Euro Truck Simulator 2 – řidičem kamiónu z pohodlí domova
Euro Truck Simulator 2 Recenze Euro Truck Simulator 2 – řidičem kamiónu z pohodlí domova

Euro Truck Simulator 2 – řidičem kamiónu z pohodlí domova

Redakce

Redakce

61

Simulátor tiráku z českých luhů a hájů vám nabídne desítky hodin zábavy… pokud vás při hraní nepřemůže mikrospánek.

Reklama

Čeští vývojáři z SCS Software po čtyřech letech uplynulých od data vydání prvního dílu konečně potěšili všechny kamioňáky a připravili jim druhou porci jejich oblíbeného ETS. Pokud chcete vědět, jak to celé dopadlo, čtěte dál.

Rovnýma nohama na pedály

Hra vás na rozdíl od jiných simulací příjemně překvapí poměrně krátkým tutoriálem, v němž vás zasvětí do tajů používání vaší GPSky a dalších drobností jako například, jak si zavolat odtahovou službu (velmi důležité), měnit pohledy kamery, či zjistit potřebné údaje ohledně probíhající dodávky. Ne před vším tak jste hrou varováni, na druhou stranu vás hra nezaplavuje informacemi a vy se můžete poměrně rychle pustit přímo do hraní.

To spočívá ze dvou hlavních částí – manažerské a řidičské. Manažerská vás zpočátku příliš zajímat nemusí – moc peněz stejně nemáte, takže skočíte po nejlukrativnější zakázce, co je k dispozici, zaměstnavatel vám půjčí svůj tahač a vy už pěkně sednete za volant a frčíte. Ovládání si můžete přizpůsobit dle libosti – podporována je čistě klávesnice (případně s myší), ale i joysticky, gamepady a volanty, přičemž menu disponuje širokou škálou všemožných nastavení citlivostí apod. Můžete si také vybrat řazení manuální anebo automatické. Osobně jsem využíval klávesnici v kombinaci s myší, kterou jsem upotřebil na rozhlížení a používání blinkrů.

Pozvolna, bezpečně a jistě

Co se zážitku z vlastní jízdy týče, ETS ve mně zanechal rozporuplné pocity. Tak zaprvé, jízdní model a chování kamionu je vynikající. Stačí prudce zatočit a už se válíte na boku. Ale nebojte, jízda jako taková není po osahání vůbec složitá, musíte prostě jen jezdit podstatně opatrněji než v jiných automobilových hrách. Pro někoho tohle může být překvapení, ale Euro Truck Simulator v žádném případě není o rychlosti. Ani v nejmenším. Vaším jediným cílem je dojet s nákladem do cílové destinace pokud možno bez poškození a s minimálními dopravními přestupky, za něž okamžitě dostáváte pokutu. Nikdo vás přitom nezastaví, žádnou policii ve hře nečekejte.

Systém pokut bohužel nefunguje tak úplně bez problémů. Tvůrci se snažili být poměrně benevolentní a tak za nedání přednosti pokutováni nejste, pokud nezpůsobíte dopravní nehodu. Pokud okamžitě nesnížíte rychlost hned za značkou, hra vám to toleruje. Pokud přejedete na červenou a nikdo vás nevidí (!), budiž vám rovněž odpuštěno. Kromě těchto věcí hra hlídá třeba i jízdu v protisměru či nepoužití postranních světel…opět jen někdy. Občas jsem měl také pocit, že mě hra pokutuje s výrazným časovým odstupem, neboť mi tu něco prominula, ale za chvíli mi přišla pokuta, aniž bych si všiml, že jsem provedl přestupek.

Skutečným problémem je však systém kolizí. Občas se mi stalo, že jsem do někoho „drcnul“ a pokuta nikde. Jindy jsem se jen mírně otřel při předjíždění návěsem o jedoucí auto - a bác! Čtyři sta éček v prachu. Stejnou pokutu navíc dostanete, i pokud to v rychlosti 90 km/h napálíte do jiného kamionu, či doslova převálcujete nic netušícího nebožáka v osobáku. Při podobných kolizích účastníci dopravního provozu někdy prostě zastaví a ani se nehnou (občas jich takto při zoufalé snaze vyprostit se z prekérní, mírně trapné situace naboříte hned několik dalších), jindy, pokud máte štěstí, pokračují v jízdě. Jinak AI není špatná a velice kladně hodnotím i fakt, že řidiči nejsou žádní kamikadze, a pokud jim nedáte přednost, snaží se zastavit (někdy).

Když už o tom mluvím, systém poškození a destrukce ve hře prakticky neexistuje. Při zmíněné srážce, která by si ve skutečném životě vyžádala jedno zvláštní zpravodajství, si navíc svůj tahač jen mírně poškodíte (míra poškození je uváděna v procentech a platí zvlášť pro tahač a náklad). Vizuálně ani škrábnutí a co se ovladatelnosti týče, čím víc procentuálního poškození váš tahač má, tím častěji vám vynechává motor. Je to však ještě horší – okolní prostředí je naprosto statické a nedeformovatelné, tzn. žádné poražené lampy, patníky či závory se nekonají, dokonce se váš hrdý gigant dokonale v plné rychlosti zarazí o živý plot!

Tudy už jsem někdy jel!

To, že je prostředí a objekty v něm prakticky nezničitelné však neznamená, že je herní svět v ETS 2 špatný. Naopak. Hra v tuto chvíli zahrnuje ČR, SR, země Beneluxu, Francii, Německo, Rakousko, Švýcarsko, Itálii, Polsko a Velkou Británii. Pokud se vám to zdá málo, mohu vás uklidnit. Jednak se tvůrci nechali slyšet, že je možné do hry další země časem přidat, především ale proto, že hra je i tak neskutečně obrovská. Ještě důležitější však je, jak detailně a autenticky je prostředí zpracováno. Pokud občas ve skutečném světě vyrazíte za hranice autem či autobusem (nebo kamionem), budete mít při cestování velmi příjemný pocit povědomosti. Dopravní značení, silnice, odpočívadla, tunely, mosty, železnice, opravy na silnici s dočasnou světelnou signalizací…to vše působí opravdu pěkně a realisticky. Ve hře jsou samozřejmě i města, ovšem ty jsou stále poměrně málo rozlehlé, a ačkoliv i na nich si tvůrci dali záležet a snažili se dát jim určitý individuální nádech, zde by se ještě dalo zapracovat a hlavně – přidat na chodníky chodce. Celkově je však mapa, rozlehlost a rozmanitost prostředí s okolní krajinou jednou z hlavních kladů hry – už jen kvůli tomu, že když jimi tak projíždíte, dostaví se příjemný pocit nalhávání si vlastní zcestovalosti.

Cesta předlouhá…

Během svých cest si musíte navíc dopřávat nutný odpočinek a samozřejmě tankovat naftu. Již jsem psal, že hra není o rychlosti. Zde je dobré si tuhle skutečnost zopakovat a upozornit na z toho vyplývající skutečnosti. Především, hra je neuvěřitelně rozvleklá. To ale není myšleno jako výtka. Jen si musíte uvědomit, že cesta z bodu A do bodu B vás vyjde klidně na dvacet minut a více. To znamená dvacet minut jízdy, kdy velkou část strávíte na dálnicích a i po jejich opuštění je vaší největší starostí, kdy snížit rychlost, občas použít blinkr, zapnout stěrače či světla, nebo zastavit na červenou. Díkybohu, tvůrci do hry zapracovali i možnost poslouchat internetová rádia, či vlastní mp3ky, i když zde by se hodilo trošku zapracovat na mixování zvuku. Když jsem totiž řídil z pohledu z kabiny, měl jsem stále dojem, jako bych měl zvuk ze hry vypnutý úplně a slyšel jen hudbu (snížit volume nepomohlo). Žádný zvuk motoru, jenom pípání při zpátečce a povědomé „křach“ při bližším seznámení s dalším účastníkem silničního provozu. Možná to tak je i ve skutečnosti, nikdy jsem v kabině tiráku neseděl a mluví ze mě nevědomost.

S určitou rozvleklostí souvisí i fakt, že hra rozhodně není obtížná. Ani pokud doručujete urgentní zásilku, není větší problém termín stihnout, ačkoliv v takovém případě zapomeňte na odpočívadla. To, že časové termíny nejsou smrtící, však neznamená, že hru dohrajete brzy. Rozvleklost hry se projevuje totiž i v souvislosti s onou manažerskou částí, o které jsem zatím pomlčel. Vzhůru na ní.

Vybudujte si vlastní firmu

Poměrně brzy dostanete totiž od banky dvě nabídky na půjčky. Pokud je vezmete, budete si moci dovolit vlastní tahače (tak dva), rozšířit garáž či v jiném městě koupit novou a také najmout zaměstnance. Podřízenému přiřadíte tahač a místo v garáži a on zcela automaticky pendluje mezi „jeho“ garáží a cílovou destinací, jež si on sám vybere (pravděpodobně nejlukrativnější, která mu je k dispozici). A to je právě tak trochu problém – chápu, že se nás tvůrci snažili ušetřit přílišného mikromanagementu, ovšem přece jen bych rád věděl, co přesně můj zaměstnanec udělal a jak cesta probíhala. Alespoň pro informaci, abych pochopil, jak je možné, že ačkoliv já dostávám třeba 10 000 euro za zásilku, nováček mi hlásí výdělek nějakých tisíc či pár stovek. On si totiž, holomek jeden, účtuje bonus za zakázku a za každý ujetý kilometr. K tomu je třeba započítat i cenu benzínu…a nebourá on náhodou? Prostě mi ve hře chybí jasný report z jeho poslední cesty, což by mluvilo jasnější řečí, než průměrné zisky za kilometr a za posledních 7 dní. Rád bych svého otroka kontroloval předtím, než ho vyrazím.

Po čase se jeho produktivita zvýší neboť (stejně jako vy) získává zkušenostní body, které můžete investovat do „schopností,“ jakými jsou třeba možnost jezdit s menší spotřebou, dostávat se k zakázkám s křehkým či vzácným materiálem, z těchto zakázek pak mít více zkušeností atd. Zkušenostní body se stejně jako peníze srážejí za poškození nákladu, či třeba také za vaší lenost přeskočit závěrečnou fázi přesného zacouvání na místo vykládky. Přes tohle všechno však platí, že investice do nových kamiónů a míst v garáži je skutečně ohromná a vaši podřízení zpočátku vydělávají až příliš málo. Růst vaší firmy tak sice pokračuje, ovšem pomalu. Připočítejte si k tomu ještě fakt, že oprava vašeho stroje je poměrně dost drahá a kromě toho budete neustále v pokušení všemožně upgradovat a upravovat vašeho miláčka. A že upravovat můžete opravdu skoro všechno - od klik a stoupaček, po světla, cedulku se jménem, nárazníky, lak, všemožné tyče na kapotě, co nevím, jak se jim říká, motor, kola…ve výsledku však bude vaše firma poměrně dlouho stagnovat. Hra vám na druhou stranu díky tomu vydrží pekelně dlouho, pokud vás tedy dříve neomrzí.

Zemský ráj to na pohled?

Řeč by samozřejmě měla být i o technickém zpracování, tedy spíše o grafice. Již jsem chválil rozmanitost a realistické zpracování prostředí a rovněž tu máme modely kamionů, které jsou opravdu hodně povedené. Máme tu známé značky jako Renualt, MAN či SCANIA, nebo vozy nelicencovaných značek typu Valiant (Volvo), DAV (DAF) ad. V každém vozidle (včetně toho vašeho) sedí řidič, který mimochodem prokazuje obdivuhodné sebeovládání, pokud mu zrovna na střeše balancuje váš několikatunový drobeček. Velmi pěkně jsou zpracované i kabiny, zde ovšem ale nechápu, proč se proboha volant točí sám od sebe, aniž by se ho kdokoliv dotýkal. Když se rozhlédnete po kabině, také byste náznak po řidičově těle hledali marně.

Grafické nastavení je poměrně bohaté na libovolné povypínání různých detailů (HDR,MLAA, sluneční paprsky, světla aut, vegetace a mnoho dalších), takže si zahrají všichni. Jako velký klad beru také fakt (když recenzent začne rýmovat, čas ukončit článek), že vás během cestování neotravují loadingy a to ani při vjezdu do měst. Na druhou stranu, grafika poměrně dost trpí vinou ošklivých textur a i při zapnutém MLAA zamrzí určitá kostrbatost objektů. Nejvíce je to asi vidět na stromech a vegetaci – to jsou prvky, které obecně bývají ve hrách často problémem a i zde působí ploše a připomínají vám, že hrajete videohru. Těžko si ale představit hru o takovéto rozloze a s tak hojnou okolní vegetací bez loadingů, zato s megadetailními texturami.

Závěrem

Hodnotit ETS 2 číselně je opravdu těžké. Vyjmenoval jsem řadu věcí, které by hra mohla zvládnout lépe, ovšem ani jedna z nich nekazí zážitek z jízdy jako takový. To platí i o zcela absentujícím multiplayeru, tabulkách či nějakém virtuálním výstavišti, kde byste se mohli chlubit svými vozy a úspěchy. Faktem také je, že ona rozvleklost hry není minimálně v případě jízdy samotné záporem, to je prostě příznak žánru a těžko jí to budou fanoušci tohoto typu her vyčítat. Také jsem strávil dost času přemýšlením, jak by se hra dala vylepšit po stránce rozmanitosti – takhle rozsáhlé mapy přímo volají po větším vozovém parku či rozdílných módech, jenže jakých? Autobusy s čůrajícími turisty? Rychlejší dodávky či prostě něco, co uspokojí i hráče chtějící adrenalinovější zážitek? Snad něco vyrobí moderská komunita. Výslednou známku tedy neberte jako špatnou – ETS 2 dělá to, co se od ní čeká v podstatě výborně, ovšem zároveň zde vidím ohromný potenciál k rozvoji – co se modů a rozmanitosti týče, ale i z hlediska větší vybroušenosti. Takže se jedná o nadprůměrnou hru, která je ovšem v tuto chvíli poměrně „na jedno brdo“, ale příznivcům žánru, kteří nečekají detailní grafiku prostředí, propracovaný mikromanagement či model poškození, dá přesně to, co od ní očekávají. Hra také zaujme ty, kteří mají rádi hry „na delší trať“, u nichž se uvolní a třeba si poslechnou oblíbené CD.

Euro Truck Simulator 2

Verdikt

ETS 2 je pro někoho nuda, pro jiného naplněným snem. O hře a sérii vůbec lze však s jistotou mluvit jako o projektu majícím velký potencionál a prostor k vylepšování. Základní prvky jako jízda a pocit z cestování fungují skvěle, pokud dojde ale na kolize, management, systém pokut, či alespoň trochu odlišné herní módy, začíná být zle.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

autenticita prostředí
ohromná mapa
jízdní model
délka
perfektní na odreagování
absence modelu poškození
stereotyp
občas zmatek v pokutách
horší manažerská část
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama