Xbox Series X a jeho zpětná kompatibilita
Novinka Xbox Series X a jeho zpětná kompatibilita

Xbox Series X a jeho zpětná kompatibilita

Ondřej Partl

Ondřej Partl

34
Platformy Xbox Xbox Series X|S

Při vydání konzole si budete moci zahrát tisíce titulů.

Reklama

Připravovaná next-gen konzole od Microsoftu nazvaná Xbox Series X se nám již v minulosti představila, kdy jsme si mohli "očíhnout" její vzhled, hardware i některé vlastnosti.

Zároveň bylo oznámeno, že celkově 15 Xbox Games studií právě pracuje na hrách, které přinesou ten dosud největší a nejsilnější line-up xbox exkluzivit v historii. Nicméně nová generace konzole Xbox nebude jen o herních novinkách, nýbrž vám umožní se i kouknout do minulosti, a to díky své rozlehlé zpětné kompatibilitě, o které se nyní Microsoft trochu více rozmluvil.

Zachovejte své videoherní dědictví

Tým stojící za Xboxem je složen z lidí, kteří jsou pro hry stejně nadšení, jako my, pročež ví, jak moc je důležité respektovat vaše herní dědictví. Vaše oblíbené hry a série, váš postup, trofeje, přátelé a komunity, které během hraní her vytvoříte, by se jednoduše měly pohybovat s vámi skrze jednotlivé generace, a společně s tím i herní příslušenství či periferie.

Proto je cílem tvůrců Xboxu umožnit všem hráčům hrát ty nejlepší tituly ze všech čtyřech generací na nejnovější konzoli Xbox Series X již při jejím vydání. Tento cíl byl pro ně klíčový už od prvního dne s tím, že ovlivnil i mnoho designerských rozhodnutí, kdy počala cesta za vytvoření té nejsilnější a nejkompatibilnější konzole vůbec.

Cesta za kompatibilitou

Když se v roce 2015 na veletrhu E3 ohlásila zpětná kompatibilita pro Xbox One, díky níž si nyní můžete zahrát tituly z Xboxu 360 na Xboxu One, setkala se s nesmírně vřelým přijetím, jelikož si mnoho hráčů mohlo užít své oblíbené hry z minulé generace na své aktuální konzoli.

Roky těžké práce, spolupráce s nejpřednějšími tvůrci z průmyslu a technologických inovací tak pomohly k tomu, aby se na Xbox One mohlo podívat více než 500 titulů z Xboxu 360, přičemž se šlo dokonce tak daleko, že se povedlo vzkřísit i některé milované hry z původního Xboxu.

Zachování této kompatibility však představuje obrovskou technickou výzvu, jelikož se architektura různých systémů a čipů jednoduše posouvá neustále kupředu. Proto bylo zapotřebí přijít s velkými inovacemi v návrhu samotného procesoru, stejně jako v samotném operačním systému, jenž bude pohánět novou konzoli.

Díky více než 100 000 hodin testování se však povedlo dosáhnout toho, že již nyní má tým na Xboxu Series X hratelných tisíce her, které pokrývají celou škálu žánrů od největších blockbusterů až po kultovní klasiky. Při vydání konzole pak bude mít tým za sebou zhruba 200 000 hodin testování, což znamená, že je schopný zajistit opravdu obrovskou knihovnu her, do které se lze směle pustit.

Xbox Series X a jeho zpětná kompatibilita

Vše se hraje lépe na Xboxu Series X

Avšak hráči by neměli být schopni tyto všechny hry "jen" spustit, ale taktéž by se měly hrát lépe než kdy dřív. Toho bylo docíleno díky tomu, že všechny hry ze zpětné kompatibility běží na Xboxu Series X nativně, takže mohou využívat plně celou sílů procesoru, grafické karty i SSD. Proto si budete moci užít všechny hry v jejich maximálním nastavení a v tom největším rozlišení, co daná hra podporuje. Přirozeně se taktéž můžete těšit na stabilnější snímkovací frekvenci. Zmenšené byly i nahrávací časy díky NVME SSD disku.

Tým se však nespokojil pouze se zvýšením výkonu hardwaru. Proto vyvinul i nové funkce, aby zajistil, že všechny tituly budou ještě lepší. Ve spolupráci se skupinou z Xbox Advanced Technology Group tak vyvinul novou inovativní rekonstrukční HDR techniku, která umožňuje do her automaticky přidat podporu HDR. A jelikož je tato technika řízena samotnou platformou, tak se daří aplikovat HDR s nulovými ztrátami na výkonu, a to i do her z Xboxu 360 a originálního Xboxu.

Kromě toho všeho ještě došlo na návrh funkce Quick Resume (okamžité navrácení do rozehrané hry), aby fungovala i pro tituly ze zpětné kompatibility.

Všechny tyto funkce se pak odehrávají na úrovni samotné platformy, takže nevyžadují žádnou další práci od samotných vývojářů her.

Xbox Series X a jeho zpětná kompatibilita

Pokrok v zachování herního zážitku i po letech

Již od dob Xboxu One X tým neustále přichází s novými inovacemi, které je možné aplikovat na starší tituly, což umožní jejich vylepšení i léta po vydání. Techniky jako metoda Heutchy, která umožňuje upscale her až do rozlišení 4K či použití anizotropního filtrování ke zlepšení kvality obrazu, podporují to, že klasické hry mohou dosáhnout i dnešních moderních standardů.

Se vším tím dodatečným výkonem a vylepšeními konzole Xbox Series X má oddělení zabývající se kompatibilitou před sebou hřiště plné nových možností, které mohou hry posunout a inovovat bez toho, aby se zasahovalo do původního uměleckého záměru a vize tvůrců. Taktéž dochází na zaměření se na možnost zdvojnásobení snímkovací frekvence některých titulů, kdy z 30 FPS se stane 60 a ze 60 dojde k navýšení na 120.

Nezapomnělo se ale ani na komunitu, které se neustále naslouchá, takže dochází k přidání titulů do zpětné kompatibility, jakých si fanoušci nejvíce žádají, a to i přesto, že vzkříšení některých z nich představuje složitou kombinaci technických a licenčních výzev. Avšak Xbox je odhodlán udělat vše, co je v jeho silách, aby zachoval společné herní dědictví a už se nemůže dočkat toho, až se s vámi s blížícím se vydáním nové konzole podělí o další informace.

 

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama