Crysis Recenze
Blogy čtenářů Recenze Crysis Recenze

Crysis Recenze

Bruce Wayne

Bruce Wayne

Výtvor z roku 2007 německého studia Crytek, které zahájilo (r)evoluci ve vývoji nadupaných grafických Enginů. Nedávno se mi ve hrách, které musím…

Výtvor z roku 2007 německého studia Crytek, které zahájilo (r)evoluci ve vývoji nadupaných grafických Enginů. Nedávno se mi ve hrách, které musím dohrát objevila trilogie Crysis a první díl jsem dohrál jedním dechem.

Příběh začíná výsadkem pěti speciálních vojáků jednotky Raptor na fiktivní ostrov ve Filipínských vodách Lingsham Island, ze kterého bylo před sedmi dny zachyceno tísňové volání ztracených archeologů. Už při výsadku nešlo všechno tak hladce a po nemalém incidentu se jednotka rozpadla. Postupem příběhu a přes množství padlých Korejců za sebou, zjišťujete, že se na ostrově děje něco divného. Čeká tu na nás daleko větší hrozba než samotní Korejci.

Vtělíme se do kůže Jakea "Nomada" Dunna (ve hře je jmenován pouze jako Nomad), kterého při výsadku sestřelí záhadná neidentifikovatelná věc což způsobí rozházení jednotky různě po ostrově.

NanoSuit: Speciální oblek, který disponuje různými možnostmi a jeho nositeli nabízí schopnosti jako armor, supersílu, superrychlost a neviditelnost. Ale to všechno jenom dočasně - každá schopnost se po čase vybíjí. Nanosuit je to důležitá pomůcka k našemu přežití. A že nás toho čeká opravdu dost.

NanoSuit nám dopomáhá i k výběru stylu hraní. Můžete celou hrou profrčet Rambo stylem následovanou kulometnou střelbou, výbuchy, rychlou akcí. Dokonce můžete skočit mezi bandu Korejců a vymlátit je pěstmi a nebo můžete hru proběhnout stealth akcí bez povšimnutí a rychlými zabitími.

Je přece jisté, že hra je Sci-fi FPS tudíž není žádné tajemství či vyzrazení, že hrozba je mimozemského původu.

Dodatky: Hra jako sci-fi střílečka neobsahuje žádné reálné zbraně. Každá je však detailně i zvukově propracovaná. Některé částečně vycházejí z reálných zbraní, ale jsou odlišené na detailech. Taky je to budoucnost - vývoj zbraní přece nezamrzl na  Vz. 58, AK-47 či M16 a do roku 2020 se vyvíjely dál. Ale to není všechno! Dále si můžeme zvolenou zbraň obohatit o tlumič, dálkové a laserové zaměřovače, svítilnu atd. v nabídce je toho dost. Také dostaneme možnost si zastřílet ze zbraně mimozemského původu. Vozidla se tu už ale moc nevyvinuly, leda by armáda stále jezdila v něčem co se podobá Hummeru H1 z roku 1983. Není to ale všechno v čem se můžeme povozit. Jsou tu ještě civilní pick-upy, náklaďáky, tanky a dokonce se i proletíme tryskovým V-TOLem.

Hratelnost: Ovládá se jako běžná střílečka - WSAD, Shift, mezerník, myš. K výběru schopností se po stisknutí daného tlačítka objeví kruh, ze kterého si vybereme jednu schopností.

Hra se dá při normální obtížnosti dohrát za nějakých šest až sedm hodin. Není však nad to si hru prodloužit porozhlédnutím se po krásném okolí.

Multiplayer: Crytek přišel s úplně novým druhem hry více hráčů. Obrovské mapy jsou určeny oficiálně až pro 32 hráčů – píši oficiálně neboť jsem se dostal na server kde nás bylo 64. Bojovat zde budeme v klasickém Deathmach jmenovaném jak Instant Action. Tým Deathmach je zde jako jako Power Strugle, ve kterém se dostaneme do NanoSuitu vojáka Amerického Delta Force nebo Korejského KLA. Musíme obsazovat energetické věže a vytvořit jadernou zbraň ke zníčení nepřátelské základny. Krom již zmíněného Nanosuitu zde dostaneme zbraně jak klasické tak ty mimozemské a bojovat se nebude pouze pěšky – do rukou se nám dostanou vozidla od klasického Pick-Upu, až po tank. Vzdušné síly nám půjčí vrtulníky a V-Toly.

Grafika a UI: Hra je poháněna tehdy (r. 2007) už nadčasovou technologií a tou byl CryEngine 2. Nejenže přinesl nabušenou grafiku, nádherné prostředí ostrova, propracované postavy, perfektních efekty a zvuky, ale i částečnou destrukci. Šli tu kácet stromy a bourat domky (a k tomu stačili pouze naše pěsti). Umělá inteligence je  tu také perfektní avšak spíš bych řekl, že je hlavně limitována obtížností - příklad - když se blížíte zepředu ke Korejci neviditelní na normální obtížnost tuší, že u něj někdo je, ale od těžké obtížnosti a výš už radši ani neváhá a střílí. Bugům se hra vyhýbá celkem slušně, ale jsou tu takový ty WTF momenty kdy prostě jenom tak z ničeho nic zemřete. Hra využívá funkce DX9 i DX10.

Screenshoty pocházejí z mé vlastní hry.

Crysis Recenze

Crysis je taková hra kterou by si fanoušek jak klasických stříleček tak sci-fi neměl nechat ujít. Nejde pouze o chladnokrevné zabíjení a hra nám dává možnost taktizovat. Já sám už ani nepočítám kolikrát mám hru dohranou.

NanoSuit
Příběh
Grafika