Uncharted 3: Diamant ukrytý v poušti
Blogy čtenářů Článek Uncharted 3: Diamant ukrytý v poušti

Uncharted 3: Diamant ukrytý v poušti

Ctirad Kolaja

Ctirad Kolaja

Klid. Nathan Drake je zpět. Hrdina série Uncharted a také naší doby, se vrací ve třetím pokračování. Poprvé se lovec pokladů, objevil v roce 2007…

Reklama

Klid. Nathan Drake je zpět. Hrdina série Uncharted a také naší doby, se vrací ve třetím pokračování. Poprvé se lovec pokladů, objevil v roce 2007 pouze na PlayStationu 3 (dále jen PS3) a uděřil jak blesk z čistého nebe. V pokračování, které následovalo v roce 2009, se upíraly zraky všech fanoušků videoher po celém světě. A i na po druhé, nenechal Nathan nikoho napochybách, kdo je tady králem a aby toho nebylo málo, druhý díl, díky své precizonsti, stanovil novou laťku pro celkové zpracování videoher, získal nespočet ocenění a sklidil nespočet perfekteních recenzí, od herních novinářů z celého světa. Dvě hry stačily k tomu, aby si Nathan Drake zcela podmanil PS3!

 

 

V prvním díle s podtitulem Drake's Fortune, Nathan Drake hledal bájné město ze zlata El Dorádo, k čemuž mu také dopomáhal, deník jeho údajného předka, slavného mořeplavce sira Francisa Drakea. Sám Nathan pak má na krku pověšení prstýnek, který kdysi měl patřit právě samotnému Francisovi. Ve druhém díle s podtitulem Among Thieves, zase patrál po ztracené flotile Marca Pola, která ho dovedla na stopu bájného kamenu Cintamani, a zavedla až do mystické Shambali (či Shangri-la). Nyní bude náš lovec pokladů, společně se svým mentorem, přítelem, parťákem, skoro otcem Victorem 'Sully' Sullivanem, hledat město Iram of the Pillars, přezdívané též jako písečná Atlantida, město nesmírného bohatství, pohřbené bohy za jeho arogantnost, nacházejícího se někde v regionu Ubar v arabské poušti Rub-al-Khali. Dodnes je osud tohodle místa zahalen tajmestvím. Ale poklad není tak důležitý, mnohem důležitejší je cesta k němu. A ta bude pořádně vyprahlá!

 

 

Naughty Dogu by v postatě stačilo jen předělat Uncharted 2, přidat nové jméno a pořád by jsme měli v rukou neskutečný hit. Ale to není styl, tohoto kalifornského studia, sídlícího v Santa Monice. Jejich cílem je překonání všech her co zatím na PS3 vyšly. Podle mě to nejsou přehnané ambice, ale jejich opravovdové schopnosti a možnosti. Částí jejich vývojového procesu, je tvrdé tlačení, samotné konzole na její limity. Pro třetí díl Uncharted, tentokrát s podtitulem Drake's Deception, to znamená přechod s chladného prostředí druhého dílu (Among Thieves byl plný sněhu, ledu a blizardu), do žhavé písečné pouště. Pokud si nedokážete, ono tlačení konzole na limit představit, tak vám zde uvedu malou, názornou ukázku. Vývojáři z Naughty Dogu přirovnali procesor PS3 s jeho šesti jádry, ke klasické, šesti proudé dálníci. Zatímco první Unchatrted využíval jen dva pruhy této dálnice, Among Thieves přirovnávají k závodnímu vozu využívajícímu všech šest pruhů. Jenže U3 má být naprosto jiná kategorie. Ten se podle vývojářů, dá srovnat jedině s monopostem F1, který také využívá všechny pruhy této dálnice.

 

O změně protředí a přechodu do pouště, má také co říct kreativní ředitelka U3 Amy Hennig: ''Když jsme poprvé přišli s myšlenkou písku, mohli jste vidět, jak se všem rozzářily oči a řekli jsme si - jo, to bude opravdu těžké! Pojďme to udělat!.'' Richard Lemarchand hlavní game designer dodává: ''Když jsme začali mluvit jakou technickou výzvu chceme překonat, v naší třetí PS3 hře, písek a oheň byl pro nás přirozená volba.'' Amy Hennig dodáva: ''Děláme tuny výzkumu jak grafiky tak i samotného příběhu. To zahrnuje, aby všechny vizuální efekty pracovali správně. Způsob jak se písek pohybuje přes písečné duny, jak se přemístujě a pluje – to je téměř likvidující. Objevujeme všechny věci, které očekáváte, že se budou pohybovat v pouštním prostředí.'' Komunitní manažer Arne Mayer dodává ''Je to velmi komplexní element. Částice se musí sypat a hromadit, musí se nad dunami vířit v písečných bouřích. Je tu mnoho vlastností a je to technická výzva, protože lidé vědí, jak to reaguje. Takže v momentě, kdy to není realistické, okrádáte lidi o tento pohlcující zážitek.''

 

 

I když, se může zdát, že ačkoliv se hra bude odehrávat v poušti, tedy na rozlehlém místě, nebude to tak hra v otevřeném světe. Oba dva předešlé díly, byli silně lineární a ve trojce to chtějí vývojáři aspoň trochu změnit. Herní režisér Justin Richmond k tomu říká ''Nikdy nebudeme hra v otevřeném světě, protože to není něco, co by bylo pro nás zajímavé.'' Navzodry tomu připouští, že Drake's Deception bude daleko více otevřenější než byli jeho předchůdci. ''Je to pořád ve vzduchu, kolik času necháme hráči na to, aby mohl bloudit v poušti. Určitě se budete cítit, že hra je více otevřenější než co jsme dosud udělali. Určitě.'' Což vyvolává otázku, jak bude hra bránit hráči, který půjde pořád přímým směrem a zabloudí v poušti, či se dostane až příliš daleko za její hranice? "Když jsme řekli 'poušť', první věc, kterou všichni herní designéři řekli, byla: 'No, to je blbost. Jak budeme zadržovat hráče" řekl Richmond. "Poslali pár lidí do pouště, kde jsem si uvědomili, že samotná poušť má nějaké přírodní překážky. Jsou tu duny, na které je nemožné vylézt. Vyslali jsme pár našich lidí ven a oni se snažili vyšplhat na tyto duny, ale písek se pod nimi jen klouzal. Tyhle věci, chceme dostat do naší hry. Ale v určitém bodě musíme něco udělat. A já nechci říkat, co jsme udělali, protože, myslím si, že jsme přišli s opravdu super řešením. Ale nebojte, nebudeme se vás snažit zabít" naznačil Richmond možnou podobu o něch přírodních překážek.Podle vývojářů bude písek zabírat stejné množství, jako sníh ve druhém díle. U Nuaghty Dogu šli tak daleko, že vyslali skupinu lidí do pouště, kde prováděli výzkum toho, jak se v ní písek chová. Také slibují, že písek bude unášen spolu s větrem, máme se také připravit na písečné bouře, opary tvořené horkem či zrcadlení. Celá poušť bude Drakea nutit fungovat na limit v jeho snaze o přežití. Amy Hennig říká ''Je to noční můra o přežítí, která tlačí Drakea na jeho limity výdrže a vyčaruje jeho nejhlubší obavy.'' Takže zatímco v minulém díle málem zmrzl uprostřed Himalájí, nyní se bude zase snažit přežít pod spalujícím sluncem. Nathovo nové protředí, tedy vypadá zatraceně krásně. Ale jaký bude mít dopad na samotnou hratelnost?

 

Zatím toho moc vývojáři říct nemůžou. I když, něco málo naznačí Lemarchand: '' Nemůžeme o tom opravdu ještě hovořit, ale používáme všechny vlastnosti písku k tvrobě nového a dynamického protředí.'' Tím 'dynamickým' protředím podle všho myslí pouštní prostředí, často známé jako Prázdný čtverec. Kromě pouště se Nathe podle, doposud viděných videjí a obrázků, podívá do francouzského zámku, nyní označeného jako Chateau, které se proslavilo svými hořícími kulisami. Je otázkou jestli se zámek, jak jeho název napovídá, nachází opravdu ve Francii, či se jedná o stavbu umístěnou v jiném koutě světa. Dále jsme viděli, že se hra bude odehrávat na plující lodi, v letadle, či nespecifikovaném velkoměstě, možná Londýn, či Paříž? Kdo ví. Také by jsme se měli podívat do zajímavě vypdajícího arabskémo města. Jak říká Lemarchand ''Opravdu doufáme, že lidé jsou nadšeni tím, že uvidí jak je Drakeova cesta zavede na spoustu rozdílných lokací, ne všechno bude suché a vyprahlé.''

 

 

 

Ani o příběhu toho zatím moc nevíme. Ano, víme přibližnou zápletku, co budeme hledat, ale nevíme proč to budeme hledat a neznáme ani okonosti prvotní příčíny, proč to hledat. To všechno se dozvíme, až při hraní samotné hry. Ale aspoň, o nějaké malé náznaky, se s námi vyvýojáří podělily. Opět za to můžeme děkovat mistru Lemarchandovi, který něco malého naznačil: ''Když Amy Hennig narazila na pravdivou legendu o Atlantis of the Sand (písečné Atlantidě), a četla o celoživotním okouzlení T.E. Lawrence, některé hlavní části příběhu začali pasovat na místo.'' Richmond o příběhu říká, že je pořád ve vývoji ''Nápady pro hlavní zápletku jsou pořád psány, jak objevujeme nové věci, které jsou zábavné nebo můžou informovaným způsobem vyprávět záplektu, na které pracujeme.''

 

Ptáte se kdo to je T.E. Lawrence? Thomas Edward Lawrence byl britský podplukovník, archeolog narozen v roce 1888. Byl o něm také natočen dokument, který se jmenoval Lawrence z Arabie. Při zhlédnutí prvního traileru, který byl světu poprvé ukázan při loňských VGA awards, jsme mohli na záčátku vidět, jak kamera zabírá stůl, plný zajímavách věcí. Mezi těmito věcmi byl také, vedle pistole, bankovek, pasu, mapy Arabského poloostrova, hrnku či Drakeova deníku známého z prvního dílu a dalíšch věcí, které každý pořádný dobrodruh potřebuje, novinový ústřížek, ve kterém se psalo právě o smrti Brtiského vojenského hodnostáře, při motocyklové havárii. Tím se právě myslí smrt T.E. Lawrence, který zmeřel roku 1935, kdy, jak už tušíte, měl nehodu na motorce. Na tomto stole si také nejde nevšimnout knihy, která na svém hřebetě nese název Seven Pillars of Wisdom (Sedm pilířů vědy), což je hlavní dílo T.E. Lawrence. Pro bližší info o této knize doporučuji navštívit Wikipedii či Google.

 

Když už jsme u těch dopravních protředků, tak série Uncharted má v tomto ohledu pevnou vazbu a již, zavedenou tradici. V prvním i druhém díle, jsem nějaký ten dopravní protředek v průběhu hry využily. A vždy se jednalo o svěží, zajímavý, pestrý a do hry skvěle zapadající nápad. Je tedy otázkou, zda se něčeho podobného dočkéme ve trojce. Lemarchand k tomu má také co říct, ''V Uncharted máme silnou tradici, v oblasti hratelnosti spojené s dopravnímy prostředky. Také vždy zkoušíme neopakovat sami sebe s každou další hrou.'' Jako jednozančné ano to sice nezní, ale podle posledního traileru představeného na letošní E3 to vypadá, že se zase v nějakém tom dopravním protředku projedeme. V tomto videu, bylo také ukázáno jak Nathe jede na koni. Což vypdalo opravdu působivě. A jde to, tak nějak k sobě. I Indiana Jones, jeden ze vzorů při vzniku Drakea, jezdil také často na koních.

 

 

Co už, ale nyní jistě víme, je protivník, kterému bude Nathan tentokrát čelit. Místo žoldáků, pirátů, konkurentů z branže či vojáků to nyní bude velice tajná organizace, jejiž kořený sahají až do dob královný Elizabeth I., žíjící v letech 1533 až 1603. Není určitě náhodu, že v této době se po mořích plavil také sir Franicis Drake, kterého Elizabeth I. ocenila řádem rytíř v roce 1581. Tato tajemná organizace, kontroluje své počinání tzv. ze stínů, a místo svalů a hrubého násilí používá proti svým nepřátelům strach. V čele této organizace stojí tajemná Katherine Marlowe, která je vůbec první zápornou ženou v sérii Uncharted. Její původ je zcela nejasný, stejně jako počínání organizace, které velí. Chtějí město, které Nathe hledá chránit, či se jej snaží najít jako první? Co ale víme, je že Marlowe představuje pro Drakea, 'jiný' druh protivníka, který místo síly používá mozek. Důležitou roli v tom má také sehrát, Drakeův prsten, který nosí Nathe přivázaný na krku. Na něm je vyryto datum 29. ledna 1596, což den po údajné smrti sira Francise Drakea, co to může znamenat? Cokoliv!

 

Naughty Dog také vyvrací, zvěsti o tom, že Natheovo dobrodružství bylo plánováno jako trilogie. Takže, je jasné, že tento díl, by byl poslední kapitola v tomto vyprávění. Spoluprezident Naughty Dog Evan Wells k tomu říká: ''Uncharted série nebyla nikdy pojmuta jako trilogie. My tvoříme, každou hru, jako samostatné dobrodružství, do kterého mohou hráči, naskočit v jakémkoliv bodě.'' Arne Meyer dodává, že příběh zaujímá místo po Uncharted 2 ''ačkoliv nemáme zafixovanou reálnou časovou osu. Není to dlouho potom (po Uncharted 2), a odehrává se v současnosti.''

 

Další otázkou, na kterou už nyní známe odpověď jsou další postavy, které se ve trojce objeví po Drakeově boku. ''Samozřejmě, tady jsou navrátivší postavy, které si fanoušci minulé hry, budou znovu užívat, vidět je zpět. Oni budou mít významný smysl pro vývoj jejich vztahů'' naznačil Wells. E3 trailer nám plně ukázal o jaké, že to postavy se jedná. A jedná se o postavy, které si všichni přáli ve trojce mít a, které k této série už neodmyslitelně patří. Bez nich, by to nebyl ten správný Uncharted. Takže, vítáme zpět Ellenu Fisher, která v tomto videu nosí snubní prstenýk. Že by se rýsoval vážný vztah s Nathanem? Možná ano, jelikož novináři z prestižního herního serveru Ign.com, měli monžost vidět předváděcí akci pro zvané, kde bylo právě ukázano video, vypovídající o vážném vzath Nathena a Elleny. Ale pokud to neuvidíme na vlastní oči, jedná se pořád o spekulaci. Také se ze dvojky vrátí Chloe Frazer, sympatická Drakeova kolegyně z branže, která si získala srdce všech hráčů po celém světe, a to ji na to stačil jenom druhý díl. Samozřejmě, že nebudou chybět další postavy, ale ty si pro nás vývojáři schovávjí až do samotné hry. Vývojáři také naznačily, že můžou nechat zemřít něktrou z hlavních postav, pokud to bude správná věc pro příběh.

 

 

Pokud si říkáte, že jsem zapoměl na Sullyho, tak se nebojte. Ten totiž bude ve trojce bude také, ba co více, vývojáři si pro něj nachystali daleko významější roly, nežmají mít výše zmíněné dvě dámy. Ten podle dostupných informací, bude po většinu cesty doprovázet Nathena. Naughty Dog totiž chtějí rozvinout jejich vztah, nechat nás nahlédnout do jeho zakoutí. Sully doporovázel Drakea už od prvního dílu, ale o jejich vztahu toho bylo do nynějška, velmi málo ukázano. A právě tohle se má v Drake's Deception změnit. Podle všeho bude jejich silný přátelský vztah, v průběhu hry, tvrdě zkoušen, co všechno vydrží.

 

Myslíte si, že bylo těch novinek, na jednu hru až dostatek? Mylíte se. Jak říká Arne Meyer ''Tady je celý velký list věcí, které jsme přidali nebo opravily. Rozšířily jsme šplhací pohyby, šplhání dozadu, puožily balancování na trámech, připevnily jsme charaktery s více dotykovými body – takže, když Drake běží přes halu, dotýká se zdi, ke svojí stabilizaci.'' K tomuto tématu, se také rozpovídal Justin Richmond ''Máme kompletně nový soubojový systém, který Drakeovi dovolí bojovat s několika protivníky na jednou. To nám opravdu otevřelo, celou novou škálu možností, a dovolilo nám to vytvořit souboje, jaké jsme nebyli možni udělat v předešlé hře.'' Ke slovo se také hlásí Lemarchand: ''Zaměřily jsme se také, na přidání skkupiny kontextuálních soubojů na blízko. Takže, například, pokud Nate, s někým bojuje blízko baru, může popadnout láhev a bochnout s ní o protivníkovu hlavu'' drsné, ale efetkivní. Chybět také nebude, stekně jako v Among Thieves, účinný stealth bojový systém, neboli tahání nepřátel přes hrany, či jejich dušení do bězvědomí. Tento styl boje, je pořád alternativou, pokud nehodláte hrou procházet jako, neohrožený bojovník. ''Přidali jsme skupinu nových stealth pohybů do Uncharted 3. Jednu co jsme už ukázily je, Drakeova 'smrt z vrchu.' Pokud hráč nečekaně, objeví nepřítele stojícího pod ním, může ve skoku zmáčknout soubojové tlačítko, a sledovat jak Drake pomocí své váhy, tvrdě svalí protivníka k zemi, čímž mu nedá sebemenší šanci k protiútoku.'' nechal se slyšet Lemarchand.

 

Dočetli jste až sem? Pokud ano, tak se vám musím přiznat, že jsem si myslel, že Among Thieves, jen tak něco nepřekoná. Samozřejmě, beru v potaz jen konzolové hry. Ale, zatím to vypadá, že Naughty Dog chtějí překonat sami sebe. Nemožné? Podle mě ne, pokud někdo dokáže překonat kvalitu druhého Uncharted, jsou to právě jeho tvůrci. Tvůrci, kteří jak se zdá, HW omezení neomezení, se snaží dokázat, že současná generace konzolí má pořád co nabídnout. U Naughty Dogu se mi líbí, že od nich člověk neslyší, žádné řeči o omezenosti HW, žádné stěžování, prostě co řeknou to splní do puntíku. Pro nás, fanoušky a majitele PS3, je to poklad, na který můžeme být patřičně hrdí.

 

 

P.S. V tomtot článku, jsem se zaměřil pouze na novinky ohledně single playeorové části hry. Multilplyer příjde na řadu později. I bez něj, je článek docela dlouhý, a přišlo mi zbytečné, ho ještě více obohacovat o MP!

 

... zde pokračujte v psaní ...

 

[embed]http://www.youtube.com/v/Ii1fUbxRThY[/embed]

... zde pokračujte v psaní ...

Reklama
Reklama

Uživatelský článek

Uživatelský článek se řídí pravidly webu. Obsah vytvořený nebo nahraný uživateli v žádném případě nevyjadřuje názor provozovatele. Za obsah stránek vytvořený nebo nahraný návštěvníky neneseme žádnou odpovědnost.

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama