Dojmy z otevřené bety Metal Gear Survive
Speciály Metal Gear Survive Článek Dojmy z otevřené bety Metal Gear Survive

Dojmy z otevřené bety Metal Gear Survive

Jan Kalný

Jan Kalný

17

Věřte tomu nebo ne, ale ono to není zase tak špatné.

Reklama

Říkám to často a oficiální článek tady na Zingu je další možností, jak to říct znovu - nikdy jsem nevěřil tomu, že by měla být Metal Gear Survive automaticky špatná hra. Vesměs je to další titul postavený na základech Metal Gear Solid V, což je něco, co jsem osobně chtěl už celé roky. Možná není Survive přesně to, co jsem si představoval, ale je to to, co dostaneme. Není tak potřeba se upínat k nějakému nesmyslnému hejtu, jenom protože jde o Konami, které „kurví" tuhle značku, jak je to jenom možné. Nekurví. Série Metal Gear za tu hromadu let svojí existence zažila i stejně bohatou hromadu spin-offů. Od tahových karetních her po všeobecně oblíbené Metal Gear Rising. Survive je zkrátka jen další z mnoha odboček. Jenom má tu smůlu, že vychází v době, kdy největší kontroverzí kolem Konami už není ta strašná E3 konference z roku 2010.

Samozřejmě to neznamená, že nemůže být Metal Gear Survive prostě špatnou hrou. To může, ale z toho, co se dá soudit z otevřené bety, tak nejspíše nebude. A nejspíše nebude ani úžasnou hrou. A z toho důvodu vám přinášíme naše dojmy z hraní.

Hlídej a braň

Otevřená betaverze hry nabízí pouze zlomek toho, čeho se dočkáme v plné verzi. Beta totiž nabízí pouze tři mise, a to konkrétně typu Salvage. V nich máme za úkol bránit těžební stroj před vlnami nepřátel. V zásadě jde tak o klasický tower defense. Musíte vytvářet a vybudovat opevnění a obranné mechanismy - od barikád přes ploty až po střílny nebo různé pasti - a zároveň v tom všem přežít pomocí spousty zbraní, které mohou být na blízko i palné.

Metal Gear Survive vám dovoluje stavět opevnění de facto kamkoliv chcete. Není tak problém vytvořit třeba i takovouto klec se střílnou uvnitř.
Metal Gear Survive vám dovoluje stavět opevnění de facto kamkoliv chcete. Není tak problém vytvořit třeba i takovouto klec se střílnou uvnitř.

Zprvu mě snad nejvíce překvapila samotná obtížnost. V jednom hráči rozhodně nejde o procházku růžovou Mother Base, a pokud nevíte, co děláte, může vás to stát krk, a tedy i úspěch mise. Chvíli potrvá, než se dostanete k potřebným materiálům na vybudování lepšího opevnění nebo než se dostanete k lepší výbavě jako takové. Je tedy potřeba brát vaší misi docela vážně, protože i na jednoduchou obtížnost vás problémy neminou. Základní nepřátelé dokážou ve větším počtu znepříjemnit život, a jakmile se do toho vloží například bombeři nebo obrněnci, které nelze tak snadno zasáhnout, tak je oheň na střeše. Naštěstí je hra samotná celkem benevolentní. Neúspěch mise nutně neznamená, že jste vlastně ničeho nedosáhli. Co dokázal stroj vytěžit, to zkrátka zvládl vytěžit a podle toho dostanete určitou odměnu v podobě třeba tak potřebných materiálů na příští použití. Dostat můžete i nějaké plánky nebo výbavu. Čím déle bude stroj těžit, tím lepší nebo větší množství odměn logicky dostanete.

Během samotných misí vám navíc mohou vypomoci i vedlejší úkoly. Čas od času vás hra vyzve k tomu, abyste v nějaké jiné lokaci něco udělali (zpravidla jde o pouhé otevření bedny) a díky tomu dostanete další odměny. Může jít o další plánek navíc, doplnění nábojů nebo dokonce i Walker Gear, ve kterém je vážně sranda se prohánět a kosit hordy nepřátel levou zadní. Trochu mě ale zklamalo, že jsou tyhle úkoly jasně předdefinované a nejsou náhodně generované s náhodnými odměnami, které by mohly každý pokus nějak zásadněji ozvláštnit.

Když zbraně na blízko nepomůžou, můžete se obrátit i na palné zbraně. Nebo klasiku v podobě luku a šípů
Když zbraně na blízko nepomůžou, můžete se obrátit i na palné zbraně. Nebo klasiku v podobě luku a šípů

Výbava je základní kámen... výbavy?

Osobně doufám, že kromě samotného survival aspektu nabídne plná hra i více typů misí. V základu ani z hlediska funkcí není totiž kooperativní tower defense v podání Metal Gear Solid vůbec k zahození a dokáže snadno zabavit. Ale stejně tak dokáže snadno nudit. Mimo jiné i kvůli tomu, že během hraní tak nějak postrádáte kontext k tomu, proč to děláte. Sice získáváte tunu různých materiálů, ale většinu zkrátka nemáte v betě jak využít. Vesměs tak nemá těžení smysl, kromě toho, že si prostě zahrajete. Zklamalo mě, že tam třeba není alespoň jedna infiltrační mise, zkrátka něco, co není další tower defense. Finální verze by toho samozřejmě měla nabídnout mnohem více, ale na to, co všechno to bude, si musíme ještě počkat. Do té doby budu jen doufat v to, že se zlepší i samotné mise s tower defense mechanikami a že se od sebe budou jednotlivé mise nějak výrazněji lišit. Ať už prostředím nebo i náplní.

Jak každopádně bývá zvykem, i v Metal Gear Survive máte nějaký inventář. Jeho implementace spolu s dalšími mechanismy je ovšem celkem unikátní, protože Metal Gear Survive je především survival hra. A survival hra obalená mechanikami z tower defense je celkem nevídanou záležitostí. Inventář je tedy značně omezený a drtivá většina výbavy něco váží. Čím těžší jste, tím jste zároveň méně mobilní. Když si tak vezmete čtyři zbraně, čtyři typy opevnění a hodíte na sebe těžkotonážní oblečení, tak toho sice hodně postavíte a hodně vydržíte, ale pro plnění vedlejších úkolů nejste úplně nejvhodnější. Je tak třeba chytře zvažovat mezi tím, co přesně si vezmete a co budete potřebovat nebo využívat.

V tzv. Staging Area si můžete různou výbavu vyzkoušet a zjistit, jak vlastně funguje. Z oblíbeného Metal Gear Solid 3: Snake Eater se dokonce vrací systém poškození a léčení. Ten je sice značně zjednodušený, hlavně protože ho musíte často řešit uprostřed akce, ale je tam. Pokud to naboříte přímo do stáda nepřátel a ti po vás skočí jako fanynky našeho šéfredaktora, tak můžete mít celkem rychle pochroumanou nějakou část těla. Když třeba skočíte z větší výšky, tak si zlomíte hnáty a pohyb vám bude cizí, dokud si tu část těla nevyléčíte. Což nejen, že nějakou dobu trvá, ale zároveň to zvedá samotnou obtížnost hry, protože víte, že pokud budete bezohlední, unáhlení a lehkomyslní, budete mít prostě problémy a dlouho nepřežijete. Do toho všeho se navíc ještě vměstnává potřeba pít a jíst. V betě to není tak znatelné, ale v plné verzi to bude zjevně hrát důležitou roli.

K dispozici také máte quick-chat s několika hláškami nebo gesty.
K dispozici také máte quick-chat s několika hláškami nebo gesty.

Kromě bránění těžebního stroje se navíc můžete toulat i po samotném areálu mise a hledat nejrůznější materiály, jako je třeba dřevo, guma nebo železo. To pak můžete použít nejen na další výstavbu opevnění, ale také na vylepšení vaší výbavy, aby více vydržela.

Jak přežít Metal Gear Survive?

Metal Gear Survive a jeho betu nepovažuju za kdovíjakou bombu století. Ale zároveň mě tahle hra překvapila. Aktuální obsah se sice celkem rychle ohraje, a tak nějak postrádáte kontext pro to, co děláte, proč to děláte a co z toho, ale nemohu tvrdit, že bych si těch několik hodin celkem neužíval. Kombinování survivalu s dalšími žánry - v tomto případě tedy minimálně tower defense hrami - je celkem zajímavý tah. Zatím je těžké říct, jak bude vypadat zbytek hry, ale pokud je beta jakákoliv indikace toho, co nás čeká a nemine, tak nemůžu říct, že bych se netěšil. Rozhodně mě láká to, co hra slibuje, ale je spousta věcí, kterých se zároveň obávám.

Velmi důležitou složkou je sbírání materiálů. Bez nich nic nepostavíte
Velmi důležitou složkou je sbírání materiálů. Bez nich nic nepostavíte

Metal Gear Survive vychází 22. února 2018 na PC, PlayStation 4 a Xbox One. Hru předobjednáte v obchodech Xzone.cz a GameExpres.sk.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama