The Witcher: Adventure Game - dojmy z betatestu
Preview Článek The Witcher: Adventure Game - dojmy z betatestu

The Witcher: Adventure Game - dojmy z betatestu

Martin Cvrček

Martin Cvrček

11
Platformy pkgsrc Desková hra

Vyzkoušeli jsme multiplayerovou betaverzi Adventure Game, deskové hry na motivy Zaklínače v digitální podobě. Může adaptace světa od Andrzeje Sapkowského fungovat i v tomto formátu?

Reklama

Není vůbec těžké zaznamenat, že se v poslední době svět Zaklínače díky polskému CD Projektu značně rozrůstá. Pokud nepočítáme stěžejní RPG trilogii, která bude v únoru završená třetím dílem, máme tu třeba komiks House of Glass, nedávno oznámený mobilní MOBA titul a také Adventure Game, deskovou hru taktéž na motivy Zaklínače. Ta je kromě klasické fyzické verze k dispozici i v digitální podobě, která právě zažívá intenzivní betatest multiplayeru. Já dostal možnost zúčastnit se testování a odnést si z něj množství pozitivních dojmů.

Daleké cesty Severem

Adventure Game je opravdu klasická desková hra každým coulem. Základem je přirozeně herní plocha, vyobrazená ve stylu Severních království, v nichž se sága Zaklínače odehrává. Najdeme na ní tedy všechny známé lokace, jako jsou města Wyzima, Novigrad, Mahakam, Oxenfurt či Rivie, dále třeba řeku Jarugu nebo údolí Dol Blathana. A samozřejmě také hradiště Kaer Morhen. Mapa přitom hezky kombinuje 2D a 3D zobrazení a navíc obsahuje i řadu efektů a objektů, takže v zasněženém okolí Kaer Morhen a Ard Carraigh můžete pozorovat sníh a na několik místech mapy trčí monstra, třeba harpie nebo chiméra. Nemluvě o tom, že vás neustále provází poklidná hudba vypůjčená ze Zaklínače 2.

Z vizuálního hlediska je tedy mapa skvělá, ale co z hlediska hratelnosti? Ta, stejně jako většina dalších deskových her, nabízí možnost ujmout se určité postavičky. Adventure Game vám dá na výběr ze čtyř známých charakterů - zaklínače Geralta z Rivie, čarodějky Triss Ranuncul, barda Marigolda a trpaslíka Yarpena Zigrina. Jako hráč se ujmete jednoho z nich, abyste začali cestovat po herní mapě a plnit úkoly, které si zvolíte na začátku každé hry, a také podmínky nutné pro splnění onoho úkolu.

Pro příklad, můžete si vybrat Geralta a po startu dostanete na výběr jednu ze dvou karet vždy s nějakým úkolem. Dejme tomu, že vybere úkol vydat se do Novigradu. Následně se objevíte na kraji mapy v Kaer Morhen a je jen na vás, jakým způsobem úkol splníte a co uděláte po cestě. V tento moment totiž nestačí jen přesunout se na mapě na místo označené jako Novigrad, je třeba splnit i určité podmínky. Ty zpravidla spočívají ve sbírání dostatečného počtu důkazů, jež jsou symbolizovány ikonami červených mečů, modré knihy a fialové sošky. Ke zdárnému splnění úkolu je vždy třeba daný počet těchto důkazů. V případě našeho příkladu tak úspěšná cesta do Novigradu vyžaduje dva červené důkazy, tedy ikony mečů. Ty pro změnu získáte nahromaděním patřičného počtu vodítek.

Cestování nestačí

Vodítka se pro změnu schovávají pod ikonkami lupy (taktéž v červené, modré a fialové barvě v závislosti na tom, k jakému důkazu vedou) a můžete je získat vícero způsoby. Nejzákladnější způsob je cestování po lokacích, kdy u většiny z nich vidíte právě ikony lupy v dané barvě. Jakmile k nim dorazíte, máte často možnost vybrat si, zda chcete např. modré, nebo černé vodítko. Po zvolení se vám prostě přidá do inventáře a jste tak blíže danému důkazu, se kterým jste pro změnu blíže dokončení úkolu. Přitom stojí za to zmínit, že každá postava má stanovený jiný počet vodítek daného druhu nutných pro dosažení důkazu, stejně tak může mít každá na výběr i jiné úkoly.

Dalším způsobem získávání vodítek je interakce na místech, která navštívíte. Tu spustíte především jedním z tlačítek na obrazovce nazvaným Investigate, s nímž dojde k přezkoumání lokace pomocí karet. Hra vám nabídne jeden z balíčků, ze kterého si vytáhnete jednu kartu, která vám předloží nějaký vedlejší úkol. Pokud jej splníte, získáte další vodítka v závislosti na tom, z jakého balíčku jste si vzali kartu. Úkoly přitom mohou znovu zahrnovat cestování do určité lokace, ale třeba i boj.

Souboje pro změnu probíhají pomocí hodu kostkami. Na porážku každého protivníka, s nímž se setkáte, potřebujete hodit určitý počet útočných a obranných symbolů. Pokud se vám to podaří, protivníka úspěšně skolíte a pokračujete dál. V opačném případě dojde ke zranění, které negativně ovlivní schopnosti vaší postavy. Protivníky, zejména monstra, opět symbolizované kartami, ale můžete potkat i při pouhém cestování, přičemž narazíte buď na bronzové (nejslabší), stříbrné (středně silné), nebo zlaté (velmi silné) příšery. Snad není třeba zvlášť poukazovat na to, že souboj se zlatými monstry je skutečný a nebezpečný hazard. Protivníky také můžete znát z herní předlohy, a když vám hra vmete do obličeje zlatou kartu s motivem Drauga, můžete si být jistí, že vás čeká problém. Problém vás ale může čekat v jakémkoliv boji, protože hod kostkami je zatím zpracovaný dost nešikovně. Prostě švihnete myší a kostky už se nějak rozkutálí po herní ploše, podobně jako při pokeru v Zaklínači a Zaklínači 2. Tenhle způsob je ale v podání Adventure Game zatím dost nepřesný, kostky samy od sebe létají všude možně, a tak pořádně ani nevíte, co a kam vlastně házíte.

Není nad zvláštní schopnosti

Výše jsem nicméně zmínil schopnosti postav, takže bude určitě moudré se na ně chvíli zaměřit. Kromě již rozebrané Investigate máte možnost klasického nebo rychlého cestování (s klasickým se posunete o jedno místo, s rychlým o dvě, ale vznikne tím větší riziko kontaktu s monstry), dále Develop, umožňující vytáhnutí karty, kterou si můžete schovat a její zpravidla blahodárné účinky, ovlivňující mimo jiné i souboje, použít později během hry. Schopnost Rest pro změnu může vyléčit některou ze schopností zasaženou neúspěšným bojem, a jako poslední je k dispozici speciální schopnost, která je pro každou postavu jiná. Geralt umí vařit lektvary, což příznivě ovlivní jednu skupinu karet, které si lze během hry vytáhnout. Triss může připravit kouzlo, jež pro změnu ovlivní jinou skupinu karet. Marigold dokáže zpívat, díky čemuž dostane do kapsy pár mincí (ty se hodí třeba pro cestování nebo pro podmínky daných karet). A Yarpen má možnost povolat spolubojovníky, opět symbolizované kartami s určitým efektem.

Zatím jsem nicméně rozepisoval jen to, co můžete dělat vy sami, jenomže nesmíte zapomínat na to, že se na mapě spolu s vámi pohybují i další hráči, minimálně tedy při hraní multiplayeru (to je ale překvapení, že ano?). Můžete tedy stát proti jednomu až třem protihráčům, přičemž se střídáte v tazích. Vaši protivníci mají stejné možnosti jako vy a všechny ty úkoly děláte proto, abyste je porazili, nejlépe tím, že váš úkol splníte dřív než on. Někdy ale spíš než rychlost rozhoduje počet bodů, které při hře nasbíráte, ať už splněním hlavního úkolu, vedlejších úkolů z karet nebo vedlejších úkolů spojených s hlavním questem.

Právě u nich musíte nejvíc přemýšlet, co se vám vyplatí víc. Někdy totiž tyto činnosti vyžadují pouhé cestování, jindy třeba utracení určitého počtu mincí a vodítek. Jednou jsem tak zažil případ, kdy jsem na konci hry měl vítězství těsně na dosah, jenomže mi v potřebném čase chyběl jeden důkaz jen proto, že jsem potřebná vodítka vyplýtval na ve výsledku zbytečný vedlejší úkol. Pokud se na začátku hry dohodnete, že k dokončení hry je potřeba více hlavních úkolů, což se dá provést jednoduchým hlasováním, taková chyba se dá snadno napravit, i proto, že dokončení zápasu trvá mnohem déle. Když ale zápolíte s jediným soupeřem a o všem rozhoduje jediný úkol, musíte vážně promýšlet každý krok, jinak často tvrdě narazíte. Je také dobré zvažovat pro a proti při použití jednotlivých schopností. Při každém tahu můžete totiž použít jen dvě.

S kartami, kostkami a štěstím vstříc vítězství

Jak vám asi došlo při přečtení tohoto článku, hratelnost Adventure Game je opravdu komplexní, a to jsem navíc vynechal několik drobnějších, ale rozhodně ne nedůležitých herních prvků. Minimálně při hraní multiplayeru je ale zároveň hra po všech stránkách velmi zábavná. Čeká vás opravdu velké množství úkolů a aktivit na herní ploše, které často přímo souvisí s postavami a příběhem herního i knižního Zaklínače, stejně jako zajímavá hratelnost, kdy je opravdu moudré promýšlet každý tah. Jeden z poznávacích znaků série Zaklínač, tedy množství obtížných voleb, se tak přenesl i do této deskové hry. Osobně také vítám možnost volby počtu questů nutných pro dokončení zápasu, díky čemuž je titul vhodný pro sváteční hráče s nedostatkem času, tak i pro hardcore válečníky ochotné trávit nad jedním kláním početné desítky minut.

Adventure Game se navíc nyní jeví i jako jedna z těch her, které vás baví i v případě, že dostáváte na zadek. Takový moment vás asi nemine, protože zatím není hra z hlediska tutoriálů a vysvětlivek kdovíjak bohatá, a tak musíte většinu důležitých prvků a zásad ozkoušet sami ostrým hraním. Právě to teď považuji za největší riziko. Komplexní hra si žádá i komplexní tutoriál, a to zatím hře chybí, k dispozici máte jen velmi zevrubný popis všeho, co ve hře najdete. Osobně bych nejlépe uvítal nějaký klasický, hratelný výcvik. Zároveň upřímně doufám, že tvůrci pořádně vyladí hod kostkami, jehož krkolomné a nepřesné ovládání může způsobit řadu potíží. Adventure Game je ale stále v betaverzi, takže je brzy něco soudit, nemluvě o tom, že ve finále bude ozkoušený multiplayer jen jedna ze složek hry, hned vedle singleplayeru a lokální hry více hráčů. Zatím se ale deskový Zaklínač vyvíjí velmi slibně a když nic jiného, může jít o skvělou alternativu pro ty hráče, kteří nemají dost financí na koupi fyzické verze a/nebo dostatek ochotných přátel v dosahu.

Závěrem se sluší poděkovat čtenáři Toldo za darování beta klíče, díky čemuž jsem si mohl Adventure Game zahrát již v prvních dnech betatestu.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama