Rockstar: Nesmrtelnost to je herní byznys!
Blogy čtenářů Článek Rockstar: Nesmrtelnost to je herní byznys!

Rockstar: Nesmrtelnost to je herní byznys!

Anonymní

Anonymní

Existuje jedno téma, mimořádně citlivé téma, o které se s bratrem mimo jiných nebavíme, protože nikdy nedojdeme k nějakému závěru a každý prezentujeme…

Reklama

 

Existuje jedno téma, mimořádně citlivé téma, o které se s bratrem mimo jiných nebavíme, protože nikdy nedojdeme k nějakému závěru a každý prezentujeme svou stránku mince, bez ohledu na argumenty toho druhého. Vždy to končí velkou hádkou a sem tam osočováním, že nevím, co je dobré a co špatné. To téma má tři písmena a vy je určitě důvěrně znáte. GTA. Jako logo motorkářského gangu vytetované na hrudi vousatého tvrďáka, zasáhl fenomén Grand Theft Auto každého, kdo to s hraním myslí vážně.

 

Vidíme ho všude a neumíme se ho zbavit. Vytahuje se vždy, když se mluví o brutalitě v hrách, spojuje se vždy z otevřeným žijícím světem ve videohrách, najdete ho i v žebříčcích prodejnosti , i v tématech zabývajících se kopírováním herních mechanismů a je oblíbeným artiklem i u politických špiček , dokonce i u právníků, hlavně u Jacka Thompsona - neúspěšného bojovníka za morálku, který si na své křížové výpravě proti autorskému týmu a vydavateli Rockstar již několik krát vylamujeme zuby.

 

Grand Theft Auto je produktem skotského developera Rockstar North (dříve působil pod názvem DMA Design ), má na kontě sedm her a dva datadisky k původnímu dílu vydaného v roce 1998. Svých nikdy nekončících pět minut slávy však série zažila až vydáním GTA III v roce 2001. Od tohoto roku se strhla lavina událostí, která píše moderní dějiny videoher. Ale proč se vůbec zabývat historií, která by vydala na pořádně masivní seriál mapující tuto sérii, když do světel reflektoru chci postavit samotný stín?

 

Někomu to trvá věčnost, někdo potřebuje, aby se o něm dozvěděli lidé po smrti , o někom se bude mluvit pouze v souvislosti s undergroundem, Rockstaru nato, aby začaly ovlivňovat herní průmysl , stačily tři písmena. Od roku 2001, kdy se začal prodávat třetí díl série, si autoři ušili na sebe pořádný bič a dali světu svou vlastní nemesis. Ať se budou snažit sebevíc, bude je pronásledovat až do konce. Jejich vedlejším projektem, jmenovitě Manhunt se nikdy nebude tak dařit jako právě GTA.

 

Rockstar dali hernímu světu nový žánr ( mylně, ale o to více používaná ) akční adventura ( i když za ním paradoxně stojí Lara Croft a Tomb Raider, série GTA si toto označení přivlastnila, který se rychle etabloval a po vzoru mnoha dalších skautů se nápady začali kopírovat. Jenže vliv GTA šel dál. Infikoval produkci mnoha studií a na oplátku si některé prvky půjčil od nich ( RPG prvky, péče o postavu ala Sims ).

Ať už se v kterékoli moderní akční hře objeví možnost výběru misí, nebo změna dopravního prostředku, bude přirovnána právě k dílu Rockstaru.

 

Systém otevřeného světa a svoboda rozhodování a řízení přitom není ničím převratným. Pokud nebereme v úvahu žánrové zařazení, tak to už tady bylo dříve, ale ne v takové míře, aby dokázala hra pohltit hráče sériemi úkolů nebo jen možnostmi a zkoušením, co všechno je možné udělat a co ne. Rockstar ví, že má v rukou magickou hůlku a jí dokáže vždy navenek stejné hry servírovat s takovou ( pro ty hry typickou ) odlišností , že každý další díl GTA je předurčen na přívlastek bestseller.

 

Dokáže někdo překročit produkcí Rockstar ? Kdo dokáže vytvořit lepší hru jako GTA ? Odpovědi na obě řečnické ( a možná pro někoho zbytečné ) otázky jsou jednoduché : Nikdo. Mnozí se snažili a neuspěli. Mnozí se však snažili a uspěli , ale stín GTA byl tak velký, že i minimální podobnost ve hrách ( Getting Up, Getaway,Yakuza ) byla jejich největším nedostatkem, přičemž jmenované mají pramálo společného s celkovou ideou GTA a dokonce Yakuza patří do úplně jiného žánru. I taková může být síla značky.

 

Položme si řečnickou otázku znovu. Kdo dokáže hru, která překoná GTA ? Jedině samotní autoři. A kam se posune celá série ? Nejprve bylo město, to narůstalo na rozloze, až zde nakonec byl celý stát ( San Andreas ). Mnoho skeptiků mezi které se neřadím, říkají, že nemají už kam posunout hranice v rámci dokola omílání schématu a stavby misí ( transportuj se, zabij  ho, vrať se nebo hledej si další misi ). Pokud se Rockstar neuchýlí k vydávání prapodivných datadisků jako např. ( Farmaření v GTA , kulinářská show s GTA )  tak mají autoři dvě možnosti.

 

Tou první je konec a rozpad studia, což se vzhledem k ziskům a držení labelu vydavatele Take - Two nad vodou nikdy nestane. Nebo vrazí hernímu byznysu dýku do zad, položí na lopatky MMO hry a u nohou jim bude klečet Blizzard a pomyslným kloboukem bude vzdávat hold ne celé sérii, ale novému králi videoher - GTA Online. Gta VI bude mít určitě co nabídnout ale sypání penízku do kapes Rockstaru se přinejmenším pár let nezastaví. A tohle je Byznys! A Rockstar by nám ho mohl vyučovat velice dobře.

 

Reklama
Reklama

Uživatelský článek

Uživatelský článek se řídí pravidly webu. Obsah vytvořený nebo nahraný uživateli v žádném případě nevyjadřuje názor provozovatele. Za obsah stránek vytvořený nebo nahraný návštěvníky neneseme žádnou odpovědnost.

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama