Dojmy z hraní demoverze EA Sports UFC
Speciály Článek Dojmy z hraní demoverze EA Sports UFC

Dojmy z hraní demoverze EA Sports UFC

Filip Němec

Filip Němec

12

V EA ještě nezanevřeli na vydávání demoverzí, takže si můžeme vyzkoušet doposud velmi dobře vypadající EA Sports UFC.

Reklama

Vydávání demoverzí připadá herním studiím v posledních letech jako nerentabilní a především časově zbytečná práce. V tom lepším případě se kýženého dema dočkáme po datu vydání, kdy už o něj mnoho hráčů nestojí. O to více se ale můžeme radovat, že nám EA servíruje demo své nové sportovní značky, u které si (jak jinak) slibuje hvězdnou budoucnost. Konkurence v podobě UFC hry od THQ totiž zanikla, protože právě EA tuto licenci odkoupila.

Pro ty z vás, kterým zrovna zkratka UFC nic neříká, přesto je zajímají virtuální bojové sporty, mám pár základních informací: UFC není žádná zkratka, kterou by si v EA vymysleli speciálně pro svou novou hru, ale jde o (stejně jako třeba u NHL) nejprestižnější ligu v daném sportu. Ultimate Fight Championship (UFC) je americká elitní soutěž v MMA, kde se mezi sebou utkávají nejen nejlepší bojovníci z celého světa, ale i jednotlivá bojová umění a jejich kombinace. Tím končí krátký úvod do UFC (čímž se zároveň omlouvám znalejším čtenářům) a hurá na samotnou hru.

Za EA Sports UFC stojí vývojáři, kteří nám přinesli velmi oblíbenou sérii Fight Night, jistě tak naleznete v novém UFC spoustu podobností. Není se ale třeba bát přílišné inspirace či lpění na minulosti, UFC od EA je zbrusu nová hra. Tu pohání taktéž nový engine, od kterého si v EA mnoho slibují – EA Sports Ignite. Tomu stojí po boku spousta dalších velkohubých technologií, kterými se vydavatel chlubí. Namátkou lze vytáhnout například Full Body Deformation, Precision Movement, Strategic Submission Battles nebo Real Damage. Dost už ale teorie.

Tak málo tlačítek a tolik chvatů

Pokud si například plánujete přechod z Fight Night, možná vás trošku zklame naprosto jiné ovládací schéma a s ním i změna některých principů. Spousta změn se také odvíjí od faktu, že zatímco Fight Night je pouze o boxu, v UFC je paleta bojových umění daleko širší, což nejen že vyžaduje jiné schéma ovládacích prvků, ale také o dost košatější strom kombinací kláves. Zkušené harcovníky jistě nepřekvapí opravdu nepřeberné množství funkcí jednotlivých tlačítek a jejich nejrůznějších kombinací. Pro nováčky žánru je však důležité zdůraznit, že zatímco v NHL si na nejlehčí obtížnost vystačíte s přihrávkou a střelou, v UFC musíte znát alespoň základy od všech možných situací. Můžete totiž znát všechny možné kombinace kopů a úderů ve stoje (a že jich je), ale jakmile vás protivník povalí na zem a vy si nevzpomenete jak provést protiútok, hra pro vás brzy končí. Nejde ale o neduh hry, spíše jde o specifikum daného žánru. Nutno dodat, že demo obsahuje kompletní tutoriál, který nabízí 18 kapitol, přičemž každá je velmi důležitá. Pokud patříte k zelenáčům virtuálního UFC a ke všemu toho o MMA moc nevíte, dost možná si ho budete muset zopakovat hned několikrát.

„Zatímco cut scény opravdu připomínají ty největší a nejlepší top zápasy, jakmile se ujmete svého bojovníka, nadšení z realismu značně poklesne.“

Vždy je těžké soudit podle zlomku finální hry, přesto ve mně nové UFC zanechalo dobrý pocit. Neskáču radostí do stropu, ale jsem spokojen. V demu se proti sobě postaví Jon Jones a Alexander Gustafsson. Kdo se alespoň trošku pohybuje ve světě MMA, ví, že Jon Jones je v současnosti považován za nejlepšího zápasníka světa. Možná právě proto jsem od něj dostal tolikrát K.O. Ihned po zpuštění hry uvidíte známý rukopis sportovních EA her, což nutně nemusí být bráno jako chyba, ale trocha invence by nezaškodila. Stejně tak jako třeba v NHL nechybí televizní znělky a také velmi efektní a atmosférické úvody každého zápasu. Zatímco cut-scény opravdu připomínají ty největší a nejlepší top zápasy, jakmile se ujmete svého bojovníka, nadšení z realismu značně poklesne. I tak je ale nutné přiznat, že jednotlivé údery vypadají velmi uvěřitelně a pokud nenavazujete úplně odlišným chvatem (např. pravý hák a potom hned kop z otočky), řetězení útoků vypadá i poměrně realisticky.

Všechno to sice vypadá moc hezky, jenže tohle jsme už mohli vidět u zmiňovaného Fight Night nebo UFC od THQ. Vývojáři by mi jistě ukázali tisíce vylepšení, jak při tomhle kopu se noha chová realističtěji nebo jak levá ruka reaguje na pravý hák soupeře, ale všeho všudy mi gameplay neuvěřitelné připomíná dvě zmiňované hry. Rozhodně bych ocenil plynulejší přechod mezi jednotlivými pohyby, záleží ale na herním stylu. Pokud oba hráči spíše blokují a vyčkávají, celkový dojem je poměrně realistický. Zážitek z hraní se také bude lišit v závislosti na zvolené váhové kategorii a zajímavé bude také sledovat, jak se hra změní při boji dvou žen.

Boj tělem i myslí

Pokud jste žádnou podobnou hru nehráli, ihned po startu zápasu budete zuřivě bušit do tlačítek a vaše hra tak bude připomínat běsnění dvou superhrdinů. Neuvěřitelné rány prakticky bez nápřahu a kopy v nadzvukové rychlosti. To vám ale dlouho nevydrží, protože v tomhle ohledu se hra snaží přiblížit realitě. V rohu obrazovky můžete vidět vaši výdrž, která klesá s každým úderem. To platí nejen o úderech vyslaných na protivníka, ale také o těch, které on uštědří vám. Je tak třeba kombinovat útoky, krytí a samozřejmě využívat i protiútoků. Po pár minutách hraní (a dost možná i několika rychle prohraných zápasech) vám dojde, že UFC je i na nejlehčí obtížnost, která je v demu jako jediná dostupná, především taktická bitva. Nestačí pouze plánovat své útoky, ale je důležité především sledovat chování nepřítele. Pokud se chystáte krýt, z nápřahu poznáte jestli rána půjde do břicha nebo třeba na hlavu, chce to ale opravdu rychlé reflexy, abyste ránu vykryli. Herní styl soupeře se navíc s vývojem zápasu mění a vy musíte adekvátně reagovat. Kromě ukazatele výdrže vám ještě hra servíruje něco na způsob ukazatele poškození, resp. kam máte mířit své útoky. Ten červeně zvýrazňuje slabiny vašeho nepřítele na malém modelu, který můžete vidět hned vedle ukazatele výdrže. Když si tak po nějaké době osaháte alespoň základy ovládání, můžete vykouzlit opravdu pěkný zápas plný zvratů.

Je ale spousta věcí, které by si next-genové UFC mohlo odpustit. Při zápase si toho sotva všimnete (údery jsou opravdu rychlé), ale při zpomalených záběrech často uvidíte, jak údery do hlavy ve skutečnosti míří přímo na krk, nebo úder do břicha vyvolá tlakovou vlnu, kterou by žádné lidské břicho nedokázala vytvořit. Údery na protivníka stojící dva metry od vás jsou navíc naprosto stejné, jako když je soupeř na vás těsně nalepený. Tohle všechno a další detaily ubírají hře na realismu, pokud ale nebudete moc velký šťoural, na zážitku to zase tolik neubere.

Na obou konzolích ve FullHD

Naopak se mi líbí nový systém reálného poškození, který má na práci nejen krvavé cákance a pohmožděniny všeho druhu, ale také poměrně realistické tržné rány. Celkově vypadají těla bojovníků velmi dobře. Svaly se chovají uvěřitelně a celkově je celá stavba těla velmi realistická. Grafický posun je samozřejmě znát a to především na jednotlivých modelech (plná hra nabídne celkem 99 bojovníků a bojovnic), přesto si možná někteří hráči přáli ještě lepší podívanou. Pochválit je také třeba diváky, kteří působí živě a přirozeně. Není snad třeba dodávat, že jsou ve 3D. Jako kulisa působí dobře, pokud se na ně ale zaměříte, všimnete si, že to jsou opět diváci, kde se šetřilo. Jejich paleta pohybů či způsobů fandění je značně omezená, přičemž právě jejich pohyby jsou často trhané a nepřirozené. Jako divácká kulisa ovšem slouží velmi dobře, stejně jako kameramani rozesetí podél ringu.

Pro grafické fetišisty nebo naopak diskusní skřítky, kteří si rádi zavtipkují na účet té či oné konzole, je třeba dodat, že obě konzole nové generace, pro které je hra určena, běží v rozlišení 1080p s 30fps. Vývojáři komentují nižší snímkování tím, že hra obsahuje motion blur (rozmazávání rychle se pohybujících objektů), kvůli kterému není hra schopná mít zároveň také vyšší framerate. Měl jsem možnost zahrát si demo na PS4 i na Xboxu One, ale rozdíly mezi jednotlivými verzemi pouhým okem nejspíše nenajdete. Přesto se mi zdá, že Xbox One verze má o něco horší antialiasing. Významný rozdíl je také v nahrávacích časech, které sem u Xboxu One naměřil dvakrát tak delší, než v případě PS4.

Ačkoli má EA v poslední době nevalnou pověst, její sportovní hry patří stále mezi ty nejlepší a prozatím se zdá, že EA Sports UFC nebude výjimkou. Hra vychází už 17. června, takže pokud se na hru těšíte, dlouho čekat nemusíte. Zbývá jen připomenout, že právě ono čekání si můžete zkrátit demoverzí, která samozřejmě podporuje i hru dvou hráčů na jedné konzoli.

Naše gameplay video

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama