Steam Greenlight je mrtvev, ať žije Steam Direct
Novinka Steam Greenlight je mrtvev, ať žije Steam Direct

Steam Greenlight je mrtvev, ať žije Steam Direct

Martin Cvrček

Martin Cvrček

2

Valve na jaře uvede nový systém, který má poskytnout přímější cestu k vydání hry na Steamu.

Reklama

Valve se už několik let snaží udělat ze Steamu otevřenější, přístupnější platformu, na níž by se snadněji objevovalo více her. Nejzásadnějším krokem této iniciativy byl bezpochyby systém Greenlight, díky němuž mohou hráči svým hlasováním rozhodovat o tom, které nezávislé tituly chtějí na Steamu vidět. Z dlouhodobého hlediska však Greenlight nadělal nejen mnoho užitku, ale i mnoho problémů. Už několikrát se tedy hovořilo o tom, že se ho chce Valve zbavit.

Nyní tamní zaměstnanci konečně přechází od slov k činům, protože oznámili, že ke zrušení Greenlightu dojde letos na jaře. Náhradou bude zcela nový systém nazvaný jednoduše Steam Direct. Ten nabídne ještě snadnější a přímější způsob, jak dostat vaši hru na Steam.

Direct má fungovat poměrně jednoduše. Vy jako vývojář budete muset vyplnit a poskytnout náležité údaje a vyřídit trochu papírování. Skoro jako kdybyste žádali o zřízení bankovního účtu. Poté zaplatíte stanovený poplatek a jak se zdá, poté už může vaše hra na Steam. Dojde tedy k přeskočení fáze, v níž musí tvůrci získat podporu hráčů, aby mohli své hry prodávat na Steamu.

Podle Valve je Greenlight překážkou mezi vývojáři a konzumenty jejich produktů, a proto musí zmizet. Jeho funkce navíc dovolují relativně snadné nahrávání mnoha produktů, které sloužily jako pokus o vtip nebo útok. To systém značně zatěžovalo, už proto, že stačilo jednou zaplatit poplatek ve výši 90 eur a na Greenlight jste mohli nahrát prakticky neomezené množství titulů.

Teď budou zájemci platit poplatek za každý titul, který na Steam chtějí zveřejnit, a bude vyšší, než poplatek za možnost využití Greenlightu. Tato změna má v první řadě ulehčit celému systému a omezit výskyt závadných produktů, protože pokus o vydání pouhého vtipu nebo útočného pokusu bude najednou dražší, a tak si jejich tvůrci snad rozmyslí, jestli se jim vyplatí za něco takového utrácet. O kolik dražší? To zatím nevíme. Výši poplatku ve Valve stále řeší, přičemž ho řešili s různými herními tvůrci a jejich návrhy se pohybovaly od sta do pěti tisíc amerických dolarů.

Na Steamu se samozřejmě nebude moci objevit úplně všechno. I kdyby nějaký vtipálek nebo útočník přeci jen splnil všechny podmínky, stále bude po ruce Valve, jehož zaměstnanci mají kontrolovat, zda je zveřejněný produkt alespoň do základní míry funčkní a zda neobsahuje viry nebo jiný závadný nebo nebezpečný obsah.

Greenlight představoval další potenciální problémy. Vývojáři často nevěděli, kdy dojde k vydání jejich hry, dále nemuseli mít jasno, kdy si můžou dovolit oslovit média, a celkově se museli hodně snažit, aby zaujali dost hráčů. Vypadá to, že tentokrát se prostě objeví na Steamu a pak už můžou kdykoliv začít s propagací a oslovením správné skupiny hráčů, do níž se lidé z Valve, kteří řešili vydání přijatých her, vždy úplně netrefili. Takhle by měl zkrátka mít každý vývojář garantovanou šanci na návratnost a výdělečnost svého produktu, místo aby trčel na Greenlightu a doufal, že zaujme dost lidí.

Direct samozřejmě nemusí být neprůstřelný. Jeho úspěšnost a funkčnost bude nepochybně záviset zejména na výši poplatku. Když bude moc malý, Steam zaplevelí smetí a v porovnání s Greenlightem se nic moc nezmění. Když bude moc velký, zabrání vydání potenciálně zajímavých her od drobných tvůrců, kteří nebudou mít dost peněz na zaplacení vstupu na Steam.

Logicky se dá očekávat spousta názorů, že teď bude na Steamu stále více a více her, takže hrozí riziko, že kvalitní produkty rychleji zapadnou. Nikdo ale obvykle neřeší, že se na trhu prodává moc knih nebo moc hudebních skladeb a alb. Asi proto zjevně ve Valve nevidí důvod, proč by se měl někdo bát čím dál většího množství nabízených her.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama