Dojmy z hraní slovenské strategie Workers & Resources: Soviet Republic
Preview Článek Dojmy z hraní slovenské strategie Workers & Resources: Soviet Republic

Dojmy z hraní slovenské strategie Workers & Resources: Soviet Republic

David Zdešek

David Zdešek

13
Platformy Windows PC

Vyzkoušeli jsme si postavit město za éry socialismu v nové budovatelské strategii od sousedů ze Slovenska.

Reklama

Už zítra na Steamu v předběžném přístupu vyjde zajímá slovenská budovatelská strategie Workers & Resources: Soviet Republic, o které je povinnost informovat. Vývojáře jsme požádali o přístup, e-mail s klíčem dorazil a nám tak nebrání nic v tom, abychom se na jejich připravovaný kousek podívali.

Trocha dějepisu

Od Sametové revoluce (běda vám, jestli nevíte, co to je) je to už nějaký ten pátek. Tato událost ukončila jednu ne až tak povedenou a celkem dlouhou epochu naší malé země. Mnozí z nás tuto dobu už nezažili, já ji minul o kousek, a tak i přes různé představy jaké to tehdy bylo, nikdo z nás „mladších“ ročníku skutečně nemůže říci, jaké to bylo skutečně žít pod nadvládou KSČ, můžeme si to pouze představovat, anebo poslouchat vyprávění naších otců a dědů.

Pokud vás už omílané historky, jak tohle bylo lepší a tohle zase špatný, nebaví, naši slovenští sousedé ze studia 3DIVISION, sídlící v Košicích, touto dobou pracují na projektu, díky kterému si dokážeme, vzhledem k historickému zasazení a výbornému zpracování, představit, jak se tehdy asi žilo pracujícímu dělníkovy, kterému podle režimu patřilo všechno, ale reálně vlastně nic.

Studio, zaměřené na hry pro PC a konsole, má za sebou již několik menších her, a to jako spoluautor bojového simulátoru Air Confilcts a několika Foosball her. Před několika lety se rozhodli přestat dělat hry pro klasické vydavatele a vydali se směrem nezávislého studia.

Jejich projektem je real-time budovatelská strategie, která 15. března vstupuje do Early Access. Hra má historické zasazení, jak jste už nejspíše pochopili, v období po roce 1960. V tento rok začíná budování vašeho socialistického ráje z pozice „svrchovaného vůdce“, v určitém kusu země, ve kterém vybudujete vlastní republiku a přestavíte pustou, chudou krajinu v industriální a bohatou velmoc.

Jako z historických filmů

Je až neuvěřitelné, jak se vývojářům podařilo vytvořit atmosféru tehdejší doby, a to nejen díky grafickému zpracování, které ji dělá opravdu věrohodně. Při prohlížení jednotlivých obytných budov nelze nevzpomenout na nejbližší sídliště, tvořené z ohavných betonových králikáren, které se dříve tak rády stavěly. Všude přítomný socialismus krásně podtrhuje hudba, která je jak jinak autentická a jakoby vyrvaná z klasických filmů východního bloku sedmdesátých a osmdesátých let.

Vozidlový park působí stejně autentickým dojmem. Pěkně zpracovaná reálná vozidla, která se promenádují po prázdných ulicích lemovanými chodníky s pochodujícími chodci, vypadají prostě dobře, a když vidím starou Škodu S1203 brázdící si to po silnicích malého městečka uprostřed ničeho, opět se mě jímá nostalgie a přemýšlím, kdy jsem naposledy tuhle kulatou krabici viděl na vlastní oči naposledy.

Nelze brát grafické zpracování jednotlivých herních modelů za dokonalé, dost by se toho dalo vytknout, už jen že budovy jsou hlavně jednoduché ploché tvary a detailům evidentně nikdo moc času nevěnoval, ale je to přece jen malé nezávislé studio a především, o kráse tato hra není. Přes to to všechno pořád působí hezky a autenticky.

Samozřejmě to není ani zdaleka vše. Ve hře je už teď zahrnuto velké množství různých vozidel, které lze nakoupit a používat, v rozpětí výroby od roku 1960 až do roku 1990, a to od menších nákladních vozidel, přes autobusy, až po velké vlakové soupravy. Vše autentické a vše moc hezky zpracované. K dispozici jsou i vozidla z opačné strany železné opony, k těm vám však už rubly nepomůžou, k těm jsou už potřeba dolary.

Štěrk – základ všeho

Celou alfou a omegou hry je budování vlastního města, popřípadě měst, po vcelku rozlehlé ploše, budování hospodářství, těžením nerostných surovin, samotnou výrobou a celkově fungováním s omezeným rozpočtem dvou různých měn. Ve hře fungují, dalo by se říci, dvě ekonomiky. Jedna klasická s rubly a ta druhá s dolary, která hraje druhé housle, ale se kterou se dá také slušně fungovat.

Je potřeba budovat chytře a ekonomicky, a stejně tak i utrácet. Každá z budov něco stojí, a to i její provoz. Nelze jen tak vyčerpat základní rozpočet naplácáním nějakých industriálních budov a doufat, že to bude nějak fungovat. Jednotlivé prvky spolupracují a není úplně jednoduché vybudovat něco, co funguje a neprodělává.

V hratelnosti je hezky zapracovaný mechanismus takzvané samostatnosti. Není třeba za silnici utratit majlant, tou lepší možností je nejdříve vybudovat lom, poté zpracování kamene, kancelář se stroji, továrnu na asfalt, nechat si dovézt živici a vlastním asfaltem a stroji si silnici vybudovat sám. Budovaní vlastními silami jsou ty klíčové věci, díky kterým město dokáže dlouhodobě přežít a možná dokonce i vydělat prodejem nějakých přebytků.

Chopte se nástrojů, soudruzi

I sebelepší a sebebohatší vůdce nedokáže vybudovat prosperující hospodářství bez lidí. Lidé mají své potřeby a o ty je potřeba se starat. Je třeba je nakrmit, poskytnout jim zábavu, kulturu, nějaké ty volnočasové aktivity a nechat je se jít občerstvit několika litry alkoholu v nejbližší hospodě. Lze se na ně taky, jak se říká, vybodnout, pak ale nebudou mít žádné zábrany vzít kramle. Občané se ve městech rodí a následně vzdělávají, lze je do nich i naverbovat, ovšem za nemalý obnos, samozřejmě také umírají a jak jsem už zmínil, když budou nespokojení, tak emigrují za lepším.

Nejspíše někam na západ, kdo ví

Komunisté neměli moc v lásce náboženství, jenže lidé ho chtějí a také potřebují. K výběru jsou tak prozatím dvě verze hracích ploch. Jedna už s menšími městy, malou infrastrukturou a sem tam s nějakým kostelem, který bohužel nelze vyvlastnit. Anebo trochu hardcore verze, ve které není nic, ale jakože vůbec nic, a protože se v letech po roce 1968 moc kostely nestavěly, nelze je postavit ani teď a v tom případě jsou lidi nespokojení pořád a také pořád rádi zdrhají.

Souhrn

První samostatný projekt a hned pořádné sousto, které se zatím ubírá velice pěkným směrem. Grafické zpracování povedené, stejně tak i hudba a celková atmosféra. Obsahově je toho přehršel, což slibuje zábavu na spoustu hodin, stejně tak, díky komplikovanosti některých mechanik, vyplouvá na povrch obava, zda to vývojáři vše zvládnou. K doladění je toho opravdu hodně a ke spuštění předběžného přístupu jsou to v době psaní mých řádků dva týdny, ve hře je ale stále poměrně hodně fatálních bugů a několik prvků potřebuje hodně pozornosti. Troufám si říct, že pokud studio práce dotáhne do konce, budeme moci tenhle kousek jednou považovat za klasiky, jako je dnes Transport Tycoon a podobné skvosty.

Workers & Resources: Soviet Republic zůstane v předběžném přístupu alespoň 1 až 2 roky. Pokud bude dostatečný zájem hráčů, může se vývoj protáhnout. Jak se sluší a patří, ve hře jsou české titulky.

Nejnovější PC hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex UltraGamer 2019+.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama