Call of Duty: Black Ops 2 – moderní bojiště se do penze nechystá
Preview Call of Duty: Black Ops 2 Článek Call of Duty: Black Ops 2 – moderní bojiště se do penze nechystá

Call of Duty: Black Ops 2 – moderní bojiště se do penze nechystá

35

V novém Call of Duty se podíváme do celého světa blízké budoucnosti. Nejzajímavější novotou je ovšem přítomnost nelineární kampaně. Nový díl tak může dost dobře být největší změnou v sérii od jejího vzniku.

Reklama

Mezi tradiční jarní kratochvíle patří opalování u vody, projížďky na kole a psaní preview na další oznámený díl Call of Duty.

Jak asi už víte, současný zástupce série jménem Black Ops 2 se bude odehrávat ve studené válce budoucnosti a chce hodit oko na realitu bojišť za několik dekád. Přestože nabídne stejný engine jako minulý díl, jeho singleplayerová kampaň poprvé přijde s jakousi nelinearitou, a chybět nebude ani multiplayer s dedikovanými servery či největší zombies mód v sérii – a tím jsme ani zdaleka nevyčerpali vše oznámené.

Call of Duty pro nováčky – co to je?

Série Call of Duty vznikla v roce 2003 jako dílko studia Infinity Ward, jež bylo založeno odpadlíky ze studia 2015 stojícího na podobnou hrou Medal of Honor. Žánrově se jedná o akci z prvního pohledu (FPS), pro níž se stala typickou silná předpřipravená kampaň srovnatelná atmosférou s hollywoodskými akčními filmy. Call of Duty tak stála v protikladu proti realističtějším (Arma) i svobodnějším (Half-Life) akcím.

První tři díly se soustředily na prostředí druhé světové války, díl čtvrtý vydaný léta Páně 2007 ale reálie přenesl do moderní doby (resp. fiktivního roku 2012). Od tohoto dílu se rovněž stále výrazněji série soustřeďovala na hru více hráčů, jež momentálně převažuje.

Značka Call of Duty patří mezi nejvýdělečnější na světě; poslední díl s podtitulem Modern Warfare 3 dosáhl hranice jedné utržené miliardy během 16 dnů – a o den tak porazil velkofilm Avatar.

Nelineární pokračování

Nejprve ze všeho – ještě než se podíváme na zoubek story – si rozeberme nejvíce šokující (!) novinku, totiž nelineární kampaň pro jednoho hráče.

I v našich diskuzích bylo citelné znechucení nad tím, že Black Ops 2 nenavazuje příběhově na Black Ops 1, stejně jako že mu po kapotou tluče totožné srdce jako v době prvního Modern Warfare. Nejspíše nikdo ale neočekával, že věc, jež je sérii vyčítána od jejího samotného vzniku – naskriptovaný zážitek singleplayeru – bude v Black Ops 2 konečně pozměněna.

Větvení kampaně bude probíhat na dvou úrovních. Tou první jsou rozhodnutí samotného hráče, zatímco druhou variací je mód Strike Force.

První z nich má být projeveno hráčovými schopnostmi – pokud například neuspějí při ochraně důležité postavy, dojde k větvení příběhu. Namísto obligátního nápisu game over nás tak čeká verze příběhu, v němž VIP jednoduše zemřel (na tomto místě je třeba dodat, že informace pochází od webu CVG a není zcela jasné, platí-li pro celou hru či pouze pro Strike Force).

Naopak Strike Force připomíná separátní mód Spec Ops, jež byl v Black Ops 2 integrován do kampaně. V určitých částech příběhu tak bude protagonista/hráč mít možnost vydat se do světa na několik různých speciálních misí. Takovéto mise změní postavu z hrdiny Black Ops 2 do anonymního vojáka.

Ve Strike Force misích pak dostane jednotka za úkol určitý cíl, přičemž prostředky realizace už budou na něm. Hráč může používat tanky, bezpilotní drony, zadávat jednoduché rozkazy členům svého týmu (!) či se do nich vtělovat, dokonce by měla být i možnost zcela dlabat na pozemní pachtění, přepnout se do role velitele a pouze zadávat rozkazy svým vojákům z ptačí perspektivy.

Jak to popsal nejvyšší taťka šmoula v Treyarchu Mark Lamia, "Po světě je rozeseto několik "ožehavých míst" tak, jak byste jejich existenci čekali během studené války. Jakmile o nich získáte zpravodajské info, budete tam moci vyslat Black Ops tým." Část námi zmíněných lokací (Čína, Tibet, Jižní Korea) by měla být právě těmito misemi.

"Na okamžik se hra podívá i do 80. let, kdy bychom měli osedlat afgánské koně."

Klíčové zároveň je, že mnohdy budete muset jako hráč učinit rozhodnutí vydat se pouze na určité mise, zatímco jiné vám propadnou - a tím dojde k dalšímu větvení vyprávění. A budete dokonce moct i zemřít! Smrtí Tatara ve Strike Force hra ovšem nekončí, a neúspěch se mise promítne do kampaně. Ta má snad navíc nabídnout více odlišných konců.

Jedna ze Strike Force misí v Singapuru, jak ji pozoroval redaktor Kotaku, měla za cíl nahackovat několik laserů, jež je nutno odklidit, aby lokací mohly proletět bitevníky. Navzdory familiérní lokaci bylo přitom zmíněno, že hratelnost nepřipomínala cokoliv ze série Call of Duty.

Z našich novinek již nejspíše víte, že namísto bezpilotních dronů UAV budeme nyní potkávat quadrotory (a zařadíme si tak díky CoDu do slovníků další slovo), ovládat stíhačky, tanky zase nahradí čtyřnohé mechy. Jak je patrné z premiere traileru, na okamžik se hra podívá i do 80. let, kdy bychom měli osedlat afgánské (či snad jihoamerické) koně. V tomto bodu dojde na příběhové propojení s prvním Black Ops.

A tím se dostáváme k příběhu.

Mason se vrací. Hned nadvakrát.

Píše se červen 2025, Alex Mason z prvního Black Ops je stále naživu (byť mu čouhá parte z kapsy) a svět je znovu bipolárně rozdělen. Spojené státy vedou studenou válku s Čínou. Tentokrát se hraje o vzácné kovy, z nichž většinu drží právě Země středu.

Kulisy se možná příliš nezměnily – jenom přejmenovaly – zato došlo na novinky v arzenálu. Bezpilotní technologie dobyla svět (chtělo by se říci „doslova“) a pro vojáky z masa a kostí už není tolik místa, jako za starých dobrých časů. Všemožné quadrotory, hromady variací a UAV drony a další serepetičky jako vypadnuvší v Terminátora slouží v obou armádách blízké budoucnosti… Jenomže co když k nim někdo třetí získá přístup?

Pojítkem mezi oběma Black Ops je kromě motivu studené války především Alex Mason. Náš poblázněný protagonista prvního dílu nyní užívá důchodu, po bojišti ovšem běhá jeho potetovaný synek David Mason.

Oním zmiňovaným třetím je nový záporák Raul Menendez, jež se snaží vyvolat světovou válku mezi Čínou a USA právě skrze použití nahackovaných bezpilotních zbraní. Cílem jeho robořádění je Los Angeles (NYC a Washington D.C. jsme v troskách už viděli), a podstatná část hry se bude odehrávat právě v horké Kalifornii.

Mimo budoucnosti se navíc podíváme i do konce 80. let s původním Alexem Masonem, jež nám ukáže, jak Menendez začal kout své pikle.

"Na vývoji se podílí scénárista David S. Goyer, jež nám spolusepsal filmy Batman začíná a Temného rytíře."

Treyarch se mlátí do prsou se sliby, co nového na své zákazníky ještě chystá - má tak například dojít na vztah otce a syna Masonovic rodiny. Vrací se i jejich známý Frank Woods, který tedy evidentně nezemřel; na druhou stranu, může jít o podobnou Masonovu projekci, jakou byl Viktor Reznov.

Řada sympatických detailů příběhu ukazuje, že nad zápletkou se Treyarch nejspíše strávil delší dobu než jedno sezení v putyce. Rozkazy vám proto v roce 2025 bude zadávat prezidentka USA, dojde i na ženské vojandy (potvrzena je tedy zatím jen jedna pilotka), i s antagonistou Menendezem si scénář chce více vyhrát a vytvořit „rovnocenného protivníka s jasnými motivacemi“. Je totiž fakt, že ruští protivníci zosobnění Makarovem v Modern Warfare v dnešní době působili poněkud vyčpěle.

Treyarch slibuje leccos. Studio ale není bez šance, že svým slibům dostojí. Na vývoji se totiž podílí scénárista David S. Goyer, jež nám spolusepsal filmy Batman začíná a Temného rytíře, narativně komplexní dílka, z nichž především to druhé si vysloužilo ocenění za nastavování zrcadla modernímu terorismu i boje proti němu.

Hratelnost zítřka

Rozebírání tohoto známého z hratelnosti nového Call of Duty hrozí tím, že by jednoduše stačilo opsat zážitky z libovolného předchozího dílu. Pomineme-li totiž změny ve vyprávění, stále nám zůstává hutná akce stojící na hráči a jeho věrné kulovnici.

Oznámené elementy přesto ukazují několik drobků z toho, co konkrétného nás kromě střelby na cíl čeká.

Vynecháme zmíněné Strike Force, jež prý půjde hrát jako taktickou akci s udělením rozkazů i jako real-time taktickou strategii. V roli samotného Masona se dále můžeme znovu těšit na pilotáž hned několika věcí. Kromě kontroly bezpilotní stíhačky i ovládání vznášedla, s níž budeme křižovat mezi losangeleskými mrakodrapy, se můžeme těšit i na jízdu na koni (!), jež proběhne ve flashbacku do 80. let. Studio údajně kvůli tomuto i dostalo jednoho koníka do motion capture studia, ale věřte takové absurditě...

"Mason si bude moct vybrat, jestli chce svou jednotku podporovat sniperkou, či skočí-li do akce s nimi a pokusí se proklestit si cestu "pěkně po staru"."

Ovládání dronů by vůbec mělo hrát značnou roli i v Masově dějové lince. Elektronický "PipBoy", jež David Mason nosí na zápěstí, by měl umožňovat kontrolu (spřátelených) dronů. Jejich dirigování bude údajně v kampani hromsky podstatné a snad by se mohlo podobat ovládání týmu ve Strike Force části.

Pasáže, v nichž klečíme za kulomety, nebudou chybět ani zde. Bylo zmíněno, že se dočkáme sestřelování dronů z palpostu. Známa je také jedna část, při níž dojde na ono větvení singpleplayeru. Mason si v jedné konkrétní misi bude moct vybrat, jestli chce svou jednotku podporovat pomocí odstřelovací pušky, či skočí-li do akce s nimi a pokusí se proklestit si cestu "pěkně po staru".

Jak bylo vidět v traileru, chystá se na nás zřejmě i futuristická verze "detektoru pohybu" z Modern Warfare 2. Tato nová by mohla umožňovat koukat skrze zdi přímo - tato zpráva je ovšem prozatím pouze spekulací.

Engine v zajetých kolejích

Jak je evidentní, v Black Ops 2 stále běží na enginu minulých dílů. Tento motor nám hodinu za hodinou stárne stále více, Activision ovšem tvrdí, že v Black Ops 2 se přesto dočká „masivního vylepšení“ souvisejícího i podporou DX 11. I při nejlepší vůli je třeba mít se u podobného tvrzení na pochybách.

Bylo by jisté jednoduché nedostatek nového enginu odůvodnit slovy „Activision jen rejžuje peníze“. A možná je na tom i cosi pravdy. Na druhou stranu je jasné, že nezměněním enginu jde studio na ruku především hráčům multiplayeru. Zaručuje to totiž, že Black Ops 2 spustí stále většina dnešních počítačů (a konzolí).

"Pouhá změna kulis přestává herní elitě stačit."

Přesto nelze než zatlačit slzu nad tím, nakolik z Black Ops 2 po některých stránkách dochází nádech skvěle vypadajícího díla, jež nutně musíme vlastnit pro jeho vizuální atraktivitu.

Pouhá změna kulis přestává herní elitě stačit (vyčpělost enginu i prostředí byla vytýkána i loni) a je otázkou, zdali Call of Duty může s podobným pohrdáním fungovat i další doky. Treyarch sice nyní přináší komplexnější zápletku a hratelnost, přesto jakoby se nesnažili po výraznější technologický posun značky dále. Paruku z hlavy dolů před touto částí jejich snahy.

Hra většiny hráčů

Paradoxně méně informací je známo o živelném multiplayeru a jeho případné pozměněné konstrukci. Již byly potvrzeny dedikované servery, jež mají potenciálně umožňovat hru pro místní síti (LAN).

Treyarch se i v tomto (po důrazu na příběh) jakoby více zaměřoval na PC komunitu, jíž loni očaroval Battlefield 3. Z minima informací se ovšem ví, že vývojáři vyznávají filozofii jednoho typu multiplayeru, jež nemusí vyhovovat všem. Designér hry více hráčů David Vonderhaar sdělil, že žádný z prvků nemá své místo jisté.

Málo, co je známo, tak potvrzuje jen skutečnost, že multiplayer se bude také odehrávat v roce 2025 a bude tak nejspíše podporovat řadu bezpilotních serepetiček.

"Treayrch byl fascinován tím, jak hráči navzájem sledují svá videa z hraní."

V souvislosti se Strike Force modem singleplayeru se objevil i dotaz, bude-li tento hratelný ve více lidech. Treyarch to prozatím popřel, ale jedním dechem dodal, že i zombie mod byl původně minimální části hry, která později přerostla v něco monumentálnějšího. Záleží tedy na času a oblibě Strike Force.

Novinkou je navíc výraznější podpora eSportu - Black Ops 2 tak chce být nejen dobře hratelný, ale i dobře sledovatelný nezúčastněnými lidmi. Treayrch byl údajně fascinován tím, jak hráči navzájem sledují svá videa z hraní a hodlá tuto možnost institucionalizovat ve svém nejnovějším produktu.

Z dalších drobků Mark Lamia na webseriálu Roll Call potvrdil, že se dočkáme integrace s CoD: Elite.

Nemrtví vracejí úder

A nakonec si ponecháváme to, čím se Call of Duty od Treyarchu vždy bizarně vyznačoval, totiž zombie hru. Nejspíše nepřekvapí, že Treyarch plánuje "největší zombie mod, jaký jsme kdy viděli". Nicméně i v této své oblíbené části hry je Treyarch velmi skoupý na slovo.

Pustíme-li si fantazii na špacír, dá se očekávat, že zombie mód nabídne nejméně totéž, co v případě prvního Black Ops 1, a v budoucnu skrze DLC snad i propojení s potenciální multiplayerovou verzí Strike Force.

Obecně je dost dobře možné, že Treyarch nyní o zombies mlčí jednoduše z toho důvodu, aby nás měl čím masírovat v budoucnu.

Call of Duty podle ne-fanoušků

Hanit jednu z nejúspěšnějších herních sérií světa je jednoduché – její klady jsou totiž rovněž jejími zápory.

Vyznívá to alespoň z komického fiktivního debut traileru Black Ops 2, jež se objevilo na YouTube. Autor tohoto textu jej doporučuje lidem, kterým se patos Black Ops 2 tak trochu přejídá (i když třeba chápou, že jde o to, co Call of Duty dělá tím, čím je…). Video totiž vypichuje maskulinní heroický étos série a dovádí ho… no řekněme, že do svého logického důsledku.

A prosím – žádný flamewar. Někdo rád vdolky, jiný zase holky… (a humor je subjektivní)

Neházejme flintu do žita

Black Ops 2 není ničím, co by po masáži z minulých dnů kdokoliv neočekával. Vlastně se již loni vědělo, že další díl Call of Duty určitě přijde.

Kde kdo z komunity by Activisionu a Treyarchu za jejich samotnou existenci přál trest smrt zostřený lámání na kole. Současná sympatická smršť inovací jde ale na ruku PC hráčům, aniž by zapomínala na své věrné hráče. A to je něco, čemu je třeba ukázat vztyčený palec, byť vydání hry nejspíše opět zjitří emoce.

Tolik k samotným stroze podaným novinkám. V separátním článku si je ještě detailněji zamýšlíme se nad tím, co vlastně znamenají.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama