Srovnávací Recenze Frostpunk
Frostpunk Recenze Srovnávací Recenze Frostpunk

Srovnávací Recenze Frostpunk

11

Opěvovaná budovatelská strategie dorazila na konzole.

Polské studio 11 Bit nám před pěti roky nadělilo nezapomenutelnou hru This War Of Mine, ve které jste se ocitli ve válečné zóně realistického moderního světa, nikoliv jako vojáci, ale jako obyčejní lidé, kteří se snaží vyřešit prosté přežití v ruinách. Hra měla masivní úspěch a studio si od té doby dává velký pozor, aby si pohlídalo nalezený tón vážných lidských příběhů na pozadí devastujících událostí.

Odpovídá tomu také jejich loňská hra Frostpunk, městská budovatelská strategie, zasazená do prostředí totálního kolapsu počasí a silně zaměřená na jednotlivé obyvatele vašeho města, jejich zdraví a psychiku. Jak jsme psali v naší recenzi PC verze, ani tato hra jen tak nezapadne. To se potvrdilo kromě jiného prodejem 1,4 milionu kusů během prvního roku od vydání - a teď navíc dorazily konzolové konverze pro Playstation 4 a Xbox One. A právě na ty se nyní podíváme.

• Vyšlo na: PS4 (recenzovaná verze), Xbox One, PC
  • Datum vydání: 11. října 2019
  • Žánr: Budovatelská strategie
  • Česká lokalizace: Není

Hra je zasazena do alternativního devatenáctého století, kdy souhrou několika událostí (exploze sopek, zatmění slunce a další) došlo k brutálnímu propadu teplot a drtivá většina lidské populace jednoduše umrzla. Britská vládá stihla vystavět několik obřích generátorů na bázi parních strojů (hra má citelně steampunkový nádech a místy velmi připomíná ilustrace knih od Julese Vernea). Jeden z těchto generátorů slouží jako srdce vašeho města, km dorazíte v čele 80 přeživších a musíte generátor rychle uvést do provozu, natěžit dostatek uhlí pro jeho udržování a začít lovit zvěř, pěstovat obilí, léčit nemocné a tak dále. Kromě stavby budov a rozdělování práce budete muset vybírat i různé varianty zákonů, které vám pomohou udržet pořádek, aniž by se vaši lidé vzbouřili.

Jelikož město je vystavěno okolo generátoru (čím blíž je budova nebo ulice k němu, tím je teplejší a tím menší šance je že obyvatelé nachladnou nebo dokonce zmrznou), město má přirozený kruhový tvar. Na konzolích to poněkud usnadňuje pohyb kamery i kurzoru, jelikož v podstatě rotujete kolem pevného bodu ve středu, případně kolem vlastní osy. Po stisknutí páčky se navíc obraz vycentruje, stejně jako při použití některých dalších funkcí. Díky klávesovým zkratkám máte k dispozici rychlý přístup k budovatelskému menu, zastavení či zrychlení času nebo třeba k podrobným statistikám s jednotlivými vlastnostmi vašeho města.

Srovnávací Recenze Frostpunk

Ten největší problém, ovládání strategické hry pomocí ovladače, se tedy autorům povedlo vyřešit úspěšně a vždy jsem měl snadný, rychlý přístup ke všem funkcím. Samozřejmě jsem si zpočátku jednotlivá tlačítka různě pletl, ale to po chvíli přestalo - a díky možnosti pauznout čas ve hře nejste nikdy v přílišném stresu. Tedy kromě neustálého balancování mezi nedostatek zásob a nespokojeností lidí, jejichž morálku a spokojenost musíte řešit jako jeden z klíčových zdrojů, jelikož ovlivňuje všechno ostatní. Snad jediný problém, který jsem s absencí myši a klávesnice měl, byla nemožnost najet na položku menu myší pro dodatečné informace.

Druhou věcí, ze které jsem měl u hraní Frostpunku na konzoli obavy, byla plynulost. Hra sice začíná relativně skromně s pár budovami, ale než se nadějete, bude těch detailně animovaných budov desítky a mezi nimi vám budou pobíhat doslova stovky drobných lidiček, nemluvě o kalkulacích všech těch systémů na pozadí. Hra se navíc nebojí do toho pouštět všemožné světelné a speciální efekty. Přesto mi ale na PS4 Pro běžela celou dobu naprosto plynule, bez jediného technického problému.

Pokud vás tedy z nějakého důvodu Frostpunk na PC minul, nemusíte se bát do něj ponořit na konzoli. Ovládání je promyšlené a rychlé, hra běží jako hodinky a obsahem balení jsou všechny čtyři vydané kampaně (tři z nich vyšly na PC jako pozdější DLC) i možnost nastavitelného nekonečného hraní bez příběhu. Je to hra s úžasnou atmosférou, kterou kromě originálního nápadu a zasazení excelentně podporuje naprosto úžasný orchestrální soundtrack, plný tesklivých smyčců a sborů.

Hru můžete zakoupit na Xzone.

Frostpunk

Frostpunk možná vypadá nenápadně na obrázcích, ale jakmile se ponoříte do jeho mrazivého světa a velkolepá orchestrální hudba vám začne hrát tesklivé melodie do uší, zatímco čísla na teploměru prudce klesají a vaši lidé mrznou, rychle propadnete strhující atmosféře celého zážitku. Na konzoli se přitom hra dobře ovládá a běží bez technických komplikací.

Fascinující zasazení
Dobře fungující ovládání
Technicky bezproblémové