Rozhovor o Feudal Alloy a budoucnosti dvoučlenného českého studia
Speciály Feudal Alloy Článek Rozhovor o Feudal Alloy a budoucnosti dvoučlenného českého studia

Rozhovor o Feudal Alloy a budoucnosti dvoučlenného českého studia

Michal Burian

Michal Burian

3
Platformy PlayStation PlayStation 4 Nintendo Switch Switch Windows PC Xbox Xbox One

Prodeje hry, plány do budoucna a na další otázky odpovídali Lukáš Navrátil a Eva Balíková.

Reklama

Minulý týden jsem se v útulné pražské kavárně sešel s tvůrci metroidvanie Feudal Alloy, abych je vyzpovídal ohledně úspěchu, případně neúspěchu jejich hry, zeptal se na další směřování hry a také na budoucnost tohoto dvoučlenného znojemského studia, které tvoří Lukáš Navrátil a jeho přítelkyně Eva Balíková. V ten den Lukáš s Evou podepisovali artbooky v Xzone edici jejich hry, kterou jsme na Zingu hodnotili známkou 8/10.

Feudal Alloy vyšel 17. ledna 2019 na PC a Nintendo Switch. Později budou následovat verze pro PlayStation 4 a Xbox One. Teď už k rozhovoru:

Je krátce po vydání Feudal Alloy na PC a Switchi. Stihl se zaplatit vývoje a jaký je případně podíl platforem?

Lukáš Navrátil: „Vývoj se zatím nezaplatil, na to je ještě brzo. V současné době se prodalo méně, než jsme očekávali, ale vypadá to, že nám to bude stačit na další projekt, na který se budeme soustředit tři až čtyři roky. Naštěstí máme minimální náklady, Feudal Alloy jsme vytvořili za tři roky z domu. Záleží ale na tom, jak se bude hře dařit v průběhu roku. Na Steamu se vše prodává hlavně ve slevách, v podstatě jen ve slevách. První týden prodejů vypadá docela dobře, je to horší, než jsme čekali, ale mohlo by nám to stačit, pokud se bude hra prodávat dobře ve slevách.

Horší je to, že jsme na Steamu schytali docela špatný hodnocení, tak nevíme, co to udělá s dalším prodejem. Vypadá to, že hráči od hry čekali víc, než Feudal Alloy nabízí. Proto máme kolem 60 procent na Steamu, tím pádem smíšené hodnocení. To není úplně ideální.

Prodeje naší hry na PC a Switchi jsou hodně podobný. Je to zhruba půl na půl, Switch je malinko lepší.“

Co se vám na hře povedlo a co byste s odstupem času udělali lépe?

„Já si myslím, že grafická stránka Feudal Alloy je docela hezká. Já jsem ji nedělala, tak to mohu objektivně přiznat. Mile mě překvapilo, že se nám ji docela dost dobře podařilo zpropagovat i v zahraničí. Na to můžeme být hrdí.

A co se nám nepodařilo? Tak všechno ostatní (smích). Mrzí mě, že ve hře nemáme skoro žádný příběh, nestíhali jsme ho udělat. A celkově takové začátečnické chyby,“ prozradila Eva Balíková, která se v Attu Games stará především o PR.

Lukáš Navrátil k mé otázce dodal: „Chtěli jsme víc věcí, nějaké dialogy, NPC a tak, ale to jsme nestíhali. Museli jsme toho hrozně moc seškrtat. Vymysleli jsme si spoustu kravin a neměli jsme je šanci udělat. Byli jsme nezkušení a chyběl nám odhad kolik nám co zabere času, protože jsme to nikdy nedělali a když jsme zjistili, že nemáme šanci, museli jsme to vyškrtnout.“

„Ještě jsem hrdá na to, že ve Feudal Alloy máme díky komunitě 18 jazyků. To si myslím, že nám taky pomohlo. Tyhle překlady máme jen díky komunitě, ozvali se nám studenti nebo začínající překladatelé, kteří si chtěli rozšířit portfolio. Tak je máme opravdu zadarmo. Těch hráčů byla spousta, což mi přijde hrozně hezký,“ vzpomněla si Eva Balíková.

„Je pravda, že na Steamu je hodně hráčů z Číny, Ruska atd. a ti by si hru nekoupili, kdyby v ní nebyl jejich jazyk. Oni anglicky většinou moc neumí, nebo nechtějí, si myslím. Kdyby ve hře nebyla čínština nebo japonština, tak by to vůbec nehráli,“ potvrdil Lukáš slova Evy.

Jak vznikl nápad na netradičního hlavního hrdinu Attu s akvárkem s rybičkou místo hlavy?

Lukáš Navrátil: „Když jsme přemýšleli, co dál dělat, kreslil jsem si různé postavičky, nějaký charaktery a tak. A tohle byla jedna z nich. Návrh se nám líbil, chytili jsme se ho a vymysleli kolem toho celý svět.“

Feudal Alloy má české titulky. Dokážete odhadnout, jak moc přispěly prodejům?

Lukáš Navrátil: „Český překlad nám pomohl hodně. Česká republika byla čtvrtou nejprodávanější zemí u Feudal Alloy. Pomohla nám hodně artbook edice ve spolupráci s Xzone a lidem se naše hra líbí už jen z toho důvodu, že je to česká hra. I když takové menší hry nehrají, tak si ji vyzkouší už jen díky tomu, že je česky. Že chtějí podpořit místní vývojáře.“

„Žebříček našich prodejů je následovný: Rusko, Čína, Amerika a pak je Česko. Až potom je Německo, Kanada, Francie, Španělsko… Což je docela překvapující,“ dodala k mojí otázce Eva Balíková.

Zvažujete nabízet hru i jinde než na Steamu? Co Epic Games Store s nižšími provizemi?

Lukáš Navrátil: „Kromě Steamu jsme na GOG.com, kde jsme za to vděční. Tahle platforma hodnotí hry hodně přísně, prošli jsme s odřenýma ušima a jsme vděční, že na GOGu můžeme být. Sice prodeje nejsou nikterak zajímavé, ale spíše, že se jim naše hra líbila. Pak jsme na Humble Store.

O Epic Games Store jsme přemýšleli, víme o jejich nižších provizích, ale je problém, že oni se asi o takhle malé vývojáře teď nezajímají. Poslali jsme jim žádost, poslali jsme jim hru, ale oni se v podstatě ozvali s tím, že mají hodně práce s něčím jiným. Oni se teď zaměřují na velké hry, Feudal Alloy je pro ně asi zatím úplně mimo.“

Takže vás v podstatě ignorovali?

Lukáš Navrátil: „V podstatě jo. Ono bylo teď těch storu spuštěno více a všude je to stejný. Myslím si stejně, že těch 30 procent je standard všude. Na konzolích je to stejný a nedivil bych se, kdyby to na Epicu bylo za chvilku stejný. Oni se jen snaží ukousnout kus koláče z toho trhu a pak se to třeba narovná. Těžko říct.“

Jak dlouho probíhal vývoj Feudal Alloy?

Eva Balíková: „Vývoj Feudal Alloy probíhal zhruba tři roky. Z toho asi rok jsme se učili. V podstatě jsme byli velcí začátečníci. Takže jsme vždycky něco udělali, a tím, jak jsme se zlepšovali a zlepšovali, tak hra vypadala hrozně. Takže jsme to vyhodili a dělali v podstatě znova. Na základě zpětné vazby z alfy nám lidi hodně napsali, co je dobře a co špatně. Takže jsme něco přidali, něco odstranili. Samotný vývoj probíhal maximálně dva roky. Kdybychom měli předchozí zkušenosti, bylo by to rychlejší.“

Dokážete odhadnout, kolik času jste denně vývoji věnovali?

Eva Balíková: „My jsme dělali od pondělí do pátku, klasicky osm hodin. Měli jsme nastavený pracovní režim jako kdybychom chodili normálně do zaměstnání. V létě jsme zjistili, že nestíháme, takže jsme pracovali od pondělí do soboty od devíti od rána asi do deseti do večera. Byla to docela sranda, ale hodně jsme toho udělali.“

Žijete spolu, pracujete spolu, není vztah pro vás v práci překážkou, stalo se, že byste se kvůli nějakému nápadu pohádali? A kdo kde velí?

„Máme demokratickou domácnost. Nemyslíme si, že by někdo z nás velel. Vždy se na nápadech nějak dohodneme. Žádná hádka ohledně hry nebyla,“ shodují se oba.

Jaké jsou vaše další plány, budete nějakým způsobem obohacovat Feudal Alloy nebo se přesunete na jiný projekt?

Lukáš Navrátil: „Momentálně řešíme všechny chyby, které ve hře jsou. Vše, co dokážeme opravit a co se hráčům nelíbí, se snažíme teď řešit. Plus budeme hru vydávat na Xbox One a PlayStation 4, kde chceme Feudal Alloy už kompletní, opravený a vyladění. Tím pádem budeme na hře ještě nějakou dobu dělat, v řádově měsících.

O dodatečném obsahu jsme přemýšleli. Pokud bychom se do něčeho takového vrhli, určitě chceme bezplatný obsah, chceme hráčům hru trošku zlepšit a přidat něco navíc. Je ale těžké odhadnout, zda si to budeme moci časově dovolit. Vše záleží, zda nás uživí prodeje.

Do budoucna máme částečně vymyšlený další projekt, ale zatím to není nic konkrétního. Chceme na tom zužitkovat, co jsme se naučili u Feudal Alloy. U něj jsme se většinu času učili skoro od nuly. Rok a půl jsme pracovali na něčem, co jsme pak vyhodili nebo několikrát předělali. Teď to chceme vzít pořádně od podlahy, využít zkušenosti, které jsme se naučili, vše, co jsme udělali špatně a udělat to pořádně. Chceme se držet něčeho trošku podobného, podobného žánru. Určitě nechceme dělat něco úplně jiného, to by vyžadovalo učit se vše od začátku. Ale zatím nemáme úplně konkrétní představy, co to bude.“

Můžeš prozradit, zda se nová hra bude odehrávat ve středověku, případně půjdete úplně jinam, třeba do sci-fi?

Lukáš Navrátil: „To je právě jedna z věcí, kterou budeme řešit. Máme teď docela unikátní svět, je zajímavý, lidem se líbí, tak jsme řešili, zda pokračovat v tomhle nebo ne. To ještě budeme řešit.“

Dokážeš už říct, kdy Feudal Alloy vyjde na PS4 a Xbox One?

Lukáš Navrátil: „Nedokážeme říct přesně, kdy hra vyjde na PlayStation 4 a Xbox One. Feudal Alloy jsme vyvíjeli zároveň na všechny platformy, ale na tyhle dvě jsme to nestihli kvůli technickým věcem. Papírování a schvalování je na konzolích složité (ratingy atd.), což nás zbrzdilo. Prokousat se tímhle tím bude řádově v měsících.“

Zvažujete pro Feudal Alloy další platformy, třeba mobily/tablety?

Lukáš Navrátil: „O dalších platformách jsme neuvažovali. Na mobily se Feudal Alloy nehodí. Sice hra vypadá kresleně a hezky, ale je docela těžká, což by se na dotykovém displeji podle mě nedalo hrát. Popravdě jsme to nezkoušeli, rovnou jsme to od začátku zavrhli.

Hrajeme hlavně na konzolích, jsme zvyklí hlavně na gamepad, Feudal Alloy používá všechny tlačítka a nedovedeme si dobře představit, jak by se dala pohodlně ovládat na displeji. Podle mého by se úplně vytratil pocit dobrého ovládání hlavního hrdiny.“

Děkuji za rozhovor pro Zing.cz. Ať se vám oběma daří a těším se na vaši další hru.

 

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama