Sleeping Dogs: krvavý výlet, který si zamilujete
Sleeping Dogs Recenze Sleeping Dogs: krvavý výlet, který si zamilujete

Sleeping Dogs: krvavý výlet, který si zamilujete

Michal Maliarov

Michal Maliarov

81

Zatímco nás čekají největší hity letošního roku, není od věci se podívat i po spících hitech včetně Sleeping Dogs. Překvapila sandboxová akce na plné čáře, nebo se jedná o prachsprostý klon GTA?

Reklama

Recenze z hraní PC verze.

Sleeping Dogs mají za sebou opravdu dlouhou cestu. Ještě v roce 2009 se mělo jednat o další díl ve známé sérii True Crime, která v roce 2011 kvůli Activision téměř přestala existovat. Tvůrci ze studia United Front Games však tušili, že mají v kapse hit, který jen potřebuje zviditelnit a díky snaze vydavatele Square Enix se nový díl True Crime, nově pojmenovaný jako Sleeping Dogs, dostává na světlo světa. Teprve nyní však můžeme doopravdy pochopit, nakolik velká ztráta pro herní průmysl by to byla, pokud by se na vývojáře neusmálo štěstí a hra skončila v propadlišti dějin. Jednalo by se totiž o jeden z největších failů v dějinách videoher.

Hlavně poutavě

No dobře, možná to nebude tak horké a ve videoherní branži se najdou i větší průšvihy, to ale nemění nic na faktu, že Sleeping Dogs nepřestanou udivovat. A překvapení začíná hned u příběhu. Mnohé sandboxové tituly včetně GTA postrádají opravdu filmový příběh a všechny své síly směřují na sandbox a město samotné. Kvůli tomu je často příběh jen sbírkou misí, které hráče nikterak emocionálně nesvazují, a největší srandou je blbnutí v ulicích. Sleeping Dogs tak dává konkurenci tvrdou nakládačku a názorně ukazuje, proč tak máme rádi šílené čínské akční filmy s Jackie Chanem.

Na komediální prvky tu ale téměř nenarazíte, příběh je ostrý jako břitva a stejně tak krvavý. Hráč se vžije do kůže policisty Wai Shena ze San Franciska, který se vrací do Hong Kongu, aby odvedl dosud největší práci své kariéry. Jeho úkolem je infiltrovat nejnebezpečnější mafiánskou organizaci Triád jménem Sun On Yee a zničit ji zevnitř. Nebezpečí podobné tajné operace známe z mnoha béčkových filmů, Sleeping Dogs se však daří držet dospělou a brutální notu, která se v podobném žánru očekává. Ne nadarmo jsou čínské gangy jedny z nejbrutálnější na světě. Dokonce tak moc, že jim borci z ruské mafie nejspíše utírají prach v pokojích.

Zatímco Nico Belic střílel policisty do kolen jen proto, že to tak Rockstar řekl a nikdy se moc nezamýšlel nad tím, proč za pár dolarů maluje sousedovi držku do červena, Wei Shen je postavou mnoha tváří.

Jako v každém pořádném filmu i zde nechybí množství zvratů, podvodů, zrad a nečekaných situací, jelikož téměř nikdo není vyloženě ten zlý či hodný a hodit vám klacek pod nohy může kdokoliv. Triády bojují proti sobě, na ulicích chodí jeden zkorumpovaný policista za druhým a Wei musí být extrémně pozorný, aby na své úzké cestě neuklouzl. Největším rozdílem oproti konkurenci je však především morální podkres a psychologie hlavního hrdiny. Zatímco Nico Belic střílel policisty do kolen jen proto, že to tak Rockstar řekl a nikdy se moc nezamýšlel nad tím, proč za pár dolarů maluje sousedovi držku do červena, Wei Shen je postavou mnoha tváří. Jakožto policista mezi mafiány je na neustálé morální hranici mezi svými policejními zásadami a zodpovědností v gangu, který ctí tradice. Právě proto se od příběhu nelze odtrhnout a právě proto Sleeping Dogs vítězí nad žánrovou konkurencí, včetně GTA.

Když není co na práci

Sandbox je ale sandbox a pokud zrovna neplníte příběhové mise (které by vám měly zabrat cca 15 hodin čistého hraní), nabízí Hong Kong tunu možností, jak se odreagovat. A tím myslíme opravdu hodně. Mnohem důležitější je však absence stereotypu. Jistě, čas od času narazíte na recyklovaný úkol, jinak by to asi ani nešlo, vývojáři však dokázali vymyslet množství originálních nepovinných misí, od kterých by se mohla konkurence aktivně přiučit. Nechybí klasiky včetně hry na poslíčka, pouličních závodů, pomáhání obyvatelům, honiček a stíhání zlodějů, to se však hra teprve rozehřívá. Co takhle buzerovat policisty házením plechovek, mlátit auta podvodných závodníků, sledovat kohoutí zápasy, pomáhat se zatýkáním dealerů drog, mlátit konkurenční Triády či se účastnit pouličních rvaček za peníze? Pořád málo? Dobře, zajděte si tedy do masážního salónu, dejte si drink či zmrzlinu a nezapomeňte se pořádně oháknout, abyste nevypadali jako bezdomovci.

Vše, co ve hře děláte má své výhody a každý obchod propůjčí postavě časově omezený perk. Energetický nápoj tak zvýší sílu vašich úderů, masážní salón vám pomůže rychleji vylepšovat schopnosti postavy atd. Peníze, body a bonusové oblečení navíc dokážete najít také v kufřících a bedýnkách, rozesetých po celém městě, takže se je vyplatí hledat stejně, jako orientální altánky, jež vám zvyšují maximální zdraví. Hong Kong je zkrátka napěchován událostmi, a pokud zrovna neprahnete po příběhu (což je těžko možné), budete mít co dělat.

Přítelkyně jsou zkrátka brány jako nepovinné úkoly. Zavoláte, dorazíte na pár rande, splníte pár úkolů a jde se dál.

Nakonec jsem si nechal ještě malou vychytávku, a to randění. Ano, i zde nebude nouze o sličné děvy, jejichž kontakty se vám uloží v telefonu pro pozdější potřebu. Opět tu však exceluje rozdíl v systému oproti GTA IV. Zatímco tam jste po několika prvních hodinách buzerací po telefonu mlátili do klávesnice, Sleeping Dogs řeší tento problém originálně. Přítelkyně jsou zkrátka brány jako nepovinné úkoly. Zavoláte, dorazíte na pár rande, splníte pár úkolů a jde se dál. Díky tomu se nikdy nestane, že by vás furt někdo otravoval na cestě a přitom si hráč užije mnoho romantických chvilek. Perfektní nápad.

Více cool jak Jackie Chan

No dobře, nikdo není natolik cool, Wei Shen však rozhodně dokáže upoutat pozornost. Nechybí tu totiž systém vylepšování postavy, a to dokonce trojitý. Narazíte tu na strom schopností pro vaše policejní a mafiánské „já“, stejně jako na respekt, ve hře pojmenovaný jako Face (slengový výraz v čínské mafii). Plněním jednotlivých úkolů a nepovinných misí se plní ukazatele, které vám pak zpřístupní unikátní schopnosti, dané tomu kterému odvětví. V policejní sekci se naučíte odzbrojovat za běhu, tišeji krást auta, vyvléct se z pout a další užitečné frajeřinky. Mafiánský strom schopností se zaměřuje na brutálnější stránku vašeho charakteru, dodává větší odolnost proti zbraním, naučí vás lámat končetiny a další krvavé návyky. Nakonec městský respekt postupně odemyká nové oblečení, autosalóny a větší obnosy peněz, takže se musíte sakra otáčet, abyste si mohli dovolit to bílé sako v sousedním obchodě a červený sporťák v garáži.

Do zvláštního soudku upgradů patří trénink kung-fu, který absolvujete při vyhledávání dvanácti vzácných sošek pro svého trenéra. Každá z nich vám dává možnost vybrat si jiný smrtící chvat, takže se postupem času vypracujete na živý mlýnek na maso. Tím se samozřejmě dostáváme k další oblasti hry, a sic soubojům. Ty si berou svůj základ z titulu Batman: Arkham City, což rozhodně vítáme. Jediným tlačítkem kombinujete slabé a silné útoky do komb, která jsou doplnitelná klinči, hody a protiútoky. Po několikahodinovém tréninku jsou pak souboje opravdovým baletem, kdy hráč elegantně kombinuje vlastní údery, protiútoky a samotné prostředí. Kdykoliv totiž někoho vezmete do klinče, máte možnost jej počechrat speciálním útokem z okolí. Soupeře tak lze nabourat ksichtem o stěnu, přimáčknout dveřmi od auta, umlátit telefonem, vysklít s ním okno, hodit přes zábradlí. No, zkrátka je toho hodně a raději ponechám krásy odhalování na vás. Jen dodám, že jsou souboje zvládnuté natolik dobře, že by se žánrová konkurence měla stydět.

Zajímavým detailem je způsob, jakým hlavní hrdina používá zbraně. Ty jsou totiž do vaší cesty položeny jen tehdy, kdy je opravdu potřebujete a s sebou obvykle nenosíte žádné. Vývojáři tvrdí, že se inspirovali u čínských filmů, kdy hrdina jen prosviští místností, vystřílí zásobník, odhodí zbraň a běží dál. Ve většině případů se hře daří to napodobit, jelikož můžete kromě chladných zbraní brát do rukou spousty předmětů z okolního prostředí (ano, můžete okrást babičku na přechodu a umlátit policistu kabelkou), především při volném ježdění ale střelnou zbraň často potřebujete (ať už při útěku od poldů či konkurenčních gangů), vývojáři vás však nechávají s holýma rukama. Občas se poštěstí narazit na neozbrojence, což vyústí v další pěstní boj. Hned několikrát jsem ale naběhl s pěstmi proti samopalům, což Wei nerozdýchal. Zde to tedy tvůrci trochu nedomysleli, celkové hratelnosti to ale naštěstí neškodí nijak moc.

Pohyb jedna radost

Pochválit musím bravurně zvládnutý jízdný model. Na titulu pracovalo hned několik vývojářů, zodpovědných za některé díly Need for Speed, což je znát. Ježdění je tak extrémně arkádové, avšak překvapivě pohodlné a ovládání je velmi intuitivní. Díky tomu jsou i pouliční závody zábavné a akční, což se nedá říci u mnoha jiných sandboxových her. Po chvíli zvykání už budete létat po městě profesionálním způsobem a dokonce se naučíte takové fígle, jako rychlokrádež aut za jízdy. To si takhle přiotevřete dveře na dálnici, hodíte šipku na střechu auta před vámi a hupsnete za volant. Realistické? Moc ne. Zábavné? Hell yeah!

Při hraní takové hry člověku dojde, nakolik důležité je precizně odladěné ovládání a hra zde opravdu září.

Stejně dobře je zvládnut i pohyb po svých. Wei je schopný běžec a držením sprintu dokáže přeparkourovat celé město, opět velmi rychle a svižně. Dokonce je tu přítomen prvek náhody, kdy při včasném stisku sprintu před překážkou můžete postavě ulehčit práci a hráč tak nemá pocit, že je pohyb zcela automatizovaný. Slajdovat lze takřka po všem a Sleeping Dogs zde opět ukazují konkurenci záda. Při hraní takové hry člověku dojde, nakolik důležité je precizně odladěné ovládání a hra zde opravdu září. Jediným problémem je lehce neposlušná kamera, která je sice manuálně ovladatelná, avšak při pohybu po svých i ve voze se neustále sama stáčí za záda, což končí tím, že při pohybu nemáte takový přehled o okolní situaci, jaký byste chtěli. Naštěstí je ale kamera dostatečně inteligentní a vždy se včas oddaluje či přibližuje.

Krásy orientu

Grafické pozlátko rozhodně není nejsilnější stránkou titulu, především kvůli lehce oplzlým texturám a plastovému vzhledu postav, což je vidět především ve filmečcích. Audiovizuál tedy není tak precizní, jak by se chtělo, to je však zavaleno horou pozitiv. Tak především, Hong Kong je parádním osvěžením oproti ošoupanému New Yorku, a to hned z několika důvodů. Město sice není tak velké, jako v případě několika ostrovů GTA IV, díky tomu je však detailní a zaplněné až po okraj rozličnými památkami, zajímavými místy a především lidmi. V ulicích to zkrátka žije, silnice jsou často plné aut, chodníky jsou zaplněné lidmi a hráč nemá pocit, že se pohybuje v polovymřelém městě, jak je tomu například v Just Cause 2 či Saints Row 3. Velmi osvěžujícím dojmem patří spojení moderních mrakodrapů a orientálních památek, což se v mnoha jiných hrách prostě nevidí. Když navíc v noci začne pršet, lesklé ulice se rozzáří desítkami neonů a vykouzlí jednu z nejpůsobivějších scenérií, které jsem v poslední době ve hrách viděl. V takových chvílích člověk na všechny nedostatky ihned zapomene.

Perfektně jsou zpracovány také animace a honičky plné jisker a létajících vozů. Zde vývojáři odvedli už pořádný kus práce, a ačkoliv nenarazíte na reálné značky vozů, více jak 60 rozličných druhů aut vám to hravě vynahradí. Nechybí ani motorky a čluny, na vrtulníky a letadla se však vzhledem k velikosti herní mapy muselo zapomenout. V garáži si postupně střádáte sbírku svých oblíbenců, které vám ve druhé polovině hry pomocník doveze, kam si uráčíte.

Dabing je odveden profesionálními hollywoodskými herci včetně Emmy Stone, Lucy Liu, Lindsay Price, Willa Yun Leeho a dalších.

Ruku v ruce s originálním zasazením jde i zvuková stránka. Postavy často mluví na místním dialektu s anglickými titulky, což dodává na realismu, dabing je navíc odveden profesionálními hollywoodskými herci včetně Emmy Stone, Lucy Liu, Lindsay Price, Willa Yun Leeho a dalších. I díky tomu je příběh dostatečně atmosférický a emocionální, dobře sesbíraný tým dabérů je totiž ve hře k nezaplacení. Možná trochu nezvykle může působit rádio, které je plné „místních hitů“. Naštěstí narazíte na pár mezinárodních stanic s pestrou paletou známých hitů, po několika hodinách se ale člověk natolik zažere do prostředí, že budete i vy křižovat ulice s oblíbeným „šin čang yoooou“, linoucím se z vykopnutého okna.

Předčasný dárek k Vánocům

Sleeping Dogs vypadali slibně, tohle ale nečekal nikdo. United Front Games odvedli obrovský kus práce, jehož objem na několika stránkách prostě nelze sepsat. Sestavili hru s mnoha rozličných součástek, které navíc spolu dokonale fungují. Už zkraje lze napočítat směsici GTA, Saints Row, Arkham City či Need for Speed, mnozí z vás rozhodně najdou i více inspirací. Největším překvapením ale je, nakolik dobře všechny tyto prvky sedí dohromady a s jakým maniakálním smyslem pro detail byl projekt vytvořen. Osobně se již neuvěřitelně těším na pokračování, které je po takovém úspěchu nejspíše nevyhnutelné. Nemohu proto hodnotit známkou skoro nejvyšší a v osobním seznamu řadím Sleeping Dogs poprvé před sérii GTA. Zaslouží si to.

Sleeping Dogs

Verdikt

Jsou hry, které vymýšlejí nové světy. Jsou hry, které se pohodlně vezou na úspěchu konkurentů. A pak jsou tu hry, které se nebojí zkoušet něco nového, jít proti proudu a kašlat na úspěchy žánrově podobných titulů. Studio United Front Games mělo dostatečně velké koule a to se podepsalo na jednom z největších překvapení posledních několika let. Mít Sleeping Dogs na poličce je povinností.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

emotivní příběh
brutální souboje
zábavné arkádové závody
bohaté možnosti úprav
upgrady postavy
hora nepovinných misí
originální a svěží prostředí
občas blbnoucí kamera
slabší grafická stránka
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama