Dojmy z hraní GTFO
Preview GTFO Článek Dojmy z hraní GTFO

Dojmy z hraní GTFO

Smazaný uživatel

Smazaný uživatel

Platformy Windows PC

Spolupracujme, nebo společně zemřeme.

Reklama

Poměrně mladé Švédské studio 10 Chambers, jež za skládá z veteránů stojícími za Payday a Payday 2, představilo svůj první debut v roce 2017 na tehdejších The Game Awards. Novinář a pořadatel akce Geoff Keighley o ní prohlásil, že vypadá “naprosto úžasně, a jako to pravé pro fanoušky hardcore kooperace”. Kooperativní FPS hru GTFO uvolnili na Steamu v early accessu v roce 2019 a během těch dvou let se na jejím steam profilu nahromadila řada pozitivních recenzí. Svou těžkou obtížností, silným důrazem na kooperaci s ostatními hráči a hororovou atmosférou na sebe strhla nemalou pozornost. Teď GTFO konečně vystoupilo z early accessu a vychází s verzí 1.0.

Zůstat potichu, to je klíčem úspěchu

Příběh svou premisou jistým způsobem připomíná kultovní film Kostka, nebo Netflixovský hit The Platform. Čtyři vězni se probudí v temnotě podzemního vězeňského komplexu. Neví proč tam jsou, kde jsou a ani co vlastně dělat. Jak ovšem brzy zjistí, nejsou v komplexu sami. Kromě jakési entity zvané “The Warden” (správce), který vězně drží v zajetí a nutí je plnit jeho rozkazy, musí hlavní postavy čelit nestvůrám, jež reagují na jakékoliv světlo a hluk. Jedno je pro tým vězňů jasné, ať už je “The Warden” kdokoliv, musí se odsud dostat živí a zjistit proč se tohle všechno děje. Pokud máte výše zmíněné filmy rádi, určitě budete nadšení i z příběhu GTFO, a to hned od samého začátku.

Hra se prezentuje slovy “vyžaduje hardcore spolupráci”, což pro moje týmové schopnosti mělo představovat určitou výzvu. A nebyl jsem daleko od pravdy. Hned v úvodu se vaše postava probouzí spoutaná a na platformě s dalšími vězni postupně klesá do temnoty. Vysvětlení, proč se zrovna tohle děje, se mi nedostává. Až na úplném dně jsme uvolněni a začíná zkoumání první lokace. Nutno říct, že nemít v týmu zkušeného veterána této hry, který by nás nasměroval a poradil se začátky, byl bych poměrně ztracený. A to především v případech, kdy dojde na střetnutí s prvními nestvůrami. Ty místy připomínají vetřelčí vejce a jindy zase známé Clickery z The Last of Us.

Zatímco v “prázdných” oblastech si můžete klidně svítit baterkou kdekoliv vás napadne, při střetu s nepřítelem ji musíte okamžitě zhasnout a s hlavou dolů se pomalu pohybovat. I nepatrný záblesk světla nebo krátký běh může kdykoliv nestvůry probudit. Zachování stealthu je nesmírně důležité pro vás, ale také pro celý tým, protože bez něj se daleko nedostanete. Přitom stačí, aby vás zaregistrovalo pouze jedno z monster a ostatní budou následovat. Naštěstí je zde vizuálně znázorněno probouzení takové příšery, a to v podobě červeně reflektující hlavy. Pokud tedy dojde od někoho z týmu k drobnější chybě, tak je zde ještě možnost vyhnout se přímému střetu.

Ve stealthu se tedy můžete příšerám postupně vyhnout, ale mnohem efektivnější a zároveň lepší pro sběr potřebných surovin je jednu po druhé nestvůry postupně likvidovat, samozřejmě za pomocí zbraní na blízko, jako je kopí, palice, nebo mačeta. Překvapením ovšem je, že některé situace prostě postupným tichým zabíjením nevyřešíte. Dochází k tomu například při otevírání zabezpečených dveří, které při správně zadaném kódu do konzole sice začnou pomalu odemykat jednotlivé zámky, ale zároveň spustí dosti hlasitý alarm, který přiláká početné zástupy nepřátel. Pokud takovou pasáž nehrajete poprvé, nebo máte v týmu zkušeného hráče GTFO, zcela jiste se před otevřením dveří na útok připravíte. V takovém případě má každý hráč svou roli. Jeden z týmu je vybavený zbraní, určenou pro pokládání min, tudíž musí zaminovat průchody. Další člen může mít například speciální pušku, která vystřeluje projektily hustého lepidla, díky němuž lze zalepit dveře a zpomalit tak postup nepřátel.

Kooperace za každou cenu

Ať už jsou přípravy ale jakkoliv důkladné, dřív nebo později budete muset sáhnout po palné zbrani. A zde se znovu dostáváme k tomu, jak hra tlačí na nutný stealth a kooperaci. Veškerých zásob je v lokacích opravdu po skromnu, obzvláště munice a lékárniček. Jedna chyba ve stealthu může vyústit v zuřivou střelbu, díky které budete ochuzeni o náboje, potřebné pro boj v další místnosti. Hráči si mohou všechny zásoby mezi sebou rovnoměrně rozdělovat, což je poměrně důležité. Je totiž lepší mít vyzbrojené a zdravé všechny hráče v týmu, než jednoho osamoceného skrblíka proti hordám nepřátel. Samotní nebudete nikdy schopni úspěšně projít lokace a čelit Wardenovým výzvám. Střelba potom působí poměrně slušně, ale nečekejte vysloveně žádné zázraky a speciální nazvučení, jako tomu je u jiných známých FPS. V určitých situacích může střelba, například ta z lehkého kulometu, znít tlumeně, což může navozovat podivný pocit, obzvláště když se nacházíte v rozlehlé místnosti. Rovněž bych u míření ocenil spíše klasický křížek, než-li kruh.

V případě zbraní teda máte na výběr sečnou, speciální, lehký kulomet a brokovnici. Na výběr je hned několik typů, které si vybíráte v hlavním menu při výběru další lokace. Stejně tak si můžete přizpůsobit vzhled své postavy a vyměnit ji zbroj, masku, kalhoty atd. Každý hráč může své postavě přidat tři doplňující předměty. Ty vám přidávají určité výhody, jako menší hlučnost nebo vyšší odolnost vůči poškození.

Co se od předběžného přístupu změnilo?

Pokud jste GTFO vyzkoušeli během onoho dvouletého předběžného přístupu, určitě budete zvědaví, jak se hra posunula a jaké novinky se do plné verze dostaly. První novinkou je už zmíněná možnost přizpůsobitelnost postavy. Dále tu máme přidání hráčských botů, vylepšený matchmaking, animace a samotná grafika se vykazuje mnohem lepší úrovní. Opomenout nesmím ani přidání kontrolních bodů (checkpointů), jejichž absence byla v early accesu pro mnoho hráčů poměrně frustrující. Pro skutečné nadšence je tu potom nový režim The Rundown. Ten otestuje vaše dovednosti proti nepřátelům v časovém limitu. Výbornou zprávou je také skvělý technický stav, což je u hry vlastnost, které je v dnešní době jako šafránu.

Výsledná atmosféra GTFO je dechberoucí. Mlhou zahalené podzemní místnosti dokážou vzbudit pocity, které jsem naposledy měl při prvním shlédnutí Vetřelce, či hraní Alien: Isolation. Mě osobně se premisa příběhu velmi líbí, stejně jako přístup s jakým je potřeba hrát. Při přibližování k nepříteli jsem měl několikrát zadržený dech a vypotil galony potu, neboť jsem opravdu nechtěl být ten, kvůli kterému skončí celý tým pod drnem. Se zvědavostí budu vyhlížet další lokace, kterých je popravdě zatím poměrně málo, byť jsou sebevíc rozsáhlé. Nicméně autoři slibují přidávání dalších map v průběhu příštích let a slibují, že verze 1.0 je teprve začátkem.

 

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama