Recenze Warhammer 40 000: Rogue Trader – temná budoucnost plná náročných rozhodnutí
Recenze Recenze Warhammer 40 000: Rogue Trader – temná budoucnost plná náročných rozhodnutí

3

Výlet mezi světy stojí za to, má však háčky.

Fanoušci RPG mají letos žně. Po takřka dokonalém Baldur's Gate 3 se komunita dočkala ještě dalšího velkého titulu, v němž není o obtížné volby nouze. Ve Warhammer 40 000: Rogue Trader ovšem nemíříte do fantasy univerza, nýbrž do vzdálené budoucnosti, kde zuří nekončící válka proti všem nepřátelům lidského druhu. Zda tento vesmír stojí za návštěvu, vám poví následující řádky naší recenze.

Platforma: PC (recenzovaná verze), PS5, Xbox Series X/S

Datum vydání: 7. 12. 2023

Vývojář: Owlcat Games

Vydavatel: Owlcat Games

Žánr: Izometrické RPG

Česká lokalizace: ne

Multiplayer: ano (kooperace)

Dat ke stažení: 35 GB

Herní doba: 70 - 100 hodin

Cena: 1200 kč (Steam)

Univerzum Warhammer 40 000: Rogue Trader se s vámi nepáře

Začátek Baldur's Gate 3 byl divoký. To, co se dělo na palubě nautiloidu, však nebylo nic v porovnání s tím, čemu musíte čelit na startu Warhammer 40 000: Rogue Trader. Vesmírný koráb, na kterém se nacházíte, se totiž stal terčem brutální vzpoury, kvůli čemuž jsou vaše šance na přežití mizivé. Věřit se navíc nedá nikomu, takže vás čeká řada nepěkných překvapení. Jak už to ale tak v tomto žánru bývá, nakonec se vám situaci přeci jen podaří vyřešit, načež započnete velkolepé dobrodružství, které si budete užívat v kůži kapitána, na něhož čeká hromada práce. I tohle univerzum totiž potřebuje své hrdiny, ochotné pro Císaře a lidstvo riskovat svůj život.

Svého protagonistu si můžete vybrat z přednastavených postav, nebo si jej vytvořit od píky, čímž mu definujete nejen vzhled, ale také jednotlivé parametry. Stvořit si takto lze zkušeného vojáka, odborníka na techniku, zdejší variaci mága, nebo některou z řady dalších alternativních profesí. Už nyní je třeba říci, že váš hrdina tu na to není sám. I když ho tím pádem zaměříte špatně, stále bude mít po ruce ještě několik postav schopných ho v boji podpořit, zatímco on sám se zaměří primárně na konverzace, vědění a práci s technologiemi. V našem preview jsem si dost stěžoval na to, že hra nezačala pěkně od startu, kvůli čemuž jsem měl problém si vytvořit s ostatními členy posádky vztah.

V plné verzi Warhammer 40 000: Rogue Trader s některými postavami prožíváte úvodní pasáž, díky čemuž si s nimi už v této fázi vytvoříte určité pouto, které lze následně rozvíjet. Škála společníků je však v hotové hře o poznání širší než v mnou poslední hrané verzi, takže kromě úvodní skvadry se vám do rukou dostanou také další zajímavé osobnosti. Charaktery jednotlivců jsou poutavé. Osobně jsem si nejužší vztah vytvořil k vesmírnému mariňáku z kapituly Space Wolves. Impozantní Ulfar mi totiž učaroval jak svou osobností, tak i tím, jak si dokázal podat nepřátele v momentu, kdy se k nim dostal na kontaktní vzdálenost.

Cesta k němu byla ale o poznání delší, než ke zbytku osazenstva. Kvalitní věci jsou ovšem jen málokdy zdarma. Někdy k nim vede cesta pouze skrze reputaci budovanou za pomoci darů a zabírání světů ve jménu vámi vyznávaných hodnot. Ano, i složka budování struktur na planetách a spolupráce s ostatními subjekty v tomto herním univerzu je. Avšak v mých očích nehraje příliš zásadní roli.

Co planeta, to hrstka příběhů

Příběh Warhammer 40 000: Rogue Trader se totiž neodehrává pouze na jednom světě, ale vezme vás rovnou na řadu planet. Cestování vesmírem je tu náročné a v mnohém připomíná Pathfinder: Wrath of the Righteous. Nikdy si zkrátka nemůžete být jistí, že se vám nestane nějaká ta nehoda, nebo dokonce nedojde k přepadení vašeho korábu. Vlastně se to stává možná častěji, než je zdrávo. Když ale taková situace přeci jen nastane, nezbývá vám nic jiného než se démonickým bytostem, či jiným agresorům postavit. Většinou jsou to slušné masakry, v nichž démoni a mimozemšťané nevyužívají pouze zrádné členy posádky, nýbrž též mrtvá těla. Dost drsné bylo třeba setkání s členy posádky, jejichž těla po eliminaci vždy explodovala.

Když ale dorazíte do cíle tak na vás čeká fáze objevování. Světy které před vás tvůrci Warhammer 40 000: Rogue Trader staví, mají něco do sebe. Každé z míst je jasně daným koridorem, složeným občas z více pater. Koncept otevřeného světa prezentovaný v Baldur‘s Gate 3 proto rozhodně nečekejte. Pokud ale máte rádi staromilská RPG, vadit vám to rozhodně nebude. Osobitých příběhů tu na jednotlivých planetách a korábech čeká hromada. Jen málo z nich pak nemá temné dějové pozadí, což z tohoto kousku dělá hodně ponurou záležitost, v níž nejednou nerozhodujete pouze o osudu naprosto neznámých bytostí, ale také svých vlastních přátel. A musím říct, že ne vždy vedou vaše volby ke šťastnému konci. V tomto univerzu to ale zřejmě jinak ani nejde.

Během rozhovorů s obyvatelstvem jednotlivých světů musíte často čelit morálním testům, zkouškám vašich fyzických schopností nebo tomu, jak moc zdatný je váš jazyk. Zatímco v Baldur's Gate 3 bylo vše transparentní a prezentaci nešlo nic moc vytknout, zde máme tradiční systém, u nějž obyčejný hráč často nechápe důvod, proč vlastně uspěl, či naopak selhal. Zkrátka se tak stane a on může otestovat štěstíčko cestou na poslední úložnou pozici, nebo to zkrátka nechat být a sledovat směr, jakým se bude děj Warhammer 40 000: Rogue Trader ubírat.

Váš osud rozhodujete v tazích

Když náhodou neuspějete v dovednostních nebo konverzačních testech a nesáhnete po načtení poslední uložené pozice, přichází většinou na řadu boj. Soubojový systém tu stojí na tahovém formátu, takže fandové XCOM: Enemy Unknown a podobně laděných projektů si přijdou na své. Iniciativa jednotlivých postav je odlišná, takže nikdy neodehrajete svůj tah během jediné chvíle. Samotná obtížnost mi navíc přišla relativně vysoká. Není tu tolik prostoru k tomu, aby hráč vyřešil situaci vyloženě „vychytrale“, takže musíte většinou své protivníky eliminovat pěkně jednoho po druhém.

Jejich průběh je náročný, protože jen málokdy stojíte proti stejné síle, jakou máte sami k dispozici. Hrdinové naštěstí během hraní procházejí vývojem a jsou jim dávány do rukou čím dál tím efektivnější nástroje, díky čemuž se ve výsledku dokáží střetnout i s démony, či jinými bytostmi, které na první pohled budí hrůzu. Soubojový systém mi přišel víceméně spravedlivý, reagující stabilně na váš vývoj a kroky. Kupříkladu užívání magie celý svět transformuje dost ponuré podoby, která nejednou přiláká do vašeho světa démona bažícího po mase smrtelníků. Samotná AI nepřátel podle mého také nebyla špatná. Co mi na ní však nesedělo, byla skutečnost, že nejeden protivník občas střílel skrze textury, zatímco jeho samotného trefit možné nebylo.

Hlavním problémem Warhammer 40 000: Rogue Trader jsou zkrátka bugy. Na to, že vývoj probíhal za podpory komunity, se nedá říct, že by byl tento titul zcela zbaven technických nedostatků všeho druhu. To, že někde stojí strážce i po své smrti, bych asi byl schopen akceptovat. Vizuální bugy jsou zkrátka něco, co se občas stane. Jakmile hra obsahuje prvky vyloženě narušující můj herní zážitek, je to ale problém. Během mého putování vesmírem se mi mimo tahové bitvy, v nichž se střetávají vesmírné koráby, podařilo několikrát střetnout s menšími i většími bugy znesnadňujícími průchod. Ne vždy šlo vše jak mělo a párkrát došlo dokonce i na pády. Četnost se navíc navyšovala s tím, jak jsem postupoval dějem. Primárně tedy po vstupu do třetího aktu. Ve hře takového rozměru jsem však ochoten být trošku smířlivější než u lineárních projektů. Doufám však v to, že tvůrci na celku ještě zapracují a minimálně nejpalčivější nedostatky odstraní.

Temnější RPG než Warhammer 40 000: Rogue Trader nenajdete

Na trhu je bezpočet RPG, která se světu snaží nabídnout příběhy plné náročných voleb. Warhammer 40 000: Rogue Trader je však bezpochyby jedním z nejtemnějších, která je možné najít. Příběh je zasazen v pochmurné budoucnosti, která se s nikým nemaže a vašemu hrdinovi nejednou staví do cesty opravdu brutální volby. Soubojový systém je náročný, avšak spravedlivý. Samotné cestování vesmírem pak díky přítomnosti kvalitně zpracovaných bitev gigantických lodí a pestré škále lokací, na které lze zamířit, stojí za to.

Problém mám však s tím, jakým způsobem se tvůrcům „podařilo“ vypořádat s bugy. Těch je tu stále relativně hodně, což mě fakticky nutí k tomu, abych sáhl po o něco nižším hodnocení, než bych objektivně dát chtěl. Autorům ale držím palce v ladění jejich díla. Aktuálně bych Warhammer 40 000: Rogue Trader doporučil primárně fanouškům žánru, kteří mají rádi temná univerza, kde se každá volba může obrátit proti vám. Jestli hledáte právě tohle, určitě do tohoto korábu naskočte.

Warhammer 40 000: Rogue Trader je výborným izometrickým RPG ze staré školy, na kterém jde vidět, že cílí na fandy žánru. Ve všech ohledech funguje, trpí však řadou různě zásadních technických problémů, s nimiž se musí tvůrci vypořádat. Pokud ale hledáte pořádné RPG z tohoto vesmíru, určitě stojí za to po něm sáhnout.

Temný příběh
Výborně zpracované vedlejší zakázky
Vysoká znovuhratelnost