Days Gone Recenze Srovnávací recenze PC verze Days Gone

Srovnávací recenze PC verze Days Gone

Redakce

Redakce

50
Platformy PlayStation PlayStation 4 PlayStation PlayStation 5 Windows PC

Výpravná motorkářská odysea dorazila na počítače v dobré formě.

Days Gone je zajímavý případ, jelikož vnímání této hry prošlo ze strany recenzentů i veřejnosti poměrně bouřlivým vývojem. Začalo to již na E3 2016, kde všem docela vzala dech ukázka, prezentující obrovskou záplavu zombií, valících se na hráče jako lavina (a silně připomínajících film World War Z z roku 2013). Vypadalo to podstatně filmověji a děsivěji, než jak jsme byli hordy zombií zvyklí vídat ve hrách do té doby. Jak se ale blížilo vydání hry, novější příběhové upoutávky působily jako jedno velké klišé, takže se mnozí začali obávat průměrného a předvídatelného příběhu.

To se po vydání hry v dubnu 2019 do jisté míry potvrdilo, stejně jako přítomnost určitých vyloženě herních klišé, spojených s repetitivními aktivitami v otevřeném světě. Nejvíc ale hře uškodil technický stav v době vydání pro PS4 konzole, kdy starší modely vyloženě nestíhaly streamovat (nahrávat) nepřátele při rychlé jízdě krajinou na motorce, kromě jiného. O několik patchů později se ale hra postavila na nohy a kdo dohrál příběh dál, odhalil i jeho docela zajímavý postupný odklon od klišé směrem k něčemu zajímavějšímu, kdy i hratelnost začne v pozdějších fázích hry nečekaně rozkvétat (nástup hord a lepší arzenál). Že se hra nakonec stala oblíbeným černým koněm stáje PlayStation dokazuje i nedávná petice za její (údajně zrušené) pokračování. Jak si tedy vede Days Gone v roce 2021 ve vylepšené verzi pro PC?

• Platforma: PC (recenzovaná verze), PS4, PS5
  • Datum vydání: 18. 5. 2021
  • Výrobce: Bend Studio (USA)
  • Žánr: Příběhová Open World Survival akce
  • Česká lokalizace: ano (titulky)
  • Dat ke stažení: 70 GB
  • Herní doba: 50+ hodin
  • Přístupnost: 18+
  • Prodejní verze: digitální
  • Cena: 1270 Kč (Steam)

Martin Zavřel: test PC verze

Jelikož jsem hru za poslední roky dohrál několikrát, k PC verzi jsem přistupoval opravdu spíše se zájmem o to, kterak tato platforma hře sluší. Jak se dalo předpokládat, vyšší nastavení detailů či rozlišení (případně ultra-wide zobrazení) pohromadě s vyšší plynulostí nádherné krajině oregonských lesů a hor jednoznačně prospělo, ale byl jsem příjemně překvapený také tím, jak detailně (až fotorealisticky) působí detaily na postavách, především oblečení a výbava hlavního hrdiny vypadají úžasně. Přestože nepodporuje ray tracing, dynamické nasvětlování v interiérech a povedená práce se speciálními efekty výborně podtrhují atmosféru hry, která díky tomu často působí opravdu filmovým (mimořádně atmosférickým) dojmem.

Srovnávací recenze PC verze Days Gone

Srovnávací recenze PC verze Days Gone

Jednoznačně největším kladem PC verze hry je ale způsob, jakým funguje nastavování grafiky. Je to natolik užitečné a působivé, že bych si moc přál, aby se z toho stal standard, podle nějž budou fungovat všechny graficky náročnější PC hry do budoucna. Rozsáhlé menu s nastavováním grafických detailů si totiž můžete pustit přímo během hraní, přičemž všechny prováděné změny uvidíte v reálném čase přímo na hře samotné, běžící v pozadí položek menu. Ale to ještě pořád není všechno: navíc máte během nastavování zobrazený vpravo nahoře číselný benchmark, který vám rovnou ukazuje také vliv vámi prováděných změn na průměrné fps hodnoty, vytížení GPU a další údaje. Máte tak k dispozici velmi rychlý a zároveň velmi přehledný způsob, jak si dynamicky odladit nastavení grafiky a výkonu hry přesně dle vašich potřeb. Na mém stroji (i7-9700F, 16GB DDR4, RTX 2070 Super) hra při nastavení nejvyšších možných detailů běží ve 4K zhruba na 50fps.

Jednoznačně největším kladem PC verze hry je způsob nastavování grafiky.

Klíčové pro konverze konzolových her na PC je také ovládání, které u mnoha (obzvláště těch japonských) titulů v minulosti nedopadlo příliš dobře. Naštěstí Days Gone není ten případ, hra se na klávesnici a myši ovládá velmi dobře. Navíc máte možnost si ovládání zcela přizpůsobit na taková tlačítka, která uznáte za vhodná. Někomu ale může vadit citelně konzolové menu například pro výběr zbraní nebo předmětů, které prozrazuje svoje původní zaměření na výběr analogovými páčkami. Část hráčů si také stěžuje na "mrtvou zónu" myši, díky které je pohyb registrován až od určitého okamžiku (řešením ale může být nastavení vyšší DPI). V obou případech jde nicméně o problémy, které nejspíš budou vadit (nebo si jich vůbec všimnou) jen minoritě uživatelů.

Unlocked framerate a super-widescreen podpora jsou samozřejmostí, stejně jako FOV slider, který má také citelný dopad na výkon vašeho hardware. Během hraní jsem si nevšiml žádných zásadních bugů nebo technických problémů. V závislosti na vašem nastavení grafiky by mohl pomalý harddisk způsobit určité zadrhávání v souvislosti se streamováním (nahráváním) herního prostředí, ale pokud máte SSD, nemusíte se ničeho takového bát. A pokud ne, mělo by pomoci snížení grafických detailů. Bohužel určité zadrhávání je někdy možné pozorovat také v souvislosti s přizpůsobováním samotné rychlosti (ne plynulosti) hry v některých situacích, což můžete vidět podrobně rozebrané ve videu největších odborníků v oboru, Digital Foundry níže. Také v jejich případě jde ale o celkově pochvalné zhodnocení stavu hry na PC:

Pokud jde o moje dojmy ze hry samotné, víceméně jsem je shrnul v úvodním odstavci: hra má relativně pomalý rozjezd, který navíc teatrálně recykluje všemožná žánrová klišé. Jakmile se ale dostanete hlouběji do příběhu, narazíte na mnohem zajímavější pasáže (starý šerif, snažící se ochránit svou komunitu před další krvavou válkou... nebo třeba odhalení nových mutací monster) a také hratelnost se stane zábavnější, jakmile máte více vylepšeného vybavení (zbraně i motorku) a narazíte na nové protivníky. Boje s hordami přijdou do hry docela pozdě, ale jsou velký zážitek. PC verze nicméně obsahuje DLC "Výzva", takže je možné vyzkoušet i hordy okamžitě.

Jelikož už jsem hru v minulosti dohrál několikrát, chtěl jsem pro účely recenze dojmy od někoho, kdo si ji letos užil poprvé - velká část redakce je tento měsíc místo hraní čehokoliv zasekaná závěrečnými zkouškami ve školách, ale shodou okolností Days Gone před pár týdny poprvé dohrál kolega a přestože se jednalo o konzolovou verzi, jeho zhodnocení hry samotné je myslím dostatečně relevantní:

Jakub Žežule: zhodnocení samotné hry v roce 2021

Days Gone jsem dohrál před měsícem na Playstationu 5. S jejím pořízením jsem dlouho otálel, dílem kvůli vlažnému přijetí kritiky, dílem proto, že technická stránka hry neměla na Playstation 4 úplně nejlepší pověst. A dobře jsem udělal. Pocit z hraní Days Gone v 60 fps je totiž skvělý. Ovládání motorky s pomocí joypadu bych dokonce přirovnal k podobně opojnému pocitu, jaký se dostaví při houpání se mezi mrakodrapy v nejmenované hře, kterou nedoporučuje devět z deseti arachnofobů.

Srovnávací recenze PC verze Days Gone

Další věc je obtížnost. Jelikož i na tu si hodně lidí stěžovalo, vybral jsem si stupeň Survival I, který do hry přišel až v rámci patche. Kromě toho, že Survival více nutí hráče šetřit municí a prozkoumávat svět ve snaze sehnat náboje a další suroviny, zároveň minimalizuje HUD a znemožňuje Fast Travel. Je to zkrátka mnohem více vtahující herní režim, díky kterému jsem u Days Gone mnohem více přemýšlel a během jízdy nepopsatelně krásnou oregonskou krajinou si vychutnával příjemně melancholický soundtrack. Vypíchnout musím i změny počasí a jeho vliv na okolní terén, které tu jsou naprosto ohromující.

Je to zkrátka mnohem více vtahující herní režim.

Osobně nekladu Days Gone do stejného ranku jako The Legend of Zelda: BotW, Red Dead Redemption 2 anebo Ghost of Tsushima (ten se na zmíněnou královskou dvojici podle mého názoru téměř dotahuje). Ale získal si mě daleko víc než například produkce Ubisoftu. Logika děje a některých scén je sice děravá jak řešeto, ale postavy jsem si díky dobře napsaným dialogům oblíbil a jejich osudy mě zajímaly až do samého konce.

Srovnávací recenze PC verze Days Gone

Svět Days Gone je i z dnešního ,,next-genového“ pohledu až neuvěřitelně detailní, což je rozhodně dobře, neboť průzkum opuštěných míst se tu rozhodně vyplatí. Kromě toho musím zdůraznit, že denní/noční cyklus tu hraje nečekaně zásadní roli, čímž mi hra trochu připomínala Dying Light. Rovněž skutečnost, že v Days Gone můžete skupiny nepřátel poštvat proti sobě, anebo že vám sem tam některý z nich omylem zachrání život, možná někomu dá vzpomenout na tituly jako Far Cry, tady to však funguje mnohem lépe a dá se s tím zajímavě pracovat.

Srovnávací recenze PC verze Days Gone

Ze hry je stále cítit jistá nedodělanost, jako když postavy mluví přes sebe, anebo když musíte nejprve opustit kemp, protože jinak vám jeden z místních chytráků prostě nezavolá, že s vámi nutně potřebuje mluvit. Anebo když dostanete příděl zkušenostních bodů za odškrtnutý ,,quest“, který sestával z pouhého filmečku. Fanfára, gratulace! To však nic nemění na tom, že Days Gone je špičková AAA hra, která se mezi ostatní produkcí Sony nemá vůbec za co stydět. Zájemci o příběhové tituly s krásnou grafikou by si jí neměli nechat ujít.

Days Gone

Days Gone se jako lehce starší hra s otevřeným světem nevyhnula jisté porci vycpávek či repetitivnosti a její příběh opakuje skoro všechna tradiční klišé zombie žánru. Toulání nádhernou krajinou na vaší postupně vylepšované motorce si vás ale nakonec získá, stejně jako silné herecké výkony či adrenalinové boje s hordami zombií. PC verze přitom dostatečně pečlivě řeší nastavení ovládání i výkonu.

Výpravný příběh
Nádherná krajina, detailní postavy
Pestrý mix plížení a divoké akce