Návod, jak změnit to, co na sobě nemáte rádi.
Žánr tzv. “cozy” neboli “příjemných, útulných” videoher je rozsáhlejší a populárnější, než si možná někteří z vás myslí. Co se ale stane, když tenhle zdánlivě nevinný, odpočinkový typ her vezme do rukou autor slavné herní parodie The Stanley Parable? V takovém okamžiku se nemůžete spolehnout na to, že vše půjde podle žánrových pravidel. Naopak, ve zdánlivě nevinném kabátku se zde ukrývá mimořádně chytrá hra s nečekanými zvraty i silným poselstvím.
- Platforma: PS5 (recenzovaná verze), XSX/S, PC
- Datum vydání: 11. 3. 2025
- Výrobce: Ivy Road (Kanada)
- Žánr: příběhové farmaření
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: ne
- Dat ke stažení: 15 GB
- Herní doba: 10 hodin
- Cena: 599,- Kč
Bojovnice s čajem
Alta jako profesionální zápasnice byla na vrcholu své kariéry a vyhrávala každý zápas… dokud poprvé neprohrála. A hned potom podruhé. A potřetí. Něco se pokazilo a schopnosti i sebedůvěra se vytratily jako pára nad hrncem. Zoufalá Alta se tedy vydá do hlubokých lesů, kde údajně stranou od civilizace žije bývalá zápasnická hvězda. S jejím tréninkem nebo radou by snad mohla Alta znovu najít ztracenou sílu a začít opět vyhrávat.
Les se ukázal hlubší, než se zdálo a znavená Alta po dnech trmácení nebyla schopná už ani utáhnout vlastní, na míru ukovaný meč. Znavená ztratila vědomí… a probudila se na mýtině s malebnou čajovnou. Její majitel, usměvavý pán jménem Boro, nabídne znavené bojovnici odpočinek a osvěžující čaj, výměnou za výpomoc s provozem čajovny. Jelikož Alta je stále výrazně oslabená, rozhodne se to na chvíli zkusit a nabídku přijme.
Najít ztracenou sílu a začít opět vyhrávat.
Tohle ale rozhodně není práce ani život, který si Alta představovala. Není tedy divu, že sbírání surovin, vaření čaje nebo interakce s procházejícími zákazníky čajovny zpočátku docela odbývá. Vidí se totiž někde úplně jinde, soustředí se na svoje trápení a nevidí žádný velký smysl ve ztrácení času v téhle malé nudné čajovně. S každým dalším zákazníkem, s každou další radou moudrého majitele čajovny se ale pomalu začne něco měnit.
Změna je proces
Podobně jako The Stanley Parable, také Wanderstop exceluje v tom, jak bourá příběhová i herní klišé. Kontrast “cozy” provozu malebné čajovny s podrážděnou a nervózní servírkou je zábavný od první minuty a vede ke spoustě vtipných i docela smutných situací. Kromě jiného je velkou lekcí také příchod každého nového návštěvníka, protože jsou to lidé velmi rozliční a občas se sami od sebe rozpovídají o tom, jaká trápení řeší oni. V roli Alty jim můžete dát radu nebo názor a v některých případech se při jejich opětovné návštěvě dozvíte, zda to pomohlo.
Nakonec si také uvědomíte paralelu mezi herní náplní, tím co a jak ve hře prakticky děláte, a přístupem vaší hrdinky i vás samotných. Zpočátku čaj odbýváte, stejně jako hledání, sázení a pěstování surovin pro něj, úklid v čajovně i okolí. Odsekáváte také zákazníkům. Někteří z nich si ale dřív nebo později získají vaši pozornost či srdce a než se nadějete, zjistíte, že vám na nich vlastně docela záleží. I na tomhle podivném nudném místě. A vlastně i na tom čaji. Věci, které pro vás zprvu představovaly nudnou rutinu, dostanou zcela nový význam. Když mne třeba jeden ze zákazníků požádal o výrobu extra složitého čaje, dlouho jsem to odkládal, ale nakonec to nebylo tak složité jak jsem se bál a ten pocit ze zvládnutí obávaného úkolu za to rozhodně stál. Zní vám to povědomě?
Uvědomíte si paralelu mezi herní náplní a přístupem vaší hrdinky.
Wanderstop samozřejmě není hra pro každého, kromě pestrobarevného stylu a zdánlivě “nudné” zápletky i herní náplně ji do nějaké míry kompromituje také nízký rozpočet, takže prezentace příběhu není příliš výpravná a dabovaných je pouze několik vybraných dialogů. Troufám si ale tvrdit, že každý, kdo hře dá šanci, v ní nakonec najde nějakou tu myšlenku, která se velmi dotýká jeho vlastního života či starostí. Osudy jednotlivých návštěvníků i snaha hrdinky najít znovu ztracenou energii promlouvají velmi trefně ke stresujícímu a náročnému modernímu životu. Kromě připomenutí toho, jak důležité je umět odpočívat, hra nabízí také další silné pointy, včetně té, že sami sebe nezměníte ze dne na den.
Verdikt
Každý z nás má nějakou vlastnost, které by se chtěl zbavit. Každý z nás by občas potřeboval umět lépe zpomalit a účinněji odpočívat. Wanderstop s těmito tématy pracuje příběhově i mechanicky a pod zdánlivě nevinným povrchem skrývá velmi účinné lekce o lidských slabinách, vyhoření i naději. Je skoro škoda na něco takového dávat cenovku nebo známku. Měli byste si to zahrát.