Dojmy po prvním dohrání Baldur's Gate 3
Preview Baldur's Gate Článek Dojmy po prvním dohrání Baldur's Gate 3

Dojmy po prvním dohrání Baldur's Gate 3

Pavel Leňko

Pavel Leňko

30
Platformy Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 5 Windows PC

Studio Larian překonalo samo sebe i historického předchůdce.

Reklama

Minulý týden vyšla s předstihem na PC (vydání na konzole je o měsíc později) plná verze Baldur's Gate 3, čímž se ukončila opravdu dlouhá perioda Early Access fáze. Jelikož mám Dungeons and Dragons velmi rád (digitální i společenskou verzi), rozhodl jsem se s hraním počkat právě až na plné vydání.

Dungeons and Dragons je zpět!

Larian Studios je v posledních letech známé hlavně díky dvěma Divinity: Original Sin titulům a vzhledem k jejich nesporné kvalitě jsem byl opravdu nadšený z oznámení, že konečně dostali zelenou k tvorbě pokračování dnes už vskutku legendární RPG série. Jen velmi málo lidí z mého hráčského okolí nehrálo žádnou Baldur's Gate hru a je tak samozřejmostí, že většina zrovna teď bojuje o záchranu Sword Coast. Očekávání byly obrovské. Doufal jsem v nejlepší RPG dekády, alespoň tedy v rámci západního stylu RPG, a krom pár menších problémů jsem dostal dokonce více než to.

BG3 vychází z páté edice Dungeons and Dragons, ale s pár drobnými balančními úpravami. Je to hra na hrdiny ze které vychází u nás známé Dračí Doupě, tedy společenská RPG hra na hrdiny ve fantasy světě s pestrým příběhovým pozadím, hromadou knih, hrdinů a i s několika filmovými zpracováními (na jedno se snažíme zapomenout a u druhého doufáme v pokračování). Bohužel pátá edice DnD nepatří mezi zrovna ty vybalancované, a některé buildy postav extrémně svou bojovou silou převyšují ostatní. Ovšem to samozřejmě neznamená, že je musíte mít v partě. Naopak - partu si lze poskládat jakkoliv chcete, a víceméně kromě někoho kdo dokáže spolehlivě otevírat zamčené dveře a truhly si myslím, že je celkem jedno co si zvolíte za členy party, nebo jako svého vlastního avatara.

Unikátní postavy i promyšlené herní principy

Všude zmiňované Origin postavy jsou naštěstí dosti různorodé a možnost kompletní přestavby za 100 zlatých se může hodit. Já sice zvolil vlastního avatara, ale zbytek party byl zaplněn právě Origin charaktery. Tyto postavy mají povětšinou opravdu zajímavý příběh, historii a i překvapivě dobrý dabing. Na mě osobně nejvíc zapůsobily příběhové linky Shadowheart a Astariona, ovšem až na jednu vyjímku si zbytek také drží vysokou laťku. Díky nebojovým interakcím a jejich důležitosti - pokud se rozhodnete prolémy řešit i bez boje - je celkem rozumné mít partu vyrovnanou i v těchto polích, aneb obouručním mečem asi tajný spínač ve zdi neodhalíte, a s charisma větry ošlehaného balvanu zase nikoho o ničem nepřesvědčíte.

Souboje jsou v BG3 zhruba to co bych čekal, drží se DnD systému a tudíž jsem byl spokojený. Každá postava je omezená počtem akcí a bonusových akcí a stejně tak i pohybem. Zbytek je klasický tahový princip jaký znáte z hromady jiných her. Itemizace zde ale konečne hraje opravdu důležitou roli, a správně postavené a vybavené postavy se hlavně ke konci hry mění v efektivní a přitom stále zábavné stroje na zabíjení. Správný předmět případně jejich kombinace dokáže razantně změnit sílu dané postavy a důležitou roli hrají i předměty které vám zlepší i nebojové schopnosti jako je lhaní, vyhrožování a spoustu dalších vlastností postav. To vše opravdu pomáhá k nebývalé úrovni vžití se do herního světa.

Vaše vlastní dobrodružství v nádherném světě

Co ale Larian zvládl na jedničku je bezesporu hlavní příběhová linka a absolutně šílené množství možností jak jí proplout. Zatím jsem nezažil žádné RPG které by se byť jen z velké dálky přiblížilo volnosti, kterou vám BG3 nabízí. Množství řešení jakéhokoliv problému je opravdu obrovské a o to šílenější je fakt, že i přes tuto mohutnou rozvětvenost a pestrost hra drží po hromadě a až na pár škobrtnutí (někdy prostě vymyslíte řešení problému se kterým vývojáři opravdu nepočítali) do sebe vše plynule zapadá jako jednotlivé dílky skládačky.

Hudební stránka taktéž stojí za zmínku a kromě tradičních epických melodií či pochmurných a nostalgických songů skvěle podkreslujících atmosféru mě hra dokázala i zaskočit a nechat mě s otevřenými ústy koukat na monitor -během jednoho z nejlepších soubojů spustila song, který celý boj vyzdvihl a učinil z něj nezapomenutelný herní zážitek. Graficky je hra opravdu nádherná a za celou hru jsem nenarazil na žádný technický bug nebo problém. Svět vypadá jako živý a v kombinaci s onou volností interakcí a rozhodnutí je opravdu velice jednoduché cítit se zde jako doma. Pokud jde o zápory: zamrzí některé opravdu extrémní volby, do kterých vás hra ke konci nutí, nebo třeba absence přepínání pater (orientace v několikapatrových budovách je tak občas trochu problematická), ale krom toho snad nemám hře co vytknout.

Nový král žánru

Ve finále musím říct že BG3 je pro mě osobně určitě horký kandidát na hru roku, a nejspíš i nejlepší klasické (západní) RPG co jsem kdy hrál. Ve hře je spousta nezapomenutelných momentů, které bych velmi nerad vyzrazoval, ale jsem si docela jistý, že se o nich bude mluvit i za hromadu let. Larian vytvořil hru, která bude fungovat jako benchmark pro všechny RPG v následujících letech a doufám, že se od nich brzy dočkáme další hry z tohoto světa (prosím Icewind Dale 3). Než se to stane, mých necelých devadesát hodin v této části světa Forgotten Realms určite nebude vše a do tohoto herního klenotu se minimálně ještě jednou plánuji vrátit.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama