Ve srovnání s nechvalně proslulým pokusem o placené mody Skyrimu je ale tentokrát systém vymyšlený mnohem lépe. Alespoň teoreticky.
V dubnu loňského roku se společnost Valve ve spolupráci s Bethesdou pokusila zavést možnost zpoplatnit mody Skyrimu na Steam Workshopu. Tvůrce modu by tak měl možnost dostat za svůj výtvor nějakou odměnu a měl by na výběr, jestli svůj mod zpoplatnit nebo jej nechat zdarma.
Spoustě hráčů se ale tenhle nápad nezamlouval, ať už kvůli obavě z toho, že placené mody začnou přibývat a postupně eliminují ty bezplatné, nebo kvůli tomu, že autor modu dostal minimum peněz a většina výdělku šla do kapes Bethesdy. Negativní odezva byla tak velká, že Valve a Bethesda museli po několika dnech celou iniciativu vzdát. Valve ale slíbilo, že nápad na placené mody nechce zcela opustit a pokusí se vymyslet něco lepšího. Nyní se tedy idea možnosti platit za mody vrací, pro změnu v rámci Doty 2 a jejích Custom Games, tedy uživateli tvořených herních módů a zároveň modů/modifikací nebo addonů, chcete-li.
Placení za mody tentokrát probíhá pomocí tzv. Custom Game Passů spojených s konkrétními Custom Games. Pokud si Custom Game Pass koupíte, podpoříte finančně autora daného herního módu a přímo v módu budete mít i určité bonusy. Samotná Custom Game ale zůstane hratelná zdarma pro všechny hráče.
Custom Game Pass navíc po koupi vydrží jen 30 dnů a automaticky se neobnovuje. To má tvůrce modu donutit se o svůj výtvor neustále starat a sami hráči dostanou možnost si zvolit, jestli dál hodlají mod podporovat. I na Custom Game Passy se navíc vztahuje možnost vrácení peněz, a to do 48 hodin po zakoupení.
První Custom Game, která nabízí Custom Game Pass, je Roshpit Champions. Tenhle mod udělá z Doty 2 obdobu dungeon crawleru a pokud si jeho Custom Game Pass koupíte za aktuálních 0,88 euro, budete mít k dispozici bonusy v podobě většího množství slotů pro postavy, více místa v inventáři a o 50% větší šanci na nalezení vzácných předmětů a 10% nárůst zkušenostních bodů. Poslední dva bonusy se vztahují i na další hráče v zápase, i ty, kteří Custom Game Pass nevlastní. A když ho vlastní více hráčů, určité bonusy se násobí.
Pokud jde o procenta z tržeb za Custom Game Pass, ve Valve začali tvůrce modů vidět stejně jako tvůrce samotných her, takže se neliší ani rozdělení tržeb. 70% z výdělku jde tedy do kapsy autora a 30% do Valve, stejně jako v případě libovolné hry prodávané na Steamu. Valve navíc samo vybírá Custom Games, které nabídnou možnost placených bonusů, přičemž slibuje, že bude vybírat jen osvědčené, kvalitní mody, které už kolem sebe vybudovaly určitou základnu příznivců.
V rozhovoru se serverem PC Gamer navíc mluvčí Valve prohlašuje, že když by nějaký autor začal po uvedení Custom Game Passu pro svůj mod zavádět pay-to-win praktiky, které by znevýhodňovaly hráče, kteří nic platit nebudou, tak Custom Game Pass prostě a jednoduše stáhnou z prodeje a autor bude mít smůlu.
Je jasné, že nový koncept se stále někomu nebude zamlouvat, koneckonců určitě existuje dost lidí, kterým stačí slyšet slova „placený mod“ a už se v nich vaří krev. Já sám si ale třeba stále myslím, že tvůrci kvalitních modů zaslouží finanční odměnu. Ačkoliv i tentokrát platí, že až čas ukáže, jestli na to tentokrát jde Valve ze správného konce, zatím se zdá, že by to mohlo fungovat. Minimálně na papíře dělá koncept Custom Game Passů slušný dojem a vypadá to, že všechny skutečné i hypotetické problémy spojené se zpoplatněním modů Skyrimu jsou pryč.
Mody budou stále hratelné bez nutnosti platit jediný cent a ten, kdo zaplatí, bude mít jen určité bonusy, z nichž často profitují i ostatní. Jde tedy o určitou obdobu volitelného donate systému s menšími bonusy. Custom Game Pass vydrží jen měsíc, což motivuje tvůrce modu k další práci, aby měli hráči důvod si koupit Custom Game Pass i příště. Díky tomu, že volbu placených modů má pod palcem samo Valve, snad nehrozí, že uvidíme triviální krávoviny za nekřesťanské peníze. A rozdělení příjmů už není tak nefér. Zatím to tedy zní slibně. Tak snad se časem ukáže, že je realita stejně slibná jako teorie.