The Sims: Medieval – tak trochu jiný středověk
Recenze The Sims: Medieval – tak trochu jiný středověk

The Sims: Medieval – tak trochu jiný středověk

Daniel Kremser

Daniel Kremser

8

Drastický odklon od zaběhlých principů série slibuje svěží změnu. Změna to tedy rozhodně je, ale jaká!

Reklama

Will Wright si nedá pokoj a stále na nás něco chrlí. Jelikož ale poslední léta nebyla zrovna nejšťastnější, rozhodl se nyní vrátit ke kořenům. Na DVD se tedy opět skví jméno The Sims, tentokráte s podtitulem Medieval.

Z jednadvacátého století do období králů

Jak už sám název napovídá, přeci jen to tentokrát bude s menší obměnou. Nebojte se, simulace života zůstane, ale už ne v moderních kulisách jednadvacátého století. Tentokrát se přesuneme hezky do středověku. Jen si to přiznejme, změna už byla potřeba jako sůl a věčné datadisky k The Sims 3 jen nudí.

Bohužel je to tak. Té splácanině, kterou se nám hra pokouší servírovat prostřednictvím konverzací a textových polí, je zločin vůbec příběh říkat. Všechny texty jsou nezáživné, docela kostrbatě napsané a ještě k tomu často nesrozumitelné. Koho proboha napadlo zkusit převyprávět snad všechny středověké stereotypy? Připočteme-li k tomu ještě absenci české lokalizace, máme tady průšvih jako Brno. Opravdu si nedovedeme představit, jak tohle bude hrát dítě okolo deseti let, když i já jsem měl s některými formulacemi dost velký problém.

RPG? To také ne!

Naneštěstí se ale kritika netýká jen pseudo příběhu, ale i samotných questů a parodie na RPG. Sice chápeme, že hra je určena pro každou věkovou kategorii, ale tak jednoduché by to zase být nemuselo. Celé to probíhá asi takto: Vyberete si jeden quest, který vytyčí jednu kapitolu v existenci vašeho království. Poté si pročtete děsně nezáživné a zdlouhavé informace, popřípadě zvolíte osobu či osoby, které se do jeho plnění zapojí.

Cíl questu bývá jeden a i z úplné prkotiny dokáže udělat něco hrozně epického a drsného. Z počátku to jsou banality, jako zažeň bandity, prozkoumej jeskyni či pomoz obyvateli X a obyvateli Y s nákupem. Ehm, radši asi s vědrem vody. Časem by měly přijít úkoly složitější, jako rozšiř království, nebo dokonce vydej se do Svaté země. Ale ouha. Člověk by čekal, že bude obtížnost stále stoupat. Místo toho je stále stejně směšně jednoduchá a jediné, co stoupá je počet kliků na centimetr čtverečný.

Tak tohle je hodně špatná parodie na RPG!

Zapříčiněno je to stylem, kterým se úkoly plní. Hra nám sama určí várku mini úkolů, jejíž splnění vyústí až ve vykonání samotného velkého questu. Problémem je, že jako hráč pouze klikáme na předem označené osoby a volíme speciální konverzační témata (velcí optimisti si za osoby dosadí ještě předměty, na které taktéž působíte). Navíc je nastolené tempo hry dost hektické a hráč neustále někde přejíždí myší a pobíhá s postavami z jednoho konce království na druhý. Proč se radši nesáhlo po pestrých mini-hrách a tento systém se neponechal někde na okraji konceptu, nebo lépe, nebyl úplně vyhozen?

Ještě štěstí, že si alespoň tvůrci dali tu práci a jednotlivé úkoly se podobají co nejméně. Respektive omáčka okolo je pokaždé jiná, herní náplň pokaždé stejná. Bohužel tento úkolový systém vytlačuje základní kameny série kamsi za hradby. Sandbox hratelnost a nevídaná svoboda radši vzaly nohy na ramena a radši se teď krčí v něčím obýváku pod stolem. Sice jsou ve hře v okleštěné formě přístupné, ale hra vás penalizuje doslova za každé byť jen malilinkaté časové prodlení, takže na hratelnost typu „ dělám si, co chci“ se už nedostává. Náplast v podobě soubojů nebo jiných středověkých radovánek pak za dostačující rozhodně považovat nemůžeme.

Strategie radši ponechme odborníkům

Svazující hratelnost, jež nyní má začátek a konec v pevně daných bodech, však není jedinou novinkou. Jelikož se něco z konceptu jednoduše vyhodilo, našel se prostor na další, nutno říci dost vatovité prvky. Třeba takový makromanagment království. Ne! Opravdu čtete dobře. Noví Sims skutečně lezou snad do všech žánrů. Naneštěstí právě tohle je jedním z největších průšvihů a představit si to umíme daleko lépe. V praxi je naprosto jedno, co v království stavíte a stejně jako questy tento prvek nemá žádný trvalejší vliv na hratelnost.

Tady asi někdo z ekonomie nematuroval.

Snad jediným pozitivem, které se nám z toho prvku podařilo vytěžit, je tvorba jednotlivých hrdinů. Pokaždé, když postavíte novou budovu (katedrála, zbrojnice, věž mágů), musíte ji vybavit správcem. Jelikož předchozí prvky nás jak se patří zklamaly, čekali jsme v oblasti tvorby postavy konečně jeden z těch starých dobrých aspektů trojky. Pche! Zřejmě na úkor nových prvků se editor simíků značně zmenšil, až nám téměř připomněl druhý díl. Škoda, věčná škoda! Alespoň, že jsou jednotlivé předměty zvolené se vkusem a i v tom málu si každý najde to své.

Díky unikátním vlastnostem, jež svým postavám při tvorbě přiřazujeme, se s každou hraje trochu jinak a na chvíli se tak rozbíjí onen příšerný stereotyp, který nás bude pronásledovat ještě dlouho. Z důvodu odstranění svobody je zde ještě mnohem větší, než u předchozích dílů. Kardinálním nedostatkem ovšem je nemožnost mezi charaktery přepínat libovolně. Určitě by to v některých fázích hry, kdy jsem téměř okusoval klávesnici, pomohlo. A že tedy moc chutná nebyla.

Dokonce jdou škrty tak daleko, že nově již stačí hlídat pouze dvě vlastnosti postav. A to energii a stravu. Zbytek v tichosti odplul kamsi za oponu. Holt zjednodušováni se v Maxisu nebojí a to, že se z toho pak vyloupne jen velká zjednodušená nuda jim je zkrátka jedno. Určitě by byla zajímavá výzva, kdy se k té nudné „klikací“ hratelnosti přidalo něco na víc.

Ani stavět nás vlastně nenechají

Druhou věcí, na kterou jsem se opravdu upřímně těšil, byl stavitelský režim. Ale ani tady mi vývojáři radost neudělali. Předem je nutno říci, že žádná revoluce se nekoná a pouze jsou recyklovány úspěšné prvky trojky. Ale proč měnit něco, co obstojně fungovalo, respektive stále funguje. Předmětů je dostatek a podle subjektivního hodnocení se i docela povedly. Ovšemže se některé opakují, ale téměř není možné najít něco, co tady citelně chybí.

Na co nám to je, když to nelze využít?

Proto mě pekelně rozpálilo, když jsem zjistil, jak to s tím stavěním vlastně je. Nejlepší prvek celé hry se autorům podařilo naprosto zmršit, nebo lépe řečeno, dokonale zazdít. V praxi totiž každou budovu, kterou zakoupíte, dostanete už vybavenou a něco předělávat ani pomalu nemá cenu. Snad abych jim neukřivdil, někdo měl aspoň tolik rozumu a budovy vybavil logicky a líbivě.

Alespoň jedno velké plus

Jak už jsme si zvykli, řemeslně se znovu jedná o kvalitně provedenou hru. Bugy nejsou ničím obvyklým a závažné technické problémy se hře vyhýbají obloukem. Na výbornou dopadla také optimalizace. Takže si zahrajeme opravdu téměř na čemkoli a překážkou nebude ani ten sebehorší notebook. Jedinou výtku v tomto směru si snad zaslouží jen trochu větší prodleva při přepínání mezi strategickým, architektním a samotným herním režimem, ale i to se dá přežít. Jinak byly loadovací obrazovky eliminovány na minimum, a když už nic jiného, alespoň se hraje plynule.

Vzhledem k opravdu dosti nízkým hardwarovým nárokům Medieval nabízí obstojné ošacení. Grafika se nese v typickém stylu The Sims. Tedy jednoduše dětská se špetkou komiksu. Ale na škodu to není. Nakonec musím v potaz vzít i herní svět, jenž je roztomile naivní a vykresluje středověk tak trochu po svém. Rozhodně se Medieval nedá brát jako náhrada za učebnici, ale informovaného člověka skvěle pobaví. Celý dojem mistrně podtrhuje hudba, která sice Zimmera neatakuje, ale Sims rozhodně stačí.

Absurdní, ale v rámci možností vtipný svět je to nejlepší, co mohli autoři zvolit.

Ještě, než středověkému Sims vystavíme vysvědčení, slušelo by se podívat na ovládání. Tady se taktéž žádná změna nekoná. Kompletní interface byl převzat z třetího dílu a pouze předělán do odpovídajícího designu. Alespoň všichni víme, kde co hledat a navíc jej rozhodně nelze označit za špatný nebo ošklivý. K samotnému ovládání nám pak stačí až na výjimky pouze myš.

Tak takhle radši ne!

Dobrá grafika, drobnosti jako achievementy nebo ovládání tento celek zachraňují jen velice obtížně a hratelnost si své světlé chvilky vybírá jen jednou za uherský rok. Opravdu jsem nečekal, že něco podobného někdy řeknu, ale pokud opravdu toužíte po The Sims a chcete se u něj pouze odreagovat s použitím obstojných hratelnostních pilířů, sáhněte po The Sims 3 s datadiskem Cestovní horečka. Rozhodně se pobavíte stokrát lépe. Medieval se opravdu hodí jen pro největší nadšence série a i u nich prorokujeme jen krátkou hrací dobu, protože u téhle hry rozhodně nenaleznou to, co očekávali.

The Sims: Medieval – tak trochu jiný středověk

Verdikt

Autorům se podařilo až na výjimky vytvořit neuvěřitelně nevyváženou a nudnou hru, která se zasekla někde v půli cesty a pár dobrých nápadů zakrývá mnohem větší kupou těch špatných. Fanoušci The Sims se u toho jistě zabaví.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

grafika
herní svět
soundtrack a ozvučení
pár skvělých ale okrajových nápadů
parodie na příběh
nedomyšlený systém questů
zazděné stavění
zjednodušená tvorba postav
jednoduchost
nuda, nuda a nuda
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama