Stojí návrat na moderní bojiště za to?
Série Battlefield je tu s námi již nějaký ten pátek. Mezi hráči se těší velké oblibě a velmi často soupeří se svým bytostným rivalem - Call of Duty. Poslední dva díly se věnovaly největším konfliktům, které lidstvo zažilo - první (Battlefield 1) a druhé (Battlefield 5) světové válce. Zatímco první zmiňovaný díl se stal velice populárním, Battlefieldu 5 se to příliš nepodařilo. S odstupem času do hry ale přibylo mnoho obsahu a nyní je hra rozhodně kvalitnější, než tomu bylo při vydání v roce 2018. Nadcházející Battlefield 2042 se, jak již název napovídá, přesouvá do blízké budoucnosti, ve které hráči vymění zarezlé druhoválečné pušky za moderní a ničivý arzenál. V redakci jsme vyzkoušeli právě probíhající open betu, která je dostupná na všech hlavních platformách (PC, PS4, PS5, Xbox One, XSX/S), a to až do nedělního rána. Podařilo se Battlefieldu 2042 navázat na úspěch výborného třetího dílu, nebo se, stejně jako u v listopadu vycházejícímu Call of Duty: Vanguard, jedná o nemastnou - neslanou záležitost?
Není žádným tajemstvím, že se Battlefield často potýká s četnými bugy a technickými problémy. Nejinak je tomu i v aktuálně probíhající betaverzi a já si nejsem jistý, zda-li bude hra připravena na vydání, které je stanoveno na 19. listopadu. Textury problikávají, zbraně mizí z rukou, části bojové techniky lítají vzduchem ve snímkové frekvenci, která nedosahuje ani dvojciferného čísla, optimalizace je nevyvážená a grafika rozhodně nevypadá jako ta, která byla prezentována v traileru. Tvůrci samozřejmě pracují na opravách a verze, na které beta běží, je podle dostupných informací stará zhruba dva měsíce. Tak či tak působí Battlefield 2042 nedodělaně.
Optimalizace je nevyvážená.
Na sestavě s AMD Ryzen 5600x, RTX 3070Ti a 16Gb Ram mi sice v QHD rozlišení hra běžela na maximální možné nastavení, ale snímky byly značně nekonzistentní. Docházelo k náhodným propadům a vytížení grafické karty skákalo sem a tam. To snad opraví ovladače, které Nvidia zcela jistě vydá blíže ostrému startu hry. Pochválit musím nicméně efekty počasí, zejména pak tornáda, na které jsem ale bohužel během hraní narazil pouze jednou. Člověk by čekal, že se toto zpestření bude objevovat častěji, aby nalákalo potenciální kupce. Opomenout nelze ani destrukční model, který je, jak je u série Battlefield zvykem, na vysoké úrovni.
Jediná dostupná mapa v betě - Orbital, na mne působila rozpačitě. Její rozloha je vskutku velká a podle vývojářů se i přesto řadí mezi ty menší. Valnou část doby jsem pobíhal sem a tam a nepotkal ani živáčka. To by se u módu Conquest, ve kterém se utká 128 hráčů, stávat pravděpodobně nemělo. Design Orbitalu je relativně povedený. Na mapě nalezneme spoustu zeleně, vyvýšených plošin, mrakodrap a plošinu s raketou, která, kdykoliv jsem se k ní přiblížil, z nějakého důvodu problikávala.
Mapa Orbital na mne působila rozpačitě.
Pro urychlení přesunu si můžete přivolat některé z nabízených vozidel. Jejich ovladatelnost je klasicky "Battlefieldovská", a tak vás nečeká žádné větší překvapení. Od mapy jsem čekal více, ale nemohu říci, že jsem vyloženě zklamán. Při vydání by hra měla obsahovat map třináct, spolu se třemi hlavními módy - All-Out Warfare, Battlefield Portal (zde se vyřádí kreativní hráči) a Hazard Zone. Každý z nich pak bude obsahovat módy vlastní. Zvědav jsem obzvláště na Battlefield Portal. Pokud totiž dáte hráčům volnou ruku, nezřídka vznikají vskutku originální počiny. A na to se těším.
Arzenál zbraní je vcelku rozsáhlý, a to zcela určitě přibudou další. Ve hře nalezneme např. samopaly PP-19 BIZON, MP9, KRISS VECTOR a SMG 45. Útočné pušky AK12, SCAR MK17 a MCX SPEAR. Pušky KEL-TEC CMR-30, CHUKAVIN SVCH a DDM4. Lehké kulomety, brokovnice, pistole, nože, sekeru či kuši. Díky tomu, že se Battlefield 2042 rozhodl oprostit od striktně daných specializací a vy si tak svého operátora poskládáte podle chuti, si na své přijde opravdu každý. Stále sice pracujeme s klasickým rozvržením Assault, Recon, Engineer a Support, ale nejsme již tolik vázáni na typ zbraní a vybavení. Každý z operátorů, chcete-li specialistů, disponuje osobním perkem.
Battlefield 2042 se rozhodl oprostit od striktně daných specializací.
Doposud byly oznámeny čtyři různé postavy. Maria Falck disponuje speciální pistolí, Pyotr "Boris" Guskovsky ovládá sentry systém, Webster Mackay se dokáže hbitě pohybovat za pomoci grappling hooku (ten jsem si oblíbil asi ze všeho nejvíce) a Wikus "Casper" Van Daele zkoumá terén svým dálkově ovládaným dronem. Když si k vámi zvolenému specialistovi seskládáte vybavení podle vašeho gusta, rozhodně to přidá na zábavné hratelnosti. Limity by se měly stírat a to Battlefield 2042 dělá dobře.
Jako pravděpodobně největší novinku, která hru významně ovlivňuje, vnímám možnost úpravy zbraní za pochodu. Není nad to, vyměnit red dot zaměřovač za hledí s pořádným zoomem a následně pak eliminovat nepřítele, kterého byste původně trefili jen obtížně. Zážitku z hraní to přidává zcela jinou dimenzi a hratelnost to zlepšuje na všech frontách. Velké plus pro vývojáře, obzvláště pro ty, kteří s tímto designovým prvkem vyrukovali.
Po betě Call of Duty: Vanguard, mi na jazyku zůstala hořká pachuť. Naděje jsem tak upíral k novému Battlefieldu, který není tolik arkádový. I přesto, že mne hra bavila o poznání více, nejsem natolik spokojený, jak jsem doufal. Technické nedodělky kazí zážitek ze hry a mapa, která byla k dispozici, je spíše průměrná. Upuštění od striktních tříd a úpravy zbraní během hry jsou výbornou designovou volbou a velmi mi vyhovovaly. Pokud se při vydání dočkáme optimalizované a vyvážené hry, budu jedině rád. Jelikož ale zbývá pouze něco málo přes měsíc, příliš tomu nevěřím. Battlefieldu 2042 by slušel odklad. Bezesporu.
Největší mainstreamový rival - nový díl Call of Duty, už ale klepe na dveře a proto si myslím, že k odkladu nakonec nedojde. Hry jsou byznys jako každý jiný a akcionářům by se to nemuselo zamlouvat. Ve vzduchu tak visí otázka, zda-li se dočkáme dílu, který se hrdě postaví vedle skvělého Battlefieldu 3 či Bad Company 2, nebo nám tvůrci naservírují nedodělek, u kterého budeme skřípat zuby a rozčilovat se, jako tomu bylo u Battlefieldu 4. Na Battlefield 2042 se stále těším, ale nyní již o poznání méně. Snad to dobře dopadne.