další čtyři vyjdou letos v rámci Year One passu jako DLC - první oznámená postava je jedna z největších klasik značky - brazilský Capoeira mistr Eddy Gordo.

Z Tekken 3 se vrátil Tekken Ball, což je vybíjená s nafukovacím plážovým míčem a funguje jako skvělá a vtipná vsuvka

Opravdu je tedy z čeho vybírat a k navrátilcům z předchozích titulů se přidávají tři postavy nové. Azucena - tancující Peruánka co miluje kávu a její bojový styl se zaměřuje na úhyby a úskoky, tajemná Reina - studentka o níž se moc neví, ale která má velmi podobný styl jako jedna ze zesnulých hlavních postav a nakonec Victor - postarší francouzský špion, který kombinuje meč, pistoli a krátké dýky a ve výsledku produkuje na obrazovce velmi impozantně vypadající podívanou. Soupiska postav mě osobně tedy rozhodně nezklamala, a i přes podivnou volbu přesunout Eddyho až do DLC je tu tak značně širší výběr postav, než co nabízí konkurence. Každou jde navíc vizuálně upravit, a přestože není variabilita kosmetických úprav tak obrovská jako v Tekken 7, i tak je zde víc než dost možností, jak si vytvořit unikátní vzhled svých oblíbených bojovníků a bojovnic.

Kromě zmíněných herních možností tu je něco pro opravdu seriózní hráče - Ghost Battle. Zde Tekken využívá schopností pokročilé umělé inteligence která se postupně učí vaše návyky a reaguje na ně čím dál tím lépe. Ve výsledku jste tak nuceni neustále měnit svoje strategie a zlepšovat tak svou konkurenceschopnost na Online poli. Je také možné stáhnout si k těmto účelům komunitní nebo vývojářské “duchy” a vyzývat je – k tomu slouží mimo jiné nový Fight Lounge mód. Zdá se to na první pohled jako vynikající volba pro středně pokročilé až pokročilé hráče, kteří se chtějí zlepšit bez nutnosti protrpět si případné prohry v Online multiplayeru.

Pěsti bez hranic

Bohužel v době psaní této recenze nebyl Online multiplayer k dispozici a nedala se tak vyzkoušet ani Fight Lounge, ovšem vše je o něm již známo. Kromě obvyklého boje s náhodnými soupeři je důraz kladen na výše zmíněný Fight Lounge. Arkádová herna fungující jako Lobby místnost, ve které se volně pohybujete se svým avatarem vytvořeným pro Arcade Quest, relaxujete a nebo vyzýváte ostatní hráče v dané místnosti k souboji. Případně si můžete stáhnout jejich ducha pro účely tréninku.

Tentokrát je k dispozici i Crossplay, a tudíž není problém hrát jako konzolista s přáteli hrajícími na PC nebo naopak. To rozhodně pomůže udržovat Online hraní Tekkena 8 živější než kdyby Crossplay nebyl dostupný, ovšem bude třeba věnovat o to víc pozornosti anti-cheat ochraně. Co se týče opravdových turnajů jako je EVO a podobně, v tom má Bandai Namco víc zkušeností než jakékoliv jiné studio snad jen možná s vyjímkou Capcomu a tyto vskutku obří akce jsou pak vyvrcholením toho, co progaming na poli bojovek může nabídnout. Stačí se podívat na youtube a nahlédnout na atmosféru Tekken 7 šampionátu aby jste získali představu o tom, jak vážně se tento herní žánr a potažmo značka Tekken bere.

Jelikož Mortal Kombat One nyní trpí na celkem značný odliv hráčů i fanoušků sledujících turnaje, dá se do jisté míry říci že nový Tekken bude soupeřit hlavně se Street Fighter 6. A troufám si říci že soupeř to bude opravdu vážný. Nezbývá než se těšit a čekat na to,co Online a “živé” Major turnaje přinesou.

Pastva pro všechny smysly

Nový Tekken přichází do ringu v tom nejlepším hávu. Pohání ho Unreal Engine 5 a hra vypadá jedním slovem fantasticky. Dalo by se do jisté míry čekat, že skriptované sekvence z příběhové kampaně budou vypadat opravdu dobře, ovšem i tak jsem několikrát opravdu zíral na to, co se na obrazovce odehrává. Plynulé přechody mezi animovanou sekvencí a hratelnou částí jsou opravdu povedené a modely postav i samotných arén vypadají naprosto úžasně. Vše navíc běží svižně a plynule, bez jediného záškubu nebo problému. Během hraní jsem nenarazil na žádný problém, bug ani nějaký výraznější glitch. Snad jen ve vizuálních úpravách některé prvky nedosedají na postavu jak by měly a ve výsledku tak působí spíše komicky - například ramenní chránič levitující deset centimetrů ve vzduchu nad ramenem.

Hudební stránku má hra jak je již u této série zvykem taktéž výbornou. Ať už jde o hudbu v menu, nebo ke každé jednotlivé aréně, hudba vždy dodává tu správnou atmosféru. Samotné zvuky spolu s vysokou grafickou úrovní skvěle spolupracují a dodávají soubojům pořádný říz. Je to sice celkem těžce popsatelné, ale jednotlivé útoky a kombinace pocitově fungují na výbornou a hráč opravdu nemá problém si užít pořádně tvrdé rány které rozdává i přijímá. Rána za ránou prostě zní a vypadá jako když mlátí svalovec do svalovce a ne do papírového panáka.

Tekken 8

K dokonalosti hře chybí opravdu málo a těm pár drobným výtkám které ke hře mám spousta z hráčů nemusí přikládat žádnou zásadní váhu. Tekken 8 přináší na bojovku obrovské množství obsahu a tentokrát se opravdu důkladně zaměřuje na nové fanoušky. Veterán žánru koupí Tekken 8 neudělá chybu, nicméně naprostý začátečník nejspíš nenajde na dnešním trhu hru, která by ho tak pečlivě a přehledně dokázala naučit vše potřebné od naprostých začátků až po pokročilé taktiky.

Obrovské množství obsahu
Velké zaměření na nováčky a občasné hráče díky Arcade Quest a Special Mode
Ghost souboje za pomoci Umělé inteligence