Risen 2: Dark Waters – konkurenci Zaklínače nečekejte
Speciály Risen 2: Dark Waters Článek Risen 2: Dark Waters – konkurenci Zaklínače nečekejte

Risen 2: Dark Waters – konkurenci Zaklínače nečekejte

Daniel Kremser

Daniel Kremser

28

Dost už bylo drakobijců a neohrožených zmutovaných Zaklínačů! Štafetu teď přebírají piráti!

Reklama

Než se na nejnovější počin studia Piranha Bytes budeme moci podívat, uběhne ještě dlouhá doba. I přesto se však stále vynořují nové a nové spekulace o povaze hratelnosti jejich dílka. Přeci jen, hardcore RPG to už dneska nemají nejlehčí a tak se jakýsi příklon k mainstreamu přímo nabízí. Ovšem myslet si, že zrovna Pyranha Bytes vyprodukují zjednodušený patos je krajně nevhodné!

Rozumné dávkování

Jasně, že nějaké to zjednodušení a upravení dnešním standardům přijít musí, ale v daleko větší míře se jedná o věci kosmetického rázu nebo věci provedené čistě pro zlepšení pocitu ze hry. Třeba vůbec není pravda, že svět druhého Risen bude menší než ostrov z prvního dílu. Ba právě naopak nám herní svět pěkně nabobtná. Jen už nebude hned od začátku tak otevřený.

Prostě začnete v nějaké malinké bezvýznamné lokaci a příběh vás pomalu vyvede do velkého světa, až na to sami budete připraveni. Takže žádné bloudění, žádné opakované umírání, ale pouze příjemný pocit uspokojení z toho, jak jste sakra šikovní. Ostatně koho by nepotěšilo, když vlastnoručně vypiplanou postavu vytáhne z patosu alkoholismu přímo na vrchol pirátské hierarchie.

„Chtěli jsme moře a exotickou tropickou pirátskou hru,“ odhalil Björn Pankratz a doplnil, že hráči začínají na malém ostrůvku zamořeném nejrůznějšími potvorami a teprve posléze se přesunou na ten větší s dvěma městečky.

„Jakmile se přidáte k pirátům, můžete se na druhou stranu ostrova dostat lodí. Tam si pak můžete pořídit vlastní bárku a vydat se na průzkum ostatních ostrůvků, které se ve hře nachází.“

„Vývoj se neobešel bez klasického dilematu, kterak hru udělat tak akorát velkou. Jinými slovy, aby byl svět dost velký na to, abyste potřebovali loď, ale zase ne moc velký, abyste se při jeho procházení nenudili.“

„Proto jsme začali tak, že jsme hráčům přímo nakázali jít na ostrov A a následně ostrov B. Teprve až získají vlastní loď tak zjistí, že najednou můžou na ostrovy C, D, E i F a to v jakémkoliv pořadí.“

Změna je život

Ano, čtete dobře. Dark Waters se skutečně vydává tak trochu odlišnou cestou než konkurence. V časech, kdy je extrémně populární klasické fantasy typu Skyrim nebo Zaklínač se Risen sice fantasy prvkům nevyhýbá, ale ve velké míře je mixuje s čistě na reáliích postaveným světem pirátů a bukanýrů. Přijdeme tedy o draky mocně chrlící oheň či o mágy metající firebally do bezvědomí. Za to se nám však dostane stylového prostředí opuštěných ostrovů, vzkvétajících přístavů a pirátských lodí v nesmírně stylovém, ale hlavně pečlivě vyvedeném světe.

Trefně to komentoval i producent hry, který argumentuje přesycenosti trhu a má pravdu. Vždyť kolik RPG odehrávajících se v klasickém středověkém světě máme! Navíc se některým, jako je třeba Zaklínač, konkuruje jen obtížně! Právě proto bude Risen 2 jiný.

Jak se žije pirátům

Že to tvůrci myslí opravdu vážně dokazuje i příběh hry, který se na pirátskou tématiku přímo soustředí. Navíc tento aspekt ovlivňuje třeba i dialogy. Lidé vás jako piráta vnímají a taky se tak k vám chovají. Už žádný sterilní svět, tady je každý osobností! Dokonce i samotné úkoly jsou tomuto stylu zcela podřízeny. Hry, kde jste se motali okolo lodí, už tady byly, ale tvůrce Risen 2 daleko vice zajímá co se děje mimo ni. Co dělají piráti na souši? Opravdu hledají truhlice plné zlata nebo okrádají bezbranné? Tohle všechno a ještě mnohem více během hraní zjistíte.

Ostatně si to můžeme dokázat hned na úvodu hry. Ten je sice klišovitý až běda a probuzení z bezvědomí jsme už tu měli tolikrát, že to ani s naší středoškolskou matikou nespočteme, ale hlavně že plní všechno co autoři slibují.

Takové úkoly jsou navíc už o poznání originálnější a mnohdy sebou nesou i velké množství multikulturních odkazů. A tak se třeba hned z úvodu budete muset stát součástí pirátské party. Ale k tomu je potřeba ukecat jejich vůdce, který tak trochu z oka vypadl Johnnymu Deppovi z Bruckheimerových Pirátů. Navíc má i podobný slovník a v duchu pirátské hatmatilky vůbec celá hra nešetří peprnými výrazy jako f**k.

Správňácké RPG však není jen o dialozích. A tak v rámci tutoriálu dojte třeba i na okrádání bohatých měšťanů a za zmínku určitě stojí i vyvrcholení prologu ve formě ozbrojeného střetu v malebném přístavu.

A když už jsme u městského prostředí, je nutno podotknout, že hra udělala oproti jedničce ohromný krok kupředu. Prostředí zde již není náhodně generované, ale všechno má své pevné základy. Takže každá postava má své místo a svůj vlastní dům. Nenajdete tady žádná slepá místa nebo falešné dveře. Podívat se časem můžete opravdu kamkoli, avšak všechno má své následky! Chcete vtrhnout do něčího domu? Tak si dobře pohlídejte čí je, takový šéf stráží asi moc nadšený nebude!

Nic není dokonalé

Rozhodně však nečekejte zázraky. Piranha Bytes přeci jen není největší studio. A tak třeba přesun po moři se odehrává pouze prostřednictvím jednoho kliku. Simulátor plachtění prostě musíme pro tentokráte oželet. Nakonec i sám producent přiznává, že kdyby měli udělat všechno, co chtějí, nestačily by jim ani rozpočty Bethesdy či Rockstaru. A navíc prý nikdy není dobré, když je něco tak moc přeplácané.

Druhý Risen by mělo být poctivé RPG, které se snaží míchat tu starou školu představující ohromný a extrémně bohatý svět nebo košaté dialogy s vtipnou a lehce svižnou hratelností dnešní doby. Pravdou totiž je, že třeba obtížnost půjde radikálně dolů. Oni američtí zákazníci si totiž stěžovali na přílišnou obtížnost a časté umírání již během tutoriálu. To však určitě neznamená, že Risen ztratí své kouzlo. Ostatně podle toho, co jsme zatím mohli vidět, to snad ani není možné!

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama