Jedna produkuje lepší obraz, druhá je zase méně náročná.
Vzhledem k tomu, že hardware Switche 2 byl znám daleko před vydáním této konzole, na které nakonec došlo až letos v červnu, už dříve se spekulovalo o možném využití upscalingu DLSS od Nvidie. Šéfredaktor Digital Foundry Richard Leadbetter proto už v listpadu 2023 vydal podrobné video, kde otestoval laptopovou grafickou kartu RTX 2050 (výkonem nejbližší model čipu T239 ve Switchi 2) a snažil se zjistit, jestli je vůbec DLSS na Switchi 2 možné.
Došel sice k tomu, že ano, ale upscaling sám o sobě je na slabé grafice natolik náročný, že ho v podstatě není možné použít na vyšší výstupní rozlišení než 1080p. Zatímco ve Full HD Leadbetter změřil, že DLSS si bere zhruba 3 milisekundy z celkového času na výpočet aktuálního snímku, u 1440p už to bylo 7 ms a ve 4K dokonce 18 milisekund. To znamená, že 4K a 60 FPS je za použití DLSS vyloženě nemožné, protože už jenom samotný upscaling trvá déle, než je rozestup mezi dvěma snímky (16,7 ms), a to ještě nejsou započítány všechny ostatní výpočty, které hra potřebuje provést.
Přes to všechno ale na Switchi 2 vyšlo několik her, které běží ve 4K při 60 FPS a používají DLSS. Jak je to tedy možné? Byla Leadbetterova analýza nepřesná, nebo je snad hardware nové konzole od Nintenda silnější, než jsme očekávali? Odpověď leží trochu někde jinde a týká se samotného upscalingu. Jak se totiž ukázalo, není DLSS jako DLSS.
Celou záležitost prozkoumal redaktor Digital Foundry Alex Battaglia, který porovnal několik her na Switchi 2 s PC verzí, aby zjistil, jestli se DLSS chová podobně, nebo nikoli. Na jedné straně tu tak máme třeba Cyberpunk 2077 nebo Street Fighter 6, obě hry, které mají na Switchi 2 výstupní rozlišení 1080p a kvalitu obrazu, jež silně připomíná starší CNN model DLSS, který známe z počítačů. Na druhou stranu ale tituly jako Hogwarts Legacy, Star Wars Outlaws, The Touryst či Fast Fusion nabízí vyšší výstupní rozlišení a jejich obraz se žádné známé verzi DLSS příliš nepodobá.
Battaglia tedy došel k závěru, který mu následně potvrdil i jeden vývojář, jenž je s fungováním DLSS na Switchi 2 obeznámen. Na jedné straně tu máme verzi silně připomínající CNN model z PC, která správně vyhlazuje hrany, a to i při pohybu či přepnutí kamery, obraz může být lehce rozmazanější a výstupní rozlišení nepřesahuje 1080p.
Druhá verze je pak úplně nová, zatím nejspíš exkluzivní právě pro Switch 2, přičemž podle vývojáře je její náročnost zhruba poloviční oproti klasickému modelu. Díky tomu dokážou hry dosáhnout vyššího výstupního rozlišení, klidně i 4K, ale má to svou cenu. Obraz sice dokáže být ostřejší než CNN model, jenže anti-aliasing už je výrazně horší, místy vyloženě nulový. Zatímco při statické scéně je ještě vše v pořádku, při pohybu objektů či při přepínaní kamer jsou pixely vyloženě „surové“, téměř bez anti-aliasingu.
Battaglia video uzavírá tím, že sice chápe význam druhé verze DLSS, ale i přes její menší náročnost a vyšší výstupní rozlišení se mu zatím příliš nezamlouvá. Vývojářům tedy doporučuje používat raději klasické DLSS, kde se sice nedosáhne vyššího rozlišení než 1080p, ale obraz je i přesto výrazně čistší a kvalitnější.