Thief – obnovení stínové fasády
Preview Thief Článek Thief – obnovení stínové fasády

Thief – obnovení stínové fasády

Michal Maliarov

Michal Maliarov

19

Po hrstce detailů a nových informací přichází na řadu zbrusu nová prezentace, které se účastnili redaktoři většiny předních zahraničních herních webů. Co si z dema odnesli?

Reklama

Pokud patříte mezi fanoušky série Thief, určitě sledujete dění kolem jeho znovuzrození od samého počátku. Neunikl vám zajisté ani náš článek, shrnující všechny podstatné informace z první vlny detailů. Nyní se však o hře dozvídáme více. Eidos Montreal totiž představil světu první, více jak půlhodinové demo očekávaného titulu a herní redaktoři se vydali do bordelu House of Blossoms, ve kterém musel Garrett odcizit jednomu z předních vládců města, Eastwickovi, zlatý medailon.

Potichu a ve stínu

Je ještě moc brzy mluvit o tom, jak moc se nový Thief přiblíží svým legendárním předchůdcům, Eidos se nás však snaží takřka v každé zprávě přesvědčit o tom, že titul nepostrádá nic ze svého jádra a je věrný kořenům. Stealth a strategie, to jsou hlavní prvky hratelnosti, která v mnohém spoléhá právě na bezkonfliktní styl hry. Musíte být chytří. Musíte být rychlí. A hlavně, musíte být neviditelní.

Cesta Garretta v demu začíná v zadní části vozíku, který si to šine ulicemi temného města. To samo o sobě má hrát jakožto nehostinné prostředí v příběhu velmi důležitou roli, jelikož má nabízet kontrast mezi drastickým a surovým světem venku a dobře osvětlenými, teplými interiéry budov. Vizuální styl má evokovat především pocit falešného bezpečí, který hráč musí zatlačit hluboko do hlavy a mít se neustále na pozoru. Garrett totiž není bojovník. Je to zloděj a jeho nejsilnější schopností je pohybovat se jako duch. Pokud vás zmerčí, je zle.

Garrett se neustále něčeho chytá, přidržuje, posouvá závěsy, přimačkává se ke stěně či se drží krytů při vykukování.

Prozatím ale není čas na paniku, o přítomnosti hrdiny nikdo neví a ten tak může vyskočit z vozíku a odposlouchat rozhovor nejbližších stráží, kteří mluví o tom, že se Eastwick chystá do bordelu. Vaše kroky tedy budou směřovat právě tam. Zde je jasně vidět jeden z nejdůležitějších prvků nové reinkarnace Thiefa – úplná integrace do prostředí. Titul se ve většině případů hraje jako klasická FPS, ruce Garretta jsou však neustále na obrazovce. Kromě držení luku či jiných předmětů jsou tu především pro neustálou interakci s prostředím. Garrett se neustále něčeho chytá, přidržuje, posouvá závěsy, přimačkává se ke stěně či se drží krytů při vykukování.

Díky tomu je postava mnohem více integrována do prostředí a je jeho součásti místo toho, aby byla do města vhozena, jak se to děje v mnoha jiných hrách. Zážitek z kradmého pohybu to samozřejmě značně prohlubuje. Pomáhá tomu i hodně upravený Unreal 3 engine, který studio používá. Minimum nahrávacích obrazovek, spousta NPC postav a maximální interakce, to je nám slibováno a prozatím nemáme důvod vývojářům nevěřit. Výběr enginu rozhodně zní překvapivě, především proto, že se má titul s velkou pravděpodobností objevit na konzolích nové generace. Očekávali bychom spíše Unreal 4 engine, který se začíná dostávat od herního průmyslu, prozatím ale nechme Eidos pracovat a nebudeme předbíhat.

Výběr Unrel 3 enginu rozhodně zní překvapivě, především proto, že se má titul s velkou pravděpodobností objevit na konzolích nové generace. Očekávali bychom spíše Unreal 4 engine.

Cesta tedy vede do bordelu a proč neukázat fešný parkour ve stylu Mirror’s Edge. Obuškem do zátylku ale nebudete muset řešit každou situaci, Thief totiž disponuje celou řadu nových prvků, které jsou přitom kořenům série vlastní. Vezměte si například pohyblivé stíny. Už se nemusíte omezovat na stíny, vrhané předměty či okolním prostředím. Schovat se můžete v jakémkoliv stínu, který v okolí uvidíte. Může to být stín vrhaný dřevěnou krabicí, domem či rovnou příruční lampou, kterou někdo nese. Z toho se rovnou stává pohyblivý stín a zároveň i kryt. Obraz se zahalí do modravé mlhy a dává tak hráči najevo, že je schovaný.

Trochu agrese neuškodí

Také nový Thief bude především o tom někam se dostat, něco čórnout a utéct co nejrychleji, ideálně tak, aby vás za celou dobu neviděla jediná živá duše. Být duchem je tu těžší, než si myslíte, protože novinka mnohem více spoléhá na realistické podněty a fyzikální zákony, magie pak chybí zcela. Jistě, narazíme i tady na trochu toho mysticizmu, ale spíše ve stylu ochutnávky, než plnohodnotného herního prvku. Thief by měl být z hlediska hratelnosti značně přizpůsobivý. Chcete být duchem? Můžete. Chcete mlátit všechno a všechny. Proč ne. Musíte ale mít na vědomí, že všechny vaše činy s sebou nesou reálné důsledky a dostat se ven z kompletně blokovaného domu možná nebude tak jednoduché, pokud se necháte unést mlácením stráží.

Můžete umlátit stráže a projít osvětleným vchodem do bordelu, nebo je odlákat, uspat či jednoduše obejít. Nechcete, aby se z Thiefa stala akční řežba? Tak jej do toho netlačte.

Garrett je značně atletickou postavou, je rychlý, mrštný, umí parkour a k mání má vystřelovací hák, který mu dovolí dostat se do mnoha jinak nepřístupných míst. Demo mohlo vypadat jako lineární záležitost, jedná se však spíše o osobní volbu každého hráče. Můžete umlátit stráže a projít osvětleným vchodem do bordelu, nebo je odlákat, uspat či jednoduše obejít. Nechcete, aby se z Thiefa stala akční řežba? Tak jej do toho netlačte.

Dobré je využívat různorodé vybavení ve vaší kapse. Obušek poslouží pro tiché odstraňování ze stínů, stejně jako akční složku. Luk s několika druhy šípů je značně versatilním pomocníkem. Nejen, že vám obstará headshoty, ale také uhasí pochodně a odláká pozornost. Záleží jen na tom, jaké šípy si vyberete, mnohé navíc stále zůstávají tajemstvím. Po odstranění stráží už stačilo pouze vyskočit do nejbližšího okna a svižně vyšplhat až do nejvyššího patra, ve výsledné hře bude vždy několik způsobů infiltrace do objektu. Thief je, stejně jako Deus Ex: Human Revolution, kombinací FPS žánru s TPS prvky. V některých případech, jako je šplhání, tiché odstraňování či střílení háku, se hra přepíná do režimu třetí osoby, aby byl Garrett lépe vidět. Funguje to skvěle, ostatně stejně jako ve zmíněné hitovce. FPS pohled je však stále primární záležitostí.

Ukrást a zdrhnout

Dostat se na místo a něco ukradnout bude jen jednou částí vaší snahy. V bordelu panuje příjemná polotma, osvětlená pouze svíčkami a občasnými lampami. Jedná se o velmi citelný kontrast mezi mrazivě brutálním světem venku a tichou, až romantickou atmosférou vevnitř. V závěru dema se Garrett tiše pohybuje ke svému cíli, po cestě krade peněženky rozpustilých návštěvníků a náhrdelníky dam. Velmi kontroverzní novinkou je schopnost Focus, která funguje stejně, jako detektivní mód v Batman: Arkham City či orlí zrak v Assassin’s Creed. Po aktivaci vám označí důležitá místa v prostředí, během bojů zpomalí čas či vám urychlí páčení zámků v potřebnou chvíli. Dobrou zprávou je, že se tato schopnost neobnovuje a musíte ji využívat ke striktně taktickým účelům, jelikož vám nevydrží dlouho a pak ji můžete postrádat. V prostředí bychom měli možnost najít energii pro její doplnění. Rádi slyšíme, že je plížení ve stínech stále jádrem titulu, stejně jako atmosféra.

Cestou necestou se dostáváme k pokoji Eastwicka, který je zaneprázdněn sličnou děvou. Páčení zámků je nyní záležitostí chytré hádanky, ve které musíte spoléhat na hbitost prstů a zvukové nápovědy. Je tu také možné využít Focus pro urychlení procesu, což se hodí v případě, že jste vteřiny od odhalení. Medailon spočívá v našich rukou a je načase opustit dům. Po cestě zpět si nelze nevšimnout dalšího využití vašeho šestého smyslu. Mnohé úrovně totiž schovávají tajemné runy, které vás přivedou k pokladům, tajemstvím a dalším bonusům. Než se však Garrett má čas rozkoukat, Eastwick spouští poplach. Budova je uzavřena a obklíčena.

Garrett si dokáže poradit s několika strážnými najednou, díky Focusu pak maximálně se čtyřma. Jakmile se však dostanete do chumlu, je zle. Využití Focusu záleží pouze na hráči, když ho nechcete používat, nikdo vás do něj nutit nebude.

Vývojáři dodávají, že v plné hře může situace vyvrcholit několika způsoby. Je možné Eastwick umlčet, případně stihnout vše tak rychle, že si dotyčný zmizení medailonu ani nevšimne. Demo však mělo svůj důvod a než redaktoři opustí promítací místnost, dočkají se akční sekvence. Ty jsou v Thiefovi navrženy jinak, než v ostatních akčních hrách, a to jednoduše proto, že Garrett není žádný bijec. Dokáže si poradit s několika strážnými najednou, díky Focusu pak maximálně se čtyřma. Jakmile se však dostanete do chumlu, je zle. Proto je ideální využít moment překvapení, rychlý výpady a stejně rychlý úprk. Jakmile zazní poplach, hráči vyskočí možný vedlejší tip. Co takhle otrávit vzduch bordelu a nepozorovaně zmizet?

Garrett, který často slouží i jak vypravěč, svými myšlenkami a tipy mnohdy hráči pomáhá a radí, jak vyřešit tu kterou situaci. Cesta dál je samozřejmě vždy na hráči samotném. V tomto případě se vývojáři rozhodli nezdržovat a využili více akční odchod. Speciálním šípem převrátili sochu na dva strážné u vchodu, počechrali obuškem třetího a už sprintovali do nočních ulic. Když už dojde na souboj, je kombinací včasných útoků, protiútoků a mini-her v podobě zaměřování jednotlivých končetin a mačkání tlačítek ve správném sledu. Bojový systém se nám ještě zcela neodhalil, má však být více variabilní a strategický.

Thief zůstává Thiefem

I přes akční konec, který se více podobal hollywoodskému filmu, než novému dílu série Thief, však žádným způsobem nepoukazuje na to, kam se novinka ubírá. Thief zůstává věrným svým kořenům a jádru hratelnosti, které spočívá v kradmém postupu, stínech a naslouchání okolí. Nové prvky mají hratelnost pouze osvěžit a přenést sérii do nové generace videoher. Je zatím příliš brzy mluvit o tom, nakolik se to vývojářům z Eidosu podaří. Pokud však titulu věnují stejnou péči, jako renesanci série Deus Ex, nemáme se čeho obávat.

Zdroje: CVG, IGN, Videogamer, Gamespot, OPM

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama