Dojmy z hraní Dakar Desert Rally
Preview Dakar 18 Článek Dojmy z hraní Dakar Desert Rally

Dojmy z hraní Dakar Desert Rally

Daniel Jarocký

Daniel Jarocký

4
Platformy PlayStation PlayStation 4 Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 5 Windows PC Xbox Xbox One

Vzhůru do pouště.

Reklama

Vývojáři ze studia Bigmoon Entertainment (dnes Saber Porto) začátkem roku 2018 oznámili licencované závody z prostředí rallye Dakar. Hra z tohoto prostředí na trhu dlouho chyběla, takže jsem její oznámení přivítal s otevřenou náručí. Výsledek produkt ale nakonec očekávání naplnit nedokázal. Na hře se podepsala nezkušenost týmu, který do té doby pouze vypomáhal s vývojem série WRC a čtvrtého FlatOutu. Ambiciózní licencovaná závodní hra s otevřeným světem byla tehdy zkrátka pro relativně nezkušený tým příliš velké sousto, což se ukázalo především na technické stránce hry a jízdním modelu.

Už tehdy však bylo dobře patrné, že autoři moc dobře vědí, o čem samotná rallye Dakar je. Dakar 18 díky tomu disponoval propracovaným systémem navigace v otevřeném světě, ve kterém jste se mohli v průběhu etapy lehce ztratit. Jsem proto rád, že vývojáři dostali možnost pracovat na pokračování, které nese název Dakar Desert Rally. Pozitivně vnímám rovněž skutečnost, že se po nepovedeném Dakaru 18 dočkáme nového dílu až po čtyřech letech, což považuji za dostatečný čas na vývoj plnohodnotného pokračování.

Hra byla na Gamescomu prezentována pouze vybraným novinářům v neveřejné části výstaviště. O to víc si vážím toho, že se mi nakonec podařilo hru osobně vyzkoušet. Vývojáři hru prezentovali na PC a volantu, což je závodní her, které inklinují spíše k simulaci vždy dobré znamení. Ještě než jsem se mohl pustit do samotného hraní, tak mi vývojáři představili nejvýraznější novinky nového dílu. Začít můžeme samotnou licencí, která se týká hned tří ročníků slavného závodu. K dispozici budou motocykly, čtyřkolky, malé SVS buginy, auta i kamiony z ročníků 2020, 2021 a 2022.

Samozřejmě nepůjde o kompletní soupisku z reálných ročníků. Ty nejznámější týmy a jezdci by však chybět neměli. Už zveřejněné materiály odhalily, že se ve hře dočkáme i předních českých posádek a týmu. V kamionech je to například Martin Macík, Aleš Loprais nebo tým Tatra Buggyra. V automobilech poté nebude chybět posádka Martin Prokop a Viktor Chytka. Pro fanoušky Dakaru, který se v České republice těší velké popularitě, to je jistě důležitá a pozitivní zpráva. S trojicí ročníků se pojí i nové prostředí, kam se přesunula i reálná rallye Dakar. Místo Jižní Ameriky se tentokrát vydáme do Saúdská Arábie.

Z pohledu nabídky tratí se můžete těšit na 30 oficiálních etap. Toto číslo však může výrazně narůst díky přítomnost editoru tratí, díky kterému si každý hráč bude moci v otevřeném světě vytvořit a následně s ostatními sdílet vlastní trasy. Další novinkou je přítomnost editoru polepů možnost vytvořit si vlastní tým. Kromě režimů pro jednoho hráče bude k dispozici i multiplayer až pro 4 hráče.

Zpět ale k samotným dojmům z hraní. Vývojáři nás hned na začátku upozornili na to, že by chtěli uspokojit fanoušky arkád i simulací. Hru proto v zásadě rozdělili právě na arkádový a simulační režim. Arkádový mód nabídne klasické závody, ve kterých se na jedné předem ohraničené trati v jeden čas utká několik závodníků. Tento režim bych asi nejvíce přirovnal k pátému Dirtu, což je titul, kterým se minimálně v rámci tohoto režimu vývojáři viditelně inspirovali. V tomto režimu jde o poměrně svižné, rychlé a akcí nabité závody, při kterých dochází ke kontaktu s protivníky a s reálným rallye Dakar vlastně nemá nic společného. I přesto jsem se při jeho hraní bavil a upřímně mě překvapilo, že z hlediska čisté hratelnosti a pocitu z jízda má hra v tomto bodě se zmíněným Dirtem hodně společného.

Po dokončení tohoto závodu jsem přesto velmi rád pro změnu vyzkoušel simulační režim, který se řídí skutečnými pravidly Dakaru. Důraz na rychlost v tomto režimu ustupuje do pozadí. Do popředí se naopak dostává navigace, jejíž systém byl na velmi dobré úrovni už v dílu z roku 2018. Vývojáři tak v tomto směru vlastně nemuseli nic extra měnit. Ve výsledku vám tak hra předkládá otevřený svět, ve kterém se můžete vydat v zásadě kamkoli. Cílem je ale projetí předem dané kontrolní body, které vás postupně dovedou až do cíle etapy. Tyto body musíte stejně jako reální jezdci poznat podle toho, co vám diktuje váš spolujezdec. Na pomoc máte ještě kompas, pomocí kterého dokážete určit úhel, jímž se máte vydat. Třetím vodítkem mohou být určité specifické objekty , které vám mohou pomoci v orientaci v prostoru. Právě systém navigace převzatý z reálného závodu zůstává největším tahákem herního Dakaru. Podobnou hru totiž zkrátka na trhu nenajdete.

Na rozdíl od několikrát vzpomínaného dílu z roku 2018 ale vývojáři při vývoji Dakar Desert Rally nespoléhají pouze na navigační systém. Ve hře bude k dispozici například vizuální i mechanický systém poškození. Novinkou bude rovněž měnící se počasí, denní doba i roční období, což může podobně jako v pátém Dirtu nebo Forze Horizon okořenit především výše zmíněný arkádový režim. V rámci obou vzpomínaných herních režimů jsem měl možnost vyzkoušet pouze třídu automobilů. Na další kategorie bohužel z důvodu omezeného prostoru nezbyl čas. Konkrétně šlo o Toyotu Hilux 4x4, s jejíž jízdním modelem jsem se poměrně rychle sžil.

Z pohledu ovládání mohu Dakar Desert Rally označit za hru na pomezí arkády a simulace, která má v základním nastavením svým projevem přece jenom blíže k arkádě. Jediným problémem byla z hlediska jízdního modelu občas ne zrovna realisticky fungující fyzika, která se projevovala při kolizích a dopadech po skocích. Je však možné, že tyto věci ještě autoři do vydání doladí. Velký otazník v tuto chvíli visí nad chováním motocyklů a čtyřkolek, které v předchozím díle nebylo vůbec dobré. Vzhledem k tomu, že jsem si motocykly nemohl vyzkoušet, tak v tuto chvíli nedokážu posoudit, zda se v tomto směru situace zlepšila.

Co naopak mohu hodnotit, je vizuální stránka. Ta doznala oproti předchůdci určitých změn k lepšímu. Stále je však na hře patrné, že autoři lehce bojují s optimalizací otevřeného světa. Výsledkem jsou propracované modely aut a na druhou stranu ne zrovna propracované a detailní okolí prostředí a přilehlé objekty. Jde zkrátka v tomto směru o solidní evoluci, která však k vyrovnání vizuální stránky předních závodních her například od studia Codemaster stále nestačí.

Celkově jsou na Dakar Desert Rally vidět zkušenosti, které autoři nasbírali při vývoji staršího Dakaru 18. Nový díl působí jako komplexnější a po obsahové stránce nabitější titul, který by mohl zaujmout fanoušky arkád i simulací. Otazník zatím visí nad jízdním modelem motocyklů a optimalizací, které výrazně srážela minulý díl. Pokud se autorům podaří hru vyladit, tak bychom se mohli dočkat opravdu netradiční závodní hry, která by mohla zaujmout nejen fanoušky skutečného Dakaru.

Dakar Desert Rally vychází 4. října na PC, PS4, PS5, Xbox One a Xbox Series X/S.


Gamescom 2022 reportáž na ZING.cz vám přináší herní notebooky Acer Nitro, s procesory až Intel Core i7.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama