Druhý díl ságy Dragon Age se dočkal dalšího DLC. Tentokrát se však nesoustředí na plnění přání zástupu nespokojených fanoušků, ale na trochu klasičtější tématiku. Znamená to snad, že by to bylo špatně?
Pohledná průvodkyně
Nejdůležitějším prvkem Mark of the Assassin je bezesporu nový přírůstek do družiny, elfka jménem Tallis. Ačkoliv propagační materiály velkolepě hlásily, že této postavě propůjčila svůj vzhled i hlas herečka Felicia Day, ve výsledku je to ta nejméně podstatná věc. Ne že by to bylo tím, že by byl dabing nějak špatný, naopak, jde jenom o to, že Tallis je v první řadě mistrná vražedkyně. A kromě toho je s ní spojené i jedno velkolepé dobrodružství, resp. masivní quest. Ale nebudu zbytečně předbíhat, s popisem samotné hrdinky jsem totiž ještě neskončil.
Ačkoliv se může zdát, že je Tallis spíše jen takovou průvodkyní a tím, kdo vám rozkazuje, ve skutečnosti jde o plnohodnotného parťáka. Vzhledem k tomu, že je povoláním lotr, resp. roque, tak si můžete být jistí, že se vám budou její schopnosti určitě hodit, nejen v boji. Ještě ke všemu disponuje svým vlastním talentovým stromkem, takže jde opravdu o schopnou posilu. O to víc pak zamrzí, že ve vaší družině nezůstane i po skončení příběhu. Teď jsem na vás možná plivnul nemilý spoiler, ale tentokrát nemůžu jinak, protože je to opravdová škoda, už jenom proto, že jakékoliv pilování schopností v podstatě ztrácí smysl. O nějakých nadějích na romantickou scénku nemluvě. Já sice chápu, že DLC slouží z velké části jako úvod do hraného seriálu Redemption, ale i tak by šlo něco takového určitě vyřešit trochu šetrnějším způsobem.
Návštěva lepší společnosti
Teď už se ale opravdu dostávám k příběhu celého přídavku. V zásadě jde o to, že v útrobách rozlehlého sídla patřícího Orlesiáncům je ukryt záhadný drahokam, jehož se chce Tallis zmocnit, samozřejmě s vaší, resp. s Hawkeho pomocí. Sama to sídlo infiltrovat nedokáže, zvlášť když je náš hrdina u Orlesiánců vítán. Může se sice zdát, že jde vlastně jen o poupravený scénář DLC Kasumi: Ukradená Paměť pro Mass Effect 2, ale zdání klame. Už jenom proto, že celá zápletka se postupem času slušně zkomplikuje. Jak, to vám samozřejmě neřeknu. Kromě toho také přídavek nezačíná infiltrací budovy, ale honem na obrovitou Wyvernu (neplést se stejnojmennými potvorami v Zaklínači), jenž mimo jiné nabízí pár nepovinných questů. Časem můžete narazit i na jeden drobný plus, a to přítomnost dvou postav z prvního Dragon Age, konkrétně Banna Teagana a Leliany.
Na lov do lesů
Jako taková velká třešeň na dortu se navíc celé DLC odehrává ve špičkových kulisách, které mnohdy vypadají jako vystřižené z Pramenů, což je pozitivum v každém případě. To platí hlavně o dost rozlehlých lesích, ale ani útrobám Orlesiánského sídla nechybí detail, rozlehlost, a v jednom případě dokonce primitivní, ale dobře padnoucí hádanka.
V takovém prostředí pochopitelně často narazíte na zástupy všemožných nepřátel. I tentokrát jsme se dočkali několika nových přírůstků, konkrétně výše zmíněných Wyvern a věčně se hihňajících skřetů Ghastlingů, což je bezva, důležitější ale je, že jsme se dočkali stealth postupu v určité části přídavku. Ten funguje jednoduše, Hawke se pohybuje skrčeně, protivníci mají pod sebou červenou značku ukazující jejich zorné pole, a pokud by bylo potřeba se jich zbavit, má Hawke možnost nepřátele odlákat kamkoliv za roh nebo je hezky postaru fláknout po hlavě a na pár okamžiků je poslat do hajan. Sladké sny.
Bohužel je tu však jeden velký problém. I když teď vzhledem k celkové nátuře všech bojů takřka úplně vymizel nepříjemný respawn nepřátel, všechny potyčky jsou neuvěřitelně jednoduché, skutečně všechny bez výjimky, a pokud jste ve stealth režimu odhaleni, prostě můžete pokus donekonečna opakovat od nedalekého checkpointu, a to bez jakékoliv penalizace. Mistři stealth postupu jako Adam Jensen nebo Sam Fisher by možná měli z takové vychytávky radost, ale působí to pěkně blbě a jakákoliv výzva je i v normálních soubojích fuč. Paradoxně by se tak tentokrát ten respawn nepřátel celkem i hodil, minimálně na nižší stupně obtížnosti.
Změna plánu
Mark of the Assassin je v zásadě dost povedený přídavek. Souboje sice i tentokrát disponují jedním velkým „ale“ a je vážně škoda, že vám Tallis nezůstane i po dohrání přídavku, ale to vůbec neznamená, že jde o špatný kousek. Naopak, užijete si parádní prostředí, slušně zauzlovaný příběh, sympatickou posilu, pár nových nepřátel, i ten stealth postup je ve výsledku sranda, a kromě toho nabízí přídavek i solidní hrací dobu. A jako bonus obsahuje DLC nejednu příležitost pro vtipné hlášky nejen od Hawkeho, ale i od Varrica, pokud ho máte s sebou v partě. Zkrátka, jste-li příznivec Dragon Age a původní hra ani Legacy vám nestačí, čemuž bych se upřímně řečeno vůbec nedivil, zaplaťte si 800 BioWare bodů a stahujte. Asi vás nečeká to nejlepší DLC, jaké je k dispozici (Legacy je stále o drobný krok napřed), ale litovat určitě nebudete.
Další obrázky naleznete v galerii.
Verdikt
Dragon Age II je ideálním příkladem toho, že čím je přídavků míň, o to víc jsou kvalitní. Mark of the Assassin se tedy povedlo. Je sice až moc jednoduché, ale to nic nemění na tom, že by měl být každý fanoušek nadšený. A o to jde především.