Rogue Trooper Redux Recenze Rogue Trooper Redux - dystopický komiks v nové grafice

Štěpán Lenk

Štěpán Lenk

6

Po více než deseti letech se vrací kdysi oblíbená komiksová střílečka. Uspěje v remasterované podobě?

Recenzovaná verze: PlayStation 4

Oblíbená akční hra na motivy kultovního komiksu přichází na naše obrazovky v remasterované podobě. Od původního vydání Rogue Trooper už ale uběhlo více než deset let. Je o co stát i po takové době, nebo už se na hře definitivně podepsal zub času?

Tak jde čas na Nu-Earth

V roce 2006 vyšla pod hlavičkou legendárního studia Rebellion videoherní adaptace kultovního komiksu Rogue Trooper, který dlouhá léta vycházel pod vydavatelstvím 2000 AD. Hra samotná se u kritiků těšila převážně pozitivním recenzím, v nichž byla opěvována hlavně dynamická akce, postapokalyptická atmosféra a věrně zpracovaná vize bezútěšné budoucnosti.

Příběh se odehrává na Nu-Earth - planetě chycené v gravitačním poli dvou sluncí a černé díry, kde dlouhá léta zuří válka mezi frakcemi Nort a Souther. Obě strany v nekonečných bojích použily tolik chemických a biologických zbraní, až kompletně zamořily povrch celé planety. Jediná možnost, jak nehostinné podmínky přežít, je nosit ochranný oblek.

Strana Southerů ale přišla s vlastním řešením. Prostřednictvím genetického inženýrství vyvinuli rasu odolných vojáků imunních vůči většině jedů, plynů a kyselinám, což je vzhledem k toxickému povrchu Nu-Earth poměrně užitečné. Jsou Genetická Pěchota (v originále Genetic Infantry), pěšáci zrozeni v laboratoři kvůli jednomu konkrétnímu účelu - bojovat a vyhrát válku. A titulní hrdina Rogue je jedním z nich.

Hra začíná v momentě startující tajné invaze Southerů na území Nortů. Nortové jsou ale připraveni a během výsadku dojde k obrovskému masakru southerských jednotek. Toto krveprolití se nesmazatelně zapisuje do historie Nu-Earth jako Masakr Quartz Zone. Vše nasvědčuje tomu, že Southery zradil někdo z vlastních řad a plány útoku předem prozradil nepřátelskému velení. Rogue jako jeden z mála přeživších vojáků přísahá pomstu, rozhodne se dezertovat, vypátrat zrádce na vlastní pěst a pomstít své geneticky vyšlechtěné bratry.

Takto by se ve zkratce dalo shrnout prvních pár minut hry. Příběh je přímočarý a rychle odsýpá, dobře se mu ale daří vystihnout atmosféru původního komiksu. Nudit se u něj nebudete, jeho největší slabinou je ale jeho délka. Hru dohrajete během sedmi hodinek. Což vzhledem k poměrně stereotypní náplni hry vlastně není na škodu.

Pěšák Rogue se hlásí do služby

Rogue Trooper Redux je akční hra z pohledu třetí osoby, najdete zde ale i pár prvků z jiných žánrů, které to neutuchající střílení trochu oživí. Málokdo by zrovna v této hře čekal stealth pasáže, o to více udiví, že jsou poměrně vítaným zpestřením hratelnosti. Osaháte si i rukojeti statických kulometů a protileteckých kanónů. Mise na jedoucím vlaku, kdy z postranních kulometů kropíte nepřátele jedoucí na dvounohých dinosaurech a střídavě FLAKem sestřelujete nepřátelské bombardéry, patří rozhodně k vrcholům celé hry.

Zásadním herním mechanismem je kromě střílení i schovávání a útoky ze zákrytu. V původní verzi hry z roku 2006 jste se za překážkou skryli stisknutím tlačítka, v remasterované verzi se Rogue schová automaticky, pokud se ke krytu přiblížíte dostatečně blízko. Tedy teoreticky, v praxi totiž ono automatické schovávání není vždy úplně funkční.

Několikrát se mi stalo, že Rogue zůstal před zákrytem tupě stát a opravdu se schoval až po pár vteřinách, kdy už byl díky nepřátelské palbě děravý jak cihla švýcarského sýra. Ten samý případ nastal s opouštěním dočasného bezpečí. Občas se nebohý voják od stěny odlepil hned, občas to chvíli trvalo. Nakonec jsem se na krytí spoléhal co nejméně a všechno řešil frontálním útokem á la Rambo. Skoro mi přijde, že v tomto případě si mohli autoři nějaké „zlepšování” klidně odpustit a přechod do krytu nechat v původním stavu. Fungovalo totiž mnohem lépe v deset let staré verzi.

Kámoši až za hrob

Zajímavým prvkem je i samotná vaše jednotka, respektive její členové. Když totiž jakýkoli Genetický Pěšák zemře, jeho spolubojovníci mají 60 sekund na vyříznutí čipu z jeho zátylku, kde je nahraný nebožtíkův charakter a vzpomínky. Čip se pak může nainstalovat do různých zařízení, které tím získají jeho osobnost (ano, vážně). V podstatě jsou tímto způsobem jednoduše vyřešeny upgrady vybavení. Čipy z vašich kolegů obdržíte během hry celkem tři a díky nim vaše puška získá částečně automatické zaměřování, helma bude rázem schopna hackovat přístupové terminály a konečně díky upgradu batohu budete na bojišti moci sbírat součástky z padlých nepřátel a používat je na výrobu vlastní munice a vylepšení výbavy.

Sbírání součástek je v Rogue Trooper Redux přímo stěžejním mechanismem. Z nepřátel totiž nepadají klasické náboje, ale materiály, ze kterých si posléze vyrábíte munici a vlastně vše, po čem vaše geneticky vyšlechtěné srdéčko prahne. Neustálé hledání součástek se tak velmi rychle stává nutností. Prostě pozabíjíte pár Nortů (čemuž se stejně nevyhnete) a z vypadlých součástek si pak vyrobíte munici podle potřeby. Díky tomuto systému máte svoji výzbroj plně pod kontrolou a nebudete kvůli nedostatku nábojů ve vaší oblíbené zbrani nuceni používat jinou, která vám nesedí.

Arzenál je poměrně klasický. Krom útočné pušky se můžete spolehnout na pistoli s neomezenou municí, silnou brokovnici, sniperku, granáty, raketomet, minomet a tak dále. Pokud už jste ve svém životě hráli nějakou střílečku, pravděpodobně vás v tomto ohledu nic nepřekvapí. Nutno podotknout, že samotné střílení je zpracováno zábavně, akce je dynamická (i když na dnešní poměry o dost pomalejší) a slušná nabídka zbraní nabízí spoustu možností se s nepřáteli kreativně vypořádat.

Součástí hry je také kooperativní multiplayer oplývající dvěma herními režimy - Stronghold a Progressive. Stronghold je klasické bránění pozice proti vlnám nepřátel, zatímco v Progressive módu je vaším úkolem se v časovém limitu probojovat přes celou mapu až na její konec. Za počet zabití jste pak odměněni bodovým ziskem, který vám ale nepřináší žádný reálný užitek a je vlastně tak trochu k ničemu. Multiplayer navíc momentálně téměř nikdo nehraje a získat k sobě další tři hráče často trvá věčnost. A když si uvědomíte, že hratelných map je pouze pět a s ostatními hráči nemáte možnost se utkat v žádném kompetitivním módu, velmi rychle na celý online režim zapomenete.

Rogue Trooper po plastice

Grafika oproti původní verzi poskočila o notný kus cesty, v tomto ohledu si tvůrci rozhodně zaslouží pochvalu. Vylepšení se nedočkaly pouze textury a rozlišení, přepracovány byly modely všech postav, zbraní a vozidel, příběhové animace byly kompletně remastrovány a aby toho nebylo málo, výrazného upgradu se dočkaly i světelné efekty. Úsilí se vyplatilo a grafika teď vypadá dobře, musíme ale vzít v potaz, že její základy byly tvořeny pro stařičkou PS2. Na dnešní poměry to tak dohromady není víc než lehký nadprůměr, který zachraňuje povedená komiksová stylizace.

Nejvíce je stáří Rogue Troopera vidět rozhodně na level designu. Je striktně lineární a samotné úrovně jsou často nevýrazné, až sterilní. Nejhůře vypadají otevřené prostory na bojišti a interiéry základen. Chybí zde nějaký výraznější detail, něco, co by vytvořilo iluzi skutečných míst. Zhruba od poloviny hry se sice situace zlepší, stále je to ale na míle vzdálené dnešnímu standardu. V roce 2006 možná level design Rogue Troopera patřil mezi špičku, dnes už v této podobě neobstojí ani zdaleka.

Poslední hlášení

Rogue Trooper Redux je i po letech zábavnou hrou adaptující kultovní komiksovou předlohu, v několika ohledech se ale stáří původní hry citelně projevuje. Pokud jste fanoušci originálního titulu z roku 2006, její vylepšenou verzi si určitě užijete. Krom audiovizuálního upgradu ale nepřináší vůbec nic nového, mladší hráči odkojeni na moderních superrychlých střílečkách navíc můžou mít se značně pomalejším tempem trochu problém. Celkově se tak dočkáme lehce nadprůměrné akční hry s dobrou atmosférou světa zdecimovaného dlouholetou válkou. Víc, než krátkou akční jednohubku ale nečekejte.

Rogue Trooper Redux koupíte v našich obchodech Xzone.cz a GameExpres.sk.

Rogue Trooper Redux

Podařený remaster hry podle kultovního komiksu oslní především vylepšenou vizuální stránkou. Stáří původní verze hry se ale v některých ohledech nedaří zamaskovat ani silnou vrstvou kvalitního make-upu.

výrazně vylepšená grafika
atmosféra
kvalitně zpracovaná komiksová licence