Zing.TECH – Monitory
Speciály Článek Zing.TECH – Monitory

Zing.TECH – Monitory

Aleš Blumenstein

Aleš Blumenstein

35
Platformy PlayStation PlayStation 4 Windows PC Xbox Xbox One

Pomůžeme vám zorientovat se v pojmech i vhodných kombinacích.

Reklama

Dnes se podíváme na monitory. Respektive na druhy panelů + jejich nešvary, ideální rozměr na rozlišení a také obnovovací frekvenci s dobou odezvy. Začnu pojmy jako doba odezvy a frekvence.

Doba odezvy

Udává dobu, která je potřebná na to, aby pixel rozsvítil a zase zhasl. Obvykle se udává v milisekundách. Platí, že čím kratší je doba odezvy, tím lépe.

Věnujte tomuto parametru proto pozornost. Čím je tento parametr menší, tím je dynamika zobrazovaného objektu lepší. Z toho vyplývá, že pokud chcete přeci jen občas na monitoru sledovat sport a akční filmy nebo hrát akční hry, musíte zvolit model s co nejmenší časovou odezvou, vyhnete se tak nepříjemnému "rozmazávání", případně přímo "ztrácení" rychle se pohybujících objektů v obraze.

Někdy se můžete setkat s uváděnou odezvou GTG (G2G, Grey To Grey, šedá-šedá). Typická doba odezvy LCD panelu (černá k bílé - označována černá-černá) informuje o rychlosti, s jakou je pixel schopen změny své barvy ze stavu vypnuto - do maximální bílé. Pro většinu aplikací je však spíše rozhodující rychlost, s jakou se pixel dokáže změnit z/do jednotlivých odstínů šedé. Doba odezvy je tedy udávaná jako GTG (grey to grey). I při velmi rychlé odezvě z bílé do černé je vždy rychlost GTG vyšší.

Obnovovaci frekvence

Základní monitory mají 60hz. To se dnes udává za jakýsi standart.

Obnovovací frekvence displeje (angl. Refresh rate) zjednodušeně řečeno vyjadřuje, kolikrát se změní statický obraz vykreslený na displeji během jedné sekundy. Vyjadřuje se v Hertzích (jednotka 1 Hz). Rychle se měnící obraz náš mozek interpretuje jako pohyb. Čím rychleji se statický obraz během jedné vteřiny změní, tím plynuleji bude pohyb našemu oku připadat.

FPS

Snímková frekvence (angl. Frame rate) je sice spojenou nádobou výše zmíněné jednotky, nesmí se však s ní zaměňovat. Jedná se o počet snímků za sekundu (Frames per second). Platí samozřejmě, že čím víc Fps, tím líp a pro laiky je jednoduchá rovnice Hz = Fps. To znamená, že když máme 60hz monitor, stačí nám 60fps, 144hz na 144fps atd. Samozřejmě pokud máme víc fps, je to jedině k dobru. Pokud máme Fps míň, nastává nám problém v "lámání obrazu" které je často viditelné, ovšem snadno odstranitelné nějakou synchronizací. Ať už základní V sync, který ovšem hodně zvyšuje input lag... nebo raději lepší Freesync 1,2 či G-sync. Bez těchto technologii bych 144hz monitor nekupoval. Dnes to už ani není taková pálka.

Filmy se pohybují kolem 24 fps. To je nejnižší hodnota, kdy lidské oko nepostřehne škubání obrazu. U her je to 30fps. To má většina konzolí.

Přitom rozdíl mezi 30 - 60 a 60-144 je opravdu veliký, obzvláště když hrajete akční hry. Nejlépe to jde vidět na střílečkach či závodech. Pro ty, co hrají akční hry, je 144hz víceméně nutnost a už to ani není tak drahé, jako to bývalo. Slušný 144hz monitor jde sehnat za 4 tisíce, což je super cena a věřte mi, že je o co stát.

Jakmile jednou pustíte třeba Dooma na 144hz už nikdy nezapnete 60hz... raději budete koukat do zdi 😁.

Spousta her má lock na 60fps, který jde ale snadno obejít přepsáním textu v souboru hry. Rozdíl je pak markantní. Většina 144hz monitoru jde snadno v menu "přetaktovat" na 165hz za cenu mírně vyšší spotřeby elektřiny. Ovšem kdo těch pár wattů řeší že.. zde se můžete podívat na video, jak to přesně vypadá.

Typy panelů

První a pro každého hráče snad již známý je TN (Twisted Nematic) - jsou s námi již od začátku LCD monitoru. Jejich výhod bylo (to "bylo" píšu záměrně) několik. Cena + rychlost + dostupnost. Dnes už zbývá snad jen ta cena a i to je diskutabilní. Většina TN pro hráče se pohybuje s rychlostí doby odezvy 1ms.

Osobně vlastním 24" 1ms 60hz TN monitor a 27" 4ms 165hz IPS monitor. A pokud můžu, tak ten TN ani nezapínám, protože tímto se dostávám k velkému negativu TN panelu: barvy a pozorovací úhly. Ty barvy jsou vážně o dost horší, podívejte se sami:

Zing.TECH – Monitory

A pozorovací úhly přímo děsivé. Pokud sedíte přesně před monitorem, není to tak zlé... ale stačí vysunout křeslo výš, nebo co se mi často stává, když hraji dlouho a na křesle se víc uvelebím, tak má hlava je níž a celý obraz pak bledne/černá.

Tohle je obrovská výhoda právě IPS.

IPS (In-Plane Switching) je technologie pro displeje z tekutých krystalů (LCD). Řeší hlavní nedostatky a omezení TN. Tento panel má nejlepší barvy a pozorovací úhly ze všech. Bohužel je dražší a odezva se pohybuje kolem 4ms u starších modelů. Nejnovější už dosahují kýžené 1ms, což úplně smazává rozdíl s TN. Musím ale sám za sebe říct, že i když mám vedle sebe 1ms vs 4ms, tak ten rozdíl je úplně minimální - ovšem rozdíl barev je drastický. Bohužel ani této technologii se nevyhnuly negativa, konkrétně horší podání černé a s tím i IPS glow či bleed. Čím větší obrazovka, tím větší šance na horší glow či bleed. U 27" to ještě nebývá zlé:

Zing.TECH – Monitory

Naštěstí ve dne to vidět skoro není, je to otravné jen v noci v úplně tmě a na černém pozadí. Většina lidí má stejně RGB disko světla, takže si myslím, že těm to bude úplně fuk 😁.

Co se nejnovějších verzi týče, třeba LG vyvinulo nano IPS, kde by měla být černá výraznější a má i 1ms odezvu s HDR10 a 1440p rozlišení a G-sync. Bohužel má nižší svítivost a tak si úplně nejsem jist tím HDR. Ovšem jedná se o velice zajímavou novinku s cenou někde kolem 12 tisíc.

Třetí a něco mezi je VA panel (Vertical Alignment). Ten má že všech tří nejlepší podání černé a úhly nejsou nijak špatné. Pokud člověk používá monitor jen na hry. je VA momentálně asi nejlepší volba i kvůli ceně. Barvy jsou sice o kousek horší jak IPS, ale pokud člověk nejde jen po nich, je to dobrý kompromis. Také nemá glow a bleed, respektive jen v menším měřítku. Zase záleží na výrobci a štěstí v "loterii".

Osobně doporučuji koupit přes net, zkusit a pokud se vám to bude zdát špatné, vrátit bez udání důvodu. Ovšem není zaručeno, že ten další nebude ještě horší. V dnešní době bych se ale už nebál, že dostanu nějaký paskvil, jako když to začínalo.

Jako poslední bych chtěl napsat ideální poměr palců monitoru vs rozlišení:

  • FullHD má mít: 24"
  • 1440p ("2K"): 27"
  • 4K: 32"

Věřte nebo ne, když máte 27"a zapnete fullHD, tak hra nevypadá moc hezky.

Proč tomu tak je: rozlišení displeje je počet pixelů (nebo maximální rozlišení obrazu), které může být zobrazeno na obrazovce (monitoru). Udává se jako počet sloupců (též bodů na šířku či horizontální rozlišení, „X“) jako první a počet řádků (bodů na výšku, vertikální rozlišení, „Y“) jako druhé číslo.

Čili představte si pixel jako malý čtverec. Těch máte pevně daný počet u FullHD 1920x1080, ty musíte dostat do 24" monitoru. Pokud máte 27 či 32", máte pořád těch 1920x1080 čtverečků. Takže abyste je tam dostali, tak je musíte zvětšit (roztáhnout), což už asi chápete co to udělá.

U TV je to většinou fuk, protože nikdo nesedí 60cm od ní - narozdíl od monitoru, kdy jste na něj kolikrát nalepení 😊.

Samozřejmě pokud sedíte dál, třeba 2 metry, tak to není tak hrozné - a klidně tu 27 ve fullHD vezměte.

Snad se vám tohle téma líbilo. Budu rád za každý feedback i návrhy, co vás zajímá a o čem bych pro vás mohl napsat.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama