Podrobné specifikace, zpětná kompatibilita a mnoho dalšího.
Vůbec prvního pohledu na novou konzoli od společnosti Microsoft jsme se dočkali již v minulém roce během ceremoniálu The Game Awards 2019. Avšak v té době došlo pouze k odhalení vzhledu, jména a hrubého nástinu možností a schopností. Nyní měl však Xbox Wire společně s Austinem Evansem a Digital Foundry možnost bližšího pohledu na novou konzoli, a tedy i na to, čeho všeho by měla být schopna.
Jak samotný autor poukazuje, nová generace Xboxu stojí na třech základních pilířích: Síle, Rychlosti a Kompatibilitě. A ve všech třech hlediscích nová konzole od Microsoftu zase posune hranice o kus dál.
Nejsilnější Xbox v historii
Již během fáze plánování Xboxu Series X byl jeho tým rozhodnutý, že chce stvořit ten vůbec nejsilnější Xbox v historii. Avšak bylo otázkou, čím se ona "síla" bude v nové generaci konzolí vůbec udávat. V minulosti to bylo především grafikou, kdy přechod z 8-bitové do 16-bitové grafiky, z 2D do 3D, z SD do HD a následně 4k udával právě onen pokrok.
Avšak nyní čím dál více hráčů od her vyžaduje alespoň 60 FPS a aby jejich hra běhala jednoduše plynuleji. No a právě kombinací těchto dvou věcí se dá určit ona "síla". Vývojáři si uvědomují, že počet snímků za sekundu je stejně důležitý jako celkový vzhled a rozlišení. A proto chtěli sestrojit takovou konzoli, na které budete bez problémů schopni hrát hry v rozlišení 4K při plynulých 60 FPS a u některých kompetitivních her i 120 FPS.
Ke splnění tohoto cíle jsou ale samozřejmě potřeba dostatečně výkonné technologie. Proto Microsoft ještě více prohloubil vztahy se společností AMD, která pro jejich konzoli sestrojila speciální 8-jádrový Zen 2 procesor a grafickou kartu běžící na druhé generaci architektury RDNA. Tento dynamický tandem umožňuje tvůrcům vytvářet ještě více realističtější a imerzivní světy, zatímco je AMD schopné založit novou generaci DirectX ekosystému, jenž bude i nadále posouvat odvětví o další kus dál.
Kompletní technické specifikace:
- Procesor - 8 jader (16 vláken) - 3.8 GHz (3.66 GHz w/ SMT) Custom Zen 2
- GPU - 12 TFLOPS, 52 CUs - 1.825GHz Custom RDNA 2
- Proces - 7nm Enhanced
- Paměť - 16 GB GDDR6 w/ 320 bus
- Šířka pásma paměti - 10 GB při 560 GB/s, 6GB při 336 GB/s
- Vnitřní úložiště - 1 TB NVME SSD
- I/O propustnost - 2.4 GB/s (hrubý), 4.8 GB/s (komprimováno, s vlastním HW dekompresním blokem)
- Rozšiřitelné úložiště - 1 TB rozšiřující karta
- Optická mechanika - 4K UHD Blu-Ray
- Cíl výkonnosti - 4K při 60 FPS případně až 120 FPS
Jednou z nejvýznamnějších funkcí nového Xboxu taktéž bude i hardwarově akcelerovaný DirectX raytracing, jenž pracuje se světlem a zvukem v reálném čase přesněji než kdy dříve. Rozdíl byl demonstrován na technologickém demu Minecraftu.
Závěrečná ukázka síly Xboxu Series X přišla v podobě technologického dema Gears 5, které ukázalo, jak ho na něj chce tvůrčí tým z The Coalition převést. Hra tedy běžela na ultra nastavení, avšak s větším rozlišením textur, volumetrické mlhy a asi o 50% více částicemi, než jak to můžeme znát z PC. Taktéž došlo na ukázání úvodní cutscény, která nyní běžela ve 4K při 60 FPS (oproti původních třiceti).
Vylepšení imerze a osvojení rychlosti
Další esenciální složkou nového Xboxu je samozřejmě rychlost. Jak jste si již jistě stihli všimnout z naší dřívější novinky, objevila se nová funkce Quick Resume, která vám umožní bez delších prostojů přepínat mezi hrami a taktéž došlo ke zlepšení nahrávacích časů.
Toho samozřejmě bylo dosáhnuto díky NVME SSD disku, ale taktéž díky nové architektuře Xbox Velocity, což je nová a revoluční architektura optimalizovaná pro streamování herních assetů, umožňující okamžitý přístup až ke 100 GB herních dat.
Z toho nejvíce budou těžit především hry s otevřeným světem, které vyžadují rychlé streamování assetů, aby nedošlo k porušení imerze a ke zbytečnému načítání.
Nicméně nelze mluvit o rychlosti bez toho, abyste zmínili latenci. I na té vývojáři zapracovali, kdy došlo na vytvoření několika nových technologií, a dokonce na spolupráci při formování specifikací pro HDMI 2.1. Tým v Microsoftu taktéž začal v posledních dvou letech spolupracovat s výrobci televizí, aby se ujistil, že televize budou připravené na příchod nového Xboxu.
Kompatibilita her pokračuje
Nyní se dostáváme k poslednímu pilíři, jenž ovšem není nijak zvlášť méně důležitý. Je jím samozřejmě zpětná kompatibilita jednotlivých titulů, které na Xbox konzole vyšly.
Té se samozřejmě dočkáme i na Xboxu Series X, a díky větší výpočetní síle a rychlosti to bude v doposud nejlepší podobě. Můžeme se tedy těšit na lepší načítací časy, stabilnější snímkovací frekvenci, zvýšené rozlišení a lepší kvalitu obrazu.
Avšak tým stojící za Xboxem věří ve zpětnou kompatibilitu natolik, že to nebudou jen hry, co si s sebou budete moci na nejnovější konzoli vzít, avšak bude to i Xbox One příslušenství (ovladače, sluchátka a další), uložené pozice a samozřejmě i veškerý váš profilový postup. Taktéž by mělo dojít i na mezigenerační válčení v multiplayeru či funkci Smart Delivery (hru si zakoupíte pouze jednou a můžete ji hrát jak na Xboxu One, tak i na Xboxu Series X).
Nový Xbox tedy bude skutečně nadupanou konzolí, kterou si zajisté oblíbí obrovský zástup všech různých druhů hráčů.