Recenze War Hospital – nevyužitý potenciál
War Hospital Recenze Recenze War Hospital – nevyužitý potenciál

2

Unikátní strategie má své kouzlo, ale také řadu nedostatků.

Ačkoli válečné téma se ve hrách objevuje často, většinou jde o různé 1st person střílečky a hry zasazené do druhé světové války. Titul odehrávající se v první světové válce je relativní vzácnost sama o sobě, ale když se k tomu přidá fakt, že jde o strategii a válku vidíme z pohledu lékaře, jde vyloženě o unikát. Řeč je o hře War Hospital od Brave Lamb Studio, jež vznikala poměrně dlouho a po různých odkladech nakonec vyšla minulý týden.

Titul je zasazen na samotný konec války, kterou tehdy lidé znali pouze jako „Velká“. Ocitáme se v roce 1918 na západní frontě, místo kůže vojáka v zákopech se ale vžijeme do role britského lékaře Henryho Wellse, který řídí nedalekou polní nemocnici. Právě tam tak prožijeme poslední měsíce války a snažíme se zde vyléčit co nejvíc lidí.

• Platforma: PC (recenzovaná verze), PlayStation 5, Xbox Series X|S
  • Datum vydání: 11. 1. 2024
  • Vývojář: Brave Lamb Studio
  • Vydavatel: Nacon
  • Žánr: Strategie, manager
  • Dat ke stažení: 6 GB
  • Herní doba: ~20 hodin
  • Cena: 29,99 € (Steam)

Hráno na následující PC sestavě:

• Procesor: Intel Core i5-13600K
  • RAM: 32 GB DDR5 6000 MT/s
  • Grafická karta: Nvidia GeForce RTX 4080 (16 GB VRAM)
  • Úložiště: Solidigm P44 Pro (1TB NVMe PCIe 4.0 SSD)

Válka z pohledu lékaře

Jestli můžu něco na War Hospital pochválit, tak je to bezesporu právě zasazení a neuvěřitelně silná atmosféra. Kdykoli jsem hru zapnul, skutečně jako bych se přenesl více než 100 let nazpět, kde medicínské přípravky a nástroje nebyly zdaleka tak pokročilé, kapacity výrazně omezené a do toho nedostatek surovin i zaměstnanců. Zachránit všechny není ve vašich silách. Někteří pacienti mohou zemřít během nepovedené operace, na jiné se nemusí dostat vůbec a budete donuceni je, byť s velkou nelibostí, odmítnout. Hra vám však zemřelé neustále připomíná, protože nahoře v UI vidíte jejich počet a jejich jména jsou pak navíc napsány na pomníku.

Zezačátku může být hra i o jistých osobních příbězích. Dokud se v čekárně nachází jednotky vojáků, můžete si pročítat jejich pozadí, ať už třeba co prožili v dětství, jestli mají rodinu nebo jak se dostali na frontu. Poměrně brzy to však sklouzne k tomu, že pacienty přiřazujete k doktorům „hlava nehlava“ a prostě se jen snažíte, abyste jich zachránili co nejvíc. To rozhodně není chyba hry, protože je mi jasné, že přesně takhle to tehdy vypadalo. Přestože každý voják měl svůj, bezpochyby nesmírně zajímavý, osobní příběh, v této době si s tím vůbec nikdo hlavu nelámal, protože to byl jen další z tisíců, který nemocnicí prošel.

Rozkaz zněl jasně, ale je správný?

Přesto však určitému rozhodování budete čelit. Během hry totiž narazíte i na VIP pacienty. Ať už vojáky, za něž se přimluvil jeden z velitelů, specializované civilisty, kteří by vám mohli pomoct v nemocnici, ale také vojenské vězně, již po ošetření zamíří zpátky na výslech a mučení. Je jen na vás, jestli VIP pacienty upřednostníte, a zda například vězně skutečně vrátíte zpátky do utrpení, nebo je necháte zemřít, jak si přejí. U zrehabilitovaných pacientů pak můžete také rozhodovat, zda je pošlete rovnou zpět na frontu, do velitelství nebo je propustíte ze služby.

Druhá velmi silná stránka hry s tímhle úzce souvisí. Stejně jako například ve Frostpunku (k níž má v některých ohledech War Hospital velmi blízko) máte k dispozici průzkumníky, kteří se mohou dostat do okolních vesnic a dalších míst, kde na vás čekají různé události. Budete tak řešit evakuaci obyvatel, rodinné problémy, ale také spoustu setkání s nepřátelskými jednotkami. Opět je jen na vás, jak k tomu přistoupíte. Budete následovat rozkazy, či se necháte vést vašim rozumem a srdcem? Budete jednat podle zvyků a práva, přestože vám to může uškodit, nebo uděláte výhodné, ale silně neetické rozhodnutí? Tohle všechno jsou věci, které mě na War Hospital bavily zdaleka nejvíc.

Stresující zážitek

Tím jsme probrali tu „morální“ stránku, ale asi je potřeba se konečně podrobněji podívat na hratelnost. Coby ředitel nemocnice se budete starat o její kompletní chod. Budete tak muset zajistit nutné suroviny. Nějaké vám sice dodá velitelství, ale řadu z nich si budete muset vyrábět sami. Do toho se musíte starat o pacienty, kteří mohou mít různá zranění (fyzické, psychické či chemické) a musí je tedy ošetřit příslušný lékař. V případě úspěšné operace je o ně postaráno v rehabilitačním centru, pokud zemřou, musí být pohřbeni. A samozřejmě se musíte starat o vaše zaměstnance: doktory, zdravotní sestry, inženýry či týmy přenášející pacienty mezi budovami.

Mechaniky jsou jednoduché na pochopení, ale snadné to rozhodně mít nebudete. Zraněných vojáků bude přibývat, a navíc se budete muset starat o vaše přímé bezpečí, nejbližší zákopy jsou jen kousek od nemocnice, a pokud budou prolomeny, jste v koncích. Zároveň řešíte morálku lidí a staráte se o vylepšení nemocnice, abyste mohli mít více zaměstnanců či třeba aby byla vyšší šance na úspěch operace. Důležité je ale zdůraznit (a v tom se od Frostpunku hra liší zdaleka nejvíc), že nejde o budovatelskou strategii, ale spíš manager. Žádné budovy tady stavět nebudete, pouze je vylepšujete, zkoumáte nové lékařské metody a řešíte směny zaměstnanců, kteří jinak mohou při vysoké únavě zkolabovat.

Značné problémy

Hra je tak kvůli všem těm věcem, na které musíte dávat pozor, velmi stresující. To bych samo o sobě jako chybu nebral, právě naopak, ve War Hospital máte být pod tlakem. Problém ale je, že je obtížnost velmi nevyvážená. I tady by šlo určitě argumentovat tím, že jde zkrátka o realistické zpracování, ale v tomto případě je to podle mě spíš na škodu. Zatímco občas jste v klidu, v některých chvílích se toho na vás sesype tolik, že to prostě zvládnout nejde, a jen nevěřícně hledíte, jak vám umírá jeden člověk po druhém a klesá morálka. Zvlášť když v druhé kapitole musíte řešit španělskou chřipku. A jakmile jednou něco pokazíte (například vám dojde základní surovina, ze které se všechno vyrábí), dostanete se do „spirály smrti“, z níž je hodně těžké se vyhrabat.

Druhým problémem je fakt, že je hra dost repetitivní. V podstatě všechny mechaniky jsou vám představeny hned na začátku a (kromě již zmíněných vylepšení) toho War Hospital moc navíc nenabídne. Postupně odehrajete tři kapitoly, ale všechny jsou velmi podobné, rozdíl je akorát v událostech během průzkumu, jinak je vaším úkolem vždy přežít po určitou dobu. A pořád sledujete ty samé cutscény z bojů v zákopech. V zásadě nejunikátnější je druhá kapitola, kde vás čeká již zmíněná španělská chřipka, ale chtělo by to výrazně více ozvláštnění. Na hru, jež vám zabere skoro 20 hodin, je to opravdu málo.

Bugy, kam se podíváš

Zdaleka nejhůř je na tom ale technická stránka, ta je bohužel vyloženě katastrofální. Během hry jsem narazil na nespočet bugů. Prakticky neustále se objevovalo vypadávání zvuku a různé vizuální glitche ve stylu problikávání obrazovky či se neukázala nějaká věc, která na obrazovce měla být.

To jsou ještě „menší“ problémy, ale k tomu přidejte bugy, jež přímo ovlivňují hratelnost. Několikrát se mi stalo, že vlak, jenž měl dovézt suroviny, prostě bez jakéhokoli vysvětlení nepřijel. Párkrát jsem narazil na bug, kdy jsem nemohl na nic kliknout a musel jsem se vrátit do menu a načíst přechozí save (mimochodem manuální, protože hra postrádá autosave). Stejně jsem musel vyřešit chybu na konci druhé kapitoly, kdy se odmítala přehrát cutscéna.

Některé úkoly se splnily dřív, než jsem vůbec udělal, co se po mně chtělo, nebo naopak naskakovaly nové (a ty úplně stejné), přestože jsem předchozí neukončil. Hned v první kapitole se mi pak třeba stalo, že jsem svoji asi nejlepší zdravotní sestru poslal na misi, za kterou jsem měl dostat solidní odměnu. Jenže konec úkolu byl až po skončení první kapitoly a na to hra nemyslela. Od druhé kapitoly dál byla sestra mimo nemocnici a už nikdy jsem ji nedostal zpátky.

Těžký to případ, pane doktore

Ten seznam chyb je nekonečný a je pro mě až k nevíře, jak v takovém stavu vůbec hra mohla vyjít. Buď muselo být výrazně zanedbáno testování, nebo zkrátka vydavatel tlačil na vydání. Anebo snad nedostatečný rozpočet? Protože trochu trpí i celková prezentace hry. Zatímco soundtrack je skvělý a na atmosféře rozhodně přidává, grafika je spíš průměrná a zvolená stylizace mi nepřijde moc přitažlivá. Obzvlášť je to znát na již zmíněných filmečcích, kterých je navíc zatraceně málo.

War Hospital je pro mě velmi těžký případ. Je to hra s naprosto výborným nápadem a velmi realistickým zpracováním, které je ale i její velkou slabinou. K tomu ji sráží repetitivnost a obrovské množství všemožných chyb. A ačkoli jsem si i přes to všechno hru užil, nemůžu ji udělit víc než jen lehce nadprůměrnou známku. Zatím bych doporučil počkat několik týdnů či možná i měsíců. Pokud patche opraví většinu chyb, pak titul určitě udělá radost alespoň fanouškům žánru a tématu první světové války. Do té doby bych se mu, pokud po něm vyloženě netoužíte, raději vyhnul.

War Hospital

Unikátní strategie, která vás skutečně přenese do první světové války a nabídne drsnou realitu polní nemocnice. Bohužel je ale velmi repetitivní, nevyvážená a hlavně výrazně rozbitá. Výborný nápad se bohužel nepřetavil do výborné hry.

Velmi silná atmosféra
Zajímavé příběhové události...
Realistické zpracování...