Fable Anniversary – starý Albion v novém světle
Fable Anniversary Recenze Fable Anniversary – starý Albion v novém světle

Fable Anniversary – starý Albion v novém světle

Filip Němec

Filip Němec

5

Desáté výročí tak oblíbené značky se prostě musí oslavit. Je ale resuscitované Fable Anniversary hodné vaší pozornost, nebo jde o pokus vyloudit z věrných hráčů několik zlatek?

Reklama

Je to k vzteku. Stejně jako loni a předloni jsem zapomněl na narozeniny své sestry. Od otce jsem si vyslechl jeho obvyklou řeč, že za dobré skutky budu náležitě odměněn a běda mi, jestli se budu chovat špatně. A to mám pořád dokola. Žijeme společně ve vesničce Oakvale, která je sice malá, ale dá se tu koupit alespoň bonboniéra pro mou sestru. Opouštím tedy náš dům a chystám se navštívit místního obchodníka. Stojím na předměstí mojí vesnice, kde to stejně jako vždycky voní čerstvým chlebem. Nemůžu ale uvěřit svým očím. Tentokrát bylo vše jinak. Svět byl najednou veselejší, ostatní obyvatelé milejší a kupodivu také přitažlivější. I ten vousatý obchodník nemá tak špičatý nos jako dřív a meče od zdejšího kováře o sebe řinčí taky jinak. A ten chleba. Dokonce i ten voní líp než předtím. Není to jen sen?

Stejný příběh, lepší grafika

Pustit si poprvé Fable Anniversary může být z počátku pro zaryté fanoušky opravdu jako sen. Charakteristická paleta teplých barev a vůbec duch celého Albionu zůstal prakticky beze změn, přesto celá hra vypadá opravdu k světu. Za všechno mohou nové textury a stejně tak systém nasvícení a to vše v rozlišení 1080p. Vše pohání Unreal Engine 3, který možná nepatrně ubral na pohádkovém nádechu původní hry, protože všechny modely nyní vypadají více reálněji. Nejde však o nijak markantní rozdíl, a pokud jste původní Fable několik let (nebo vůbec) nehráli, s největší pravděpodobnosti si ničeho nevšimnete. Grafický upgrade tedy dopadl dle mého na výbornou a některé lokace oproti původní verzi doslova překypují životem a různorodou flórou. Jak jsem naznačil v úvodním odstavci, změny k lepšímu se dočkalo také audio, které je kompletně remasterované, osobně jsem ale nepoznal výraznější rozdíl.

„Možná si ze začátku oprávněně postesknete nad klišovitým úvodem, jehož recyklaci jsme zažili už tisíckrát, postupem času ale začne příběh hezky odsýpat.“

Co se naopak nezměnilo vůbec, je příběh a to je pochopitelně dobře. Pro ty z vás, kteří jsou prvním Fable nepolíbeni, vžijete se do role chlapce, jehož rodinu zavraždí bandité a tváří v tvář smrti je pak zachráněn jedním ze členů Cechu Hrdinů, který v něm uzří velký potenciál. Ostatně, jak také jinak. Z chlapce se postupem času stává bojovník a samozřejmě také hrdina celého Albionu. Možná si ze začátku oprávněně postesknete nad klišovitým úvodem, jehož recyklaci jsme zažili už tisíckrát, postupem času ale začne příběh hezky odsýpat. Nebude chybět i pár menších příběhových zvratů a hra vás tak brzo pohltí.

První hodinka až dvě (záleží, jak moc se budete věnovat svému výcviku) je nejen příběhovým úvodem, ale také rozvláčným tutoriálem, který osvětlí ovládání postavy a především soubojový systém. Ten sice zůstal kompletně zachován, změnilo se ale ovládání, které v prvním díle bylo velmi složité. Jednotlivé druhy útoku (rukou/zbraní, střelba, magie) musely být manuálně přepírány, což nejen že zdržovalo, ale také ubíralo boji na kreativitě. Fable Anniversary naštěstí pojalo za své ovládací schéma z pozdějších dvou dílů, kdy má každý druh útoků své tlačítko. Stále velmi nedokonalé je automatické zaměřování střelby a magie, přičemž to manuální, které probíhá po podržení tlačítka LT, pobralo rozumu ještě méně. Chybí především zámek z pozdějších dílů zabraňující právě při manuálním výběru nepřátel utočit na NPC postavy.

To ale nejsou všechny novinky, které značně přispívají k lepší hratelnosti. Pamětníci si jistě vzpomenout na nepříjemnosti spojené s ukládáním pozic. Při probíhajícím questu totiž nebylo většinou možné hru uložit a smrt uprostřed úkolu znamenala zdlouhavé opakování. Fable Anniversary naštěstí nabízí dnes již klasický systém ukládání známý z mnoha RPG. Manuálně lze tedy ukládat kdykoli v průběhu hraní a samozřejmě lze využít i checkpointy, které jsou rozmístěny opravdu hojně. V Lionhead Studios přepracovali také celý interface, který byl v prvním Fable na dnešní poměry opravdu archaický. Velmi také potěší nejen nové menu, seznam a řazení questů nebo nová mapa, ale také přepracovaný inventář.

Z dalších novinek se sluší připomenout i nové achievmenty, které se nesou v humorném duchu celé série a jak je u nových her pro konzole od Microsoftu dobrým zvykem, nechybí také podpora SmartGlass. Na tabletu nebo mobilu (a je jedno, jestli máte Android, iOS nebo Windows Phone) si můžete zobrazit herní mapu a nutno říci, že v případě Fable Anniversary jde o výraznou pomoct. Zobrazení mapy ovšem není jedinou funkcí, i když je zdaleka nejdůležitější. Přečíst si můžete zajímavé informace o hlavních postavách a při prozkoumávání Albionu vám hra bude nabízet srovnávací obrázky starého a nového Fable.

Nová hra se starými problémy

Prozatím jsem vyzdvihoval především ty kladné stránky hry, bohužel jsme se dočkali také mnoha chyb, které byste našli spíše v podobě porodních bolestí u nově vytvořené hry. Jde především o pokles FPS způsobující opravdu znatelné zasekávání hry. Nejvíce se tak děje při vstupu do nové lokace a samozřejmě také v okamžicích, kdy je na obrazovce velké množství postav. Po dokončení některého úkolu mi hra na zhruba minutu dokonce několikrát zamrzla. Posledním hřebíčkem do rakve pak bylo totální zamrznutí konzole po dokončení úkolu, a to hned dvakrát v tom samém questu.

„Nahrávací obrazovka vyskakuje i kvůli opravdu miniaturním lokacím, jako například dvacet metrů dlouhé schodiště, po kterém ihned následuje další loading.“

Odpustit hře nelze ani opravdu časté loadingy, které zaberou velkou část herní doby. Nahrávací obrazovka vyskakuje i kvůli opravdu miniaturním lokacím, jako například dvacet metrů dlouhé schodiště, po kterém ihned následuje další loading. Navíc nejde o pár sekund, některé větší lokace nabíhají opravdu dlouho ve srovnání s jejich velikostí a obsahem. Velkou optimalizací neprošla ani vykreslovací vzdálenost, jejíž krátkozrakost poznáte především v lesních lokacím, kde listy stromů a ostatních keřů hází nepěkné stíny. Naproti tomu kamera, která bývá častým problémem, je na tom docela dobře. Problémů se dočkáte pouze uvnitř budov nebo malých průchodů.

Až takhle zpětně dokáže člověk doopravdy ocenit, jak první Fable bylo povedenou hrou a pro někoho takřka revoluční. Z počátku jsem byl mírně rozpačitý především kvůli technickým nedostatkům, ale postupem příběhu mě hra pohltila díky své charakteristické hratelnosti, kterou si série Fable zachovala dodnes. Na někoho zapůsobí především častá morální rozhodnutí, která jsou sice prezentována pouze jako bipolární systém dobra a zla, černé a bíle, ale za to může především pohádkový nádech hry. Nemůžeme tak očekávat sofistikovaný rozhodovací systém příčin a následků, jenž je devízou například The Walking Dead. Přesto ve Fable vaše rozhodnutí mají samozřejmě také své následky a ke konci hry z vás může být opěvovaný hrdina, nebo obávaný zlosyn. Charakteristický je i soubojový systém se možností efektivně kombinovat boj na blízko se střelbou a magií. Kouzel je na výběr opravdu hodně. Kdo by jich měl málo, toho potěší také přítomnost přídavku The Lost Chapters, který vyšel o rok později. Ten přidává nejen nové zbraně, výzbroj, kouzla a další herní obsah ale samozřejmě rozšiřuje příběh a rozvíjí původní zápletku.

Je diskutabilní, jak by správný remake měl vypadat, respektive jak moc by měl narušovat konzistenci původního titulu. Vylepšování herního zážitku pak totiž probíhá čistě na úkor původní autentičnosti a pak už jen záleží na hráči, jestli dá přednost lepší hratelnosti nebo překousne některé neduhy ve jménu většího retro zážitku.

Dle mého názoru se Fable Anniversary pohybuje někde uprostřed tohoto modelu a rozhodně se mu tak nedá upřít mnoho vylepšení, za které bude, troufnu si říct, většina herní obce ráda. Stejně tak se ale daří zachovat charakteristický herní zážitek, který je i po těch letech stále velmi silný. Určitě zamrzí technické chybičky, které sráží celkový dojem, v souhrnu je ale renovované Fable povedenou hrou, která potěší oba herní tábory. Milovníci série si rádi zopakují stará dobrodružství v novém grafickém kabátku a pro nováčky série, nebo zkratka těm, kterým první díl unikl, je Fable Anniversary skvělou příležitostí okusit start jedné z nejznámějších RPG sérií vůbec.

Fable Anniversary

Verdikt

Pokud nepočítáme dětskou odbočku v podobě Fable: The Journey, už tři roky nás vývojáři z Lionhead Studios nepoctili žádným výletem do tolik oblíbeného Albionu. Fable Anniversary je tak dobrou jednohubkou, se kterou si lze zkrátit čekání na další díl, který se na nás bezpochyby chystá. Jde však o jednohubku, kterou neslupnete za pár hodin a pokud vám není vyloženě proti srsti hrát v zásadě deset let staré RPG, koupí této hry chybu neuděláte.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

kvalitně vylepšená grafika
přepracované ovládání
vylepšený interface
že obsahuje přídavek The Lost Chapters
časté loadingy
výrazné poklesy FPS
zamrzání hry po dokončení questu
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama