Volume – ticho především
Volume Recenze Volume – ticho především

Volume – ticho především

Ondřej Zeman

Ondřej Zeman

5

Pokoříte sto náročných úrovní Volume?

Reklama

Recenzovaná verze: PC

Kombinace stealthu a logiky není zrovna obvyklá. Čas od času se na herní scéně objeví vydařenější zástupce tohoto žánru, ale moc jich přesto není. Autoři Volume se této situace rozhodli využít a poslali do světa své dílo zaměřené na stealth, logiku a akci. Zda se tato kombinace osvědčila, se dozvíte v naší recenzi.

Zbojník budoucnosti

Postava Roberta z Locksley tu již jednou byla. Možná právě proto zvolili za hlavního protagonistu mladíka Roba Locksleyho. Novodobý nástupce Robina Hooda byl unesen zlotřilou korporací a nyní je nucen absolvovat zločiny ve virtuální realitě. Prakticky simuluje vloupání do skutečných míst, v kterých si vládnoucí elita schovává své vzácné šperky a hlavně drahocenné informace, jejíž hodnota se často ani nedá plně ocenit. Příběh je jednoduchý a vcelku pěkný. Nic výrazného ale v daném žánru to úplně stačí.

„Robovou prioritou je projít sto úrovní. V každé z nich musíte sebrat všechny dostupné gemy, díky čemuž se vám aktivuje výstupní bod.“

Zajímavě působí rozhovory hlavního protagonisty Roberta s umělou inteligencí nesoucí jméno Alan. Občas jsou poučné, jindy zas naopak hrají spíše na humornou notu. Dabérem AI je Danny Wallace, který se do své role skutečně vcítil a v jeho slovech jde cítit, že Alan je umělá inteligence, kterou si oblíbíte. O něco hůř je na tom hrdina našeho příběhu Rob. Tvůrci při obsazování mysleli zřejmě spíše nad tím, jak oslovit dav, než nad samotnou kvalitou dabingu. Charlie McDonnell je možná oblíbená postavička YouTube scény, ale ve Volume moc nezáří. Většina dialogů z jeho strany vypadá až moc nuceně. Oproti zmíněnému Dannymu či Andy Serkisovi působí spíše jako mašinka na vtipy a text. K živé bytosti má ještě hodně daleko. Což je škoda, přeci jen v jiné sféře válí.

Sto výzev

Robovou prioritou je projít sto úrovní. V každé z nich musíte sebrat všechny dostupné gemy, díky čemuž se vám aktivuje výstupní bod. Když se k němu dostanete, mapa končí a vy můžete vesele pokračovat dál. Zní to jednoduše, ale váš úkol bude nesnadný. Každou lokaci budou totiž hlídat různé typy stráží a překážek, které musíte při průchodu obejít. Jedná se o nenásilnou stealth hru, takže se zabíjením moc nepočítejte. Idealistický Robin Hood přeci jen též nezabíjel ty, které okrádal. Krom příběhové linie, tu máme nyní již pestrou paletu komunitních map, které zdatně konkurují oficiálním úrovním.

Do cesty se vám při zdolávání úrovní ale postaví skutečně pestrá paleta nepřátel. V prvních úrovních to budou jen jednoduší vojáci, zabývající se prohlídkou určených prostor. Pohybují se středně rychlým krokem. V pozdější fázi hry se objeví věže. Ty mají jasně daný úhel pohledu, pokud ale šlápnete na podložku vydávající zvuk, budou se ohlížet vaším směrem. Když vás spatří na dobu delší než pár milisekund, je po vás. Mimo to, tu jsou ještě světelné bariery, ty se ale naštěstí dají deaktivovat a následně prostorem, který zahrazovaly, projít. Jedním z největších výzev, které na své cestě potkáte, jsou nevinně vypadající psíci. Ti mají totiž pod taktovkou velký rádius dohledu a jako bonus otravný štěkot, kterým přivolají snad všechny stráže ve vašem okolí. V případě smrti se vždy objevíte na jednom z několika bodů umístěných na mapě, které v průběhu mise aktivujete.

„Rob by se dal přirovnat k Cimrmanově inscenaci Hamleta. Stále se schovává. Dá se říct, že to možná dělá ještě efektivněji než charakter z legendární divadelní hry.“

Naštěstí na vaší straně bude moderní technologie. Jedním z prvních předmětů, které vám budou při akcích pomáhat, je hračka vydávající zvuk. Tu je možné hodit v řadě různých úhlů a aktivovat prakticky kdykoliv a přilákat na danou pozici nepřátele. Má minimální prodlevu aktivace, takže jí využijete skutečně v mnoha situacích. Druhým pomocníčkem je světélko, které můžete hodit jen před vás. Poutá pozornost protivníků po určitou dobu. Mou nejoblíbenější vychytávkou byl ale „tlumič“. Ten plně odzvučí místnost, takže můžete začít vesele běhat a prakticky si nemusíte všímat ani nášlapných pastí, protože stejně nejdou slyšet.

Kam se zase schoval?

Rob by se dal přirovnat k Cimrmanově inscenaci Hamleta. Stále se schovává. Dá se říct, že to možná dělá ještě efektivněji než charakter z legendární divadelní hry. Z počátku se ukrývá jen za menšími zdmi a překážkami. Postupem času ale své dovednosti pozvedne na vyšší úroveň a začne k úkrytu užívat skříně a šatníky. Jedinou nevýhodou tohoto druhu schovávačky je to, že dvířka dlouho otvíráte.

Protože se jedná o stealth hru zaměřenou na hádanky, rozhodl jsem se prvek hlavolamů srovnat s nedávno recenzovaným The Talos Principle. V uvedeném titulu jsem často po vyřešení hádanek zažil moment, kdy jsem se chytil za hlavu a řekl sem si: „Aha, takhle to tedy mělo být, že jsem na to nepřišel dřív.“ Ve Volume se mi ale nic podobného nestalo. Přesto, že většina hádanek nebyla z nejlehčích, vždy jsem od samého začátku úrovně měl do určité míry naplánováno jak postupovat. Když to nešlo danou cestou, vrhnul jsem se na další a tak zas a znova dokud jsem daný level nepokořil.

„Volume je hodně vydařená logická stealth akce, která je naprosto oproštěná od násilí.“

Přes absenci efektu údivu jsou ale úrovně velmi povedené. Jejich náročnost je až na pár výraznějších lokací na střední úrovni. V určitém směru je to dobře, protože se přílišnou a občas zbytečnou náročností v hráčích nevytváří frustrace. Obtížnost je ale aspekt, který může každému sednout jinak. Osobně jsem s ní, až na uvedený detail, neměl žádný problém. Dá se říct, že jsem byl spokojen.

Design jednotlivých úrovní působí sympatickým dojmem. Pestrá paleta barev je výborně navolena, takže lokace jsou přes svou jednoduchost potěchou pro oko. Váš sluch naopak krásně ukolébá perfektní soundtrack, který výtečně podtrhuje atmosféru Volume, která sice není tak hutná jako u jiných titulů, přesto se ale jedná o příjemný zážitek.

Kradmá akce

Volume je hodně vydařená logická stealth akce, která je naprosto oproštěná od násilí. Hratelnost spolu s atmosférou jsou na tom dobře. Příběh je na tom už o něco hůře, přesto se ale jedná o hodně vydařené dílo, které stojí za to si zahrát. Pokud tedy hledáte kvalitní a hlavně zajímavou logickou stealth akci, je Volume tím pravým ořechovým.

Počítač na recenzi zapůjčil Grunex.com.

Volume

Verdikt

Volume je povedená logická stealth akce, která je vhodná prakticky pro všechny typy hráčů. Od nováčků, po veterány. Bez problémů tento titul můžeme doporučit.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

design úrovní
dabující Andy Serkis a Danny Wallace
obtížnost
aktivní komunita
různorodí nepřátelé
nevýrazný dabing hlavní postavy
absence výraznějších hádanek
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama