XCOM:Enemy Within
Blogy čtenářů Recenze XCOM:Enemy Within

XCOM:Enemy Within

Anonymní

Anonymní

I když je EnemyWithin skvělá hra s mnoha možnostmi a většinu hráčů neomrzí ani po několika přejetí, přece je už venku poměrně dlouhý čas a bylo cítit,…

Reklama

I když je EnemyWithin skvělá hra s mnoha možnostmi a většinu hráčů neomrzí ani po několika přejetí, přece je už venku poměrně dlouhý čas a bylo cítit, že hra potřebuje oživit. Podobných her ​​není na trhu mnoho, a tak fanoušci strnule čekali a doufali, že hra bude ještě lepší než předtím, namísto bezduchého DLC, jakých se nám v dnešní době dostává nemálo. 2K Games si však dalo záležet a skvělou hru udělalo opravdu ještě lepší.

 

Meldal to je, oč tu běží

Asi nejmarkantnějším přídavkem samotných misí je nová surovina nazvaná Meldal a s ní související nové jednotky, na které právě Meld potřebujete. Možná se ptáte, proč by měla surovina ovlivnit samotnou misi. Meldal není surovinou, na jaké jsme v XCOM - jsme zvyklí dostávat na konci mise. Samotný Meldal, totiž spočívá na vaší šikovnosti , taktice , ale i trochu štěstí. Při začátku nové kampaně, máte možnost tutoriálu, kde je vám systém Meldalu předveden. Nejde o nic složitého a v principu jde o to, co v misi najít a vyzvednout s jedním z vašich vojáků. Tak snadné to ale úplně nebude. Kanystry s Meldalem jsou nastaveny na samodestrukci po uplynutí určitého, náhodného počtu tahů. Pokud surovinu nestihnete včas vyzvednout, bude nadobro ztracena. V misi jsou obvykle vždy po dva kontejnery Meldalu, a protože je to surovina, kterou budete potřebovat na všechny nové "hračky ", budete se muset opravdu snažit nenechat si ujít byť jen jediný kontejner. Právě to je jedna z nových vlastností, které do hry vnášejí zcela nové, jiné tempo, kde se budete muset pohybovat rychle, ale o to opatrněji.

 

Proč by vás ale měl Meldal vůbec zajímat? No pokud nechcete ve svém týmu nových " badass " Cyborg nebo geneticky modifikovaných ultra vojáků, tak nemusí. V opačném případě se v porovnání s klasickými jednotkami XCOMU připravte na velký skok ve vaší palebné síle. 2K si dalo záležet na balancování, a tak na každý přídavek ve váš neprospěch existuje jeden nebo více jiných, které vám mají pomoci si sním poradit.

 

Obětuj se pro druhé

Bude to jednotka, která vám, pravděpodobně, přiroste k srdci velmi rychle. Hned po první cutscenes, kde váš nový MEC Trooper poprvé vyjde z laboratoře, se stane oblíbenou jednotkou vašeho týmu. Pojďme na to pěkně popořadě. Na vytvoření MEC -  budete muset obětovat jednoho z vašich vojáků. Podmínkou je, že musí mít alespoň druhý rank. Nový MAC sice ztratí všechny předešlé ranky a ability vojáka, kterým byl, ale zato dostane sadu zcela nových a ještě více cool. Kromě toho dost záleží i na tom, jaký typ vojáka jste na MAC trooper změnily. Zatímco například Heavy trooper poskytne vašemu MAC - ovi bonusovou obranu pro vás a váš tým v jeho okolí, Support MAC zvýší bojeschopnost vašich jednotek ukrytých v jeho blízkosti.

 

Samotný MAC jako takový, je však nepoužitelný. MAC - a totiž dělá opravdovým MAC -em jeho oblek. Existují tři varianty obleků, přičemž si při každém upgrade na nový model obleku můžete zvolit ze dvou dostupných vylepšení vašeho troopera. Pro lepší představu, v základním obleku máte na výběr mezi hydraulickým ramenem s šíleným poškozením na blízko nebo speciální palbou určenou k ničení krytí a prostředí. Později se dostanete i k zajímavějším vylepšením, jako plamenomet či plošná regenerace zdraví všem blízkým jednotkám. MAC má kromě vlastních exkluzivních upgradů a abilit, i vlastní zbraně určené speciálně pro tuto jednotku. Na začátku začínáte s poměrně slabým minigun, ale později se dostanete k lepšímu Railgunu, až nakonec k ničivému Particle kanónu. MAC vnesl do hry opravdu mnoho nových možností a strategií, jak přistupovat k jednotlivým úkolům a misím, čímž oživil samotný gameplay a přidal hře již dlouho potřebný prvek dynamičnosti.

 

Hned na začátku shledáváte, že toto bude jednotka , kterou si neužijete tolik, kolik byste si přáli. Proč ? Neboť Meldal. Každý trooper, který neprošel změnou na MAC troopera , se může podrobit operacím , které pomocí biologických zákroků, které poskytlo objevení Meldalu, dokáží zvýšit efektivitu vašich vojáků na zcela nový level. Dostupných je až deset vylepšení : pro mozek, oči, hrudník, kůži a nohy. Pro každou část těla máte na výběr dvě z vylepšení, z nichž si musíte vybrat jedno. Vaše jednotka tak projde pěti novými vylepšeními, mezi které patří opravdové skvosty jako dvě srdce, pokožka přizpůsobující se vašemu prostředí, lepší zrak, abnormální silné nohy či odolnost vůči mentálním útokem nepřítele. Každé vylepšení stojí nemálo Meldalu, ale i dolarů, a tak zjistíte že vytunění vojáci budou často vedoucí členy vašeho týmu, nakolik budou opravdu vzácní a nesrovnatelně nápomocní.

 

 

Například takový Support trooper bude často znamenat rozdíl mezi životem a smrtí celého vašeho týmu, nemluvě o masivním skoku v možnostech, které těmito vylepšeními může nabýt sniper. Zde se opět projevuje dynamický prvek, který vnesl do misí nikdo jiný než opět naše drahá surovina a to Meldal, kde si opravdu rozmyslíte, jestli jste ochotni o jeden či dva kontejnery v dané misi přijít, nebo budete riskovat a dostat se k ním co nejdříve, možná i za cenu nevýhodné pozice vašich jednotek. Proto se často stane, že budete muset využívat nové taktiky a možnosti, nad kterými jste před tím neuvažovali, nebo vám přišli zbytečné.

 

Každá zásluha musí být odměněna

S přídavkem Enemy Within nám do hry zavítala i nová možnost, odměnit své členy poslední mise medailemi. Medaile přicházejí v šesti variantách, přičemž při každé medaili máte na výběr ze dvou pasivních bonusů, které medaile přidá vojákovi, kterému ji připnete. Každé připnutí medaile je doprovázeno krátkou cutscene s vojákem salutujúcim s připnutou medailí na jeho hrudi. Další malá drobnost, která hru novým způsobem zpestřuje po ukončení jednotlivé mise.

 

 

Abyste si nemysleli, že budete jediní, kteří si v otázce palebné síly polepší, stejně dostávají posily i mimozemšťané. I když jde jen o dvě nové jednotky, jsou navrženy takovým způsobem, aby na bojišti zamíchaly karty a přidali tak práci vašim novým posilám. Zajímavějším, ale méně nebezpečným, je Seeker. Seeker najdete vždy ve dvojicích a hned při prvním setkání se s vámi rozloučí. Ale ne na dlouho. Seeker totiž oplývají maskovací technologií, která je činí dlouhodobě neviditelnými. Objeví se až tehdy, když svými dlouhými chapadly omotávají jednoho z vašich osamocených vojáků. Právě osamocené a poraněné jednotky jsou jejich specializací, a tak se budete muset tomuto novému prvku opět přizpůsobit. Absolutní opak přináší Mechtoid. Těžká frontální jednotka s masivní palebnou silou bude často sloužit jako poutač pozornosti pro Seeker, kteří se zatím dostanou za vaše, vzadu ponecháné jednotky.

 

 

Aby mimozemská hrozba, se kterou si musíte poradit nebyla dost, do hry vstupuje nová lidská frakce EXALT, která se za každou cenu snaží sabotovat XCOM projekt , přičemž zároveň disponuje s velmi podobnými technologiemi, které od vás ukradli. Příběhová kampaň EXALT -  se bude rozvíjet kolem špionážních misí, na které budete vysílat vždy jednoho z vašich vojáků za účelem získání nových informací o Exalt  a způsobu, jak je zastavit. Po tom, co váš špión částečně ukončí svou práci, požádá o pomoc a evakuaci kompletním týmem, a tak mu vyrážíte na pomoc v plné polní. V těchto evakuačních misích se musíte opět přizpůsobit novým nepřátelům a překážkám. Vašimi protivníky budou tříčlenné EXALT týmy sestavené stejně jako ty vaše náhodně z assault , heavy , support a sniper trooperů. Jak bude hra postupovat, získá i samotný EXALT přístup k laserovým zbraním a vlastním vylepšeným vojákům. Kromě nového nepřítele a jeho nových taktik se budete muset adaptovat i na nové úkoly, které budete muset při evakuaci vašeho špiona splnit.

 

Jelikož váš tajný agent nebyl schopen svůj úkol splnit, nezbývá vám nic jiného, než pomoci mu ji dokončit. Pomocí krytí vašich jednotek musíte agenta dopravit postupně ke dvěma zařízením, které musí agent hacknout a následně dosáhnout bod evakuace, zatímco na vás budou útočit vlny Exalt komand. Postupným úspěchem v každé ze špionážních misí a úspěšných hacknutí vašeho agenta, budete vylučovat země XCOM projektu ze spolupráce s EXALT -em. Vylučovací metodou tak dospějete až k zemi, kde se nachází hlavní základna organizace, a kde povedete útok za účelem jejího absolutní eliminace. Nikdo nesmí přežít. Po jejím slehnutí se zemí, budete mít od nich už klid a můžete se opět věnovat mimozemské hrozbě. Abych nezapomněl, pokud se rozhodnete EXALT ignorovat, budou na vás pravidelně podnikat sabotážní útoky, které vám budou prodlužovat čas výzkumu technologií nebo vám ukradnou drahocenné finance.

 

<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/F1qpcTks81Y?rel=0" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

... zde pokračujte v psaní ...

 

Dalšími dvěma příběhovými misemi jsou i Crystal Hive a série dvou misí, o ženě s výjimečnými schopnostmi, které přitahují jak Exalt tak i emzáckou pozornost.

 

První zmíněná mise začíná opravdu nevinně. Ocitáte se v malé rybářské vesničce během zimy, kde záhadně zmizeli všichni její obyvatelé. Po chvíli narážíte na první známky zásahu " emzáků" a nakonec narazíte na něco, co jste nikdy neměli najít : hnízdo ukryté v těle velryby ulovené rybáři na obrovském tankeru. Takovou hrozbu XCOM nemůže nechat bez povšimnutí a je tedy na vás , abyste se s ní vyrovnali, tentokrát nekonvenčním způsobem - letadlovým náletem.

Stejně u jedné, ze začátku klasicky vyhlížející, misi, narazíte na mladou dívku, která v sobě skrývá mnohem více, než se na první pohled zdá. Oplývá neobvyklými mentálními schopnostmi a podle toho, co říká, není sama. Po tom, co se přidá k XCOM - u a začne bojovat po vašem boku proti mimozemské hrozbě, vám prozradí lokaci, kde najdete dalších takových jako je ona. Po útoku na základnu, o níž vám Annete řekla, se k vašemu týmu přidají tři noví vojáci s mentálními schopnostmi a vysokou hodností.

 

Asi nejzajímavější misí, je Operation Ashes and Temples. Z ničeho nic se vaše velitelství XCOMU začne otřásat a ve vlně paniky zjišťujete, že jste pod útokem a mimozemšťané už prorazili větší část vaší obrany. Zbývá už jen na vás a vašem týmu, abyste zorganizovali alespoň jakž takž obranu a základnu drželi do posledního stojícího vojáka. Váš tým bude vybrán náhodně a budete odříznuti od zbytku posil a základny. Postupně se technikům z času na čas podaří poslat vám nějakou pomoc.

 

 

 

 

XCOM:Enemy Within

Verdikt

Pokud jste o Enemy Within pochybovali a čekali neúspěch , nemáte k tomu nejmenší důvod . DLC - čko oživuje hru opravdu mnoha způsoby a dá se říci že překonalo mé očekávání. Hra je ještě zábavnější a opět můžete hru opakovat znovu a znovu. Všechny nové prvky jsou skvěle vybalancované a doplněny tak, aby jeden doplňoval druhý, a abyste na každou situaci mohli odpovědět náležitou silou či strategií. Odpověď na nepoloženou otázku, zda XCOM : Enemy Within stojí za to, tedy zní: ANO. 2K odvedlo na Enemy Within skvělou práci.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

Množství nových jednotek
Nutnost přemýšlet a vymýšlet nové strategie
padání i bugy
Reklama
Reklama

Uživatelský článek

Uživatelský článek se řídí pravidly webu. Obsah vytvořený nebo nahraný uživateli v žádném případě nevyjadřuje názor provozovatele. Za obsah stránek vytvořený nebo nahraný návštěvníky neneseme žádnou odpovědnost.

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama