Recenze Tomb Raider
Blogy čtenářů Recenze Recenze Tomb Raider

Recenze Tomb Raider

LakilukCZ

LakilukCZ

Lara Croft se vrací... no vrací. Spíše se podíváme na zrod této kultovní archeoložky. Lara se vydává na svojí první výpravu, která pořádně otestuje…

Lara Croft se vrací... no vrací. Spíše se podíváme na zrod této kultovní archeoložky. Lara se vydává na svojí první výpravu, která pořádně otestuje její schopnosti. Studio Crystal Dynamics nám přichystalo akční adventuru s prvky RPG a survivalu. Je lepší, než předchozí dily? Dozvíte se v recenzi.

Lara nám omládla

Nový Tomb Raider se nám poprvé představil na E3 2011, kde si mě okamžitě získal. E3 demo nám ukázalo mladou nezkušenou Laru Croft na své první misi, která nedopadla, tak jak měla. Na první pohled se hra značně lišila od svých předchůdců, jimiž byly Legend, Anniversary a Underworld. Lara už zdaleka nevypadala jako rambo, co skolí žraloka s prstem v nose. Všechno pro ní bylo nové, neznámé a děsivé. Prosté zapálení ohně hodně znamenalo a luk byl hotový poklad. Crystal Dynamics nám prezentovali survival s parádní grafikou, jenže není všechno zlato, co se třpytí.

Začátek hry se skutečně nese v duchu survivalu. Po záhadném ztroskotání lodi Endurance, končí výprava s Larou v čele na tajemném ostrově kdesi v Bermudském trojúhelníku. Laru někdo omráčí, strčí do jakéhosi kokonu a pověsí hlavou dolů. V tu chvíli se poprvé chopíme vlády nad hrou. Naším prvním úkolem je dostat hrdinku ze zajetí. V této části nám hra nenásilnou formou tutorialu předvede mechanismy a QTE sekvence, které nejsou nijak časte. Osobně mi nepříšly vůbec rušivé, spíše jsem je vítal. Po zdárném úniku z jeskyně se před námi rozprostře celý ostrov, jenž čeká jen na naše prozkoumání. Přiběhová linie se točí okolo odhalení záhad ostrova a následného úniku. V příběhu se vyskytuje i jistý prvek nadpřirozena a sil minulosti. Postupem hrou se setkáme i s ostatními přeživšími z Endurance, od kterých jsme na začátku odtrženi.

Nesnáším hrobky!

Abyste na ostrově plných nepřátel přežili, budete potřebovat zbraně. Nesmí chybět luk, pistole, samopal a brokovnice. Každá z nich je modifikovatelná. Modifikovat můžete za součástky, které se válí v krabicích či v nepřátelích. Druhou možností jsou "části". Ty jsou hůře k nalezení. Vždy potřebujete 3 ke každé zbrani, jakmile je najdete, změní se i celkový vzhled zbraně. Veřte, že vylepšovat budete muset, protože nepřátelé jsou celkem tuzí. Kryjí se, pokoušejí se vás obejít a střílí přesně.

Mimo hlavního příběhu můžete sbírat artefakty, zápisky a vykrádat skryté hrobky. V každé hrobce naleznete hádanku, která vzdává hold prvním dílům série. Hádanky jsou rozmanité, avšak na řešení dřív nebo pozdějí příjdete. Ostrov je otevřený, takže pokud neplníte story line, můžete se po něm pohybovat zcela volně. Asi první dvě hodiny hry byl strach a nezkušenost opravdu uvěřitelný. Pozdějí se z ní však stal Rambo, který skáče a kosí nepřátele po stovkách, což bylo v přímém rozporu s cutscénamí. Vadila mi ještě jedna věc. Lara neustále někam padá, padá a zase padá. Něco takového by nevydržel ani Semír Gerkchán. Ke kameře nemám moc výtek, dobře zabírá akční scény a působí velmi dobře. Často nepoznáte, jestli se díváte na cutscénu nebo hrajete. Hlavní příběh zabere na normální obtížnost asi 13 hodin, což je v dnešní době docela dost, po jeho skončení se navíc můžete na ostrov vrátit a posbírat všechno, co vám ještě chybí k dokončení hry na 100%.

Audiovizuální paráda

Po grafické stránce není hře moc, co vytknout. Hra v exteriérech exceluje. Zvláštností je podpora technologie Tressfx, jenž umožńuje reálnou simulaci vlasů za cenu krvavých hardwarových nároků. Vypadá to pěkně, ale nemyslím si, že je to nějaká stěžejní věc. Hned první výhled do krajiny je epický, opravdu značně to evokuje seriál Ztraceni. Soundtrack je také parádní. Do reproduktorů se nám linou tóny, které evokují stísněnost a nebezpečí. Ústřední motiv mi v hlavě zní ještě teď.

Závěrem

Tomb Raider bych doporučil každému fanouškovi série Uncharted nebo Lary Croft. Je to určitě důstojný nástupce, kterého si užijete. Zážitek kazí opravdu jen rozkol mezi cutscénami a gameplayem.

<iframe width="600" height="480" src="http://www.youtube.com/embed/x_76AaWVQXE" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>