Warhammer 40,000: Dawn of War 3 – skutečně divoká trojice
Dawn of War 3 Recenze Warhammer 40,000: Dawn of War 3 – skutečně divoká trojice

Warhammer 40,000: Dawn of War 3 – skutečně divoká trojice

Ondřej Zeman

Ondřej Zeman

30

Třetí díl slavné RTS je konečně tady, sedl nám stejně jako jeho dva předchůdci?

Reklama

Kráčet ve šlépějích povedených děl není vůbec snadné. Své by vám o tom mohl vyprávět nástupce legendární strategie Warhammer 40,000: Dawn of War, který byl komunitou kvůli svým novátorským mechanizmům často hlasitě kritizován. Třetí díl má v tomto směru také slušně nakročeno. Podaří se tentokrát jeho autorům dát hráčům titul, po kterém touží, nebo tu budeme mít opět mix, který zaujme jen vyvolené?

Tři kohouti na jednom smetišti

Nevelká planeta Cyprus Ultima byla po mnoho dekád kolonizována lidskými osadníky, jenž se snažili vytvořit z nepřístupného světa místo, kde by mohli bez větších starostí existovat až do konce svých dní. Nakonec se jim jejich sen podařilo uskutečnit. Naneštěstí pro ně jejich poklidný život narušil pár let po dokončení projektu nečekaný vpád divokých orků, které upoutal všudypřítomný železný odpad z konstrukčních prací. Na pomoc napadeným nebožákům přispěchali členové legendární čety Blood Ravens, kterou vede všemi uznávaný velitel Gabriel Angelos. Ten se rozhodl neuposlechnout rozkazy a podpořit lokální obyvatelstvo v jeho beznadějném boji proti nespoutaným zelenokožcům, které žene do bitvy nevypočitatelný válečný vojevůdce Gorgutz. Dvojici nesmiřitelných soků sleduje zpovzdálí hbitá zástupkyně tajemné rasy eldarů Macha, která se podobně jako ostatní protagonisté snaží bránit zájmy svého druhu, který na tento opomíjený kus skály taktéž přiletěl ze zištných důvodů. Co myslíte, má některý z vyvolených šanci z této nepříjemné situace vyjít jako nezpochybnitelný vítěz?

Všechny tři prezentované příběhové linky jsou velmi efektivně propojeny. Každý vojevůdce v jejich rámci dostává zasloužený prostor. Velkou kampaň si díky tomu užijete za všechny prozatím dostupné rasy rovnocenným dílem. Nikdo tu není upozaděn ani přehlížen. Jednotlivé herní mise mají klasický strategický nádech, detailněji se o nich však rozepíši až v následujících řádcích.

„Náročnost velkého tažení je pro nováčky na normální úrovni obtížnosti přijatelná. Extrémní výzva se nedostaví ani v jejich pozdějších etapách. Hráči hledající výzvu by měli kvůli tomuto faktu odstartovat svou cestu z nejvyššího stupínku, který jim snad nabídne dostatečně silný zážitek.“

Velká kampaň Dawn of War 3 je navržena na poměry žánru hodně slušně. Její průběh je plynulý, nastavené tempo neztrácí ani na okamžik. Mimoto disponuje slušným dějovým pozadím, které je prezentováno v jednotlivých příběhových misích. Za sebe musím říct, že mi většina na vyprávění orientovaných linek sedla, samozřejmě tu najdeme méně výrazné momenty, není to ale nic, za co bych tomuto dílu vyloženě strhával body. Osobně jsem byl velmi příjemně překvapen kupříkladu scénářem, který cílil na osudy nevypočitatelného válečného vojevůdce Gorgutza. Našel jsem v něm totiž vše, čím má kvalitní dobrodružství disponovat.

Úkol zněl jasně

I přestože je příběh v misích hodně výrazným faktorem, nelze jej považovat za hlavního tahouna celku. Prim tu hraje zajímavá náplň jednotlivých výprav, díky níž jsou hráči donuceni k tomu, aby automaticky přecházeli z jedné akce do druhé, jen proto, aby viděli, jaké šílenství na ně na následující mapě čeká. Při průchodu kampaní budete muset přesunovat střelbou gigantická děla, rozebírat špatně vystavěné základny či útočit na nedobytné pozice protivníka, které si před zdoláním vyžádají život nejednoho vašeho válečníka. Po obsahové stránce mě tu mise bavily víc než v Halo Wars 2 či StarCraft 2: Legacy of the Void, kde nebyly navrženy vůbec zle.

Náročnost velkého tažení je pro nováčky na normální úrovni obtížnosti přijatelná. Extrémní výzva se nedostaví ani v jejich pozdějších etapách. Hráči hledající výzvu by měli kvůli tomuto faktu odstartovat svou cestu z nejvyššího stupínku, který jim snad nabídne dostatečně silný zážitek. Já sám jsem se vydal po střední pěšině a užil jsem si jak kvalitní příběh, tak i velkolepé střety tří specificky laděných titánů.

Souboj kolosů

Na malém světě se proti sobě opět postaví tři odvěcí rivalové. Lidskou rasu budou v tomto konfliktu zastupovat Vesmírní mariňáci, kteří cílí hlavně na těžkou pěchotu, tanky a extrémně odolné roboty. Primárním trumfem této frakce jsou morálku podporující standarty, flexibilní výsadkové moduly a orbitální bombardování, které z povrchu smete vše, co mu stojí v cestě.

Druhým velkým hráčem jsou nezkrotní Orkové, kteří mají dle mého názoru asi nejzajímavější herní mechanizmy ze všech prozatím dostupných ras. Ke svému vývoji musí používat železný šrot, který získávají ze zničených nepřátelských vozidel a budov. Nenásilně jej mohou obdržet jen ze svých defenzivních věží, jenž ho stabilně produkují. Užít ho následně mohou k výraznému zdokonalení svých jednotek či produkci vozidel a obraných rozhleden, které navyšují technologickou úroveň celé frakce. V případě nutnosti můžete nepříliš odolné vyhlídky přeměnit na monstrózní hlásné trouby, které dokáží vaše válečníky za pomoci hudby přivést do varu. Primární super schopností zelených barbarů je meteoritická bouře, která zaplaví dané území deštěm rozžhavených kamenů.

Pravým opakem špatně ovladatelných orků jsou vznešení Eldaři. Jejich armáda je složena převážně z agilních pěchotních jednotek a rychlých vozidel, jež oponenty většinou překvapí na místech, kde by je nejméně čekali. Členové této frakce toho moc nevydrží, možná právě proto jsou obdařeni štíty, které chrání jejich křehká těla před útoky nepřátel, podobně jako těžká zbroj vesmírně mariňáky. Ultimátní zbraní tohoto společenství je rychlost, možnost teleportace a gigantická bouře, která má takřka stejný účinek jako orbitální bombardování.

Klasický start

Svou cestu započnete vždy budováním základny, obsazením těžebních stanic a záborem strategických pozic, které vám umožní efektivněji bránit kontrolovanou lokalitu. Po zapuštění kořenů se vrhnete na stabilizaci zásadních bodů a masovou produkci jednotek, které rozešlete do všech koutů mapy. Počáteční pěchota je účinná jen proti svým soukmenovcům, proto jí velmi rychle nahradíte efektivnějšími pěšáky a těžkou technikou, která si dokáže poradit s většinou nadcházejících problémů.

„Každá frakce má nyní k dispozici tři sloty pro nově přidané speciální jednotky, do kterých je možné vložit postavy s unikátními schopnostmi, vzhledem a vývojovým stromem, jenž je výrazně odlišuje od ostatních charakterů. V současnosti mají všechny národy po ruce devět šampiónů.“

Stabilní produkce kvalitních jednotek je jedním z mnoha klíčů k vítězství. Jejich spektrum je naštěstí dostatečně pestré na to abyste si mohli vytvořit na tělo padnoucí strategii. Zaměřit se můžete na výrobu pěchoty, lehkých vozidel, tanků, děl a útočných letadel, které je možné namixovat se zbytkem uvedených válečných prostředků. Balance jednotlivých frakcí se autorům skutečně povedla, snad nadcházející rasy citelně nenaruší její vyladěnost.

Odborníci na slovo vzatí

Každá frakce má nyní k dispozici tři sloty pro nově přidané speciální jednotky, do kterých je možné vložit postavy s unikátními schopnostmi, vzhledem a vývojovým stromem, jenž je výrazně odlišuje od ostatních charakterů. V současnosti mají všechny národy po ruce devět šampiónů. Vývojáři Warhammeru 40,000: Dawn of War III se při tvorbě tohoto prvku zřejmě hodně inspirovali u komunitou oblíbených MOBA her, ve kterých mají hrdinové taktéž specifické role, promítají se do způsobu, jakým je dobré za ně hrát. Aktuálně nabízená skupina třídně orientovaných reků vám díky tomuto faktu nabídne tanky, nukery, kontrolory davu, zabijáky a podpůrné jednotky, které dokáží velmi efektivně nabudit své spolubojovníky. Již zmíněný Gorgutz se kupříkladu řadí k tankům, kteří jsou schopni upoutat palbu nepřátel na své zbrojí okuté tělo bez větších následků, efektivitou svých útoků vás ale zrovna dvakrát neohromí.

Nadopované odborníky si budete vybírat podle řady kritérií. Zajímat vás bude jejich role, statistiky a hodnota. Ano, slyšíte správně, řešit zde musíte i cenu, za niž si hrdiny pořídíte. Každý válečník vyžaduje pro první povolání do služby určitý počet elitních bodů, které se vám generují v průběhu hry. Čím silnější jednotku budete chtít, tím později ji dostanete do rukou. Správný výběr šampiónů pro vás bude, minimálně v počátečních fázích střetu, zcela zásadní. Pozdní etapy už váš přešlap naštěstí tolik neovlivní.

Všichni specialisté se mohou před začátkem akce naučit unikátní doktrínu, s jejíž pomocí posilují určitým způsobem vaše vojáky či stroje. Prakticky si tímto způsobem můžete určit strategický směr, kterým se vaše cesta bude ubírat. Nové bojové principy a reky si otevíráte za herní měnu, kterou získáváte vylepšováním hrdinů, plněním misí a střety s ostatními hráči, na které budete snad po absolvování kampaně na vyšší obtížnosti plně připraveni.

Rychle a takticky

Jak jsem již naznačil v předchozím řádku, hra pro více hráčů je určena hlavně pro ty, kteří si měli možnost pořádně osvojit základní herní mechanizmy a taktiky. Nezkušení jedinci by se jí měli kvůli její náročnosti minimálně prvních pár hodin vyhýbat nemalým obloukem. Žánrový veteráni se na ni naopak mohou s klidem vrhnout, najdou v ní totiž vše, po čem toužili u předchozího zástupce této série.

Multiplayer Dawn of War 3 vcelku slušně mixuje herní mechanizmy svých dvou předchůdců s aspekty z jiných podobně situovaných, žánrových děl. Hra je po této stránce hodně chytlavá. Když se vám začne dařit, jen tak se od ní už neodtrhnete. Osobně jsem v tomto herním režimu však kvůli mé samotářské povaze moc času nestrávil, preferuji totiž spíše hru pro jednoho hráče či hraní s přáteli.

„Tvůrcům se povedlo hodně efektivně namixovat výraznější aspekty prvního a druhého dílu. Dawn of War 3 díky tomu disponuje vyladěnými herními mechanizmy, obstojným příběhem, perfektní optimalizací, slušným vyvážením jednotek, příjemnou grafikou a českou lokalizací, která některým hráčům usnadní pochopení celku.“

Jakožto hráč samotář jsem nakonec skončil u střetů s umělou inteligenci, která je v tomto titulu na velmi vysoké úrovni. Její chování a akce mě na vyšším stupni obtížnosti nejednou překvapily natolik, že jsem nebyl schopen adekvátně reagovat. Občasným chybám se jí však plně vyhnout nepodařilo, naštěstí se nejednalo o přehmaty, které by mi vyloženě kazily dojem z hraní.

Stejně kvalitně jako umělá inteligence je vyladěna i optimalizace, která mi umožnila hrát bez citelných propadů fps na nejvyšší možné nastavení. Vizuální stránka kompletu vypadá i přes tento fakt nadmíru povedeně. Při detailním náhledu na jednotky máte dokonce možnost podrobně prozkoumat jejich krví ušpiněné zbraně, které před pár momenty použily k eliminaci svých zapřisáhlých nepřátel.

RTS jak má být

Třetí díl legendární série se vyvedl lépe, než jsme zpočátku čekali. Tvůrcům se povedlo hodně efektivně namixovat výraznější aspekty prvního a druhého dílu. Dawn of War 3 díky tomu disponuje vyladěnými herními mechanizmy, obstojným příběhem, perfektní optimalizací, slušným vyvážením jednotek, příjemnou grafikou a českou lokalizací, která některým hráčům usnadní pochopení celku. Kompletu bych vytkl snad jen občasné chybování AI a náhodné záseky hry, které mohou být s vysokou pravděpodobností způsobeny současnou verzí tohoto dílka.

Nové pokračování oblíbené RTS mi sedlo minimálně stejně dobře, jako jeho dva předchůdci. Za sebe bych ho tím pádem doporučil hráčům předchozích děl i nováčkům, kteří nemají s touto sérií výraznější zkušenosti. Investici do tohoto projektu mohu za sebe doporučit ihned po vydání, osobně jsem s ním totiž žádné problémy neměl.

Warhammer 40,000: Dawn of War III koupíte na Xzone.cz a GameExpres.sk v limitované edici s bonusy a tričkem zdarma.

Dawn of War 3

Verdikt

Warhammer 40,000: Dawn of War III si na nic nehraje. Je to kovaná strategie, která cílí na fanoušky žánru. V případě, že mezi ně patříte, nemusíte s investicí do tohoto vyladěného projektu vůbec váhat. Nabídne vám totiž vše, co vám scházelo u jeho často kritizovaného předchůdce.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

vyladěné herní mechanizmy
obstojný příběh
perfektní optimalizace
slušné navržení jednotek
příjemná grafika
občasné chybování AI
náhodné záseky hry
menší bugy
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama