Co přináší technologie NVIDIA DLSS 3
Novinka Co přináší technologie NVIDIA DLSS 3

Co přináší technologie NVIDIA DLSS 3

Jan Urbančík

Jan Urbančík

19
Platformy Windows PC

Generace snímků je revolucí, kterou herní průmysl potřeboval.

Reklama

Článek vznikl ve spolupráci s firmou NVIDIA.

Od vydání grafických karet řady GeForce RTX 20 od NVIDIA, kdy se k zákazníkům RTX technologie dostala úplně poprvé, uplynulo už několik let. Za tu dobu byl vylepšen nejenom výkon v ray tracingu, ale také druhá, neméně důležitá funkce – DLSS. Ta se dočkala obrovské popularity především po vydání její druhé iterace, která přinesla opravdu masivní vylepšení po stránce kvality obrazu. Po několika menších aktualizací ale letos NVIDIA představila zcela novou verzi této technologie, jež nese označení DLSS 3.

Nejde tak úplně o třetí verzi DLSS jako takového, protože trojka v názvu znamená, že jde v zásadě o balíček tří technologií. Tou první je samozřejmě samotná technologie DLSS, která umožňuje renderovat hru v nižším rozlišení a následně ji upscalovat do vyššího. Výsledkem je výrazně vyšší snímková frekvence než v nativním rozlišení a prakticky srovnatelná kvalita obrazu, která je v některých ohledech dokonce i lepší. NVIDIA toho docílila pomocí umělé inteligence, jež nepotřebuje žádný speciální trénink a implementace do hry je tak relativně jednoduchá, DLSS navíc podporují i populární enginy jako Unity a Unreal Engine.

Co přináší technologie NVIDIA DLSS 3

Druhou velkou složkou je ale ta skutečná novinka – generace snímků („Frame Generation“). Jde opět o technologii, jež využívá umělou inteligenci, kterou pohání Tensor jádra 4. generace a tzv. Optical Flow Accelerator, který se nachází pouze v kartách postavených na architektuře Ada Lovelace. Právě proto je tedy DLSS 3 exkluzivní pro řadu RTX 40.

Jde o skutečně revoluční technologii. Na začátku vezme 4 vstupy: aktuální a předchozí snímek ve hře, data z herního enginu, jako jsou například pohybové vektory či hloubka, a v neposlední řadě optické pole vytvořené pomocí již zmíněného akcelerátoru. Ten dokáže analyzovat snímky na pixel přesně, přičemž vypočítá, kam se obraz pohne mezi dvěma snímky. Díky všem těmto informacím dokáže umělá inteligence vytvořit zcela nový snímek, který se následně vloží mezi dva tradičně vyrenderované.

Co přináší technologie NVIDIA DLSS 3

Právě tady přichází obrovská výhoda generace snímků. Klasické DLSS totiž dokáže zvýšit výkon pouze v situacích, kdy je limitací grafická karta. V poslední době se ale čím dál častěji stává, že je „brzdou“ procesor, kde DLSS jako takové nic nezmůže, dobrým příkladem je například Microsoft Flight Simulator. Frame generation v takových případech přitom dokáže snímkovou frekvenci klidně i zdvojnásobit. Hra vám tedy poběží na dvakrát tolik FPS, než co je vaše CPU skutečně schopné vypočítat.

Problém je, že generace snímků nějakou dobu trvá, což poměrně výrazně zvyšuje latenci ve hrách. A tím se dostáváme k poslední, neméně důležité složce DLSS 3 – NVIDIA Reflex. Tato technologie synchronizuje GPU a CPU, což zajišťuje co nejnižší latenci. Dosud byla vhodná především na kompetitivní online hry, ale skvělé využití najde právě také v kombinaci s tvorbou snímků.

Co přináší technologie NVIDIA DLSS 3

Když se spojí všechny tři technologie dohromady, vznikne velmi silné kombo, jež masivně zvýší snímkovou frekvenci ve všech podporovaných hrách, kterých je už teď několik desítek a další přibývají. Najdeme mezi nimi velké tituly jako A Plague Tale: Requiem, Cyberpunk 2077, Dying Light 2 Stay Human či Witcher 3 ve své nové verzi.

Krásným příkladem je nově vydaný RTX remaster populární hry Portal, který je na hardware velmi náročný. S použitím DLSS 3 však můžete dosáhnout až čtyřnásobného výkonu, což je opravdu neuvěřitelný nárůst.

Potvrzuje to také test redakce eTeknix. I RTX 4090 má se hrou v základu problémy, ale při použití DLSS 3 (konkrétně preset Performance) se rázem dostanete na velmi hratelný framerate, dobře si vede také model 4080. Hra nicméně obsahuje podrobná nastavení ray tracingu, včetně takových nuancí, jako je třeba počet odrazů paprsku. Lze tedy hru nastavit i tak, aby běžela na cenově dostupnějších kartách, jako je třeba RTX 3060 (samozřejmě při obětování některých efektů).

Ještě lepší je to samozřejmě ve 1440p, kde se můžete dostat buď na velmi vysokou snímkovou frekvenci, anebo stojí za pováženou také snížení presetu, což ještě vylepší kvalitu obrazu, která i tak zůstává velmi blízko nativnímu rozlišení.

Stále jde navíc o technologii, která se bude, stejně jako původní DLSS, dál vyvíjet a postupně se budou dolaďovat všechny nedostatky. Generace snímků je funkcí, o níž ještě budeme v budoucnu slýchávat často. V době, kdy je nedostatečný výkon CPU poměrně problém, jde o naprosto ideální způsob, jak si i přesto zahrát oblíbené tituly ve vysokém frameratu.

Za podporu při testování NVIDIA hardware děkujeme firmě Alza.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama