Tom Clancy’s H.A.W.X. 2 – vzhůru do oblak
Recenze Tom Clancy’s H.A.W.X. 2 – vzhůru do oblak

Tom Clancy’s H.A.W.X. 2 – vzhůru do oblak

Martin Cvrček

Martin Cvrček

9

Akční letecké souboje se vrací v pokračování úspěšného simulátoru H.A.W.X. Bude mít Tom Clancy radost?

Reklama

Jak známo, v poslední době si Ubisoft vypěstoval dost zvláštní zvyky ohledně PC verzí jejich her. Kontroverzní DRM ochrana, odklady a s nimi spojené výmluvy. I přes to všechno si nás ale kvalitou titulů vždycky udobří. Platí totéž i v případě pokračování letecké arkády se žlutým jestřábem ve znaku? To se dozvíte právě tady a teď.

Povolení ke startu

H.A.W.X. 2 jde ve stopách prvního dílu, proto nečekejte žádné extra změny. Pořád jde o intenzivní leteckou arkádu, kdy na nějaké fyzikální zákony není čas ani místo. Stejně jako minule drží hru pohromadě především příběh z pera Toma Clancyho. Tento spisovatel píše ve většině případů jen o teroristech, světové krizi a špionáži, a tomu také odpovídá příběh druhého H.A.W.X. Pojednává o boji se záhadnou povstaleckou skupinou, která mimojiné ukradla i tři jaderné hlavice. Časem rozpoutávají po světě větší a větší bordel, a tak je pochopitelně musí někdo zastavit. A ten někdo jsme samozřejmě my. Navíc, aby ten příběh nepůsobil tak jednotvárně, dostaneme na starost letce z několika národů, např. z Británie, Ruska a nesmí chybět ani zástupci USA.

Zápletka hry by sice nevydala na mohutnou bichli velikosti Zlatých stránek (další poznávací znamení Clancyho knížek), ale i tak se nám zamlouval, už jenom proto, že časem nabývá zajímavých obrátek. Navíc díky několika událostem nezasedneme jen do kokpitů stíhaček, ale užijeme si i létání s bezpilotním letounem UAV, a také s naší oblíbenou AC-130. Pokud jste hráli Call of Duty 4, víte, o čem je řeč. Tentokrát nás ale střelba z tohoto letounu bavila mnohem víc. Připadali jsme si zkrátka jako bohové, kteří na co ukážou, to bez milosti zničí. UAV je pochopitelně trochu jiné kafe, ale zase máme díky němu komornější pohled na bojovou situaci a hlavně trochu zklidňuje jinak dost nabušené tempo hry.

Hra, nebo film?

V rámci příběhu ještě musíme zmínit fantastickou atmosféru, jíž dokreslují i řemeslně zpracované cut-scény a hlavně dokonale padnoucí soundtrack. Díky tomu to chvílemi vypadá, že nehrajeme hru, ale koukáme na film dejme tomu zrežírovaný Michaelem Bayem. Až tak na nás filmovost a příběhová stránka zapůsobila. Ale dost řečí o nějakém příběhu, vás určitě zajímá, jak je na tom hratelnost.

Očekávejte zhruba totéž, co v jedničce. Zase řádíte po obloze jako smyslu zbavení, zaměřujete nepřátelské letouny, unikáme raketám, jež na vás na oplátku pošlou, sem tam pošlete do věčných lovišť i nějaké ty pozemní cíle, prostě nečekejte žádné výrazné změny, tedy kromě možnosti tankování za letu a přistávání, i když z takových novinek jsme zrovna ze židle nepadali. Jestli ale mohli tvůrci na něčem zapracovat, je to pohled na stíhačku při vypnuté asistenci. Absolutně nechápeme, jací idioti mohli vymyslet pohled kamery pouze shora, ale už to tak je. Právě tohle byl asi největší problém prvního dílu, ale Ubisoft se zkrátka nepoučil. Možná to jenom nasvědčuje, jak asi tvůrci naslouchají komunitě, ale ať je to jak chce, radši zmíníme ještě ovládání.

Svatou čtveřici WSAD můžete doplňovat buď myší, nebo kurzorovými šipkami, nám se ale nejvíc osvědčily právě šipky. Když jsme zkoušeli pilotovat s myší, občas nás stíhačka nechtěla poslouchat a létala si podle svých pravidel, takže vám doporučujeme hrát na šipkách a přímo ve hře na myš zapomenout (nedejbože, aby vás napadlo to kombinovat). Ale jestli chcete mít z ovládání opravdu uvěřitelný pocit, zapojte si starý dobrý, resp. starý a často zapomenutý joystick. H.A.W.X. 2 sice není žádný simulátor, ale máte-li tu možnost, joystick zkuste, protože teprve pak budete mít opravdu bezkonkurenční pocit z létání. Nechceme tím říct, že jestli si chcete hru vychutnat, musíte mít joystick, to ani náhodou. Jen tím poukazujeme na věc, jež vám hraní může dost oživit.

Letecká dovolená

Další významnou složkou H.A.W.X. 2 je prostředí. I tentokrát je skoro všechno zpracované podle satelitních snímků, a i tentokrát musíme před vymodelováním prostředí smeknout. Za letu vypadá všechno dost opravdově, a i když při letu blíž k zemi člověk snadno rozezná rozmazanější a umělejší textury, většinou si toho stejně nebudete všímat. Také nás trošku mrzí, že se tentokrát nepodíváme na nějaká opravdu známá místa. V jedničce nás uchvátil let nad brazilským Riem a kroužení kolem sochy Ježíše Krista, a tentokrát si na něco podobného musíme nechat zajít chuť, protože příběh vás potáhne do méně prosáklých, ale o to lépe zpracovaných oblastí.

Tím jsme si víceméně odbyli i grafickou stránku hry, a to by bylo v rámci příběhové kampaně tak nějak všechno. H.A.W.X. 2 ale nabízí ještě něco navíc. Nesmí chybět multiplayer pro 8 hráčů, takže jestli máte pocit, že singleplayer není dostatečná výzva na takové letecké eso, jako jste vy, MP je právě pro vás. Navzdory dnešním standardům obsahuje druhý H.A.W.X. (sakra z těch tečkovaných názvů by se člověk zbláznil) i hru přes LAN a klasické levelování známé z jedničky doplňuje několik výzev a speciálních úkolů nahrazujících achievementy.

Jak už jste asi pochopili, H.A.W.X. 2 nezklamalo. Sice mohli v Ubisoftu konečně zapracovat na tom pohledu při vypnuté asistenci, a také by se slušelo trochu víc novinek, ale jinak není do čeho rejpat. Parádní pocit z létání doplňuje poutavý příběh, fantasticky zpracované prostředí a cut-scény. I na vyšší obtížnost vás hra nefrustruje, můžete bez problémů zapomenout na nějaké fyzikální zákony (kéž by tohle šlo i ve škole, co?) a i ovládání nemůže být pro někoho překážkou. Podle nás tak jde o nejlepší leteckou arkádu současnosti, minimálně v rámci PC platformy.

Tom Clancy’s H.A.W.X. 2 – vzhůru do oblak

Verdikt

I přes pár neduhů jde v současné době o to nejlepší, co můžete na poli leteckých arkád sehnat. Ubisoft si nás holt zase získal, takže tu demonstraci PCčkářů necháme na horší časy.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

zajímavý příběh
propracované prostředí
filmová atmosféra a cut-scény
pohodlné ovládání
soundtrack
AC-130
minimum novinek
nezměněný pohled bez asistence
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama