Zing.TECH - Karty NVIDIA
Speciály Novinka Zing.TECH - Karty NVIDIA

Zing.TECH - Karty NVIDIA

Aleš Blumenstein

Aleš Blumenstein

22
Platformy Windows PC

Technologické okénko - nová rubrika pro fanoušky HW.

Reklama

Dovolte abych se představil. Moje jméno zní Aleš Blumenstein a jsem velký fanda nových a moderních technologií.

Tento článek se budu věnovat firmě zeleného tábora, kterou všichni velice dobře známe: Nvidia. Respektive bych to chtěl pojmout jako ohlédnutí za poslední generaci karet, která je často proklínaná kvůli ceně, ovšem za to nám přinesla zatím malou revoluci v podobě tensor jader čili Ray tracingu a technologie Dlss a nyní i nove Freestyle Sharpening Filter (dále FSF) a Gsync + Gsync compatible. Všem se budu věnovat zvlášť. Asi nechci zacházet do nějakých extra podrobnosti a tuny grafu, shrnu to spíš obecně.

Já osobně začínal na Atari, přešel 286 dobu, což byla vlastně taková revoluce, přes 486 kdy PC stalo klidně 50tisic, základní výbava někde kolem 35tisic. Za tyhle peníze se dá seskladat už docela slušný počítač s 2060RTX 16gb Ram ssd m2, 3600ryzen+monitor kl+m a repráčky. Prostě pc, které spadá do hezkého mid range a vydrží nějaký pátek. Samozřejmě v tu dobu to bylo většinou spíš s černobílým VGA monitorem, což nám dnes nehrozí že.

Dale pak přišla revoluce podle mého jedna z největších a tou bylo 3dfx v roce jářku 1996. pamětníci jistě utrou slzu v oku, ale také vzpomenou jakou stala raketu a že k ní byla ještě potřeba VGA karta.

To by bylo něco z historie a nyní se podívejme na další milník na grafickém poli a to jsou Tensor jádra. Které snad nemusím už moc představovat, ale ve zkratce jedna se o jádra využívající AI, které se nám přinesli ray tracing a DLSS.

Začneme u ray tracingu, který je hlavním lákadlem nové série. Osobně jsem byl jeden z prvních lidi v cz, kteří si za své peníze koupili 2080, což byly vlastně první RTX karty na trhu a slavnostně očekával ten tadá pohoda super ultra jazz okamžik, kdy vpustím tu AI do svého obýváku a uvidím ve hrách ty odlesky jak mi bylo slibováno. To bylo někdy v září. Uplynul prosinec a přišla první hra, která to měla mít a sice Tomb Raider. O kvalitách nového TR asi nebudeme moc diskutovat, já byl teda dost zklamán, ale to je vedlejší. Až po nějakém čase byl RT dodán, tuším po půlroce a z mého hlediska se žádný velký zázrak nekoná. Ty stíny jsou hezké, ovšem asi bych se tam bez toho obešel za tu cenu ztráty fps. Další hrou byl Battlefield V, který mě ale posadil na prdel. Něco tak nádherného co se grafiky týče jsem ještě neviděl. Obzvlášť sněžné mise jsou krásnou ukázkou toho, jak to má fungovat a vypadat. Takto si já osobně představuji blízkou grafickou budoucnost her.

Další na řadě bylo Metro, u kterého jsem sice taky skřípal zuby co se hratelnosti týče, ovšem tam se RT ukázal v plné parádě a já to hrál vlastně hlavně kvůli němu. Musím podotknout že jako vlastník 2K 144hz monitoru jsem se snažil z toho vymáčknout co nejvíce a hra se pohybovala lehce nad 60 fps při 2K rozlišení na ultra, což je podle mého v normálu. Při zapnutí DLSS klidně i k 90fps. V posledních patchich bylo odstraněno to divné rozmazání ve větší vzdálenosti což já osobně nesnáším a vždy jako první vypínám DoF a Blur. I kdybych měl přijít o 10 snímků. Pálí mě z toho oči.

Bohužel tímto výčet her s RT technologií pro mě končí , což je po roce sakra málo.

Lituji ovšem toho že jsem si to koupil? Ne.

Podle mého Nvidia šla jako první s kůží na trh a řekla si, tak teď už přišel čas a ukážeme vám, že jdou zas o kus posunout grafické hranice. Já to jen vítám, protože se tu dlouho nic nedělo. Na můj vkus až moc dlouho. Co vím z článku, tak nejen druhý tábor ale i snad ps5 by ji měla v tomhle následovat a tak příští generace konzolí už by měla RT umět taky, což je voda na náš hráčský mlýn, protože se výčet her s touhle technologií snad rapidně rozroste.

Už dnes je oznámena desítka dalších titulu hlavně všemi velice očekávaný Cyberpunk! Za zmínku stojí samozřejmě ještě velice dobře hodnoceny Control, který mám v pořadí co hrát.

Zing.TECH - Karty NVIDIA

Další v pořadí je technologie DLSS čili Deep Learning Supersampling. DLSS je optimalizace zvyšující výkon za cenu nějaké té ztráty kvality. Ve zkratce jde o upscaling z nižší kvality rozlišení. Tzn v mém pripade dělá z fullHD 2K. Tohle známé z konzolí. Supluje nám vlastně antialising, což je dobře známé vyhlazování hran. Jen nejede na cuda ale tensor jádrech a tak získáváme zase nějaký ten výkon navíc, což se mi hezky ukázalo v Darksiders 3, kdy jsem se pohyboval někde kolem 100fps bez a 144fps s dlss. A to už je dost rozdíl.

A nyní přichází již zmiňovaný FSF, který je k dispozici prostřednictvím GeForce Experience verze 3.20 pro víc jak 600 her u DX9, DX11, DX12 + Vulkan. Stačí si přímo v prostředí hry otevřít kombinací Alt+F3 overlay pro Freestyle a dále pak samotný filtr pro zostření s nastavením pro každou hru zvlášť. Výhodou je z mého pozorování, že zatímco u DLSS je obraz v dálce pořád lehce rozmaznuty, tak u FSF to tak jiz není, úbytek výkonu je stejný a fps taky. Doporučuji shlédnout nějaka videa, kde to testují a ukazují. Někteří trvdi, že tímto si nvidia "zabila" dlss, ale já bych byl zdrženlivejší a čas ukáže, jestli to je nebo není slepá cesta.

Zing.TECH - Karty NVIDIA

Další z nvidia technologií je G-sync. Osobně vlastním monitor s ním a musím uznat že při max Hz je to velký rozdíl mít zaply sync a nemít. Odstraňuje totiž "trhání " obrazu. VSync tohle také odstraňuje, ale způsobuje vysoký input lag a funguje jen do 60hz. Kdežto G-sync klidně i do 165hz podle monitoru a input lag snižuje skoro na úroveň jako by byl sync Off. Samozřejmě pokud vaše karta dává víc snímků jak je maximální zobrazovací frekvence monitoru je lepší nemít zapnutý sync vůbec a snížit tak input lag na minimum. Ovšem pro mě jako hráče rpg typu witcher 3 či assassin kdy jsou občas propady mezi 100-60fps časté je tohle nutnost. V dnešní době již není nutné mít monitor přímo s G-sync čipem, který je vždy o kus dražší, ale stačí mít G-sync compatible.

Zde je seznam oficiálně podporovaných.

Zing.TECH - Karty NVIDIA

Na snížení latence je nyní nově i v nvidia control panelu mod. Jmenuje se překvapivě low latency mode. Kdy je na výběr ze 3 nastavení on, off a ultra. Hodí se hlavně když máte u fps propady mezi 60-100fps. U takového Fortnite je to rozdíl mezi 47 a 22ms u 2060RTX. Což je slušné.

Zing.TECH - Karty NVIDIA

Co říci na závěr? Momentální výčet her s RT sice není velký, ale budoucnost slibuje lepší zítřky a hlavně již slibovaný Cyberpunk, na který jsem velice zvědavý . Já jsem jedině rád, že někdo dokázal udělat ten krok vpřed, i když za pro některé dost vysokou cenu.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama