Anno 2205 – budování budoucnosti
Preview Anno 2205 Článek Anno 2205 – budování budoucnosti

Anno 2205 – budování budoucnosti

Ondřej Zeman

Ondřej Zeman

6

Zaujalo nás nové Anno?

Reklama

Už sedmnáct let spolu se sérií Anno osídlujeme a budujeme nové světy. Od svého počátku tato budovatelská strategie prošla slušným vývojem. Přeci jen po čtyřech úspěšných dílech nemohlo zůstat jen u dobývání zaoceánských kolonií minulosti. Předchozí titul nesoucí značku série již zabrousil do nepříliš vzdálené budoucnosti. Pro tvůrce to ale zřejmě stále nebyl dostatečný skok a tak se nové Anno odehrává až v roce 2205. Jak se daří lidstvu zítřka, se dočtete v našich dojmech.

Nová éra

Stejně jako v řadě jiných titulů, i v Anno 2205 ovládají budoucnost obří korporace. Váš malý gigant se ke své velikosti musí ale vypracovat. Přeci jen, kdybyste dostali k dispozici již funkční kolos, nebylo by to ono. Pro začátek si tedy zvolíte jednu ze tří stavebních lokací, vezmete si peníze, zdroje a jdete na to. Co uděláte s dostupnými prostředky je již jen na vás.

Na počátku vaší výpravy je vždy globální kosmodrom, z kterého vyráží první plachetnice hledat nové kolonie. Pokud se jim zadaří a objeví nezmapovaný a hlavně dosud neobsazený kus země, je možné u jeho břehů postavit přístaviště, které je prakticky základem nové metropole.

Po položení základního kamene přicházejí na řadu obytné stavby, které si zaberou dělníci vaší kolonie. Výrobu stavebního materiálu si vezmou na starost slunečnicové farmy. Z rostlinného oleje se totiž vytváří biopolymer potřebný pro stavbu budov. Jídlo zajistí rýžové plantáže, které dokáži uživit i početnější populaci. O vodu se stará filtrovací stanice. Šťávu budovám dodají větrné a vodní elektrárny. Tento základ je ale dostatečný jen na počáteční dělnictvo. Lepšímu obyvatelstvu nestačí k životu elementární suroviny. Pro setrvání a hlavně spokojenost vyžadují pestřejší paletu předmětů. Jednoduše řečeno, jsou navyklí na určitý komfort.

„V současné kampani jsem měl k dispozici ekologicky zaměřenou frakci. Zbraněmi byl slunečnicový olej, větrné elektrárny a obnovitelné zdroje. “

Pokud budete chtít uspokojit jejich touhu po luxusu, musíte se vydat do arktické pustiny. Ta totiž ukrývá drahé kovy a různé suroviny, které jinde nenajdete. Práce v nehostinných podmínkách je o něco náročnější než na teplém jihu, takže se zde postavené osady budou pomaleji rozvíjet. Mimo to, tu ještě teplota klesá hluboko pod bod mrazu, tím pádem musíte postavit obytné sídla vždy okolo továren, které produkují žár. V počáteční fázi není arktická mise zrovna výdělečná, takže je dobré mít rezervy a hlavně stabilní zdroj příjmu. Jinak se vám může stát, že rychle sklouznete do mínusu.

Vývojáři v tomto dílu poprvé rozdělili jednotlivé lokace na sektory. Ty mají jak své suroviny, tak i stavby. Úkoly jsou v nich ve většině případů též na trošku jiné bázi. V tomto směru ale nemohu plně soudit, protože má výprava se prozatím v preview verzi nedostala na Měsíc. Přesto určité indicie ukazují, že fáze kolonizace bude pro pozdní hru hodně zásadní a prakticky by se dalo říct, že nezbytná. Pokud totiž nedosáhnete povrchu Měsíce, nedostanete se k určitým životně důležitým surovinám a tím pádem začnete stagnovat.

Ekologie především

V současné kampani jsem měl k dispozici ekologicky zaměřenou frakci. Zbraněmi u této frakce byl slunečnicový olej, větrné elektrárny a obnovitelné zdroje. Magnáti spolu s vědci zřejmě ustoupili do pozadí. Abych byl přesný, ve hře jsem se s jejich praktikami setkal, ale jen díky různým vedlejším úkolům.

Ty vám po splnění umožní používat technologie jiných korporací. Na Arktidě je například společnost, která vám za pomoc nabídne spalovací generátor. Ten vašemu společenství dokáže v počátečních fázích hry výrazně polepšit. V chladné pustině máte totiž na začátku k dispozici jen těžařské elektrárny. Jejich počet je limitovaný, tím pádem si musíte vybrat mezi těžbou a stabilní energií. Podobně jsou na tom i „větrníky“, čím víc jich máte, tím méně efektivní jsou. Pokud chcete vybudovat obří civilizaci, je zachování ekologických standardů utopií, od které se musíte v zájmu pokroku a růstu oprostit.

„Ne všechna místa na planetě jsou oázami míru a klidu. Krizová zóna je pravým opakem krásných a prosperujících měst.“

Částečné zatracení ekologie umožní vaší společnosti rozsáhlejší a hlavně rychlejší expanzi. Města, která vybudujete, pulzují životem. Lidé se procházejí po ulicích a užívají si života ve vzkvétající metropoli. Když se po pár hodinách podíváte na své rozsáhlé dílo, jistě vás zahřeje u srdce to, jak se civilizace, za kterou stojíte, krásně rozrůstá.

Divoká zóna

Ne všechna místa na planetě jsou oázami míru a klidu. Krizová zóna je pravým opakem krásných a prosperujících měst. Díky nedostatečné kontrole korporací se v této lokaci prohání různé nekalé živly, lépe řečeno je plně pod kontrolou nepřátel, kteří využívají otevřených vod k přepadání a likvidaci korporačních plavidel.

Pokud novodobí piráti přepadají jen menší lodě, je vše ještě v relativním pořádku. Když se ale pustí do obřích korporačních tankerů, zadělávají si na slušný problém. V ten moment totiž zasahujete vy a vaše malá flotila. Tu tvoří pár menších lodí a jeden větší křižník, občas vás dokonce provází i plovoucí opravárenská stanice. Každé z bitevních plavidel je vyzbrojeno až po zuby, takže není radno si s nimi zahrávat. Jako bonus mají vaše koráby ještě různé doprovodné schopnosti. Na jejich použití je nezbytné mít dostatek energie, která zůstává na hladině poté, co se nepřátelské kocábky potopí.

Lodě vaší flotily můžete díky doprovodným schopnostem různě podporovat. Kupříkladu pokud je chcete chránit, zapnete jim štíty, o uzdravení se postarají opravárenští roboti. A když chcete přejít do protiútoku, nasadíte vlnové miny. Tyto dovednosti jsou závislé jen na energii.

„Blue Byte znovu ukazují, že budovatelské strategie mají jednoduše v krvi.“

Pokud ale raději hrajete na trošku agresivnější notu, můžete využít ofenzivní schopnosti. Ty na rozdíl od obraných dovedností nevyžadují energii. Jejich doplnění si zajistíte tak, že najdete bedny, v kterých se tyto zbraně nachází. Jediný problém je snad jen to, že jejich počet je limitovaný. Díky jejich četnému výskytu, je to ale nepatrný nešvar.

Při plavbě ale nebudete jen likvidovat nepřátele a sbírat suroviny. Krizová zóna vám podobně jako primární mapy nabídne i různé vedlejší úkoly. Ty vás mohou obohatit jak materiálně, tak po stránce zkušeností. Dá se říct, že díky nim tento sektor neupadá do stereotypu.

Plavba plná naděje

Při hraní Anno 2205 jsem nenarazil na žádné výraznější bugy. Největším problémem současné verze byla zaručeně optimalizace. Ta není zrovna na ideální úrovni, nejvíce to jde poznat v počáteční a pozdní fázi hry. Při hustším zalidnění bych padající fps ještě chápal, ale na začátku kolonizace mi to nepřišlo moc v pořádku. Anno 2205 vychází již příští měsíc, tak se snad autorům podaří tyto nešvary do vydání plně odstranit.

Obrovský potenciál Anno 2205 je jasně vidět již v současné verzi. Dobývání a budování nových světů má slušný náboj. Blue Byte znovu ukazují, že budovatelské strategie mají jednoduše v krvi. Rozhodně se těšíme na plnou verzi, ve které se konečně podíváme na povrch Měsíce.

Anno 2205 předobjednáte na Xzone.cz v klasické i sběratelské edici.

Počítač do redakce zapůjčil Grunex.com.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama