Světový sport se přesouvá do online prostředí
Speciály eFootball PES 2020 Článek Světový sport se přesouvá do online prostředí

Světový sport se přesouvá do online prostředí

David Bernard

David Bernard

Platformy PlayStation PlayStation 4 Windows PC Xbox Xbox One

Klasické sportovní události se stěhují do oblasti esportu.

Reklama

Aktuální situace ve světě není díky pandemii koronaviru příliš růžová. Státy zavádějí mnohá restriktivní opatření, která se týkají mimo jiné také kulturních a sportovních událostí. Značná část populace je uzavřena ve svých domovech a čas tráví sledováním seriálů, filmů a v neposlední řadě i hraním videoher. Mnoho z nás má uzavřené střední školy a univerzity, případně nemůže vykonávat svá povolání. I mezi námi hráči se zcela jistě najde mnoho fanoušků různých reálných sportů, které buď přímo aktivně provozujeme, nebo je alespoň sledujeme na televizních obrazovkách. Díky koronaviru se několik sportovních asociací rozhodlo využít videohry a přesunout své aktivity do online světa. Letošní sezóna Formule 1 se tak například pojede v titulu F1 2019 od společnosti Codemasters, jak jsme již psali v nedávné novince. Závody bude možné sledovat na oficiálním Twitch kanále.

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=o6IQpyByu_w&feature=emb_title[/embed]

Mimo závody Formule 1 došlo i na online klání NHL týmů Montreal Canadiens a Anaheim Ducks ve hře NHL 20 (formát CPU vs. CPU) a ve Football Manageru 2020 se uskutečnil zápas Waterford vs. Leicester. O obou utkáních jsme psali taktéž v nedávné novince. Pojďme se nyní společně podívat, jak se situace dále vyvíjí a co vše přinesla hernímu průmyslu.

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=VGZQZcibxLM&feature=emb_title[/embed]

EURO 2020, NHL, španělská La Liga

Evropské mistrovství ve fotbalu - EURO 2020- bylo oficiálně odloženo na příští rok. To ovšem nebrání fanouškům tohoto sportu, aby si jej užili alespoň virtuálně. Titul eFootball PES 2020 nabídne od 30. dubna DLC, ve kterém nalezneme turnajový mód zmíněného šampionátu. K dispozici bude všech 55 týmů a turnaj bude plně licencován. Přídavek bude pro majitele hry zcela zdarma. Přestože je NHL oficiálně pozastavena, uskutečnil se v titulu NHL 20 zápas Carolina Hurricanes vs. Ottawa Senators, který byl živě streamován na Youtube. Přerušení se nevyhnula ani španělská La Liga. Ve hře FIFA 20 se nicméně aktuálně hraje její čtvrtfinále, organizované streamerem Ibaiem Llanosem. Utržené peníze budou věnovány na charitu, pro pomoc postiženým pandemií nového viru. Turnaje se účastní mnoho z reálných hráčů La Ligy. Jedná se například o Sergia Roberta (Barcelona), Marca Asensia (Real Madrid), Sergia Reguilona (Sevilla), Adnana Januzaje (Real Sociedad), Jasona (Getafe), Marcose Llorenteho (Atlético Madrid) a mnoho dalších.

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=V-mDyfoYYc8[/embed]

NBA, WBSS a Nascar

Americká basketbalová liga NBA plánuje turnaj v titulu NBA 2K20, který se bude vysílat na televizní stanici ESPN. Ke spuštění by mělo dojít tento pátek a o vítězství se utká 16 hráčů během deseti dnů. Mezi účastníky nalezneme jména basketbalových hvězd, jako např. Kevina Duranta, Donovana Mitchella či Andreho Drummonda. Turnaj vznikl samozřejmě jako reakce na pandemii koronaviru a za cíl si klade přinést fanouškům tohoto míčového sportu alespoň nějakou satisfakci. V NBA 2K20 se navíc pořádá online turnaj formátu 3v3, ve kterém si účastníci rozdělí prize pool 25 tisíc dolarů (bezmála 630 tisíc Kč).

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=ZLrtNIYcmiE[/embed]

Asociace World Boxing Super Series, zkráceně WBSS, taktéž přikročila k možnosti využít videohry jako alternativu k živým zápasům, které byly přerušeny. V online klání se spolu utkal bývalý britský světový šampión Lennox Lewis a Joe Frazier. Rozhodující rána přišla v sedmém kole, kdy se Frazierovi podařilo Lewise zasáhnout zvedákem přímo do čelisti. Lewis se sice pokoušel opětovně postavit na nohy, ale klopýtl a byl odpočítán rozhodčím. Frazier, zvaný taktéž Smokin´ Joe, pozvedl rukavici ve vítězném gestu a tisíce fanoušků, sledující zápas z domova, sdílely tento historický sportovní okamžik. Doma ovšem byli i protagonisté, přesněji pouze Lennox Lewis, jelikož Joe Frazier bohužel skonal již v roce 2011. Lewis zápas sledoval z izolace a reagoval na něj na Twitteru: "Gratuluji Smokin´ Joeovi k jeho velkému vítězství. Zastihl mne skvělou ránou, ze které jsem se popravdě nikdy nedokázal zotavit. Klobouk dolů!"

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=R17Y5uuo1ew[/embed]

Zápas byl nejnovější virtuální akcí, kterou WBSS organizovala. Série turnajů, ve které figurují ty největší legendy těžké váhy, je streamovaná online a stejně jako v případě NBA se snaží fanouškům přinést zábavu v těžkých časech. Vše probíhá v titulu Fight Night Champion z roku 2011 a zápasy jsou ponechány na umělé inteligenci ve formátu computer-versus-computer, což je dle mého názoru poněkud škoda. Podle WBSS sledovalo první dva zápasy více než půl milionu diváků. Spoluzakladatel a promotér asociace (nyní eWBSS), Kalle Sauerland, podotkl, že on i celý průmysl se zoufale snaží překonat pandemii koronaviru a vrátit se k arénám naplněným k prasknutí. Taktéž se ale nechal slyšet, že je naprosto fascinován výsledkem a reakcemi na svůj esportový experiment. "Jedná se o obrovský úspěch, který stále narůstá. I nadále budu promotérem boxu, ale domnívám se, že nyní nastal čas na změnu, která zajistí lidem zábavu," řekl.

Více než 900 tisíc diváků sledovalo závody v eNascar iRacing Pro Invitational Series na televizní stanici Fox Sports. Stanice potvrdila, že bude hostovat celou sérii automobilových závodů, které nahradí ty reálné, jež byly zrušeny z důvodu pandemie.

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=rlOzoTqsV8k[/embed]

Malý krok pro sportovce, obrovský skok pro esport

Leckdo může namítat, že sportovní klání v online videohrách nejsou sportem ani za mák. Starší generace většinou nevěřícně kroutí hlavou, zatímco sledují například šachový turnaj. Právě v případě šachů by se dalo taktéž polemizovat, zda-li se jedná o sport, nebo o společenskou hru. Co takové šipky, kulečník, poker...podle sportovních kritérií se jedná o hry, ne přímo o sport, a to i přesto, že je v nich obrovská konkurence a soutěživost. Sportem je myšleno konání, které zahrnuje lidskou aktivitu, dochází během něj k námaze a rozvoji fyzických schopností, řídí se souborem pravidel nebo zvyklostí a je prováděno konkurenceschopně.

Světový sport se přesouvá do online prostředí

Mně osobně tato definice sedí i na ony šipky, kulečník, ba i na esport. I při hraní videoher přece používáme ruce, které nás po celodenní herní seanci kolikrát i bolí, a zaděláváme si například na syndrom karpálního tunelu. Zásadně také využíváme naši svalovou pamět a reflexy. Samozřejmě to nechci srovnávat například s boxem, basketbalem či formulí, ale fyzické nároky jsou zde tak či tak. Samostatným tématem je i využití virtuální reality. Ve VR titulech mnohdy k fyzickému pohybu opravdu dochází, nicméně mnoho kompetitivních titulů na tomto poli aktuálně nenalezneme. Dokáži si také představit využití augumentované reality, která by korelovala s realným zrakem a pohybem, tudíž by mohl vzniknout zcela nový sport, případně by mohlo dojít k obohacení sportů již stávajících. Uvidíme, co ukáže budoucnost. Názor však ponechám na každém z vás a v redakci budeme velmi rádi, když se o něj s námi podělíte v komentářích pod článkem.

Světový sport se přesouvá do online prostředí

Během poslední dekády zažívá esport obrovský boom. V drtivém počtu případů se ale stále jedná o doménu mladších generací. Obrovské turnaje v League of Legends, Counter Striku, Dotě 2 nebo Hearthstonu jsou na denním pořádku. S rozšířením koronaviru a snahou sportovních asociací zabavit své příznivce se ale k esportu nyní dostávají i generace starší. Dokonce i můj otec, který o videohrách neví prakticky nic, zaznamenal aktuální online šampionát ve formuli. I přesto, že se o pandemii nikdo neprosil, vlila esportu do žil další dávku nové krve a my, herní nadšenci, dokážeme tuto skutečnost náležitě ocenit. Na všem špatném je vždy něco dobrého. Záleží na úhlu pohledu. Pevně věřím, že se díky reálným sportům, aktuálně přeneseným do virtuálního prostředí, rozšíří základna esportu o zástupy nových fanoušků, ať už mladších či starších a kdo ví, třeba se v budoucnu setkáme s online zápasy i na olympiádě. Zatím se to jeví jako zbožné přání herního nadšence, ale jistá šance je zde vždy. Jedna věc ale jistá je. Esport se nyní těší obrovskému zájmu a nevypadá to, že by se situace v blízké době měla změnit.

 

 

 

 

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama