Recenze The Walking Dead: The Final Season - s Clementine na věčné časy
The Walking Dead: The Final Season Recenze Recenze The Walking Dead: The Final Season - s Clementine na věčné časy

Martin Cvrček

Martin Cvrček

3
Platformy PlayStation PlayStation 4 Nintendo Switch Switch Windows PC Xbox Xbox One

Poslední epizoda závěrečné sezóny představuje důstojné zakončení příběhu, který začal už před sedmi lety.

Když na podzim loňského roku došlo k uzavření studia Telltale Games, mělo se tak nějak za to, že k dokončení tehdy rozjeté poslední sezóny The Walking Dead nedojde. A přesto jsme se nakonec všech epizod dočkali, z větší části díky týmu Skybound Games, který nabral řadu původních tvůrců z Telltale, převzal otěže vývoje a vše dotáhnul do zdárného konce. Díky tomu se tak nyní můžeme podívat na zoubek čtvrté a zároveň poslední epizodě, Take Us Back, a celkově se ohlédnout za celou sezónou.

• Vychází na: PC (recenzovaná verze), PlayStation 4, Xbox One, Switch
  • Datum vydání: 26. března 2019 (poslední epizoda)
  • Žánr: Adventura

Tak končí naše tragédie

V první řadě je třeba zdůraznit, že s epizodou Take Us Back a s celou The Final Season příběh Clementine, který jsme mohli sledovat už od první sezóny z roku 2012, končí. Samozřejmě nebudu zabíhat do podrobností ohledně otázky, co přesně to pro oblíbenou hrdinku ve výsledku znamená, na to budete muset přijít sami během hraní. Rozhodně ale nedojde na nějaký vyloženě otevřený konec, který by byl maximálně mezistupněm před dalším dílem či jinou formou pokračování. Určitá vrátka sice zůstanou na pohled otevřená, ale všechny důležité dějové okamžiky se sbíhají do definitivního a jasného konce, který příznivcům epizodického The Walking Dead a obecně tvorby Telltale Games určitě udělá radost.

Epizoda zkrátka nabízí velmi uspokojivé zakončení celého příběhu, které má co říct každému, kdo s Clementine strávil nějaký čas, a které z hráče nedělá naprostého pitomce. Situací, v nichž by se dalo najít nějaké klišé, je naprosté minimum, a postavy se zpravidla chovají dost racionálně a logicky, i když to tak občas na první pohled nemusí vypadat. Každý z přeživších přitom dostává přesně tolik prostoru, kolik potřebuje, díky čemuž závěr příběhu hezky plyne. Minimálně o jedné pasáži by se sice dalo říct, že v kontextu pravidel světa The Walking Dead nedává moc velký smysl, ale zároveň se jedná o jeden z nejzajímavějších a nejdramatičtějších momentů, které The Final Season nabízí, tudíž to protentokrát tvůrcům rád prominu. Počítejte s tím, že dramatu je tentokrát hodně, na občasný, příjemně pubertální humor typický pro předešlé epizody tentokrát vážně není prostor, což ale na kvalitě dialogů a scénáře nic nemění.

Potěšilo mě i zjištění, že vaše volby tentokrát opravdu nejsou jen na okrasu. V případě předešlých titulů Telltale Games bylo běžné, že jste svým rozhodováním mohli ovlivnit určité dílčí události, ale s celkovou kostrou příběhu nebylo možné výrazněji pohnout. I tentokrát jsou základní dějové body, včetně toho úplně posledního, jasně dané. Vaše jednání a rozhodování v roli Clementine má však přímý dopad na chování jejího svěřence, tedy chlapce jménem AJ. V návaznosti na to, co díky vám vstřebá, se může AJ v různých situacích zachovat určitým způsobem, což ovlivní třeba osud některých (nezřídka takřka hlavních) postav.

Zlo prohrálo a dobro žije?

Zažil jsem třeba situaci, kdy jsem po dohrání poslední epizody znovu absolvoval jednu pasáž, abych splnil poslední zbývající achievement (většinu achievementů/trofejí epizody lze získat na jeden zátah, pouze jeden závisí na jedné volbě). Předpokládal jsem, že rozhodnutí, které pro jeho získání musím učinit, nebude mít kdovíjak drastické následky, ale jaké pak bylo mé překvapení, když jsem mohl pozorovat smrt jedné hodně výrazné postavy, které se při mém původním průchodu hrou do poslední chvíle nic vážného nestalo. A to všechno kvůli tomu, jak jsem se choval k AJovi a co jsem mu navykládal. Takový okamžik s představou, že jsou volby zase jen iluze, dost snadno zamává.

Oproti tomu z hlediska hratelnosti je v posledním tažení Clementine a AJe vše při starém. Volnější pasáže v lokacích oplývajících skvělou atmosférou, rozhovory, quick-time eventy, více či méně (tentokrát spíš méně) dynamické souboje s nemrtvými, vše je zkrátka na svém místě a vše může stále zabavit a ideálním způsobem podporovat vyprávění příběhu. Místy lze také narazit na další sběratelské předměty, které si v samém závěru můžete vystavit v místnosti, v níž Clementine a AJ během sezóny přebývají, a klidně tak obhlédnout sbírku nahromaděnou za celou hru. Vše pak ideálním způsobem doplňuje kvalitní ozvučení, hudba a dabing, stejně jako stylová vizuální stránka, která tentokrát v jistých ohledech disponuje snad větším množstvím detailů než kdy dřív. Třeba zpracování určitých nemrtvých mi přišlo vcelku obdivuhodné.

Vše ale opět kazí mizerná optimalizace, takže se připravte, že i se slušnějším hardwarem může být dosažení stabilních 60 snímků za sekundu problém. Nikam nezmizely ani bugy. V jedné lokaci jsem mohl například opakovaně provádět interakci s jedním předmětem, díky čemuž bylo možné donekonečna opakovat jednu cut-scénu. I soubojový systém má celkem trhliny. Nejednou se mi při kontaktu s nemrtvým zdálo, že mám stále čas ho něčím švihnout po hlavě, ale hra si asi myslela něco jiného, a tak jsem mohl pozorovat, jak jde Clementine k zemi, i když jsem nic špatně neudělal. Dovolím si tedy jednu radu - jakmile dostanete šanci k útoku, jakmile uvidíte na obrazovce správnou konjunkci ikon nebo symbolů, neváhejte, protože chodci asi získali pár schopností Flashe nebo Quicksilvera. Zdrženlivost a opatrný postup tak může z důvodu chyb či nedotaženého herního designu snadno vést k nepochopitelnému neúspěchu.

Přežívání až do samého konce

The Walking Dead: The Final Season však jako nepochopitelný neúspěch označit nemohu. Spíše bych použil označení těžko pochopitelný úspěch. Při hodnocení druhé epizody jsem vyjadřoval značné pochybnosti o osudu poslední sezóny a o vidině na zdárný konec celého příběhu. Nakonec ho tu však máme a já jsem zatraceně rád, že jsem se tehdy mýlil. Když zohledním obsah a kvalitu všech epizod a pominu bídnou optimalizaci, bugy či díry v soubojovém systému, vlastně si nemám moc na co stěžovat. Dokonce i dříve nedotažené animace postupem času prakticky vymizely. Archaický engine Telltale tak může navzdory škraloupu jménem optimalizace s klidným svědomím odejít do enginového důchodu, kam se měl odebrat již před mnoha lety. Mohl bych ještě nadávat na skutečnost, že pokud jste si PC verzi nekoupili na Steamu či GOG.com před vydáním třetí epizody, seženete ji pouze v kontroverzním obchodě Epicu a v jeho launcheru, ale to by už bylo jen plakání nad rozlitým mlékem.

Důležitější je, že se ve všech čtyřech epizodách tvůrcům podařilo solidně obměnit zažité herní prvky typické pro každý projekt Telltale Games, hlavně díky lehce zabugovanému, ale chytlavému soubojovému systému a možnosti sbírání sběratelských předmětů. Vizuální stránka také dospěla do uspokojivé fáze a ozvučení je tradičně bezproblémové a profesionální. A pak tu máme volby, které dělají dojem, že mají větší smysl než kdy dřív, o čemž se občas můžete skutečně přesvědčit. Stěžovat si nemohu ani na herní dobu. Kvůli achievementům a snaze odhalit pravé následky některých voleb jsem někdy opakoval i celé části jednotlivých epizod, díky čemuž se výsledná herní doba vyšplhala na skvělých 16 hodin. Pokud se nebudete k ničemu vracet, na takhle vysoké číslo se asi nedostanete, ale počítejte s tím, že jeden souvislý průchod vám může zabrat 10 až 12 hodin.

Nejvýraznějším kladem je ale ve výsledku příběh. Vývojářům z Telltale Games a Skybound Games se navzdory všem překážkám podařilo příběh epizodického The Walking Dead dotáhnout do zdárného konce a důstojně a také s respektem k fanouškům uzavřít děj, jenž odstartoval už před sedmi lety. S předešlými sezónami jsem se sice občas spálil, ale díky The Final Season můžu na Clementine a na její živé i mrtvé přátele a nepřátele vzpomínat jen v dobrém.

Hodnocení níže se vztahuje na celou sezónu The Walking Dead: The Final Season.

Nejnovější PC hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex UltraGamer 2019+.

The Walking Dead: The Final Season

Labutí píseň Telltale Games a jeden z posledních zástupců klasických epizodických titulů je zároveň více než důstojným zakončením nejen poslední sezóny, ale i celé herní ságy The Walking Dead. Navzdory komplikovanému vývoji jsme se zkrátka dočkali ideálního rozloučení s Clementine, které nemusí být vůbec snadné. Naštěstí jen v dobrém. Sedm let trvající příběh by šlo za současného stavu jen těžko uzavřít lépe.

povedený, smysluplný a skvěle uzavřený příběh
množství sympatických postav
malá, ale zábavná oživení klasické hratelnosti