Ani ty úplně nejvýkonnější stroje se nevyhnou stutteringu.
Je to necelý týden, co vyšel technický rozbor na Baldur's Gate 3 od Digital Foundry, kde jsme se dozvěděli, že po grafické stránce hra sice není extrémně ambiciózní, ale stále vypadá velmi dobře, a hlavně je skvěle optimalizovaná, takže ji rozjedou i slabší stroje. Jenže to byla řeč převážně o prvním aktu, neboť jde o opravdu dlouhé RPG, takže když se následně Alex Battaglia na žádost diváků pustil i do testování třetího aktu, výsledky byly velmi odlišné.
V něm se totiž podíváte do samotného města Baldur's Gate, kde je spousta NPC, což je na výkonu opravdu znát a váš procesor bude mít co dělat. Zajímavé je, že pokud stojíte, tak jsou snímky za sekundu ještě solidní, ale jakmile začnete hýbat kamerou, klesnou FPS o přibližně 20 %. Problémem je také přechod do cutscén, kde se hra zasekne na mnohem delší dobu než v prvních dvou aktech.
Nejhorší je však samotné procházení městem, kdy se frame rate na výkonném Intel Core i9-12900K pohybuje okolo 60 FPS, ale frame time (čas mezi dvěma snímky) je velmi nestabilní a často dochází ke stutteringu. Ne každý má navíc takové CPU, Battaglia proto otestoval i o pár let starší midrange kousek Ryzen 5 3600, kde jsou výsledky výrazně horší. Hra se drží mezi 30 a 40 snímky za sekundu, přičemž frame time je ještě nestabilnější a záseky jsou obrovské. A bohužel se jim nevyhnete, ani pokud frame rate uzamknete na 30 FPS.
Battaglia zároveň zjistil, že se hra, minimálně na procesorech od Intelu, velmi špatně škáluje. Nejlépe si Core i9-12900K paradoxně vedl s 8 zapnutými P-jádry bez hyperthreadingu, 8 s hyperthreadingem naopak zdaleka nejhůř. Maximální varianta 8 P-jader s hyperthreadingem + 8 E-jader také zaostávala a byla jen o nějaká 2 % lepší než 6 P-jader bez hyperhtreadingu. Baldur's Gate 3 zkrátka nedokáže jádra využít příliš efektivně.