Tell Me Why Recenze Recenze Tell Me Why

Recenze Tell Me Why

Martin Pritula

Martin Pritula

6
Platformy Windows PC Xbox Xbox One

Jak dopadlo aljašské drama od studia Dontnod?

Recenzovat Tell Me Why, potažmo všechny tituly od studia Dontnod Entertainment není snadné. Máte-li k dispozici titul, který nabízí dostatek hratelnosti, či ji vhodně kombinuje s vyprávěním příběhu, je to mnohem snazší, neboť se v recenzi můžete zaměřit na mnohem více aspektů.

Hratelnost Tell Me Why se ničím od her v tomto žánru neodlišuje. Kamera funguje správně, vše se příjemně ovládá, ovšem sama o sobě zábavná není. Vše zde stojí na příběhu a v tom, alespoň dle mého názoru Dontnod v posledních letech stagnoval. Přes velmi dobré Life is Strange k horšímu standalone rozšíření LiS: Before the Storm... Úpadek studia po příběhové stránce u mě pozastavil prequel k LiS:2, což vydrželo jen chvíli, přesněji do té doby, než vyšlo Life is Strange 2.

Asi vás po tomto úvodu nepřekvapí, že jsem k Tell Me Why přistupoval poněkud skepticky, ačkoliv úspěch jsem tomuto titulu nadále přál. V této recenzi si tedy probereme vše důležité a bez spoilerů se vám pokusím vysvětlit, zda Tell Me Why stojí za vaše peníze.

• Platforma: PC (recenzováno), Xbox One
  • Datum vydání: 10. září 2020
  • Výrobce: Dontnod Entertainment
  • Vydavatel: Microsoft/Xbox
  • Žánr: příběhová adventura
  • Dat ke stažení: 13 GB
  • Herní doba: 12 hodin
  • Cena: 30 Euro (Steam)

Drama na Aljašce

Začněme tuto recenzi premisou samotného příběhu. Hrajete za sourozence Tylera a Alyson, kteří se po mnoha letech vrátí do svého domova. Proč se tam mnoho let nevraceli? No, souvisí to s jejich vzpomínkami.

Tyler ani Alyson na svou matku nevzpomínají vůbec v dobrém a svého otce ani neznají. Značná část příběhu se točí také kolem vedlejších postav, které vám pomáhají s nalézáním odpovědí na vaše otázky. Nad rámec toho se ale příběh zaobírá ještě jedním tématem – a sice tím, že Tyler je transgender postavou. V průběhu hry tak za Tylera vídáte postavy, které ho znali před proměnou a jejich reakce na něj jsou značně rozdílné.

Na svůj domov sourozenci rozhodně nevzpomínají v dobrém.

Přiznám se, že jsem měl z tohoto rozhodnutí od jeho oznámení pochyby a nevěřil jsem, že se studiu podaří ztvárnit postavu dobře a nebude tato skutečnost působit nuceným dojmem – pro příklady nucené politiky ve videohrách bych nemusel chodit daleko... ostatně velkou kontroverzi způsobilo například pojetí Battlefieldu V, což je hra, u které mi politická indoktrinace vyloženě vadila a dá se snadno používat jakožto ukázkový příklad toho, jak by to dle mého názoru vypadat nemělo. Zde ovšem rozhodnutí učinit Tylera tím kým je působí přirozeně a dost možná se jedná o nejlepší ztvárnění transgender postavy, na které jsem ve videohrách narazil.

Tyler je dost možná nejlépe napsanou transgender postavou, na kterou jsem ve hrách narazil.

Nečekejte tedy žádnou nucenou propagandu, ale velmi citlivě a lidsky pojatý příběh, ve kterém sice narazíte na nějaké to nadpřirozeno (sourozenci se mohou bavit telepaticky a dovedou přivést k životu jejich vzpomínky), ale nad rámec toho je příběh uvěřitelný. Postavy jsou solidně napsané, a ačkoliv se hra leckdy táhne a mohla by být vyprávěna poněkud přímočařeji, audrží si vás až do konce.

S přirozeným příběhem se ale pojí ještě jeden problém – protože zde nerozhodujete o vyústění situacích s velmi závažnými konsekvencemi, ztrácí vaše rozhodnutí reálný smysl. Nenarazíte zde proto na rozhodnutí, které vyústí v konec světa... či celého města, ale rozhodujete o vyústění jen velmi banálních situací, i když mohou být pro dvojici hlavních postav velmi důležité.

Vizuálně zatím nejpůsobivější hra od Dontnodu

Grafika hry je u tohoto žánru kvůli absenci smysluplného gameplaye o něco důležitější, než je tomu u ostatních žánrů, přeci jen zde v drtivé většině herní doby sledujete dialogy hlavních postav a k formování nebo naopak naprosté destrukci situace může vést nejen grafika, ale i animace (dobrým příkladem je například nádherně vypadajícího Detroit Become Human od studia Quantic Dream).

Inu, Tell Me Why je doposud nejhezčí hrou studia, ovšem ne o moc. Postavy jsou stále do určité míry stylizované zrovna tak jako herní prostředí, ovšem celkový dojem hra vytváří velmi dobrý. Interiéry budov překypují detaily a hra má na mnoha místech atmosféru, která by se dala krájet. Čas od času ji lehce zkazí poněkud toporné animace postav, ale nejedná se o vážný problém.

Pozastavit se musím ještě u hudby, která podtrhuje atmosféru hry dobře, ale zapamatované znělky zde naleznete jen stěží. Dabing všech postav mi přišel v pořádku a ozvučení hry jakbysmet.

Řekni mi proč?
Řekni mi proč?

Závěrem

Od Tell Me Why rozhodně nečekejte další Life is Strange, tato hra je prostě jiná. Tento titul se drží mnohem více při zemi a příběh prozkoumává pocity hlavních postav a cílí k jasně danému závěru - zjistit co možná nejvíce informací. Konec hry mi bohužel nepřišel dostatečně uspokojující a velkou škodou je, že na vašich rozhodnutích zde téměř nezáleží. I tak mi ale Tell Me Why přišlo oproti LiS2 mnohem lepší a já se už nemůžu dočkat dne, kdy se na světlo světa podívá i mnou dlouho očekávané Twin Mirror.

[sc name="reklama_lynx" ]

Tell Me Why

Tell Me Why nabízí solidní příběh a audiovizuální zpracování. Obě hlavní postavy jsou sympatické a ve většině případů dává jejich chování smysl. Příběh je sice předvídatelný a točí především kolem rodinných problémů, ale ve výsledku není jeho jednoduchost na škodu. Zamrzí však minimální množství důležitých rozhodnutí a dlouze přemýšlet, které vybrat zde ale téměř jistě nebudete.

Solidní příběh hráče udrží do konce hry
Audiovizuální zpracování
Dobře zvládnuté příběhové pozadí Tylera